Voi ei!

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

PÄIVITYS alkuperäiseen juttuun, eli koskien vaihtopalkkiota Joensuun Nordean keskustan konttorissa.

Eli minun on pitänyt jo kolme viikkoa kirjoittaa asiasta tänne, mutta vasta nyt kerkeän. Tilannehan oli se, että Nordeassa yrityskassoilla palvelevat henkilöt kertoivat minulle, että tästä lähtien kaikkien Suomen Nordeoiden tulee ottaa vaihtopalkkiota (1,5€/kerta) rahanvaihdon yhteydessä. Huolimatta siitä, onko kyseessä yritykselle vai yksityiselle henkilölle menevistä rahoista.

Kolme viikkoa sitten kävin itse viimeeksi siellä. Silloin ilmaisivat selvästi, että asia on näin ja sille ei mitään voi ja että seuraavalla kerralla toimitus maksaa. Ja näin ei ole näemmä pelkästään minulle todettu, sillä mystinen Joensuun kakkonen Trico ei ole myöskään kolmeen viikkoon käynyt kyseisessä konttorissa, jossa aiemmin ramppasi ahkeraan. Eli ovat varmasti hänellekin samat selittäneet. :idea:

Kummastelen kyllä asiaa. Esimerkiksi Joensuun Niinivaaran Nordeassa onnistuu rahanvaihto ei-asikkaillakin ihan hyvin ja ilmaiseksi. Kyseessä näyttää siis olevan yhden pankkikonttorin oma päätös. Vai vielä pahempaa, muutaman kassahenkilön keksimä oma sääntö? :evil:

Mitähän tässä pitäisi tehdä? Kuukausi sitten yritin lähettää asiaa tiedustelevan sähköpostin Nordeaan (siis koko Suomen keskuspaikkaan), mutta sieltä viesti oli kuulemma ohjattu Joensuun keskustan konttorin jollekin esimiehelle. Tämän esimiehen piti kuulemma (siis kassahenkilön mukaan) vastata asiasta minulle myöhemmin, mutta vastausta ei ole koskaan tullut. Eli hommassa toimitaan todella tökerösti ja epäselvästi Nordean puolelta. :!:

Asian tekee hyvin harmittavaksi se, että konttori on suuri ja siellä on ollut hyvä hakea rahaa noin kerran viikossa (mikä ei minusta ole edes häiritsevän usein käymistä). Kuitenkin meininki on nykyään tämä ja vielä pahempikin: kysyin meinaan onnistuisiko liittyä heille asiakkaaksi ja sitten hoitaa vaihto aina tallettamalla ensin rahat tilille ja nostamalla sama summa heti perään eri koossa. Kuulemma ei onnistuisi, sillä homma katsottaisiin ammattimaiseksi toiminnaksi ja siitä vietäisiin 1,5€/kerta palvelumaksua. :x

Minua siis suututtaa. Ärsyttää tällainen tökerö kettuilu vaikka ensiksi kuulostettiinkin siltä, että EBT:tä pidettiin ihan ovelana harrastuksena. Lähetän heti tästä perään vielä uuden asiaa setvivän viestin Nordeaan. Jos siihenkään ei tule vastausta, ihmettelen kyllä suuresti. :x :(
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Prynde
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Prynde »

Tänään ainakin vielä Nummelan Nordea vaihtoi minulle kiltisti rahaa, eilen tosin Nummelan osuuspankissa sanoivat etteivät enää vaihda rahaa ellei ole tiliä pankissa :(
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Hemmo wrote:Nummelan osuuspankissa sanoivat etteivät enää vaihda rahaa ellei ole tiliä pankissa :(
Minusta tällaiseen ei ole mitään sääntöä olemassa, ettei rahaa saisi vaihtaa jos ei ole tiliä! viisaammat kertokaa, mutta minusta tuollainen kuulostaa yhden henkilön tekemältä päätökseltä. :evil:
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Yippo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Yippo »

