Kuinka merkitä ulkomailla käsissä olleet setelit?

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Aaron
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aaron »

Kävin itse viime viikonloppuna laivalla Turusta Tukholmassa. Merkkasin kaikki saamani setelit Turun sataman postinumeron 20100 mukaan.

Ajattelin, että olisiko kuitenkin pitänyt merkitä aina edellinen satama, eli Maarianhamina ja Tukholma vuorollaan. Toisaalta, eivät ruotsalaiset sinne paljon euroja kanna, joten en tiedä kuinka perusteltu tuo Tukholma nyt on... :roll:

Olen kyllä sitä mieltä, että joku nyrkkisääntö olisi mukava saada.

Joillain firmoilla on ykköseen päättyviä postinumeroja. En tiedä miksi, ehkä postilokeron tähden. Jos saa setelin kyseisen firman ruokalasta, niin onko perusteltua merkitä nollaan päättyvä alueen postinumero vai se ykköseen päättyvä? Miten te olette menetelleet?
Guest

postinumerosta

Post by Guest »

Aaron wrote:Kävin itse viime viikonloppuna laivalla Turusta Tukholmassa. Merkkasin kaikki saamani setelit Turun sataman postinumeron 20100 mukaan.

Ajattelin, että olisiko kuitenkin pitänyt merkitä aina edellinen satama, eli Maarianhamina ja Tukholma vuorollaan. Toisaalta, eivät ruotsalaiset sinne paljon euroja kanna, joten en tiedä kuinka perusteltu tuo Tukholma nyt on... :roll:

Olen kyllä sitä mieltä, että joku nyrkkisääntö olisi mukava saada.

Joillain firmoilla on ykköseen päättyviä postinumeroja. En tiedä miksi, ehkä postilokeron tähden. Jos saa setelin kyseisen firman ruokalasta, niin onko perusteltua merkitä nollaan päättyvä alueen postinumero vai se ykköseen päättyvä? Miten te olette menetelleet?
Itse merkitsen useimmiten ilman ykköstä. Kyseessähän on tosiaan postilokeron johdosta merkittävä ykkönen esim 33101 tampere. Postilokerot sijaitsee 33100 toimistossa...
Minä olen merkannut laivalla saadut setelit sen mukaan mikä on ollut lähtösatama jollen ole tiennyt tarkkaa sijaintia. Jos tulemme tallinnasta ja olemme suomen puolella merkitsen suomen sataman postinumeron.
SPACE FP
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by SPACE FP »

Jeps merkkasin itsekin risteilyltä saadut rahat Turun sataman postinumerolla, ja ainahan voipi laittaa kommenttia siihen huomautuksia-laatikkoon, vaimikäsenytsittenolikaan, niinkuin meikäläinenkin, että mistä rahat on peräisin jos vaikka joku muuten luulisi että on tullut tehtyä hämäräperäisiä pisneksiä satama-alueella...

Kait se tärkeintä on, että ylipäätään tulevat merkityiksi...
aplfi
Euro-Master
Euro-Master

Post by aplfi »

Tässä lauantaiaamun ratoksi etsin postinumero hakukoneita ja löysin tällaisen linkkisivun.

Sitä kun kelaatte alaspäin niin löytyy linkit josta voi ettiä postinumeroita vaikka olis missäpäin maailmaa. Että ei muutaku reissuun ja kirjaamaan €uroja eripuolelta maailmaa.
DJ Frank
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by DJ Frank »

Tässä linkki Kreikkaan aikoville:

http://www.grecian.net/postcodes_e/index.htm
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

aplfi wrote:Tässä lauantaiaamun ratoksi etsin postinumero hakukoneita ja löysin tällaisen linkkisivun.

Sitä kun kelaatte alaspäin niin löytyy linkit josta voi ettiä postinumeroita vaikka olis missäpäin maailmaa. Että ei muutaku reissuun ja kirjaamaan €uroja eripuolelta maailmaa.
Joku tällainen linkki ehdottomasti sivuille näkyviin! Ja ei minnekään piiloon vaan ihan näkyville tuonne setelin syöttämisen yhteyteen! 8O
SipsiS
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by SipsiS »

Aaron wrote:Kävin itse viime viikonloppuna laivalla Turusta Tukholmassa. Merkkasin kaikki saamani setelit Turun sataman postinumeron 20100 mukaan.

Joillain firmoilla on ykköseen päättyviä postinumeroja. En tiedä miksi, ehkä postilokeron tähden.
Samoin tein, mutta en ollut varma Turun sataman postinumerosta, joten katsoin Turku Energian osoitteesta, sataman lähellä kun sijaitsee.
No, niillä oli juuri 20100 sijaan 20101, joten naputin sen epähuomiossa.
Kirjoitin kuitenkin siihen muuta kommenttia -kohtaan Viking Line.

