Ik heb er toen uit curiositeit ook eentje gekocht, en het is best wel een mooi effect op biljetten, identiteitskaarten of bankkaarten!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries
Dat is heling, he. Als je het kan weten dat een biljet vals is, en je brengt het willens en wetens terug in omloop, dan ben je medeplichtig aan valsemunterij. En men is niet mals...ans wrote:Ik zou als ik winkelier was en regelmatig vals geld kreeg, toch maar zelf zo'n scanner aanschaffen en voor ik het geld ging afstorten op de bank alles scannen.
Het valse geld wat ik op die manier ontdekte ging als wisselgeld weer de kassa's in en ging niet naar de bank.![]()
Misschien wat gemeen, want ik splits nu iemand anders dat valse biljet in zijn maag maar anders ben ik het kwijt aan de bank.
Maar het probleem met de valse 100€ biljetten is dat die ook onder een uvlamp reflecteren. Dat is ook een van de redenen dat veel winkelliers het biljet niet meer willen hebben.Tiger wrote:Vorige maand stonden er in de Makro hier in België zo'n UV-scanners in de reclame. Iets meer dan 10 euro denk ik...
Ik heb er toen uit curiositeit ook eentje gekocht, en het is best wel een mooi effect op biljetten, identiteitskaarten of bankkaarten!
hmm, ik vrees dat ik mij er ook schuldig aan gemaakt heb hoorgroentje wrote:Dat is heling, he. Als je het kan weten dat een biljet vals is, en je brengt het willens en wetens terug in omloop, dan ben je medeplichtig aan valsemunterij. En men is niet mals...ans wrote:Ik zou als ik winkelier was en regelmatig vals geld kreeg, toch maar zelf zo'n scanner aanschaffen en voor ik het geld ging afstorten op de bank alles scannen.
Het valse geld wat ik op die manier ontdekte ging als wisselgeld weer de kassa's in en ging niet naar de bank.![]()
Misschien wat gemeen, want ik splits nu iemand anders dat valse biljet in zijn maag maar anders ben ik het kwijt aan de bank.
Trouwens, hoe goed ze ook nagemaakt zijn, in vele gevallen kan je toch zien zonder hulpmiddelen, als je een beetje oplettend bent.
Klant moet euro-biljet controleren
Van onze verslaggeefster Kim van Keken
AMSTERDAM - Niet alleen de winkelier, maar ook de consument moet de echtheid van eurobiljetten voortaan controleren. De Nederlandsche Bank (DNB) wil daartoe een campagne beginnen. Het controleren op echtheid van eurobiljetten aan de kassa wordt nog steeds gezien als een wantrouwend gebaar. 'Maar het is niet zo gek om op uw geld te letten.'
Hiermee reageert DNB op 'de alarmerende sfeer' die is ontstaan rond de toename van valse euro's. Steeds meer winkels en horecagelegenheden weigeren biljetten van 100 euro aan te nemen. De Raad Nederlandse Detailhandel heeft een speciale sticker ontworpen waarmee ondernemers kunnen aangeven dat ze bepaalde biljetten niet aannemen.
Een woordvoerder van DNB noemt dat 'een paniekreactie'. Weliswaar vindt de bank 8 procent meer vervalste biljetten dan tijdens het laatste jaar van de gulden, maar in andere Europese landen ligt dat percentage 'veel hoger'. Nederland is nog niet gewend aan vals geld, volgens de woordvoerder. 'De gulden werd minder vervalst omdat deze een kleiner afzetgebied had. '
Sinds de introductie van de euro op 1 januari 2002 duiken in Nederland vaker valse biljetten op. Daarom bezint de bank zich op een campagne die consument en ondernemer moet stimuleren om geld te gaan controleren op echtheid. 'Momenteel is het zo dat we het controleren van geld zien als een motie van wantrouwen', aldus de zegsman van De Nederlandsche Bank. Hij verwijst naar de Verenigde Staten waar 'het normaal is dat de winkelbediende even naar achteren loopt met wat hogere bedragen'. Ook hier mag er volgens hem een paar seconden meer worden besteed aan een 'degelijke' controle.
Om plastic geld na te maken, moet je al heel prof. materiaal hebben. Nu is een scanner, goed papier en een printer voldoende om al een briefje van redelijke kwaliteit te bekomen.groentje wrote:Dat kunnen ze ook namaken, hoor. En het is waarschijnlijk zelfs goedkoper, omdat ze minder moeten worden vervangen
Ik eigenlijk niet. De 5 en 10€s die ik de laatste dagen gehad heb, zijn erg gebruikt en hebben hierdoor een hele lage kwaliteit. Ze zijn gescheurd, verfrommeld, afgewassen, beklad, vies, ... of gewoon opgebruikt.groentje wrote:Maar ach, ik ben best wel tevreden met de huidige biljetten.
Heb je niet je beklag gedaan? Zou ik zeker wel doen, ze kunnen toch niet zomaar geld weigeren???!Pretfles! wrote:Onlangs was ik in een Belgische Kruidvatwinkel en wilde betalen met een briefje van 50€
dat kon niet,
ze namen enkel nog 5-10 en 20€ briefjes aan