€500 biljetten uit roulatie?

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

HBoZ
Euro-Master
Euro-Master

Einde biljet van € 500 is in zicht

Post by HBoZ »

HNL schreef:
Het betreffende bericht:

6 juli 2005 - Financiële Telegraaf
Biljet 500 euro wellicht uit roulatie
Het grootste deel van het Europees Parlement heeft gisteren laten weten het briefje van 500 euro liever kwijt dan rijk te zijn. De briefjes hebben nauwelijks nut in het dagelijkse betalingsverkeer en succesvolle vervalsingen duiken steeds vaker op. Het Parlement heeft de Europese Commissie gevraagd zo spoedig mogelijk een kritisch rapport op te stellen. Wellicht zal dit tot een afschaffing leiden, en anders wordt het “Portugese systeem” overwogen: In Portugal bestaan de briefjes van 200 en 500 euro officieel wel maar ze zijn nergens zichtbaar in het betalingsverkeer.

Einde biljet van € 500 is in zicht

Van onze correspondent

BRUSSEL - Het briefje van euro 500 heeft mogelijk slechts vier jaar na zijn
introductie al weer zijn langste tijd gehad. Een grote meerderheid van het Europees
Parlement heeft gisteren duidelijk aangegeven dat het eigenlijk liever vandaag dan
morgen van de enorme coupure af wil.

De briefjes worden steeds vaker en met succes vervalst en hebben hun nut in het
dagelijkse betalingsverkeer verloren nu steeds meer betalingen elektronisch en via
pintransacties gaan. Het europarlement heeft de Europese Commissie daarom gevraagd
zo snel mogelijk met een kritisch rapport te komen. Mocht dit niet tot definitieve
afschaffing leiden, kan mogelijk worden overgeschakeld op het 'Portugese' systeem,
waar de briefjes van € 250 en € 500 officieel wel bestaan maar nergens
zichtbaar zijn in het verkeer.

Dit bericht stond 6-7 in de Telegraaf op pagina 23 ,de Financiële Telegraaf,
hebben jullie daar een andere Telegraaf :?: :? :lol:

ps €250 <-- dit staat echt in de krant :lol: :lol: :lol:
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Fons »

€250 ????

Dat is wel heel erg raar!
Ik ben benieuwd wie dat heeft geschreven!
vermeer
Euro-Master
Euro-Master

Post by vermeer »

Misschien wordt bedoelt dat we nu een 250 eurobiljet krijgen in plaats van de 500, maar zou natuurlijk onzin zijn. Het verschil met 200 is te verwaarlozen. Misschien wordt het een 400 eurobiljet, maar ja, dan kun je misschien beter alles bij het oude houden.
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Crazy Bob »

ik meen me een bericht te herinneren van een caissière die in de begindagen van de euro een biljet van 300 (!!!) euro zonder morren accepteerde :lol: :D
zal ook wel in de Telegraaf hebben gestaan ;)
nickzy
Euro-Master
Euro-Master

Post by nickzy »

Crazy Bob wrote:ik meen me een bericht te herinneren van een caissière die in de begindagen van de euro een biljet van 300 (!!!) euro zonder morren accepteerde :lol: :D
zal ook wel in de Telegraaf hebben gestaan ;)
:D
redrabbit
Euro-Master
Euro-Master

Post by redrabbit »

ik heb er al 2 gehad, om een pc te kopen.
Maar heb ze toen ni ingevoerd, jammer :(

Ik zou ze niet afschaffen...
DrGreenTom
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by DrGreenTom »

voor mij mogen ze afgeschaft worden, 't is een bedrag waar iemand met eerlijke bedoelingen toch nooit gebruik van maakt.
Liever 10 vogels in de lucht dan 1 die mijn terras volschijt
redrabbit
Euro-Master
Euro-Master

Post by redrabbit »

Jules wrote:voor mij mogen ze afgeschaft worden, 't is een bedrag waar iemand met eerlijke bedoelingen toch nooit gebruik van maakt.
Ben ik het niet mee eens, als je een pc koopt of een koelkast of iets van rond de 1000 - 2000 € en je wenst cash te betalen is dit zeer geschikt.
Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Elmo »

redrabbit wrote:
Jules wrote:voor mij mogen ze afgeschaft worden, 't is een bedrag waar iemand met eerlijke bedoelingen toch nooit gebruik van maakt.
Ben ik het niet mee eens, als je een pc koopt of een koelkast of iets van rond de 1000 - 2000 € en je wenst cash te betalen is dit zeer geschikt.
Of een auto. Of een badkamer. Of een keuken. Of... :wink:

Ik ga binnenkort een nieuwe pc kopen, en die hoop ik met vijfhonderdjes te
betalen. Ik heb weliswaar 225 vijfhonderdjes in mijn database, maar die heb
ik allemaal bij de bank gekregen toen ik mijn standaardbedrag dat ik altijd
opnam - €1000 - omwisselde bij de bank.

