Winkeliers weigeren nu ook 100 eurobiljet

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Tiger
Euro-Master
Euro-Master

Post by Tiger »

Vorige maand stonden er in de Makro hier in België zo'n UV-scanners in de reclame. Iets meer dan 10 euro denk ik...
Ik heb er toen uit curiositeit ook eentje gekocht, en het is best wel een mooi effect op biljetten, identiteitskaarten of bankkaarten! :)
Tiger : Dutch, English, French, German
Little Spanish and Italian
Trying Finnish and Japanese :)
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

ans wrote:Ik zou als ik winkelier was en regelmatig vals geld kreeg, toch maar zelf zo'n scanner aanschaffen en voor ik het geld ging afstorten op de bank alles scannen.
Het valse geld wat ik op die manier ontdekte ging als wisselgeld weer de kassa's in en ging niet naar de bank. :twisted:

Misschien wat gemeen, want ik splits nu iemand anders dat valse biljet in zijn maag maar anders ben ik het kwijt aan de bank.
Dat is heling, he. Als je het kan weten dat een biljet vals is, en je brengt het willens en wetens terug in omloop, dan ben je medeplichtig aan valsemunterij. En men is niet mals...
Trouwens, hoe goed ze ook nagemaakt zijn, in vele gevallen kan je toch zien zonder hulpmiddelen, als je een beetje oplettend bent.
olskie bolskie
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by olskie bolskie »

Tiger wrote:Vorige maand stonden er in de Makro hier in België zo'n UV-scanners in de reclame. Iets meer dan 10 euro denk ik...
Ik heb er toen uit curiositeit ook eentje gekocht, en het is best wel een mooi effect op biljetten, identiteitskaarten of bankkaarten! :)
Maar het probleem met de valse 100€ biljetten is dat die ook onder een uvlamp reflecteren. Dat is ook een van de redenen dat veel winkelliers het biljet niet meer willen hebben.
tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by tinka »

groentje wrote:
ans wrote:Ik zou als ik winkelier was en regelmatig vals geld kreeg, toch maar zelf zo'n scanner aanschaffen en voor ik het geld ging afstorten op de bank alles scannen.
Het valse geld wat ik op die manier ontdekte ging als wisselgeld weer de kassa's in en ging niet naar de bank. :twisted:

Misschien wat gemeen, want ik splits nu iemand anders dat valse biljet in zijn maag maar anders ben ik het kwijt aan de bank.
Dat is heling, he. Als je het kan weten dat een biljet vals is, en je brengt het willens en wetens terug in omloop, dan ben je medeplichtig aan valsemunterij. En men is niet mals...
Trouwens, hoe goed ze ook nagemaakt zijn, in vele gevallen kan je toch zien zonder hulpmiddelen, als je een beetje oplettend bent.
hmm, ik vrees dat ik mij er ook schuldig aan gemaakt heb hoor :oops: .
In de laatste maand had ik twee biljetten in handen waarvan ik een groot vermoeden had dat ze vals waren terwijl als je het biljet goed bekeek het toch niet echt vals leek, en toch blijven twijfelen.

's avonds naar huis gereden , in EBT ingegeven en het word niet aangenomen, dan denk je toch wel even miljaarde hoor.
Ps : het waren 10 euros dus zelfs nog geen honderdjes
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

Tja, ik heb het nog niet meegemaakt, ik durf ook niet zeggen, dat ik nooit een vals biljet zou uitgeven. Maar op dit moment ben ik het alvast niet van plan.
MDeen
Euro-Master
Euro-Master

Post by MDeen »

Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat er in Nederland blijkbaar zo'n probleem met valse 100 euro biljetten is.
Ik kom net van vakantie uit Oostenrijk, en in alle 3 automaten die ik tegenkwam zaten alleen 10 of 100 euro biljetten.
Je wordt in Oostenrijk ook helemaal niet scheef aangekeken als je iets van 5 euro met een biljet van 100 betaalt.

Dus wat voor probleem hebben de Nederlandse winkeliers dat de Oostenrijkers niet hebben?
Ganymede
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Ganymede »

In de Volkskrant van vandaag:
Klant moet euro-biljet controleren
Van onze verslaggeefster Kim van Keken

AMSTERDAM - Niet alleen de winkelier, maar ook de consument moet de echtheid van eurobiljetten voortaan controleren. De Nederlandsche Bank (DNB) wil daartoe een campagne beginnen. Het controleren op echtheid van eurobiljetten aan de kassa wordt nog steeds gezien als een wantrouwend gebaar. 'Maar het is niet zo gek om op uw geld te letten.'

