Eurokolikoiden keräilijät HUOM!!

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Aaron
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aaron »

Fundamental wrote:Vuonna 2003 tehtiin tosiaan ihan älytön määrä 1 ja 2 senttiä keräilijöitä varten ja näin saatiin aikaan suomi senttien arvon lasku..
Ihan oikein niille jotka hamstraavat kolikoita vain arvoa kerryttämään. "Bisneskeräilijät" ovat mielestäni sangen ärsyttävää porukkaa. :evil:

Minua ei liikuta lainkaan, onko kokoelmani arvo 50 senttiä vai miljoona euroa. Keräilen kolikoita ja seteleitä ihan vain omaksi huvikseni eikä sen arvolla ole mitään väliä koska en ole aikeissa myydä sitä. :wink:
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Niin ja jos jotain kiinnostaa muiden maiden eurojen lyöntimäärät niin sanokaa ihmeessä ja laitan tänne..
aplfi
Euro-Master
Euro-Master

Post by aplfi »

Laita vaan. Toi vuosilukujen tsiikaaminen oli oikeestaan ihan mukavaa. Etenkin 90 kpl viiskytäsenttisiä, joiden tarkistus suoritettiin erityisen jännityslatauksen vallitessa harkitusti, mutta ei jukolauti kaikki oli -99 ja 2000 vuosilla varustettuja vaikka olin ihan varma että kyä ny yks ainaki on -01, -02 tai -03. Mutta ei
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

Mistäs päin Aaron kolikoita keräilee? Itse kerään koko maailman 1900-lukua.
www: Rahat, postimerkit, wanhat esineet, paikkakuntahistoria, yms...
www: Coins, stamps, old stuff, local history, etc...
Aaron
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aaron »

Schaza wrote:Mistäs päin Aaron kolikoita keräilee? Itse kerään koko maailman 1900-lukua.
Kaikkia, mistä vain. Pienempiä seteleitäkin on tullut laitettua talteen. Kerään jokaista kolikkomallia jokaiselta vuodelta mutta en muita variaatioita. Kolikkomallilla tarkoitan materiaalia (esim. 1977 5-pennisiä on kuparisia ja alumiinisia) ja muita muutoksia (esim. kympin kolikon eri kuviot).

Ongelmana on ollut hyvien kolikkoalbumien löytäminen. Haluaisin saada Ruotsin kolikot (1900-l.) ja neukkukolikot (1961-1991) albumeihin, joissa on taskut jokaiselle vuodelle. Tietääkö kukaan mistä sellaisia löytyisi?

Markoille ja eurokolikoille on olemassa hienot kansiot. :)
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Kalmari
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Kalmari »

Fundamental wrote:

Code: Select all

1999    2000    2001    2002    2003 
1 cent   8,100   7,600   0,500   0,659   6,790 
2 cent   1,785   13,94   0,500   0,659   6,790 
5 cent   63,38   56,66   213,70  101,80  0,790 
10 cent  133,5   167,4   14,700  1,499   0,790 
20 cent  42,4    0,500   121,8   100,8   0,790 
50cent   20,70   67,1    4,432   1,147   0,790 
1 euro   16,21   36,6    13,860  14,110  0,790 
2 euro   16,09   8,680   29,130  1,386   9,080
Siinähän nuo.. luvut ovat siis miljoonia..
Itseltäni löysin tuon 20cent kolikon vuodelta 2000. Kuinkas paljon siitä mahtaa saada rahnaa?
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

tuolleen kun kierrossa on ilmeisesti tuo kolikko ollut niin joku pari euroa on varmaan sen arvo tällähetkellä..
Kalmari
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Kalmari »

Fundamental wrote:tuolleen kun kierrossa on ilmeisesti tuo kolikko ollut niin joku pari euroa on varmaan sen arvo tällähetkellä..
Damn, ei siitä vielä pussikalja rahaa saada :x
Divine
Euro-Master
Euro-Master

Post by Divine »

Fundamental wrote:Vuonna 2003 tehtiin tosiaan ihan älytön määrä 1 ja 2 senttiä keräilijöitä varten ja näin saatiin aikaan suomi senttien arvon lasku.. vuoden 2002 lukuihin sisältyy juuri nuo mainitsemasi 1998 lyödyt kolikot..
Palaanpa tähän threadiin... Itse en eurokolikoita keräile (siis säilytettäväksi... :twisted: *), mutta lupasin lähettää setin Suomikolikoita yhdelle ranskalaiselle geokätköilykollegalle, jonka tyttären kokoelmasta puuttuu muutama Kreikkakolikko ja kaikki suomalaiset. Sanoin, ettei 1c eikä 2c kolikoita normaalissa maksuliikenteessä juurikaan näy, joten lähetän vain 5c kolikosta ylöspäin. Mutta saako siis noita lisäpainatussenttejä jostain nimellisarvohintaan, esim. pankista, jos kävisin vaikkapa huomenna hakemassa? Vai ovatko nuo kaikki jo keräilijöiden rasvaisissa näpeissä?

