Graag reageer ik op uw vraag: “Mag mijn apotheek van mij verlangen dat ik allen kan betalen via “pin only” m.a.w. contante betaling weigeren en zo ja, wat is daarvan dan de formele wettelijk basis?”
Het antwoord in het kort is: ja dat mag. Juridisch gezien is de euro een wettig betaalmiddel in Nederland. Dat wil zeggen dat je er op grond van de wet goederen en diensten mee kunt betalen. De wet verplicht echter niemand om dit wettige betaalmiddel te accepteren.
Op Rijksoverheid.nl wordt het zo geformuleerd (hieronder in cursief):
Kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen?
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren.
Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Contant geld weigeren
Een winkelier bepaalt zelf welke betaalmiddelen hij accepteert. 2 voorbeelden:
Een houder van een benzinepomp weigert biljetten van € 100 voor de veiligheid.
Een supermarkt accepteert bepaalde munten, zoals 1 en 2 eurocenten, niet bij contante betaling omdat het geldbedrag wordt afgerond.
Voor meer informatie zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen
Pinnen in veiliger
Veel apothekers kiezen ervoor om alleen nog maar pinbetalingen in de apotheek te accepteren. Dit met oog op de veiligheid. Pinnen is veiliger omdat de kans op een overval kleiner is als een apotheek niet veel contant geld in kas heeft.
Ik hoop dat ik u met deze informatie van dienst ben geweest.
Wat een ellende
Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries
-
- Euro-Expert in Training
- Posts: 360
- Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
- Location: Beek, Limburg, Nederland
- Contact:
Re: Wat een ellende
Lompe mail teruggekregen, korte lezing: bekijk het maar
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #102 of the Netherlands, #1036 EBT-wide (per 01.08.2025)
The only way is up!
Visited Countries:
+ Liechtenstein
The only way is up!
Visited Countries:















Re: Wat een ellende
ING gaat persoonlijke aanbiedingen doen op basis van bij- en afschrijvingen
ING gaat klanten 'persoonlijke aanbiedingen' doen op basis van hun bij- en afschrijvingen. De bank heeft daarvoor zijn privacyverklaring bijgewerkt. Het gaat om aanbiedingen van ING zelf en klanten kunnen zich er voor afmelden.
Dat blijkt uit e-mails die meerdere hebben ontvangen. ING heeft het privacystatement maandag bijgewerkt; oudere versies zijn hier te vinden. "We informeren klanten hierover tussen 3 juni en 7 juli via inboxberichten in Mijn ING, de Mobiel Bankieren App, als bijsluiter bij de rekeningoverzichten en op onze site", schrijft ING in een reactie. In de nieuwe privacyverklaring staan voorbeelden van hoe ING bij- en afschrijvingen van klanten gebruikt om 'relevante ING-producten en -diensten bij klanten onder de aandacht te brengen'. Als voorbeeld noemt de bank bijvoorbeeld aanbiedingen omdat het bedrijf ziet dat een klant kinderbijslag krijgt. Zulke aanbiedingen krijgen klanten via Mijn ING, de app, via de nieuwsbrief en 'eventueel per post'.
De nieuwe privacyvoorwaarden gelden voor alle klanten, maar die kunnen zich wel afmelden voor de 'persoonlijke aanbiedingen'. Dat kan in de privacyinstellingen in Mijn ING. Volgens ING is het geen probleem dat een dergelijke functie niet opt-in is. "Volgens de AVG moet er een wettelijke grondslag zijn voor het gebruik van persoonsgegevens. Gerechtvaardigd belang is ook een wettelijke grondslag die gebruikt kan worden voor direct marketing." De bank zegt transparant te zijn over de veranderingen door uitleg te geven in de privacyverklaring.
Over de manier van toestemming geven, zet Martijn van der Veen, jurist bij Privacy First, zijn vraagtekens. "Je mag zulke voorwaarden wel eenzijdig wijzigen, maar als je klanten die zo oplegt kun je je afvragen of je ze dan wel echt een keus biedt."
Het is niet de eerste keer dat ING experimenteert met het gebruiken van klantgegevens voor persoonlijke aanbiedingen. In 2014 ontstond er ophef toen de bank dergelijke informatie wilde delen met externe adverteerders. Partijen zoals de Autoriteit Financiële Markten en het toenmalige College Bescherming Persoonsgegevens, de voorloper van de Autoriteit Persoonsgegevens, uitten kritiek op de plannen. Uiteindelijk stopte de bank dat plan.
ING zegt dat er op dit moment geen plannen zijn om in de toekomst ook externe adverteerders toegang te geven. "We kunnen niet in de toekomst kijken, maar op dit moment is er absoluut geen sprake van verkoop van klantdata. Belangrijk om te weten is dat alle klantgegevens bij ons blijven. ING gaat zorgvuldig met de persoonsgegevens van haar klanten om."
ING gaat klanten 'persoonlijke aanbiedingen' doen op basis van hun bij- en afschrijvingen. De bank heeft daarvoor zijn privacyverklaring bijgewerkt. Het gaat om aanbiedingen van ING zelf en klanten kunnen zich er voor afmelden.
