Käytäntö eurojen ja kolikkojen lähetyksessä ?

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

aplfi
Euro-Master
Euro-Master

Post by aplfi »

upponalle wrote:Meidän nimeltä maintsemattomassa laitoksessa jossa rahaa pyörii, 1 ja 2 centin kolikot pistetään talteen, kun ei niillä ole sellaista rahallista arvoa, vaan lähinnä vahingossa joku antaa 5centtisenä.
Kerroppas ny viä että minkälainen politiikka teidän nimeltä mainitsemattomassa laitoksessa on.

Otetaanko vastaan jos vaikka haluaa maksaa 10,05€ ostoksen 10ecun setelillä ja viidellä yhden sentin kolikolla, niin otetaanko senttikolikot vastaan vai tartteeko kaivella isompia kolikoita. Tai vaikka 500€ seteli jos ei oo muita rahoja?
upponalle
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by upponalle »

aplfi wrote:
upponalle wrote:Meidän nimeltä maintsemattomassa laitoksessa jossa rahaa pyörii, 1 ja 2 centin kolikot pistetään talteen, kun ei niillä ole sellaista rahallista arvoa, vaan lähinnä vahingossa joku antaa 5centtisenä.
Kerroppas ny viä että minkälainen politiikka teidän nimeltä mainitsemattomassa laitoksessa on.

Otetaanko vastaan jos vaikka haluaa maksaa 10,05€ ostoksen 10ecun setelillä ja viidellä yhden sentin kolikolla, niin otetaanko senttikolikot vastaan vai tartteeko kaivella isompia kolikoita. Tai vaikka 500€ seteli jos ei oo muita rahoja?
500 euron seteliä ei oteta vastaan kovinkaan usein. 200 euron setelikin saattaa jäädä ottamatta vastaan aamusella. Kyllä jokaisella pitäisi sen verran helistä päässä ettei pikkuliikkeillä ole resursseja vaihdella moisia summia. Sinähän et voinut tietää että olen jossain skämäsessä muutaman neliön kopperossa, mutta jotkut tietävätkin tarjoavat silti näitä isoja seteleitä, ja ihmettelen heidän logiikkaansa että mistä luulevat minun repivän moiset summat antaa takaisin ? Millä vaihdan seuraavien asiakkaiden vitosiin vaihtorahat ? Sanonko että juoskaahan tuon äskeisen herran perään, häneltä löytyy vaihtaa. Minulla on nyt tämä 500. Centtilöistä en osaa sanoa muuta kuin että rahaahan sekin on, ja jos joku tarjoaa sen viiden centin edestä centtilöitä, niin eiköhän ne käy... muistaakseni jopa postimerkit käyvät rahasta, joten miksei nekin ? Eipä ole tarjonneet, joten tietämättömyyteen olen tästä asiasta jäänyt. Minähän en ole minkään alan ammattilainen, joten hihastani vetelen mielipiteitäni. Perstuntumalta.
aplfi
Euro-Master
Euro-Master

Post by aplfi »

Niin lähinnä kysymyksen taustalla oli että onko teillä firman puolesta mitään ohjetta, onko pidetty mitään koulutusta että miten näiden senttikolikoiden kanssa toimitaan. :roll:

Meinas meinaan kerran mennä yhteen kassarouvaan hermot :evil: kun alko väittään meikäläiselle ettei senttikolikot kelpaa Suomessa :evil: ja kun sanoin että on ne ainakin ennen kelvannu, tässäkin kaupassa ja että muutenki ovat ihan samaa valuuttaa ku isommakki kolikot, niin sano mulle halveksuvalla äänellä että älä ny viitti naurattaa. :evil: :evil:

Olisin helkkari jättäny ostokset siihen kassalle :evil: ja lähteny meneen, mutta ku olin jo antanut sille hemmetin äkkärälle :evil: kakskymppisen josta se alko latoon vaihtorahaa että purin sitten hammasta :evil: ja otin hilut vastaan, enkä ees menny valittaan :twisted: asiakaspalveluun kuten ekaks meinasin. :evil:

Voi kuinka kaipaanka sitä lähikaupan nättiä tyttöä joka vaan kehu että kaikki kelpaa mikkä euroja on. :(
avij
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by avij »

Mutu-perusteella sanoisin, että jos kauppa ei hyväksy senttikolikoita, siitä pitäisi olla maininta jossakin kaupan sisäänkäynnin suunnalla että asiakkaat tietäisivät rajoitteesta jo ennen kassan tiskiä. Samanlaisia ilmoituksia olen muistaakseni nähnyt isoja seteleitä koskien, eli 500 euron seteleitä ei tässä nakkikiskassa oteta vastaan tms. Kai tästä löytyisi jotain virallistakin tietoa jos viitsisi kaivaa.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
upponalle
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by upponalle »

Minulle on sanottu ohjeeksi jotta muutamaa centtiä ei vastaanoteta, mutta jos tulee 5 centtiä niistä centeistä, niin otetaan. Euroja ei vaihdeta seteleiksi käsittämättömiä määriä yhdeltä ihmiseltä. Nämä on kait aika pitkälle maalaisjärjelläkin pääteltäviä asioita. Kauppiaat ovat ihmisiä ja täten rajallisia siinä missä kaupassa kävijätkin, eikä siellä takahuoneessa ole rahantekolaitetta, eikä siellä turvallisuussyistä säilytetä vaihtorahoja tiettyä määrää enempää. Tämä määrä ei ole koskaan suuri. Jos siis yksi ihminen vaihtaa 500euron setelinsä aamulla, ei todennäköisesti vaihtorahaksi jää enää kuin kolikoita. Kukaan järkevä kauppias ei näin tee, vaan ajattelee mielummin niitä huomattavasti yleisimpiä 10 euron ostajia.

Mutta minähän en ole kauppias 8O
Finn
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Finn »

Kerran satuin näkemään tilanteen jossa eräs paikkakunnan suurimmista liikkeistä ei saanut, ilmeisesti halunnut kassan pienuuden takia, vastattua 500€ setelistä alle 20€ ostoksia maksaessa. Tämä tapahtui aamulla yhdeksän maissa. Joten ei ole ihme jos kioskit yms. eivät voi vaihtaa.

Karpo käsitteli jokunen viikko sitten senteillä maksamista, olivat testanneet PK-seudulla. Monetan sivu ei vielä paljon kerro eikä edusta virallista tahoa, kaikki eurokolikot ovat laillisia maksuvälineitä ja siten niiden on kelvattava, mutta ei muina kuin viiden sentin erissä. Mutta ilmeisesti tämän voi välttää ilmoittamalla asiasta ovella, olen samaa mieltä avij:n kanssa tästä. Kellä on aikaa voi lukea mm. http://www.finlex.fi/linkit/he/20000120 ja http://www.finlex.fi/linkit/he/20020029, taitavat olla vain esityksiä mutten jaksanut kaivaa lakitekstejä kun nuo löytyi ensimmäisinä.

Monetahan vain tekee rahaa myymällä ylihinnoiteltuja ns. keräilytuotteita.

Some 4000+ notes ago:
2741 notes, 9 + 1 + 2 hits.
Definition of my hits.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”