Nieuwe EU landen, ook Euro?

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Post Reply
ricksteen
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Nieuwe EU landen, ook Euro?

Post by ricksteen »

Laatst vroeg ik me eigen af, hebben/krijgen de nieuwe EU landen nou ook de Euro???? Want dat goed zijn voor EBT. Wie heeft er (betrouwbare) informatie hierover?
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Nieuwe EU landen, ook Euro?

Post by Fons »

ricksteen wrote:Laatst vroeg ik me eigen af, hebben/krijgen de nieuwe EU landen nou ook de Euro???? Want dat goed zijn voor EBT. Wie heeft er (betrouwbare) informatie hierover?

Voor zover ik weet krijgen vanaf 1 januari 2007 de volgende langen de euro als officiëel betaalmiddel: Estland, Litouwen, Slovenië.

Verder weet ik niets over de andere nieuwe EU-landen, misschien 2011, maar misschien ook niet, Groot-Brittannië , Zweden en Denemarken doen ook niet mee.
neef_van_ans
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Re: Nieuwe EU landen, ook Euro?

Post by neef_van_ans »

ricksteen wrote:Laatst vroeg ik me eigen af, hebben/krijgen de nieuwe EU landen nou ook de Euro???? Want dat goed zijn voor EBT. Wie heeft er (betrouwbare) informatie hierover?
De EU landen die nu nog niet de euro als nationale munt hebben, hebben wel afgesproken dat ze de euro in de toekomst zullen invoeren . Deze landen hebben vastgestelde koersen ten opzichte van de euro. Dit heet Exchange Rate Mechanism (ERM). Het doel van ERM II is om de wisselkoersschommelingen tussen de vreemde munt en de euro te minimaliseren.

Een EU land dat de euro wil invoeren, moet aan dezelfde voorwaarden voldoen die voor de eurolanden golden. Een van de eisen is dat een land minimaal twee jaar in ERM II moet zitten, zonder dat zijn valuta devalueert. In ERM-II worden, net als in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw gold voor de huidige eurolanden, centrale wisselkoersen vastgesteld tussen de deelnemende munteenheden (in dit geval de nationale munt en de euro).

Op dit moment doen de volgende landen mee aan ERM II:

Estland (juli 2004)
Letland (mei 2005)
Litouwen (juli 2004)
Cyprus (mei 2005)
Malta (mei 2005)
Slovenië (juli 2004)
Denemarken
Slowakije

Dit betekent dat de Deense kroon, de Estlandse kroon, het Cyprische pond, de Letlandse lats, de Litouwse litas, de Maltese lira, de Sloveense tolar en de Slowaakse koruna gekoppeld zijn aan de euro.
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Crazy Bob »

In Estland is trouwens een lobby begonnen om de naam van de munt te veranderen, omdat ze Euro niet kunnen uitspreken. Ze willen er Eiro van maken :lol:
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

Geloof me vrij dat in Polen, slovakije, Hongarije, en nog enkele oost-europese landen reeds veel gebruik gemaakt wordt van euro's. Met de stijgende transport van en naar die landen zullen de eurobiljetten ook wel hun gang gaan... Ben eens beneiuwd wanneer de gebruikers uit die landen in gang gaan schieten...
_Marcel_
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by _Marcel_ »

:wink: tip voor als je naar polen gaat :P neem euro`s mee (vooral grote biljetten) die wisselen ze meestal tegen zon gunstige koers dat je ze bijna in nederland kunt terug wissel met winst :lol:
euroloog
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by euroloog »

Crazy Bob wrote:In Estland is trouwens een lobby begonnen om de naam van de munt te veranderen, omdat ze Euro niet kunnen uitspreken. Ze willen er Eiro van maken :lol:
Ze kunnen dan toch net als de Grieken het doen hun eigen benaming erop zetten !
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Fons »

euroloog wrote:
Crazy Bob wrote:In Estland is trouwens een lobby begonnen om de naam van de munt te veranderen, omdat ze Euro niet kunnen uitspreken. Ze willen er Eiro van maken :lol:

Moeten de biljetten dan ook veranderen?
euroloog
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by euroloog »

Fons wrote:
euroloog wrote:

Moeten de biljetten dan ook veranderen?
Dat is een mogelijkheid als er nieuwe biljetten komen. Ik weet niet hoe het nu is met de Russische roebel,maar de Sovjet-Unie had het woord roebel er in verschillende talen op staan. :!:
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”