Mulle ei ole Nordeassa sanottu mitään. Viimeksi eilen kävin...
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Klazu wrote:
Hemmo wrote:Nummelan osuuspankissa sanoivat etteivät enää vaihda rahaa ellei ole tiliä pankissa :(
Minusta tällaiseen ei ole mitään sääntöä olemassa, ettei rahaa saisi vaihtaa jos ei ole tiliä! viisaammat kertokaa, mutta minusta tuollainen kuulostaa yhden henkilön tekemältä päätökseltä. :evil:
Kyllä minusta pankki voi aivan hyvin kieltäytyä vaihtamasta rahaa ilmaiseksi jollei vaihtaja ole heidän asiakkaansa. En minä tässä mitään ihmeelistä näe. Harmittaa tosin jos tuollainen rupeaa yleistymään. Pitää sitten varmaan avata se tili Nordeaankin.
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Fundamental wrote:Kyllä minusta pankki voi aivan hyvin kieltäytyä vaihtamasta rahaa ilmaiseksi jollei vaihtaja ole heidän asiakkaansa. En minä tässä mitään ihmeelistä näe. Harmittaa tosin jos tuollainen rupeaa yleistymään. Pitää sitten varmaan avata se tili Nordeaankin.
Ei siihen varmaan säänötä ole, mutta yksittäisen konttorin päätös on minusta todella huonoa asiakaspalvelua. Ja tuollakin konttorissa suhtauduttiin asiaan ensiksi ihan positiivisesti, mutta sitten aletaan selittämään tuollaisia ihmeellisiä tarinoita "muutos tullut kaikkiin Nordeoihin" sun muuta. Se ketuttaa, kun ei selvästi osata sanoa asian laitaa. :?

Minä en muutenkaan mieluusti ala avaamaan tuollaisia "EBT tilejä" pankkeihin. Kuka ties, ne voivat olla ilmaisia avata, mutta niihin voi tulla jonkun ikävuoden jälkeen jotain "vuosihuoltomaksuja" tai sitten niiden lopettaminen voi ainakin olla maksullista. Tai ainakin näiden suhteen asia voi helposti muuttua aikojen saatossa. Siksipä en ihan viitsi sille tielle lähteä. :?
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

No ei ne nyt suuria summia voi olla. Kyllä sen tiln voi varmasti tulevaisuudessakin lopettaa maksutta jos jotain kuluja rupeaa ilmestymään (eikä sellasia ilman ilmoitusta voi edes ilmestyä). Kyllähän harrastukset aina maksaa.
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

No niin. Nyt saatiin vastaus ihan Nordean keskuksesta. Sanotaanko, että huonolta näyttää EBT:n kannalta. :(

Hyvä asiakas
ASIAKASPALAUTE
Kiitos palautteestanne ja pyydän anteeksi, että vastauksen antaminen on viivästynyt.

Seteleiden vaihtohinta on ollut 1.8.2004 lähtien Nordean hinnastossa. Sekä yritys että
henkilöasiakkaat kuuluvat tämän veloituksen piiriin. Seteleiden vaihtohinta on 1,50 euroa/tilaus/vaihtokerta.
Hinnasto on ollut voimassa kaikissa Nordean konttoreissa. Veloitus koskee toistuvia rahalla rahaan vaihtoja. Mikäli rahat nostetaan tililtänne haluaminanne seteleinä niin silloin nosto on maksuton.
Joensuun konttorissa ei ole vielä peritty vaihtohintaa yksityishenkilöiltä, mutta tulemme ottamaan vaihtohinnan käyttöön myöhemmin määriteltävänä ajankohtana. Seteleiden nosto tililtä säilyy tämän jälkeenkin maksuttomana.

Ystävällisin terveisin

NORDEA PANKKI SUOMI OYJ

Jari Turunen
Palvelupäällikkö

Rukoillaan siis vain, ettei kyseistä sääntöä sovelleta käytännössä. :!: :?
JANI73
Euro-Master
Euro-Master

Post by JANI73 »

Klazu wrote:No niin. Nyt saatiin vastaus ihan Nordean keskuksesta. Sanotaanko, että huonolta näyttää EBT:n kannalta. :(

. Veloitus koskee toistuvia rahalla rahaan vaihtoja. Mikäli rahat nostetaan tililtänne haluaminanne seteleinä niin silloin nosto on maksuton.
Joensuun konttorissa ei ole vielä peritty vaihtohintaa yksityishenkilöiltä, mutta tulemme ottamaan vaihtohinnan käyttöön myöhemmin määriteltävänä ajankohtana. Seteleiden nosto tililtä säilyy tämän jälkeenkin maksuttomana.
Eli se tosiaan kiinni ihan konttorista koska mä kyselin tätä asiaa omista käyttämistäni konttoreista ei he tienneet koko asiasta mitää... Toisaalta helpompi heillekin vaihtaa suoraan kuin kierrättää tilin kautta. Vaikka eihän ne päättäjät ajattele noin :lol:
Tomppa-
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Tomppa- »

Mikä siinä on, että vaihtaessa rahat pitää kierrättää tilin kautta? Onko ainoa syy se, etteivät ei-asiakkaat hyödyntäisi firman palveluita? Eräässä Nordean konttorissa viime viikolla kävin, ja vaihto ei onnistunut, koska minulla ei ole siellä tiliä. Myöskään Nordeasta tutuksi tulleita rahanvaihtolomakkeita ei ainakaan juuri sillä hetkellä ollut koko (pienessä) konttorissa.. Täti siinä vaan kertoili, että tulee ongelmia, jos rahamäärät eivät vaihtojen seurauksena täsmääkään ja tämän takia niistä pitäisi saada joku merkintä (kuten tilille-tililtä).
Prynde
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Prynde »

