Itsellä ei juuri nyt valitettavasti ole tätä "ongelmaa" (yrityksestä se ei toki jää kiinni
"offtopic" eli sekalaista....
-
Kauan-Sitten
- Euro-Regular

Re: "offtopic" eli sekalaista....
Onko teillä muilla muuten jotain erityistä "strategiaa", miten/mihin laitatte osumasetelit kiertoon?
Itsellä ei juuri nyt valitettavasti ole tätä "ongelmaa" (yrityksestä se ei toki jää kiinni
), mutta aina kun osumia tulee, setelit jäävät helposti pyörimään pöytälaatikkoon, kun niille haluaa keksiä jonkin spesiaalin käyttöpaikan. Vaikka onkohan sillä käytännössä mitään väliä kuitenkaan... Kaikki on kuitenkin sattumasta kiinni, ja ehkä kuun ja planeettojen liikkeestä, tai siltä se ainakin usein tuntuu!
- Luumi
- Forum Moderator

Useimmiten en mieti osumasetelini käyttämistä millään lailla. Toki jos tiedän, että olen menossa johonkin vähän erikoisempaan paikkaan reissuun lähipäivinä ja se on tilanteessa mahdollista (eli lompakossa seteleitä piisaa), niin käytän mieluummin jonkun muun setelin esimerkiksi maitokaupassa ja jätän käytettäväksi sen hienon osuman tai erikoisesta paikasta kirjatun osumattoman setelinkin "paremmassa" paikassa jatkossa. Mutta en jemmaile "erikoisseteleitä" missään pöytälaatikossa myöhemmin käytettäväksi viikko- saati kuukausisotalla sen enempää kuin mitään muitakaan seteleitä.
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 195th (Oct 2025)
Support team member
- Juristi M
- Euro-Master in Training

Mulla osumasetelien kierrätys on käytännössä oma prosessinsa, joka johtaa siihen, että osumaseteli voi maata setelien säilytyslaatikossa jonkin verran pitempään kuin "tavalliset" setelit. Varsinaista osumasetelien "vanhentamispolitiikkaa" mulla ei kuitenkaan ole vaan kaikki setelit palautuvat kiertoon ihan kohtuullisen ajan kuluessa.Kauan-Sitten wrote: ↑Sun Apr 16, 2023 8:23 pm Onko teillä muilla muuten jotain erityistä "strategiaa", miten/mihin laitatte osumasetelit kiertoon?
Olennaista on, että osumaseteli on minulta kiertoon palautuessaan mahdollisimman hyvässä kunnossa (silitettynä varovasti silitysraudalla mutta niin, ettei mikään setelissä vahingoitu) ja mahdolliset isommat repeämät teipattuna "näkymättömällä" teipillä. Pienempiä repeämiä en teippaa, koska teippaus itsessään lisää setelien automaattisessa tunnistamisessa laskentakeskuksessa riskiä setelin ennenaikaiseen poistamiseen kierrosta.
Kotimaan käytössä en oikeastaan mieti, kannattaisiko osumaseteli laskea liikkeeseen Helsingissä vaiko Pihtiputaalla. Sen sijaan kerään useinkin osumaseteleitä jemmaan laskettavaksi liikenteeseen sellaisissa €-maissa, joissa osumamahdollisuudet ovat kohtuulliset. Esim. olen ensi lauantaina lähdössä mm. Berliiniin ja otan mukaani kaikki laatikosta löytyvät osumasetelit matkalla käytettäväksi. Berliini ja yleensäkin Saksa, Belgia, Alankomaat, Viro, Liettua jne. ovat hyviä osumapotentiaalin kannalta, eikä kulloinenkin osumakumppaninikaan varmaankaan panisi pahakseen kansainvälistä kolmoisosumaa. Sen sijaan en erikseen ottaisi osumaseteleitä mukaan vaikkapa Kyprokselle, koska osumamahdollisuudet ovat lähes olemattomat ja oikeastaan vain hukkaisin osumakumppanini kolmoisosumapotentiaalin.
Joten siis, kyllähän mulla on osumasetelien suhteen aikamoista säätämistä. Mutta mitäpä sitä ei tekisi hyvän osuman eteen (toki tietysti rehellisyyden puitteissa, koska yksi rehellinen osuma tuottaa kaikille enemmän iloa kuin 10 epärehellistä "osumaa" yhteensä).
Kyllä nykyään kaikki rahat menee sen enempiä seulomatta ja jemmailematta kiertoon.Kauan-Sitten wrote: ↑Sun Apr 16, 2023 8:23 pm Onko teillä muilla muuten jotain erityistä "strategiaa", miten/mihin laitatte osumasetelit kiertoon?
vaihtorahoina tai tilityksen muodossa Loomiksen matkaan.
Uutta vastaavat
ehjät hieman käytössä olleet talletan TalletusOttoon maksuttomuuden rajoissa,
rähjäisemmät pikkusetelit lähtee asiakkaiden matkaan vaihtorahoina, ettei pankkiherra
tai -rouva vaan diskaa ja pistä polttolaitokselle...
Harrastuksen alkuaikoina osuma-ahneus vaivasi ja kuskailin seteleitäni eritoten pitkin eteläistä
Pohjanmaata, samalla tietysti pankkikeikkaillen. Nykyään ei homma onnistuisikaan
vanhaan malliin pankkien suppeiden aukioloaikojen vuoksi, eikä semmoinen enää huvitakaan.
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
-
Kauan-Sitten
- Euro-Regular

