"offtopic" eli sekalaista....
-
- Euro-Regular in Training
- Posts: 92
- Joined: Sun Jul 07, 2002 10:29 am
- Location: Kallio / Helsinki
Nopea googletus antoi tämmöisen vastauksen :
http://geography.about.com/library/faq/blqzuk.htm
Pohjois-Irlanti ei siis kuulu Isoon-Britanniaan , mutta Yhdistyneisiin Kuningaskuntiin kyllä.
http://geography.about.com/library/faq/blqzuk.htm
Pohjois-Irlanti ei siis kuulu Isoon-Britanniaan , mutta Yhdistyneisiin Kuningaskuntiin kyllä.
Dreaming of Euro fields with TamU
CCCP wrote:mitäs mieltä täällä ollaan tappo uhan alla elävistä paviaaneista(kotoisammin punapersepaviaaneista) pitäisikö ne tappaa vai pitäisikö niille tehdä jotain muuta?
miksi mun mielestä tässä haisee korkeasaaren mainostuksen maku. Nyt ihmiset rientää katsoo paviaaneja, että ehtivät vielä ja sitten kaikki onkin kunnossa ja ei niitä ollut kukaan oikeesti tappamassakaan....
Vai onko korkeasaaressa hirviöitä töissä
Kyllä se sitten sorsii minuakin. Samalla sessiolla pysyy kyllä logattuna, vaikka surffailisi muualla, mutta kun selaimen sammuttaa ja laittaa uudelleen, kirjautumiset on hävinneet kuin tuhka tuuleeeeen...avij wrote:Se varmaan sorsii sinua, minä en ainakaan muista koska olisin joutunut kirjautumaan tänne uusiksi vaikka lueskelen näitä viestejä kotoa, työpaikalta ja monesta muustakin paikasta. Tarkista cookie-asetukset.Evert wrote:Ärsyttää tämä foorumi kun ei voi pitää automaattisesti kirjattuna koko ajan.
Cookiet on päällä, selaimena Windows 2000.
Minä ja XP kuulumme samaan joukkoon ei pysy päällä koko päivää jollei välillä kirjaa tänne jotain. Suht pitkään pysyy mutta jossain välissä pudottaaimleH wrote:Kyllä se sitten sorsii minuakin. Samalla sessiolla pysyy kyllä logattuna, vaikka surffailisi muualla, mutta kun selaimen sammuttaa ja laittaa uudelleen, kirjautumiset on hävinneet kuin tuhka tuuleeeeen...avij wrote:Se varmaan sorsii sinua, minä en ainakaan muista koska olisin joutunut kirjautumaan tänne uusiksi vaikka lueskelen näitä viestejä kotoa, työpaikalta ja monesta muustakin paikasta. Tarkista cookie-asetukset.Evert wrote:Ärsyttää tämä foorumi kun ei voi pitää automaattisesti kirjattuna koko ajan.
Cookiet on päällä, selaimena Windows 2000.
- Dakkus
- Euro-Master
- Posts: 4734
- Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
- Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
- Contact:
Nosiis.. On hyvin harvoja linjoja, joiden molemmissa päissä on monen muun linjan päättärit. Yleensä ainakin toinen pää on vapaa.Klazu wrote:Ahaa, tämä oli tällaiselle landepaukulle ihan uutta tietoa. Joskus olenkin miettinyt, miten hitossa nuo juoksee. Tosin, onko tuo ainoa systeemi mikä määrää numeron vai sovelletaanko jotain muitakin? Vaikea uskoa, että linjoja olisi vain yksi per kaupunginosa...vai?Dakkus wrote:Aika hyvä nyrkkisääntö Stadissa on, että bussin päättäri on sillä postinumeroalueella, joka bussilla on numerona.
Jos kuitenkin molemmat päät ovat tukossa, täytyy alkaa soveltamaan luovaa logiikkaa :)
Esim. juuri Herttoniemessä (00800) ja Itäkeskuksessa (00930) on molemmissa isohkot bussiterminaalit. Näiden keskusten väliä kulkee myöskin yksi bussilinja. Siispä sen numerovaihtoehdot ovat 80 ja 93.