Tänään vielä paikallinen nordea vaihtoi iloisesti rahaa minulle, ensin ohjattiin yrityskassalle kun ei ollut tarpeeksi rahaa tiskillä, siellä minut vastaanotti iloisesti hymyilevä naisihminen joka kiltisti haki minulle viitosnipun :) ei puhettakaan vaihtopalkkioista enkä muistanut edes kysyä.

Osuuspankissa sitten molemmat kassat lauloivat yhteen ääneen kuinka heillä on vanha käytäntö että rahat pitää kierrättää tilin kautta, näin on sisäiset tarkastajat määränneet ja se on ehdoton.
Last edited by Prynde on Wed Mar 02, 2005 7:43 pm, edited 1 time in total.
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Hemmo wrote:Tänään vielä paikallinen nordea vaihtoi iloisesti rahaa minulle, ensin ohjattiin yrityskassalle kun ei ollut tarpeeksi rahaa tiskillä, siellä minut vastaanotti iloisesti hymyilevä naisihminen joka kiltisti haki minulle viitosnipun :) ei puhettakaan vaihtopalkkioista enkä muistanut edes kysyä.
Juu, en minäkään ole missään muualla Nordeassa saanut tuollaista vaihtopalkkia löpinää naamalleni, kuin Joensuun keskustassa. Siksi minusta onkin käsittämätöntä, miten Nordean tiedotuspäällikkökin puhuu maanlaajuisesta ja jo kuukausia vanhasta käytännöstä. Ei sen puoleen, hyvä vaan jos kyseessä on vain yksi konttori Suomessa. Ei niille parane tuollaisesta jutella, ettei vaan ala tarkastella käytäntöjään ja muuta vaihtamista maksulliseksi. :(

Kuitenkin tuohonkin sääntöön sisältyi maininta "säännöllinen" rahanvaihtelu. Eli mikä on säännöllistä? En ole nyt kolmeen viikkoon käynyt, joten jos nyt käyn, asia on bueno ja onnistuu ilmaiseksi? Pitänee käydä kokeileen. :?

Kyllä on outo tapaus ja ikäväkin. :cry:
Bird
Euro-Master
Euro-Master

Post by Bird »

Et ole Klazu ajatellut hieman kettuilla tuon Nordean kustannuksella? Jos vaan pokkaa (ja löysää pörröä) riittää, niin lampsit vaikka kymppitonnin kanssa tiskille ja pyydät koko summalla viitosia. :lol: Sitten jos ne alkavat jotain urputtaa/niillä ei ole vaihtaa, niin kuittailet jotain siitä palvelumaksusta ja palvelusta jota niillä ei sitten olekaan tarjota jne. :D Ja jos taas saat sieltä 2000x5e, niin tulihan kätevästi kerralla koko viikoksi kirjattavaa. Säästät aikaakin, kun ei tarvi seuraavina päivinä pankeissa rampata, että kai siitä sen 1,50e voi maksaa.
amelie.m
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by amelie.m »

hazardi wrote: :lol: kävivät vaan kyselemään hakiessani rahat pois että "mihinkäs aijot käyttää ja miksi sirrät?" :roll:
heh, tuli tuosta mieleeni ku sain ekasta kesätyöpaikastani (-94) palkan käteisellä ja lompsin pankkiin sitä tallettamaan, virkailija katteli mua toooosi pitkään ja kysy sit mistä rahat on peräsin???????? :?: :?: :?:
_marianne_
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by _marianne_ »

Kun lukee näitä pankkijuttuja niin taas kerran huomaan ettei kannata pankkineitejä vaivata rahanvaihdolla. Varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla voi saada ihan uskomattoman huonoa palvelua. Itse olen tähän mennessä käyttänyt lähes pelkästään "oman" pankkiryhmäni palveluja ja eikä kukaan ole urputtanut, jos nostan omalta tililtäni rahaa ja haluan pieniä seteleitä.

Tällä viikolla nostessani tililtä rahaa ja vaihtaessani kolikoita seteleiksi, huomasin, että toimihenkilö naputti koneelle mitä rahoja hän antaa minulle takaisin eli 1 x 20€ + 1 x 10€ jne. Tätä en ole aiemmin huomannut. Ilmeisesti pankit ovat tässä suhteessa tulleet tarkemmiksi.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”