Dat blijkt uit e-mails die meerdere hebben ontvangen. ING heeft het privacystatement maandag bijgewerkt; oudere versies zijn hier te vinden. "We informeren klanten hierover tussen 3 juni en 7 juli via inboxberichten in Mijn ING, de Mobiel Bankieren App, als bijsluiter bij de rekeningoverzichten en op onze site", schrijft ING in een reactie. In de nieuwe privacyverklaring staan voorbeelden van hoe ING bij- en afschrijvingen van klanten gebruikt om 'relevante ING-producten en -diensten bij klanten onder de aandacht te brengen'. Als voorbeeld noemt de bank bijvoorbeeld aanbiedingen omdat het bedrijf ziet dat een klant kinderbijslag krijgt. Zulke aanbiedingen krijgen klanten via Mijn ING, de app, via de nieuwsbrief en 'eventueel per post'.
De nieuwe privacyvoorwaarden gelden voor alle klanten, maar die kunnen zich wel afmelden voor de 'persoonlijke aanbiedingen'. Dat kan in de privacyinstellingen in Mijn ING. Volgens ING is het geen probleem dat een dergelijke functie niet opt-in is. "Volgens de AVG moet er een wettelijke grondslag zijn voor het gebruik van persoonsgegevens. Gerechtvaardigd belang is ook een wettelijke grondslag die gebruikt kan worden voor direct marketing." De bank zegt transparant te zijn over de veranderingen door uitleg te geven in de privacyverklaring.
Over de manier van toestemming geven, zet Martijn van der Veen, jurist bij Privacy First, zijn vraagtekens. "Je mag zulke voorwaarden wel eenzijdig wijzigen, maar als je klanten die zo oplegt kun je je afvragen of je ze dan wel echt een keus biedt."
Het is niet de eerste keer dat ING experimenteert met het gebruiken van klantgegevens voor persoonlijke aanbiedingen. In 2014 ontstond er ophef toen de bank dergelijke informatie wilde delen met externe adverteerders. Partijen zoals de Autoriteit Financiële Markten en het toenmalige College Bescherming Persoonsgegevens, de voorloper van de Autoriteit Persoonsgegevens, uitten kritiek op de plannen. Uiteindelijk stopte de bank dat plan.
ING zegt dat er op dit moment geen plannen zijn om in de toekomst ook externe adverteerders toegang te geven. "We kunnen niet in de toekomst kijken, maar op dit moment is er absoluut geen sprake van verkoop van klantdata. Belangrijk om te weten is dat alle klantgegevens bij ons blijven. ING gaat zorgvuldig met de persoonsgegevens van haar klanten om."
- Attachments
-
- ing reclames.png (165.7 KiB) Viewed 1092 times
- eddydevries
- Forum Moderator
- Posts: 20029
- Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
- Location: Rotterdam (NL)
- Contact:
Re: Wat een ellende
Vandaag had ik hier ook een pinstoring.HBoZ wrote: ↑Fri Mar 29, 2019 10:21 pm Zo er was/is weer eens een pinstoring. Bij onze plus stond een medewerker bij de ingang iedereen te vertellen dat er niet electronisch betaald kon worden. De storing was na t middag uur begonnen (ca. 13u00). Heel veel mensen moesten bij de ABN paar honderd meter verderop daar eerst cash halen omdat die het nogwel deed.
Zelfs om 20.30 was het nog niet opgelost!
Bij jullie super ea ook storing?
Maar omdat er hier (in het bedrijfsrestaurant) contant betalen niet mogelijk is, moest iedereen zijn/haar gegevens op een lijst invullen. Dan morgen of dinsdag alsnog betalen.
Waar is toch die tijd dat je contant kon betalen.........
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.
Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.
Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
Re: Wat een ellende
Hallo iedereen,
In 2015 ben ik op de site terechtgekomen, door een stempel op een biljet met de website
Toen een weekje ofzo wat biljetten ingegeven maar had maar 1 hit.
Nu van de week kwam het ineens in me op dat deze site bestond en ben ik terug begonnen
Hoop snel op nog eens een hit, maar weet dat dit niet zo snel gebeurd, maar toch heb ik de laatste dagen al 200 briefjes ingegeven maar nog geen nieuwe hit
We geven niet op
veel plezier nog.
In 2015 ben ik op de site terechtgekomen, door een stempel op een biljet met de website
Toen een weekje ofzo wat biljetten ingegeven maar had maar 1 hit.
Nu van de week kwam het ineens in me op dat deze site bestond en ben ik terug begonnen
Hoop snel op nog eens een hit, maar weet dat dit niet zo snel gebeurd, maar toch heb ik de laatste dagen al 200 briefjes ingegeven maar nog geen nieuwe hit
We geven niet op
-
- Euro-Expert in Training
- Posts: 360
- Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
- Location: Beek, Limburg, Nederland
- Contact:
Re: Wat een ellende
Das toch absoluut geen ellende-post? Je kunt wel eens droog staan.Crosserke wrote: ↑Tue Jun 11, 2019 12:03 pm Hallo iedereen,
In 2015 ben ik op de site terechtgekomen, door een stempel op een biljet met de website![]()
Toen een weekje ofzo wat biljetten ingegeven maar had maar 1 hit.