Koska on olemassa linja, joka ei missään vaiheessa poistu alueelta 00800, on sille ollut pakko antaa numero 80. Siispä jäljelle jää numeroksi 93. Ja sitten joku toinen Itiksen linja joutuu olemaan jotain muuta kuin 93.
On muutamia tapauksia, joissa tällainen ei kuitenkaan onnistu. Silloin näyttäisi olevan niin, että numero valitaan sen mukaan, mitä reitin varrella olevaa aluetta linja ensisijaisesti palvelee.
Toki tässä on historiallisista syistä pieniä epäloogisuuksia, kuten se, että bussi 18 käy lähimmillään puolen tunnin kävelymatkan päässä Ruoholahdesta (00180). Tuo linja on kai joskus ajanut kyseisellä alueella, mutta sen reittiä on sitten aikojen saatossa muutettu sataan kertaan.
Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin pääkaupunkiseudun seutuliikenne (kuntarajat ylittävä) numeroidaan näin: 123AB, jossa 1 kertoo, mitä päätietä pitkin poistutaan Helsingistä, 2 kertoo, missä liittymästä kyseiseltä tieltä poistutaan ja 3 kertoo sitten loppumetrit. A ja B ovat erikoisvuorojen tarkentimia. Esim. 121 lähtee Länsiväylää pitkin (1xx) ja kääntyy siltä pois Niittykumpuun (x2x), josta se jatkaa Olariin (Espoo 21). 121T taas on muuten sama, mutta koukkaa alkumatkasta Lauttasaaren kautta (4 min. lisää matka-aikaa).
Espoossa ja seutuliikenteessä näytetään jossain määrin pyrkimään postinumeroiden seuraamiseen linjanumeroinnissa, mutta se tehdään varsin (seutuliikenteessä jopa erittäin) väljästi.
Olipahan taas hauska päästä kirhjoittamaan.
Niin, ja tämä paviaanijuttu on mielestäni aika turhaa.. Tässä maassa tapetaan joka päivä aivan järjetön määrä eläimiä ja sitten valitetaan 20:n tappamisesta? Itse olen sen verran kyllästynyt yrittämään estää eläinten tappamista, että olen kyynistynyt ja opetellut katsomaan sivusta, todeten tapahtuman jälkikäteen.
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
- Tomppa-
- Euro-Expert in Training
- Posts: 403
- Joined: Thu Aug 28, 2003 6:28 pm
- Location: Helsinki
- Contact:
Tätähän voisi sanoa jopa sivistäväksi luennoksi Enpä minäkään noiden numeroiden taustoja sen kummemmin tuntenut, mutta hyvä tietää että niissä on suurimmaksi osaksi pohjalla ihan järkevä logiikka.Dakkus wrote:Olipahan taas hauska päästä kirhjoittamaan.
No näinhän se on. Asia pitää vain esittää julkisuudessa ja aikaansaada siihen pientä kontrastia ja/tai vääryyttä, niin johan alkaa ihmisiä kiinnostamaan ja _kaikki_ ovat heti pelastuspuuhissa.Dakkus wrote:Niin, ja tämä paviaanijuttu on mielestäni aika turhaa.. Tässä maassa tapetaan joka päivä aivan järjetön määrä eläimiä ja sitten valitetaan 20:n tappamisesta?
Media taas panikoi jonkun jutun kanssa jonka jälkeen siitä nousee kansallinen huolenaihe. Voi jessus jos muista (lue=tärkeistä) asioista vois nousta vastaavanlaisia pro-paviaani-projekteja. Media on Suomen suurin valtiomahti tätä nykyä. Sen avulla voidaan tehdä kärpäsestä härkänen tai yhtä hyvin jättää tekemättä. Pieni kriittisyys on paikallaan.CCCP wrote:mitäs mieltä täällä ollaan tappo uhan alla elävistä paviaaneista(kotoisammin punapersepaviaaneista) pitäisikö ne tappaa vai pitäisikö niille tehdä jotain muuta?