Sain muuten tuolta laivalta yhden hollantilaisenkin setelin,
mutta ei ainakaan vielä tullut osumia. Ja setelit meni kiertoon heti laivalla,
toivottavasti kulkeutuvat Ruotsin kautta Saksaan ;)
Divine
Euro-Master
Euro-Master

Post by Divine »

Itse tuli about viikko sitten Thaimaassa vähän mietittyä, miten pitäisi toimia. Homma meni siten, että matkustin yksin Thaimaahan eurosetelinipun kanssa. Ko. setelit olin nostanut Suomessa pankkiautomaatista, ja syöttänyt ne EBT:iin jo ennen matkaa, luonnollisesti pankkiautomaatin sijainnin postinumerolla.

Vajaan viikon Bangkokissa oleskelun jälkeen vaimoni tuli sinne perässä (mulla oli pitempi loma :twisted: ), ja matkustimme Hua Hiniin. Siellä hoksasin, että vaimon lompakossahan pullistelee iso nippu eurovaluuttaa, joten eikun sarjanumerot ylös ja nettibaariin kirjaamaan ne järjestelmään. Näin teinkin, ja laitoin maaksi Thaimaan, kaupungiksi Hua Hinin ja postinumeroksi 77110:n, niin kuin paikassa josta setelit 'löysin' on.

Osa noista rahoista vaihtui Thaimaan bahteiksi paikan päällä, mutta voi olla, että osa tuli vielä takaisin Suomeen. Tuntui aluksi jotenkin omituiselta mahdollisuus, että tulisi Thaimaa-Suomi -osuma setelistä, jonka itse on vienyt 'käymään' Thaimaassa, mutta kiistatta sain setelit käteeni Hua Hinissa, jonka jälkeen vaimo on niitä taas omin päin käyttänyt, joten mahdollisen niistä syntyvän osuman pitäisi minun järkeni mukaan olla ihan aito. Mitä mieltä raati on?
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Divine wrote:Osa noista rahoista vaihtui Thaimaan bahteiksi paikan päällä, mutta voi olla, että osa tuli vielä takaisin Suomeen. Tuntui aluksi jotenkin omituiselta mahdollisuus, että tulisi Thaimaa-Suomi -osuma setelistä, jonka itse on vienyt 'käymään' Thaimaassa, mutta kiistatta sain setelit käteeni Hua Hinissa, jonka jälkeen vaimo on niitä taas omin päin käyttänyt, joten mahdollisen niistä syntyvän osuman pitäisi minun järkeni mukaan olla ihan aito. Mitä mieltä raati on?
En minä ainakaan pistä pahakseni. Kutkuttaa oikein ajatus, että Suomessa liikkuisi Thaimaassa pistäytyneitä seteleitä. On niillä lentokilometrejä takana...:mrgreen:
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Itse laivalla olessani (en edes muista koska) Kirjasin setelit Turun postinumerolla kun laiva oli menossa Tukholmaan.. paluu matkalla kirjasin setelit tukholmalaisiksi.. samapa tuo oikeastaan, mutta näyttäähän se aina kivemmalta jos osuman saisi tuollaiselle Ruotsi setelille :)

Niin ja Thaimaa jutusta vielä, että ihan samalla tavalla itsekkin olisin toiminut.. kirjannut siis setelit thaimaalaisiksi..
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Jaa niin ja nyt kun Klazua rupesi kutkuttamaan tuo Thaimaa setelin olemassa olo niin kerrottakoon, että Suomessa pitäisi vielä seilata pari Etelä-Afrikasta tuomaani euroseteliä ;)
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Fundamental wrote:Jaa niin ja nyt kun Klazua rupesi kutkuttamaan tuo Thaimaa setelin olemassa olo niin kerrottakoon, että Suomessa pitäisi vielä seilata pari Etelä-Afrikasta tuomaani euroseteliä ;)
Huh huh! Kylläpä jotkut reissaa paljon ja pitkälle. Ei siinä mitään, reissaaminen on hienoa! :D
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
romppu
Euro-Expert
Euro-Expert

Re: Kuinka merkitä ulkomailla käsissä olleet setelit?

Post by romppu »

Ruusu wrote:Pitääkö keksiä Berliinille postinumero vai etsiä oikea?
Pistä mikä tahansa Berliinin postinumero. Jos olet siellä pyörinyt, niin varmasti sinulla on käsissäsi joku broshyyri, josta sellaisen löydät. Annetaan saksalaisten leikkiä näillä tarkemmilla postinumeroilla. :lol:
Lacos
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by Lacos »

Itse ainakin teen niin, että jos ei jostain ulkomaisesta kaupasta ole kuittia jäänyt käteen, etsin vaan ne ensimmäiset 2 numeroa. Ainakin on kaupunki näin kohdillaan.
Esim Nizzassa merkitsin seteleille 06000 ja Monacossa 98000. Eiköhän tarkkuus riitä jos osuma tulee, sillä setelit on tätä nykyä melko kaukana sieltä, joko täällä Tampereella tai Kööpenhaminan lentokentällä.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”