Seteleiden teippaus

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Luumi, Sleijeri

kirahvikoira
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by kirahvikoira » Fri Jan 11, 2008 9:22 am

Pankista pari päivää sitten sain parikin vitosta jotka oli korjauksen tarpeess, yks oli jo valmiiksi teipattu. Mutta ei tullut niistä muistaakseni osumia.
Ugh, olen puhunut.

Aatos99
Euro-Master
Euro-Master

Re: Seteleiden teippaus

Post by Aatos99 » Sun Jul 17, 2011 11:02 pm

Itse teippaan noin puoliväliin revenneet setelit,yleensä kympit ja vitoset.Vielä ei ole tarvinnut teipata(eikä toivottavasti koskaan tarvitsekaan) sitä isompia seteleitä,paitsi 1 20€,joka oli revennyt melkein kokonaan kahtia :cry: Sain kaupasta muuten ihan uuden ja suoran vitosen,paitsi että se oli revennyt sivusta melkein koko setelin halki :evil: .... Teippaan teippauskuntoiset aina läpinäkyvällä teipillä :D ,ehkä ne eivät silloin mene nopeasti tuhottaviksi :roll: .... (taas tuli nostettua yksi vanha topic esiin....)
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99

Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Juristi M » Mon Jul 18, 2011 1:53 pm

Kyllä on tullut teippailtua seteleitä ja itse asiassa aika useastikin. Olen nimittäin ottanut tavakseni teipata kaikki vähänkin uhkaavamman näköiset repeämät yms. halkeamat. Periaatteena on laittaa mahdollisimman pieni mutta silti vielä kunnolliseen korjaukseen riittävä teipin pala mahdollisimman tarkasti oikeaan kohtaan ja yleensä kokonaan setelin reunan ympäri.

Käytän teippauksiin Scotchin mattapintaista ns. näkymätöntä teippiä. Olen myös kokeillut erilaisia halpaversioita. Niillä teippaustulos on yhtä hyvän näköinen (eli lähes näkymätön), mutta useat halpateipit eivät kestä yhtä hyvin lämpöä (esim. silittämistä silitysraudalla). Ja ennen kuin ihmettelette että mitäs väliä sillä on niin täytyy tunnustaa, että joskus (ajan salliessa) tulee silitettyä ryppyisimmät setelit ennen kiertoon palauttamista ihan vaan sen takia, että seteli saa takaisin osan entistä sileyttään ja toivottavasti kestää kierrossa hieman pidempään. Ja jos setelissä sattuu ennestään olemaan halpateippiä niin se saattaa kuuman silitysraudan alla muuttaa ikävästi muotoaan, ja sen jälkeen täytyy tohtoroida teipin- ja liimanjämät irti ja laittaa tilalle uusi siistimpi teippi.

Eipä ole minulle vielä tullut vastaan tilannetta, että pankin setelinlaskijat tai kauppojen käyttämät setelien aitouden tarkistamislaitteet olisivat nikotelleet teippausten kohdalla.

Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Juristi M » Mon Jul 18, 2011 5:33 pm

Juristi M wrote: ... että joskus (ajan salliessa) tulee silitettyä ryppyisimmät setelit ennen kiertoon palauttamista ihan vaan sen takia, että seteli saa takaisin osan entistä sileyttään ja toivottavasti kestää kierrossa hieman pidempään. Ja jos setelissä sattuu ennestään olemaan halpateippiä niin se saattaa kuuman silitysraudan alla muuttaa ikävästi muotoaan, ja sen jälkeen täytyy tohtoroida teipin- ja liimanjämät irti ja laittaa tilalle uusi siistimpi teippi.....
Piti tuosta seteleiden silittämisestä silitysraudalla sanoa vielä sen verran, että liian korkeat lämpötilat eivät luonnollisestikaan ole hyväksi seteleiden hologrammeille ( :note-50: :note-100: :note-200: :note-500: ) tai hologramminauhoille ( :note-5: :note-10: :note-20: ). Pyyhkäisy liian kuumalla silitysraudalla saattaa kuoria hologrammin kokonaan tai osittain irti (kertoo nimimerkki "kokemusta omaava"). Turvallisinta on käyttää välissä sopivaa puhdasta paperia ja sittenkin silittää höyrysilitysraudalla hologrammittomalle puolelle varoen liian korkeaa lämpötilaa.

