Nog niet zo heel lang speel ik dit spelletje en boeg eigenlijk ook alleen wisselgeld in en geld dat ik uit de muur trek (en ik pin nooit tientjes of vijfjes uit een retailmix ofzo).
Maar goed, wat mij dus opvalt is dat van de 15
Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Dit komt omdat de drukkerijen wat 'efficiënter' te werk zijn gegaan.ludofaki wrote:Maar als ik het goed begrijp zijn het dus eigenlijk Franse tientjes? Waarom komt er zo'n grote batch in NL terecht dan? Drukt DNB die zelf niet of was er een tekort ontstaan?
jrnsndrs wrote:Die andere E verwijst naar de printercode (een soort productiecode). Die staat op de voorkant in hele kleine letters en cijfers en ziet eruit als E001A1.
Zo zit dat dus. Van wat ik wist had de elk land zich toegelegd op het drukken van 2 of 3 biljetten, of was dat met die oude serie zo? Welke biljetten drukt Nederland zelf?Fons wrote:Dit komt omdat de drukkerijen wat 'efficiënter' te werk zijn gegaan.ludofaki wrote:Maar als ik het goed begrijp zijn het dus eigenlijk Franse tientjes? Waarom komt er zo'n grote batch in NL terecht dan? Drukt DNB die zelf niet of was er een tekort ontstaan?
Sommige landen (drukkerijen) maken de tientjes voor meerdere landen tegelijk. Bijvoorbeeld land A maakt de tientjes voor land B en land B maakt de vijfjes voor land A.
Omdat ze feitelijk dus van één land komen hebben ze allemaal dezelfde letter. Ze komen dan wel uit Frankrijk of een ander land maar zijn hier in Nederland voor het eerst in omloop gebracht.

Nee. R/X is een biljet van de oude 2002 serie, gedrukt bij de Duitse Bundesdruckerei te Berlijn voor Duitsland. X/R van de 2014 serie is immers niet mogelijk.ludofaki wrote:Aha, duidelijk. XR/zal dan bijvoorbeeld een in Nederland gedrukt biljet zijn voor Duitsland?
Er bestaan P/P biljetten uit de Europa-serie. Deze zijn echter enkelludofaki wrote:Van wat ik wist had de elk land zich toegelegd op het drukken van 2 of 3 biljetten, of was dat met die oude serie zo? Welke biljetten drukt Nederland zelf?
Oja, R was letter van de Duitse drukker. Maar goed ik snap het idee. Maar goed, als er ook P/PGWR7007 wrote:Nee. R/X is een biljet van de oude 2002 serie, gedrukt bij de Duitse Bundesdruckerei te Berlijn voor Duitsland. X/R van de 2014 serie is immers niet mogelijk.ludofaki wrote:Aha, duidelijk. XR/zal dan bijvoorbeeld een in Nederland gedrukt biljet zijn voor Duitsland?Er bestaan P/P biljetten uit de Europa-serie. Deze zijn echter enkelludofaki wrote:Van wat ik wist had de elk land zich toegelegd op het drukken van 2 of 3 biljetten, of was dat met die oude serie zo? Welke biljetten drukt Nederland zelf?. Dat betenkend dat ze tenminste in Nederland zijn gedrukt. Of ze maar vóór Nederland bestemd waren kan je helaas niet meer zien.
Bij de oude serie was de Nederlandse drukker de hoofdleverancier voor Duitse.
Nederland zelf is ook lid van een vereniging van meerdere kleine Eurolanden, die samen één printopdracht gegen. Dus heb je dan -hoe ik dat begrijp- bijvoorbeeldG/L Trichet maar ze zijn niet alleen voor Finland gedrukt maar ook voor Nederland, Luxemburg en enkele andere mee.

Toen de nieuwe tientjes uitkwamen zaten de EA/E-tientjes in wikkels met Joint European Tender erop. Dat is Nederland samen met de kleine eurolanden (Estland, Slowakije, Malta, Cyprus, Slovenië, Finland en Luxemburg) die één gezamelijke grote aanbesteding vormen. PA/P-tientjes zaten in wikkels met DE, dus Duitsland, dus dat zijn eigenlijk Duitse tientjes. Als het nog tientjes van de eerste serie waren zouden het DEFGHLP/E-tientjes resp. X/G-tientjes zijn geweest.ludofaki wrote:Oja, R was letter van de Duitse drukker. Maar goed ik snap het idee. Maar goed, als er ook P/Pzijn gedrukt, waarom is er dan een hele serie E/E naar NL gekomen?
Of zijn die P/P mogelijk nooit voor NL geweest?