Ik vind het trouwens onzin om tweehonderdjes en vijfhonderdjes uit de
omloop te halen. Over een aantal jaren zijn door inflatie de prijzen zo sterk
gestegen dat deze biljetten steeds meer binnen het bereik van winkeliers
komt te liggen. Ik denk zelfs dat over vijftig jaar je met een vijfhonderdje
evenveel kunt kopen als dat je nu met een vijftigje kan. Ik zou er zelfs
voor pleiten om over 20 jaar een duizendje uit te geven. Als we met het
thema architectuur doorgaan kan op het duizendje een ruimteschip staan
(architectuur in de toekomst, voorbij het heden zoals op het vijfhonderdje).
Het wordt dan een zwart biljet (het ruimteschop zweeft natuurlijk in de
ruimte) met op de achterkant de aarde waar Europa op te zien is, en dat is
wel vrij stoer (vind ik dan)! :twisted:
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
asmo_26
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by asmo_26 »

In de gulden tijdperk waren er al weinig winkels die briefjes van Fl 250,- aannamen. Daarna had je een heel gat (Fl 1000,-), vooral het laatste biljet was een erg gewild vervalsingsbiljet. Ik denk niet dat het z'n vaart zal lopen dat het € 500,- biljet zal worden afgeschaft. Ik zou het wel jammer vinden als ie weggaat.

Ik merkte wel dat als je een hoog bedrag bij de bank komt halen dat je echt moet vragen om € 500,- biljetten (als je die wilt hebben tenminste), anders krijg je € 200,- of € 100,- biljetten. Kennerlijk hebben zelfs banken niet veel van dit soort biljetten in huis.

asmo26
sergeantmajoor
Euro-Master
Euro-Master

Post by sergeantmajoor »

:D Ik heb er vandaag een ingevoerd!!!!! Ik vroeg er naar bij het postkantoor en ze lagen in de kluis. In de wachttijd heb ik verteld dat ze binnenkort misschien uit de roulatie gaan OJAJOH,???? Daar weten we niets van, J a het heeft in de krant gestaan, maar wij weten nog van niets; zei het baliepersoneel.
Ik ben er toch even blij mee, want het is een erg mooi biljet, Maar zolang hij in mijn bezit is, is de rekening :oops: rood. :oops: Morgen weer storten.
diana333
Euro-Master
Euro-Master

Post by diana333 »

FVS wrote:Ik kan er het nut eigenlijk wel van inzien..

Op veel plaatsen worden de 200 en 500 (en zelfs her en der ook al de 100) geweigerd..

Het rendement om een 500 euro te vervalsen is hoger in vergelijking tot 5-10-20 euro lijkt mij ; zeker als je het goed doet..
Wij nemen alle biljetten aan, alleen vanaf 100 euro moet ik ze extra controleren op echtheid. Als wij pc's ofzo verkopen dan heeft die €500,- biljet wel zin. Maar in zijn geheel gezien wordt hij niet veel gebruikt.
Phaseolus
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Phaseolus »

Ik hab maar één keer een briefje van 500€ gezien.

Dat waren finse collega's die op een fair produkten verkochten. En Russen hadden iets willen kopen,... met een 500€...

Ik kan jullie verzekeren dat de Finnen echt schrik hadden dat het biljet vals was...
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

Ik heb al een aantal 500-jes ingevoerd. Ik hoop hoedanook, dat ze de 500 niet afschaffen. Als ze het dan toch kwijt willen, lijkt het me beter het gewoon niet meer bij te drukken. Zoveel transacties gebeuren er toch niet mee, en met de voorraad die ze hebben gedrukt, kunnen we gemakkelijk nog wel enkele jaren verder, me dunkt.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”