Aatos99
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aatos99 » Tue Jul 19, 2011 11:34 am

Mutta pysyykö siis itse seteli vahingoittumattomana 8O Luulin,että se jotenkin tummuu tai vastaavaa....
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99

Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Juristi M » Tue Jul 19, 2011 8:43 pm

Aatos99 wrote:Mutta pysyykö siis itse seteli vahingoittumattomana 8O Luulin,että se jotenkin tummuu tai vastaavaa....
Kyllä seteli yleensä kestää silityksen, jos rauta ei ole liian kuuma. Mutta jos oikein ponnekkaasti tai varsinkin liian pitkään hieroo seteliä liian kuumalla raudalla niin kyllä setelipaperi saattaa saada ruskehtavan sävyn. Mutta sitä ennen siitä on jo todennäköisesti irronnut hologrammi/hologramminauha. Ja varsinkin kympin setelistä saattaa irrota hiukan punaista painoväriä. Jotkut sanovat, että liika lämpö saattaa myös haalistaa värejä. Tätä en ole itse huomannut mutta toisaalta en ole niin ahkera silittäjä että kokemus olisi kovin laaja.

Yleensäkin jos päätyy silittämään seteleitä raudalla niin siinä kannattaa aloittaa kevyemmillä & varovaisemmilla otteilla & muutamalla silitysvedolla per seteli. Höyrysilitysrauta (ja yleensäkin hivenen kosteutta silitykseen) tuottaa paremman tuloksen alemmalla lämpötilalla kuin kuiva silittäminen. Ja tietysti täytyy muistaa että silittäminen ei tee vanhasta setelistä uuden veroista vaan korkeintaan oikoo ryppyjä.

LeBaron
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by LeBaron » Fri Jul 22, 2011 2:48 pm

Onhan noita jo kauan tullut teipattua samaisella Scotchin "Magic"-mattateipillä, viimeisen parin vuoden aikana olen kuitenkin muuttanut teippauspolitiikkaa. Teippaan vain pahat repeämät tai esim. hologramminauhan kohdalla olevat. Kokemus sanoo että seteli "väsyy" juuri kyseisestä kohdasta helpoimmin ajan myötä joten repeämän teippaus antaa setelille myös kaivattua jämäkkyyttä. Todella huonokuntoisia seteleitä ei maksa vaivaa teipata, menevät kuitenkin silppuriin pian. Kokeilin muuten hiljattain ensimmäistä kertaa kirjoittaa sivuston url:n vanhaan ja ryppyiseen D/L-kymppiin, ei ole kuulunut sen koommin.

Muistelen muuten että aikanaan oli puhetta täällä foorumilla jostain ulkomailla esitetystä tv-ohjelmasta tms. joka kertoi Portugalin keskuspankin toiminnasta, että se setelienlajittelukone tunnistaa teippaukset ja kynätekstit yms. ja poimii ne joukosta pois tuhottavaksi. Osittain kyseisestä syystä en ole enää pieniä repeämiä ruvennut teippaamaan.

soilian
Euro-Master
Euro-Master

Post by soilian » Tue Jul 26, 2011 2:27 pm

Vitosissa ja kympeissä teippailu auttaa ehkä parhaiten, koska ne kiertää yleensä lompsasta toiseen kauemmin kuin isommat setelit, joita liikkeet lähettää laskentakeskuksiin ja sieltä edelleen automaatteihin.
Money makes the world go round. We make the money go round.
Postcrossing

leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 » Fri Jul 31, 2020 10:02 pm

LeBaron wrote:
Fri Jul 22, 2011 2:48 pm
Muistelen muuten että aikanaan oli puhetta täällä foorumilla jostain ulkomailla esitetystä tv-ohjelmasta tms. joka kertoi Portugalin keskuspankin toiminnasta, että se setelienlajittelukone tunnistaa teippaukset ja kynätekstit yms. ja poimii ne joukosta pois tuhottavaksi. Osittain kyseisestä syystä en ole enää pieniä repeämiä ruvennut teippaamaan.
No ainakin osuuspankeista saa teipattua seteliä myllystä ja todella risaisia ja likaisia ynnä kynänjälkiä...

Mutta tuossa tämän iltainen korjaus... (Yksi monista, mutta pahin röpöreuna aikoihin)
Image

Image
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.

hetaleena
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by hetaleena » Sat Aug 01, 2020 11:29 am

Hienosti korjattu!
Itse olen teipannut isompia repeämiä, joskus on seteli ollut lähes puoleen väliin poikki. Kun mattateippiä laittaa niin ei tarkemmin katsomatta edes huomaa teipatuksi.

leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 » Wed Aug 05, 2020 9:17 am

hetaleena wrote:
Sat Aug 01, 2020 11:29 am
Hienosti korjattu!
Itse olen teipannut isompia repeämiä, joskus on seteli ollut lähes puoleen väliin poikki. Kun mattateippiä laittaa niin ei tarkemmin katsomatta edes huomaa teipatuksi.
Paljon tulee vastaan näitä tuolla kassatyössä:
Image
Sitten vaan Scotch Magic 810 teippiä kehiin, itellä kuluu liki rulla ja kuukausi, rullassa muuten 33 metriä...
Image

PS. Kirkkaalla teipillä korjatut setelit otan uusintakäsittelyyn ja vaihdan mattaa tilalle...
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.

Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”