*) Niin, vaikken kolikoita keräilekään, niin on minulla vielä jemmassa se aloituspussi, jonka sain joululahjaksi muutamaa päivää ennen euron voimaantuloa. Pidetään toistaiseksi. :twisted:
Niia
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by Niia »

Divine wrote: Mutta saako siis noita lisäpainatussenttejä jostain nimellisarvohintaan, esim. pankista, jos kävisin vaikkapa huomenna hakemassa? Vai ovatko nuo kaikki jo keräilijöiden rasvaisissa näpeissä?
Pankeista ei noita senttejä ole saanut aikoihin, (ainakaan Nordeasta, muista en mene vannomaan) mutta Forex myy ainakin semmoista pussukkaa, jossa löytyy kaikki kolikot. Maksaa noin 20 euroa, joten nimellishintaan ei irtoa, muttei se nyt niin kallis ole. Nordean lentokentän toimipisteestä sai kanssa 15 euron hintaan, mutta en tiedä saako enää. Ne on siis irtokolikkoja. Jos haluaa Rahapajan pötköinä, niin se on jo hankalampaa.

Tiettyjä vuosia on ainakin rahapajan pötköissä vaikea saada. Tästä esimerkkinä entinen pomoni pankinjohtaja, joka kerää joka vuodelta jokainen kolikko rahapajan pötköissä ja siellä vaikka pääsee ensimmäisenä valitsemaan parhaat päältä, niin silti puuttuu useampia pötkäjä.
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Divine wrote:
Fundamental wrote:Vuonna 2003 tehtiin tosiaan ihan älytön määrä 1 ja 2 senttiä keräilijöitä varten ja näin saatiin aikaan suomi senttien arvon lasku.. vuoden 2002 lukuihin sisältyy juuri nuo mainitsemasi 1998 lyödyt kolikot..
Palaanpa tähän threadiin... Itse en eurokolikoita keräile (siis säilytettäväksi... :twisted: *), mutta lupasin lähettää setin Suomikolikoita yhdelle ranskalaiselle geokätköilykollegalle, jonka tyttären kokoelmasta puuttuu muutama Kreikkakolikko ja kaikki suomalaiset. Sanoin, ettei 1c eikä 2c kolikoita normaalissa maksuliikenteessä juurikaan näy, joten lähetän vain 5c kolikosta ylöspäin. Mutta saako siis noita lisäpainatussenttejä jostain nimellisarvohintaan, esim. pankista, jos kävisin vaikkapa huomenna hakemassa? Vai ovatko nuo kaikki jo keräilijöiden rasvaisissa näpeissä?

*) Niin, vaikken kolikoita keräilekään, niin on minulla vielä jemmassa se aloituspussi, jonka sain joululahjaksi muutamaa päivää ennen euron voimaantuloa. Pidetään toistaiseksi. :twisted:
Laitahan mulle private viestillä osoitteesi niin laitan tulemaan sulle noita suomen 1 ja 2 senttisiä kun niitä pyörii tuolla kaapeissa riesaksi asti.. pitäähän sitä nyt kaverin tytär tehdä iloiseksi :)
Divine
Euro-Master
Euro-Master

Post by Divine »

Fundamental wrote:Laitahan mulle private viestillä osoitteesi niin laitan tulemaan sulle noita suomen 1 ja 2 senttisiä kun niitä pyörii tuolla kaapeissa riesaksi asti.. pitäähän sitä nyt kaverin tytär tehdä iloiseksi :)
Danke, pistin juuri viestiä. Täytyy kyllä sanoa, että parhaimmillaan tällaiset foorumit ovat mahtava juttu. Vastaavan foorumin (geokätköilijöiden) kautta minäkin lupasin nuo Suomikolikot ihan pyyteettä Ranskaan lähettää. Kerran lähetin USAan suomalaisia majakkapostimerkkejä eräälle keräilijälle, ja itse olen foorumikeskustelujen kautta saanut lahjaksi käsinveistetyn vaellussauvan ja erääksi vastalahjaksi mm. Kool-Aid -juomaa. :D

Joten kiitos Fundamental, teemme luultavasti jonkun pikkutytön (?) hyvin iloiseksi. :)
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”