"offtopic" eli sekalaista....

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Aatos99 »

hetaleena wrote: Minä kyllä sain joku päivä sitten pakkasileitä :note-20: :siä, tosin päädyt oli hieman kuprulla, johtunee koneen käsittelystä. Peräkkäiset sarjanumerot paitsi yksi puuttui välistä 8O
Minäkin olen joskus saanut samalla tavalla peräkkäisiä, kerran vielä samalla tavalla taitettuja seteleitä, mutta muutama raha puuttunut välistä. 8O Kai ne on menneet sekaisin rahojen aiemmalla haltijalla, ja vain osa päätynyt samaan paikkaan. Aina odotan innolla osumia tällaisessa tapauksessa, kun luulisi muuten harvan nostavan rahaa isona nippuna ja sitten tallettavan kaiken samaan paikkaan.
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by leevi60 »

Suomen Pankin nipuista puuttuu järkiään muutamia numeroita välistä, jännin tapaus oli, kun
kirjasin SP:n nipun :note-5: , sieltä puuttui välistä useampi seteli, myös painolaatta vaihtui välillä.
Kun kirjasin toista SP:n :note-5: -nippua, joka oli aivan sekalaista tavaraa, niin sieltä löytyivät
nuo puuttuvat :note-5: :t, osassa oli lievää vekkiä, eli painotelat olivat rypistäneet niitä?
Ja ilmeisesti, kuten pankin laskuritkin sylkevät välillä seteleitä "hylkyyn", tuolla painossakin
vastaava kone ne laskee ja niputtaa, sekä myös takkuaa ja sylkee seteleitä "hylky-lootaan"
josta ne sitten mahdollisesti lajitellaan ja lasketaan uudelleen ja pakataan toisiin nippuihin?

Arve-leevi-
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
Peki65
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 860
Joined: Sat Dec 21, 2013 10:56 am

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Peki65 »

Suomen pankissa ei paineta seteleitä, vaan aivan muualla. Joten Leevi tarkoittanee Ranskan tai muiden setelipainojen nippuja.
Niissä tosiaankin puuttuu välistä joku peräkkäisistä numeroista. 10 x 100 kpl sarjoissa jokaisessa setelipainon nipussa vaihtuu painopaikan koodi kertaalleen esim: A1 vaihtuu A2 sarjaan. 1000 kappaleesta noin ½ on eri painolaattaa.

Peki65
Pohojalaanen, joka ei kehtaa muualta eres olla. :lol:
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by leevi60 »

Peki65 wrote:Suomen pankissa ei paineta seteleitä, vaan aivan muualla. Joten Leevi tarkoittanee Ranskan tai muiden setelipainojen nippuja.
Niissä tosiaankin puuttuu välistä joku peräkkäisistä numeroista. 10 x 100 kpl sarjoissa jokaisessa setelipainon nipussa vaihtuu painopaikan koodi kertaalleen esim: A1 vaihtuu A2 sarjaan. 1000 kappaleesta noin ½ on eri painolaattaa.

Peki65
Täsmennettäköön, että tarkoitan pakkasileitä nippuja, joissa on Suomen Pankki-vyöte
ja joita toimitetaan Suomessa rahankäsittelypisteisiin, tuskin kukaan on saanut nippua
jossa on esim. Banque de France-vyöte?
Painopaikasta :note-5: ... :wink:
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Aatos99 »

Itse olen saanut myös Banque de Francen nipun, vaikka luulisi Suomen Pankin yleisesti vaihtavan setelit omiin nippuihinsa niiden tullessa painosta. Varmaan Leevin tapauksessa tosiaan rahat menneet erilleen jo painossa ( tai Suomen Pankissa laskettaessa) kuntonsa vuoksi, mutta ne on päädytty laittamaan kiertoon.
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
keräilijä37
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 968
Joined: Tue Nov 18, 2008 9:42 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by keräilijä37 »

Aatos99 wrote:Itse olen saanut myös Banque de Francen nipun, vaikka luulisi Suomen Pankin yleisesti vaihtavan setelit omiin nippuihinsa niiden tullessa painosta. Varmaan Leevin tapauksessa tosiaan rahat menneet erilleen jo painossa ( tai Suomen Pankissa laskettaessa) kuntonsa vuoksi, mutta ne on päädytty laittamaan kiertoon.
Setelipainoissa on tuo kontrolli ja hylkytavara korvataan jollain muulla. Esimerkiksi Virossa uuden itsenäisyyden aikana korvattiin hylky tähti- merkillä kirjainten asemesta sarjanumeron edessä.
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by leevi60 »

Aatos99 wrote:Itse olen saanut myös Banque de Francen nipun!!!
8O
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Bird »

leevi60 wrote:
Aatos99 wrote:Itse olen saanut myös Banque de Francen nipun!!!
8O
Eihän noissa ranskalaisissa nipuissa ole mitään erikoista. Bränikkäpinkat ovat välillä juuri noita, ja näin on ollut jo monen vuoden ajan. Sen sijaan ainakaan itelleni ei ole koskaan tullut vastaan Banque de Francen nippua, joka ei olisi pelkkää bränikkää.