Hiermee reageert DNB op 'de alarmerende sfeer' die is ontstaan rond de toename van valse euro's. Steeds meer winkels en horecagelegenheden weigeren biljetten van 100 euro aan te nemen. De Raad Nederlandse Detailhandel heeft een speciale sticker ontworpen waarmee ondernemers kunnen aangeven dat ze bepaalde biljetten niet aannemen.

Een woordvoerder van DNB noemt dat 'een paniekreactie'. Weliswaar vindt de bank 8 procent meer vervalste biljetten dan tijdens het laatste jaar van de gulden, maar in andere Europese landen ligt dat percentage 'veel hoger'. Nederland is nog niet gewend aan vals geld, volgens de woordvoerder. 'De gulden werd minder vervalst omdat deze een kleiner afzetgebied had. '

Sinds de introductie van de euro op 1 januari 2002 duiken in Nederland vaker valse biljetten op. Daarom bezint de bank zich op een campagne die consument en ondernemer moet stimuleren om geld te gaan controleren op echtheid. 'Momenteel is het zo dat we het controleren van geld zien als een motie van wantrouwen', aldus de zegsman van De Nederlandsche Bank. Hij verwijst naar de Verenigde Staten waar 'het normaal is dat de winkelbediende even naar achteren loopt met wat hogere bedragen'. Ook hier mag er volgens hem een paar seconden meer worden besteed aan een 'degelijke' controle.
I don't háve a life.
!Pretfles!
Euro-Master
Euro-Master

Post by !Pretfles! »

Onlangs was ik in een Belgische Kruidvatwinkel en wilde betalen met een briefje van 50€
dat kon niet,
ze namen enkel nog 5-10 en 20€ briefjes aan
8O
My Flickr
Personal Blog
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
('.)_('.) webpage to help him gain world domination.
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

Huh? Dat is niet meer serieus...
tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by tinka »

stom, bij blokker is het vanaf 100 heb ik vandaag gemerkt.

achtereen betalen we alles in munten omdat ze geen enkel briefje meer vertrouwen :(
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master

Post by bhoeyb »

Ze hadden beter de Euro biljetten uit plastic (polymeer) gemaakt. Die gaan vééél langer mee en probeer zulke biljetten maar eens na te maken :roll: !
Duurder zal het niet zijn want zelfs Thailand heeft een plastic biljet. Bij mijn weten Nieuw-Zeeland ook.
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

Dat kunnen ze ook namaken, hoor. En het is waarschijnlijk zelfs goedkoper, omdat ze minder moeten worden vervangen...
Maar ach, ik ben best wel tevreden met de huidige biljetten. 8)
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master

Post by bhoeyb »

groentje wrote:Dat kunnen ze ook namaken, hoor. En het is waarschijnlijk zelfs goedkoper, omdat ze minder moeten worden vervangen
Om plastic geld na te maken, moet je al heel prof. materiaal hebben. Nu is een scanner, goed papier en een printer voldoende om al een briefje van redelijke kwaliteit te bekomen.
Een kleurenkopie gaat dan ook niet meer.
groentje wrote:Maar ach, ik ben best wel tevreden met de huidige biljetten. 8)
Ik eigenlijk niet. De 5 en 10€s die ik de laatste dagen gehad heb, zijn erg gebruikt en hebben hierdoor een hele lage kwaliteit. Ze zijn gescheurd, verfrommeld, afgewassen, beklad, vies, ... of gewoon opgebruikt.
Als ze niet direct een hit zijn, is de kans klein dat ze een hit worden want de volgende keer wanneer ze de Nationale Bank passeren, worden ze vernietigd :( .
mollie3
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by mollie3 »

!Pretfles! wrote:Onlangs was ik in een Belgische Kruidvatwinkel en wilde betalen met een briefje van 50€
dat kon niet,
ze namen enkel nog 5-10 en 20€ briefjes aan
8O
Heb je niet je beklag gedaan? Zou ik zeker wel doen, ze kunnen toch niet zomaar geld weigeren???
Het is immers een gewoon wettelijk betaalmiddel. Ik weet anders nog wel het nummer van het hoofdkantoor (ze hebben volgens mij geen in Belgie) van nederland is 0318-579777 (meen ik zo uit mijn hoofd)...
Eens een blondje, altijd een blondje
ans
Euro-Master
Euro-Master

Post by ans »

Ik kreeg vanmiddag bericht van de bank dat er bij het gestorte geld een vals briefje van € 50 zat.

Ik vraag morgen even aan de bank of ze het serienummer en de shortcode hebben.
Het zal heus wel een briefje zijn dat ik heb ingegeven. Het is mij in elk geval niet opgevallen.

Het wordt opgestuurd naar de Nederlandse Bank en vernietigd, kreeg ik te horen. :cry:
Locked

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”