... !!! Toi on jo korkeampaa matikkaa! Mutta mistä ihmeestä tulevat ne linjojen kirjaimet, esim. 3T, 77A, 39V? 270N ja 01-09N on tietty yöbusseja, mutta muuten no comprendo logico.Dakkus wrote:Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin pääkaupunkiseudun seutuliikenne (kuntarajat ylittävä) numeroidaan näin: 123AB, jossa 1 kertoo, mitä päätietä pitkin poistutaan Helsingistä, 2 kertoo, missä liittymästä kyseiseltä tieltä poistutaan ja 3 kertoo sitten loppumetrit. A ja B ovat erikoisvuorojen tarkentimia. Esim. 121 lähtee Länsiväylää pitkin (1xx) ja kääntyy siltä pois Niittykumpuun (x2x), josta se jatkaa Olariin (Espoo 21). 121T taas on muuten sama, mutta koukkaa alkumatkasta Lauttasaaren kautta (4 min. lisää matka-aikaa).
Kiitos valaistuksesta! Meitsi on kuitenkin aika newbie-stadilainen vielä, en mä kaikkea voi tietää. Se vaan harmittaa että linja 2 muutti reittiä, eikä se enää kulje Toista linjaa. Eikä sillä enää kulje ne '59 raitiovaunut. Pääseekö näiden kyytiin enää milloinkaan, edes muuten kuin linjaliikenteessä?Ari wrote:Kyllä ennen oli myös linja 36 ja sen päättäri oli Pajamäessä, 00360.
Mielenkiintoinen tuo postinumero-bussilinja -juttu. Enpä tiennytkään että ne numeroidaan noin. Meiltä meni tästä ennen bussi numbero 92, ja sen päättäri on tietääkseni jossain Juvanmalmilla, ja siellä on postinumero 02920. Viime vuonna linjan numero muutettiin 82:seksi jostain syystä, vaikka sen reitti ei mielestäni muuttunut. Samoin ennen meni bussi numero 17 Westendiin, mutta siellä on postinumero 02160. En sitten tiedä. Nykyään menee seutulinja 270N joskus öisin, muuten se menee Turuntietä suoraan. Me kun asutaan ärsyttävästi tässä välissä just. 2-tie tosin menee Veikkolasta Poriin, eli ei ala Helsingistä - 270 menee Helsinki-Espoo väliä. Ei ihan tuo systeemi toimi tässä kohtaa.
- Dakkus
- Euro-Master
- Posts: 4734
- Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
- Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
- Contact:
1xx = LänskäAnonymous wrote:Mielenkiintoinen tuo postinumero-bussilinja -juttu. Enpä tiennytkään että ne numeroidaan noin. Meiltä meni tästä ennen bussi numbero 92, ja sen päättäri on tietääkseni jossain Juvanmalmilla, ja siellä on postinumero 02920. Viime vuonna linjan numero muutettiin 82:seksi jostain syystä, vaikka sen reitti ei mielestäni muuttunut. Samoin ennen meni bussi numero 17 Westendiin, mutta siellä on postinumero 02160. En sitten tiedä. Nykyään menee seutulinja 270N joskus öisin, muuten se menee Turuntietä suoraan. Me kun asutaan ärsyttävästi tässä välissä just. 2-tie tosin menee Veikkolasta Poriin, eli ei ala Helsingistä - 270 menee Helsinki-Espoo väliä. Ei ihan tuo systeemi toimi tässä kohtaa.
2xx = Turuntie ja Turunväylä
3xx = Vihdintie
4xx = Hämeenlinnanväylä
5xx = Poikittaislinjat (eli ne, jotka eivät käy keskustassa)
6xx = Tuusulanväylä
7xx = Lahdenväylä
"Villi" veikkaukseni on, että kun Sipoo joskus liittyy YTV:hen, sinne ajavat 800-sarjalaiset.