Mutta varmasti tässä saattaa olla toki eroa pankkien suhteen. Voihan se nimittäin olla, että joissakin pankeissa ranskalaisvyötteet revitään bränikkäpinkoistakin pois ja korvataan pankin omilla ennen kuin setelit asiakkaille päätyvät.
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Aatos99 »

Bird wrote:
leevi60 wrote:
Aatos99 wrote:Itse olen saanut myös Banque de Francen nipun!!!
8O
Mutta varmasti tässä saattaa olla toki eroa pankkien suhteen. Voihan se nimittäin olla, että joissakin pankeissa ranskalaisvyötteet revitään bränikkäpinkoistakin pois ja korvataan pankin omilla ennen kuin setelit asiakkaille päätyvät.
Ja ainakaan Aktiassa eivät halua antaa ollenkaan nippuja asiakkaille.
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6122
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by avij »

Tää on tosi offtopicia kun ei ole kyse edes rahasta. Laitettiin tuossa pystyyn kampanja roskien keräämiseksi Suomen luonnosta. Osallistuminen on yksinkertaista -- pitää vain poimia jokin luontoon kuulumaton roska ja kiikuttaa se roskikseen. Sosiaalisen median ulottuvuuden tähän saa, jos julkaisee kuvan poimimastaan roskasta someen tunnisteella #kaikkikerää. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.kaikkikeraa.fi ja toivoisin, että moni ilmoittautuisi tuon linkin kautta löytyvään Facebook-tapahtumaan. Varsinainen tapahtumapäivä on lauantaina 11.11., mutta roskia saa toki kerätä muinakin päivinä.

Kiitos mielenkiinnostanne allekirjoittaneen muitakin projekteja kohtaan :)
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
airis
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1381
Joined: Tue Apr 30, 2002 10:54 am
Location: Rovaniemi, Lapland, Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by airis »

avij wrote:Tää on tosi offtopicia kun ei ole kyse edes rahasta. Laitettiin tuossa pystyyn kampanja roskien keräämiseksi Suomen luonnosta. Osallistuminen on yksinkertaista -- pitää vain poimia jokin luontoon kuulumaton roska ja kiikuttaa se roskikseen. Sosiaalisen median ulottuvuuden tähän saa, jos julkaisee kuvan poimimastaan roskasta someen tunnisteella #kaikkikerää. Lisätietoja löytyy osoitteesta http://www.kaikkikeraa.fi ja toivoisin, että moni ilmoittautuisi tuon linkin kautta löytyvään Facebook-tapahtumaan. Varsinainen tapahtumapäivä on lauantaina 11.11., mutta roskia saa toki kerätä muinakin päivinä.

Kiitos mielenkiinnostanne allekirjoittaneen muitakin projekteja kohtaan :)
Hyvä kampanja.:-) Eilen maalta palatessa tuli pysähdyttyä viitostien varrella yhdelle levähdyspaikalle, jonka ruokailukatos oli roskainen. :roll: Autossa on nyt muovimukeja sekä makkara- ja leipäpaketteja menossa muovinkeräykseen. Mutta minusta sekin riittää, kun huolehtii omat roskansa roskikseen.
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by vtt »

Sain kopin Minna_fi setelistä josta en ymmärrä muuta kuin että on mielenkiintoinen kun on kauempaa Venäjältä. Osaakohan joku suomentaa paikkakuntaa ja kommenttia: Сбербанк, ул. Аллея Героев / excellent condition
Kirjaan setelini vtt the reindeer nickillä koska minusta tuli lapinhullu n. vuonna 2005
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Aatos99 »

vtt wrote:Sain kopin Minna_fi setelistä josta en ymmärrä muuta kuin että on mielenkiintoinen kun on kauempaa Venäjältä. Osaakohan joku suomentaa paikkakuntaa ja kommenttia: Сбербанк, ул. Аллея Героев / excellent condition
Google kääntäjän tulkkaamana: Sperbank, Sankareiden katu/aukio.
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by vtt »

kiitos, jätin järjenkäytön vähemmälle ennen kyselyä
ps oletko nostanut rahaa molemmista alatorin ATMstä?
Kirjaan setelini vtt the reindeer nickillä koska minusta tuli lapinhullu n. vuonna 2005
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Aatos99 »

vtt wrote:kiitos, jätin järjenkäytön vähemmälle ennen kyselyä
ps oletko nostanut rahaa molemmista alatorin ATMstä?
Joo, olen! Onko Nordean automaatti poistumassa?
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”