Nu van de week kwam het ineens in me op dat deze site bestond en ben ik terug begonnen![]()
Hoop snel op nog eens een hit, maar weet dat dit niet zo snel gebeurd, maar toch heb ik de laatste dagen al 200 briefjes ingegeven maar nog geen nieuwe hit![]()
We geven niet opveel plezier nog.
1:252 zie ik op je profiel, waarvan de helft €50-biljetten. Dat kan gebeuren, die worden niet vaak teruggevonden.
Maar gewoon in blijven voeren en Welkom terug!
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #102 of the Netherlands, #1036 EBT-wide (per 01.08.2025)
The only way is up!
Visited Countries:
+ Liechtenstein
The only way is up!
Visited Countries:















Re: Wat een ellende
Ja ik had dit ook al,door, dat de polpulairste biljetten tochkleiner zijn dan 50 euro's.
Nee inderdaad, is mss niet direct een ellende hoor, maar zoals iedereen hoop je toch steeds snel op een hit
Maar het blijft leuk om hier rond te neuzen en nieuwe dingen te weten te komen en zoveel mogelijk biljetten in te geven
We doen lekker verder 
Nee inderdaad, is mss niet direct een ellende hoor, maar zoals iedereen hoop je toch steeds snel op een hit
Maar het blijft leuk om hier rond te neuzen en nieuwe dingen te weten te komen en zoveel mogelijk biljetten in te geven
- groentje
- Euro-Master
- Posts: 2975
- Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
- Location: Brussels Capital Region, Belgium
Re: Wat een ellende
Net bij m'n bakker een koek aan het eten, betaalt een andere klant een slordige 300 of zo euro in €5. Bakker kent mijn hobby, en wil liever niet teveel 5-jes tellen, vraagt of ik wil wisselen. Ik had uitzonderlijk €250 op zak. Niet alle biljetten dus kunnen ingeven, en zat helaas geen hit bij... 50 biljetten ingevoerd...
- vermeer
- Euro-Master
- Posts: 13138
- Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
- Location: Groningen, The Netherlands
Re: Wat een ellende
En maar ratelen. Ik wil bepaalde plaatsnamen en postcode's veranderen en biljetten invoeren. Maar het is maar wachten op eurobilltracker.com.
Re: Wat een ellende
De volgende poging om het gebruik van contant geld te ontmoedigen:
ING biedt korting om geen contant geld op te nemen
ING biedt korting om geen contant geld op te nemen
- Crazy Bob
- Forum Moderator
- Posts: 7396
- Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
- Location: Rotterdam, Netherlands
Re: Wat een ellende
60 dagen geleden had ik mijn laatste hit. Sindsdien 245 hitloze biljetten ingevoerd...
- eddydevries
- Forum Moderator
- Posts: 20029
- Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
- Location: Rotterdam (NL)
- Contact:
Re: Wat een ellende
Ik ben begonnen om mijn achterstand van invoeren in te halen.
Dus misschien komt er nog wat aan.......
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.
Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.
Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
Re: Wat een ellende
2 maanden zonder hit is inderdaad erg balen. Zeker omdat je al een massa biljetten ingevoerd hebt.
Bij mij is het erg pover gesteld met de passieve hits, nog maar 1 in 2019, terwijl ik toch zo goed als dagelijks biljetten in omloop breng.
Ik stort nooit biljetten in de atm, vandaar dat ze volgens mij moeilijker terug gevonden worden.
- Crazy Bob
- Forum Moderator
- Posts: 7396
- Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
- Location: Rotterdam, Netherlands
Re: Wat een ellende
Inmiddels zit ik op 350 ingevoerde biljetten (waaronder zo'n 120 vijfjes) sinds de laatste hit. Na juni 2019 dreigt ook juli 2019 hitloos te eindigen...De Slak wrote: ↑Wed Jul 17, 2019 10:46 am2 maanden zonder hit is inderdaad erg balen. Zeker omdat je al een massa biljetten ingevoerd hebt.
Bij mij is het erg pover gesteld met de passieve hits, nog maar 1 in 2019, terwijl ik toch zo goed als dagelijks biljetten in omloop breng.
Ik stort nooit biljetten in de atm, vandaar dat ze volgens mij moeilijker terug gevonden worden.
- Sneakster
- Euro-Master
- Posts: 1234
- Joined: Thu Jun 06, 2002 11:42 pm
- Location: Breda,The Netherlands
- Contact:
Re: Wat een ellende
Hier is het ook niet veel beter
Afgelopen zondag had ik weer eens een hit, de laatste was op 9 april, dus mei, juni EN het grootste deel van juli waren ook bijzonder droog..

Afgelopen zondag had ik weer eens een hit, de laatste was op 9 april, dus mei, juni EN het grootste deel van juli waren ook bijzonder droog..