Ja 92 muuttui 82:ksi, koska Pohjois-Espoon linjat haluttiin yhtenäistää 80-sarjaan. Ainoa poikkeus taitaa olla enää 21, jonka toinen päättäri on Leppävaarassa, 20-sarjan alueella.
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
- Dakkus
- Euro-Master
- Posts: 4734
- Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
- Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
- Contact:
Niin, ja niistä kirjaimista sitten :)
(Tieto epävirallista, joten pientä epätarkkuutta saattaa ilmetä. Pitäisi kuitenkin olla varsin luotettavaa tämän tiedon)
A = Reitti jatkuu muutaman kilometrin tavallista pidemmälle (YTV-standardi (Espoo+Kauniainen, Vantaa, seutu))
A = Reitti haarautuu ihan lopussa johonkin ihme paikkaan (HKL-standardi (Helsinki))
K = Reitti kiertää jonkun asuinalueen tjsp. kautta ja palaa sitten normaalille reitilleen. (YTV)
N = Yö- ja ilta-aikana ajeleva tavallisesti matelevan hidas reitti. Korvaa metroa ja ratikoita.
T = Reitti kiertää Lauttasaaren kautta (100-sarjan seutulinjat)
T = Reitti kiertää jotenkin, en hahmota miten (muut)
V = Ruuhkavuoro, tapaa oikoa mutkia
X = Härö poikkeusvuoro, esim. raitiovaunua korvaavat poikkeusbussivuorot
Z = Pikalinja (Linja kulkee kaiken vähänkään turhemman ohi moottoritietä)
(Tieto epävirallista, joten pientä epätarkkuutta saattaa ilmetä. Pitäisi kuitenkin olla varsin luotettavaa tämän tiedon)
A = Reitti jatkuu muutaman kilometrin tavallista pidemmälle (YTV-standardi (Espoo+Kauniainen, Vantaa, seutu))
A = Reitti haarautuu ihan lopussa johonkin ihme paikkaan (HKL-standardi (Helsinki))
K = Reitti kiertää jonkun asuinalueen tjsp. kautta ja palaa sitten normaalille reitilleen. (YTV)
N = Yö- ja ilta-aikana ajeleva tavallisesti matelevan hidas reitti. Korvaa metroa ja ratikoita.
T = Reitti kiertää Lauttasaaren kautta (100-sarjan seutulinjat)
T = Reitti kiertää jotenkin, en hahmota miten (muut)
V = Ruuhkavuoro, tapaa oikoa mutkia
X = Härö poikkeusvuoro, esim. raitiovaunua korvaavat poikkeusbussivuorot
Z = Pikalinja (Linja kulkee kaiken vähänkään turhemman ohi moottoritietä)
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
Dakkus wrote:Aika hyvä nyrkkisääntö Stadissa on, että bussin päättäri on sillä postinumeroalueella, joka bussilla on numerona.
Kiva tietää olenkin miettinyt miks Matinkylään tulee 112 ja 132 eikö olis loogisempiakin numeroita mutta ehkä tuossa selitys... Kuis sä oot niin hyvin perillä bussinumeroiden historiasta?Dakkus wrote: Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin pääkaupunkiseudun seutuliikenne (kuntarajat ylittävä) numeroidaan näin: 123AB, jossa 1 kertoo, mitä päätietä pitkin poistutaan Helsingistä, 2 kertoo, missä liittymästä kyseiseltä tieltä poistutaan ja 3 kertoo sitten loppumetrit. A ja B ovat erikoisvuorojen tarkentimia. Esim. 121 lähtee Länsiväylää pitkin (1xx) ja kääntyy siltä pois Niittykumpuun (x2x), josta se jatkaa Olariin (Espoo 21). 121T taas on muuten sama, mutta koukkaa alkumatkasta Lauttasaaren kautta (4 min. lisää matka-aikaa).
Espoossa ja seutuliikenteessä näytetään jossain määrin pyrkimään postinumeroiden seuraamiseen linjanumeroinnissa, mutta se tehdään varsin (seutuliikenteessä jopa erittäin) väljästi.