https://www.destentor.nl/economie/we-kr ... ~aa904de3/
Stemmen kan bij de ECB tot in september via https://surveys.ecb.europa.eu/10b/https ... tes/share/
Conceptontwerpen nieuwe biljettenserie
Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries
-
Mk1992
- Euro-Expert in Training

Conceptontwerpen nieuwe biljettenserie
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #100 of the Netherlands, #1008 EBT-wide (per 028.07.2026)
The only way is up!
Visited Countries:
+ Liechtenstein
The only way is up!
Visited Countries:
Re: Conceptontwerpen nieuwe biljettenserie
En nu de goede link om te stemmen: https://surveys.ecb.europa.eu/10b/neweuro/
Mijn favorieten zijn H, I en J.
Mijn favorieten zijn H, I en J.
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
- IljaVanAsch
- Euro-Newbie

Ik hoop persoonlijk wel dat er uiteindelijk voor de vogels zal worden gekozen. Ik vind de 6 historische figuren niet representatief voor de hele eurozone. Zeker omdat ze vooral uit de grote landen in de eu komen, geeft mij het een beetje het gevoel dat kleinere eurolanden als minder belangrijk worden beschouwd. En veel van de personen staan ook al op de munten van landen. Lijkt mij een beetje dubbel.
Ook vraag ik me af of deze 6 figuren echt het meest representatief zijn voor de prestaties die Europa heeft weten te bereiken. Waarom is er bijvoorbeeld niet gekozen voor Erasmus? Of Nikola Tesla? Deze staan toevallig ook op munten.
Ik vind dat, maakt niet uit welk historisch personage we op onze biljetten kiezen, je het onnodig politiek en misschien wel nationalistisch maakt. Volgens mij juist om deze discussie van welke landen wel en niet belangrijk genoeg zijn te voorkomen, hadden we voor niet bestaande Europese bouwwerken gekozen. Ik vind het vreemd dat de ECB dan alsnog voor "Europese cultuur" als tweede thema kiest, terwijl volgens mij vogels en rivieren als grote winnaar uit de enquete kwam.
Nou ja, ik verwacht zelf eigenlijk dat een van de vogelontwerpen als publieksfavoriet uit de enquete komt, omdat deze allemaal visueel veel interessanter zijn. En ze hebben een leuke symboliek, wat de historische figuren missen. Hopelijk luistert de ECB dan ook naar deze uitslag.
Ik ben heel benieuwd wat jullie mening naar deze thema's is. En welk ontwerp jullie het leukste vinden.
Ook vraag ik me af of deze 6 figuren echt het meest representatief zijn voor de prestaties die Europa heeft weten te bereiken. Waarom is er bijvoorbeeld niet gekozen voor Erasmus? Of Nikola Tesla? Deze staan toevallig ook op munten.
Ik vind dat, maakt niet uit welk historisch personage we op onze biljetten kiezen, je het onnodig politiek en misschien wel nationalistisch maakt. Volgens mij juist om deze discussie van welke landen wel en niet belangrijk genoeg zijn te voorkomen, hadden we voor niet bestaande Europese bouwwerken gekozen. Ik vind het vreemd dat de ECB dan alsnog voor "Europese cultuur" als tweede thema kiest, terwijl volgens mij vogels en rivieren als grote winnaar uit de enquete kwam.
Nou ja, ik verwacht zelf eigenlijk dat een van de vogelontwerpen als publieksfavoriet uit de enquete komt, omdat deze allemaal visueel veel interessanter zijn. En ze hebben een leuke symboliek, wat de historische figuren missen. Hopelijk luistert de ECB dan ook naar deze uitslag.
Ik ben heel benieuwd wat jullie mening naar deze thema's is. En welk ontwerp jullie het leukste vinden.
-
Mk1992
- Euro-Expert in Training

Zelf vond ik het ook nog best lastig. De meeste ontwerpen zijn best kleurloos, of soms wat cartoonesk vormgegeven. Afgezet tegen wat ik ken, de huidige kleurrijke reeks en inderdaad de vogelserie van de guldens in het achterhoofd is het contrast dan vrij groot.
De personen vond ik ook apart, want hun beeltenis zal voor velen onbekend zijn (Cervantes, Curie, von Suttner, ik weet net wie ze waren laat staan hoe ze eruit zagen). Had dan modernere figuren gekozen, Einstein, Cruyff, Pavarotti. Niet mijn hoofdcriterium, de aanblik van de biljetten vond ik van groter belang.
De personen vond ik ook apart, want hun beeltenis zal voor velen onbekend zijn (Cervantes, Curie, von Suttner, ik weet net wie ze waren laat staan hoe ze eruit zagen). Had dan modernere figuren gekozen, Einstein, Cruyff, Pavarotti. Niet mijn hoofdcriterium, de aanblik van de biljetten vond ik van groter belang.
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #100 of the Netherlands, #1008 EBT-wide (per 028.07.2026)
The only way is up!
Visited Countries:
+ Liechtenstein
The only way is up!
Visited Countries:
Ik vond het ook een lastige keuze, in principe hebben de vogels mijn voorkeur maar ik vind het wel jammer dat de achterkant dan steeds kantoorgebouwen heeft. Het liefst zou ik op de achterkant muzikanten zien of groepen mensen zoals bij A, E en F (maar daar staan weer beroemdheden op de voorkant). De
vind ik van ontwerp D het mooist qua achterkant, maar daarin staat op de
de vogel weer verticaal.
Ook hebben de liggende ontwerpen (zoals de huidige biljetten) mijn voorkeur, ik zou het vreemd vinden om een biljet te moeten draaien om de afbeelding goed te zien nadat je het uit je portemonnee pakt. Desondanks vind ik J ook wel een mooi ontwerp. Al met al hebben H en B bij mij de hoogste beoordeling gekregen.
Eigenlijk zou iedereen aan het eind nog even terug moeten gaan naar de eerste ontwerpen, omdat je op het moment dat je de eerste ontwerpen beoordeelt nog weinig vergelijkingsmateriaal had.
Ook hebben de liggende ontwerpen (zoals de huidige biljetten) mijn voorkeur, ik zou het vreemd vinden om een biljet te moeten draaien om de afbeelding goed te zien nadat je het uit je portemonnee pakt. Desondanks vind ik J ook wel een mooi ontwerp. Al met al hebben H en B bij mij de hoogste beoordeling gekregen.
Eigenlijk zou iedereen aan het eind nog even terug moeten gaan naar de eerste ontwerpen, omdat je op het moment dat je de eerste ontwerpen beoordeelt nog weinig vergelijkingsmateriaal had.
Op TikTok heeft iemand de ontwerpen A t/m J allemaal op een rij gezet, wel handig om een 1e indruk te hebben voordat je gaat stemmen (of als je niet wilt stemmen). Je kunt er doorheen scrollen met het pijltje eronder: https://www.tiktok.com/@cestmocro/photo ... ge_index=3