Eli minun on pitänyt jo kolme viikkoa kirjoittaa asiasta tänne, mutta vasta nyt kerkeän. Tilannehan oli se, että Nordeassa yrityskassoilla palvelevat henkilöt kertoivat minulle, että tästä lähtien kaikkien Suomen Nordeoiden tulee ottaa vaihtopalkkiota (1,5€/kerta) rahanvaihdon yhteydessä. Huolimatta siitä, onko kyseessä yritykselle vai yksityiselle henkilölle menevistä rahoista.
Kolme viikkoa sitten kävin itse viimeeksi siellä. Silloin ilmaisivat selvästi, että asia on näin ja sille ei mitään voi ja että seuraavalla kerralla toimitus maksaa. Ja näin ei ole näemmä pelkästään minulle todettu, sillä mystinen Joensuun kakkonen Trico ei ole myöskään kolmeen viikkoon käynyt kyseisessä konttorissa, jossa aiemmin ramppasi ahkeraan. Eli ovat varmasti hänellekin samat selittäneet.
Kummastelen kyllä asiaa. Esimerkiksi Joensuun Niinivaaran Nordeassa onnistuu rahanvaihto ei-asikkaillakin ihan hyvin ja ilmaiseksi. Kyseessä näyttää siis olevan yhden pankkikonttorin oma päätös. Vai vielä pahempaa, muutaman kassahenkilön keksimä oma sääntö?
Mitähän tässä pitäisi tehdä? Kuukausi sitten yritin lähettää asiaa tiedustelevan sähköpostin Nordeaan (siis koko Suomen keskuspaikkaan), mutta sieltä viesti oli kuulemma ohjattu Joensuun keskustan konttorin jollekin esimiehelle. Tämän esimiehen piti kuulemma (siis kassahenkilön mukaan) vastata asiasta minulle myöhemmin, mutta vastausta ei ole koskaan tullut. Eli hommassa toimitaan todella tökerösti ja epäselvästi Nordean puolelta.
Asian tekee hyvin harmittavaksi se, että konttori on suuri ja siellä on ollut hyvä hakea rahaa noin kerran viikossa (mikä ei minusta ole edes häiritsevän usein käymistä). Kuitenkin meininki on nykyään tämä ja vielä pahempikin: kysyin meinaan onnistuisiko liittyä heille asiakkaaksi ja sitten hoitaa vaihto aina tallettamalla ensin rahat tilille ja nostamalla sama summa heti perään eri koossa. Kuulemma ei onnistuisi, sillä homma katsottaisiin ammattimaiseksi toiminnaksi ja siitä vietäisiin 1,5€/kerta palvelumaksua.
Minua siis suututtaa. Ärsyttää tällainen tökerö kettuilu vaikka ensiksi kuulostettiinkin siltä, että EBT:tä pidettiin ihan ovelana harrastuksena. Lähetän heti tästä perään vielä uuden asiaa setvivän viestin Nordeaan. Jos siihenkään ei tule vastausta, ihmettelen kyllä suuresti.