Dakkus wrote: - - "On tällainen tilanne. Hyväksytkö muutoksen, että? Jos et, sinut joudutaan lakiteknisistä syistä assimiloimaan.
[Hyväksyn] [En hyväksy]" - -
Kuulostaa tylyltä, mutta elämä on, valitettavasti.
Teknisistä asioista en älyä enkä edes halua, koska ne on vähempiarvoisia, assistenttien töitä (kun osaavampia (tai nykyisin: hyväpalkkaisia) ei kannata käyttää tehtävissä, joita muutkin (nykyisin: pienempipalkkaiset) osaa hoitaa). No onhan siellä tietotekniikankin puolella oikeasti luovia tehtäviä, kuten EBT:n rakentaminen, en kiistä.
Sitten tulee se varsinainen asia: EBT:n kriisi on ideologinen kriisi.
Kuka omistaa EBT:n? Totta kai me ajatellaan, että mehän se ollaan, me käyttäjät. Valitettavasti nykyinen lainsäädäntö ei tunne tätä omistuksen muotoa. Me omistetaan EBT moraalisesti ja joku muu omistaa sen juridisesti. Ongelma emme ole me tai meidän näkemyksemme, vaan vanhentuneet lait.
Kyse on siitä, että meidän lainsäädäntö on laadittu ajalla, jolloin teollinen tuotanto oli talouden ja hyvinvoinnin perusta. Teollistumisen aikakaudesta siirtyminen ns. postmoderniin tietoteollisen maailmantalouden aikakauteen ei ole tapahtunut ongelmitta, kuten esim. tämä konflikti osoittaa.
Vanhentuneet omistusoikeudet on viivasuoraisesti siirretty henkisen työn puolelle ja hyvää tarkoittavista laista on tullut varsinaisia irvikuvia, kuten että joulujuhlassa ei saa enää laulaa joululauluja, jos ei ole maksaa rahaa jollekin verotusoikeuden saaneelle organisaatiolle. Ei hyvä.
Itse en koskaan olisi kirjannut ensimmäistäkään seteliä EBT:hen, jos minulle olisi sanottu, että sillä tavalla kerään varallisuutta jollekin sammakonsyöjälle (sammakko on tietääkseni EU:n virallisesti hyväksymä ravintolähde, joten kyse ei suinkaan ole halveksunnasta).
Myöskään jatkossa en suostu kirjaamaan seteleitä, jos samalla kirjaan rahaa jolle kulle taholle, olipa siinä vaikka mukana avij ja muita sen oikeasti ansainneita henkilöitä.
Nyt on kyse periaatteesta. Me kaikki olemme tehneet töitä yhteisön hyväksi ilman vaatimusta palkasta ja koemme että se on meidän juttu. Jotkut on tehneet enemmän kuin me setelien kirjaajat ja silloin tällöin keskustelupalstalle urputtajat, mutta uskon, että myös enemmän asian eteen tehneet allekirjoittavat tämän näkemyksen: että se on meidän juttu, eikä kenenkään, jonka Ranskan oikeuslaitos voi päättää olevan koko homman omistaja.
Näinä päivinä päätetään EBT:n tulevaisuus. Avijin esitys rekisteröityneestä yhdistyksestä on nykylainsäädännön vallitessa ainoa juridinen mahdollisuus säilyttää EBT hengissä. Jos neuvottelujen lopputulemaksi tulee osakeyhtiö tms., tulen ainakin minä vaatimaan kaikkien systeemiin jättämieni setelien poistamista sieltä välittömästi.
Linus muistetaan tulevaisuudessa joko suurena sankarina tai suurena konnana, riippuen siitä, voittaako yksityisomistuksen ideaali vai yhteisöllisyyden ideaali? Linus ei myynyt itseään eikä kavereitaan. Mitä tekee EBT?
Itse uskon yhteisöllisyyden ideaalin voittoon pitemmällä perspektiivillä. Mutta se ei tietysti paljon auta tässä kriisissä.
Puup Woo enpen