Erinomaista pohdintaa kaikilla, kiitos vastauksista
Mietin vielä asiaa, ja kyllä omasta näkökulmasta paras tilanne olisi, että setelin "luonnolliseen" kiertokulkuun yritettäisiin puuttua mahdollisimman vähän - ja silti en itse täysin toimi niin
. Esim. kotikaupungin ulkopuolisilla reissuilla laitan kiertoon ne sileimmät setelit, kun taas vanhat ja ruttuiset saavat kelvata lähikauppaan.
Osumasetelit yritän kierrättää paikoissa, joissa kassakone kilisee tiheästi, kuten Prismoissa. Pyrin myös käyttämään osumasetelit usein muualla kuin Helsingissä, missä ei ole tietenkään mitään erityistä järkeä.
Yksi hauska kategoria ovat myös erityisestä paikasta saadut setelit, niiden kanssa myös vähän taktikoin. Jos seteli on alun perin saatu vaikka matkalta, olisi osuma hauska lomamuisto. Erityisesti toivon osumia kuitenkin seteleistä, jotka on saatu jonkun toisen trackerin "omistamasta" paikasta
. Olisi hauska lähettää terveisiä toiselle trackerille saamalla osuman paikasta, joka on hänen vakiomestansa, että hei, minäkin kävin täällä. Enkä siis tarkoita lavastettuja osumia vaan osumia ylipäätään.
Mietin vielä asiaa, ja kyllä omasta näkökulmasta paras tilanne olisi, että setelin "luonnolliseen" kiertokulkuun yritettäisiin puuttua mahdollisimman vähän - ja silti en itse täysin toimi niin
Osumasetelit yritän kierrättää paikoissa, joissa kassakone kilisee tiheästi, kuten Prismoissa. Pyrin myös käyttämään osumasetelit usein muualla kuin Helsingissä, missä ei ole tietenkään mitään erityistä järkeä.
Yksi hauska kategoria ovat myös erityisestä paikasta saadut setelit, niiden kanssa myös vähän taktikoin. Jos seteli on alun perin saatu vaikka matkalta, olisi osuma hauska lomamuisto. Erityisesti toivon osumia kuitenkin seteleistä, jotka on saatu jonkun toisen trackerin "omistamasta" paikasta
-
keräilijä37
- Euro-Master in Training

Tuli mieleen pieni varoitus ikääntymisestä. Olin kaupan kassalla oman 12,65 € ja toisten 40,00 € asialla. Maksoin oman juttuni 10 ja 2,65 rahalla ja sitten tietysti taloyhtiön ostoksen 50 € setelillä, jolloin sain oman kymppini takaisin. Näin voi käydä. Pienistä puroista voi kasvaa iso virta.

-
Kauan-Sitten
- Euro-Regular

Törmäsin uuteen innovaatioon! Asioin eräässä kauppakeskuksessa, ja kun setelini ei mennyt tunnistuslaitteessa läpi, kaivoi myyjä esiin tussin ja veti setelin valkoiseen osaan viivan. Seurasin kauhusta kankeana, että älä hyvä ihminen sotke seteliä tussilla, mutta seteliin ei jäänyt jälkeäkään.
Tuli sitten googletettua, että sellainenkin on olemassa kuin setelintunnistuskynä. Jos seteli on väärennetty, siihen jää jälki, aitoon seteliin ei. Vaikka joka päivä tulee seteleillä puljattua, ekaa kertaa näin tuollaisen.
Tuli sitten googletettua, että sellainenkin on olemassa kuin setelintunnistuskynä. Jos seteli on väärennetty, siihen jää jälki, aitoon seteliin ei. Vaikka joka päivä tulee seteleillä puljattua, ekaa kertaa näin tuollaisen.
Onkos kansalle tullut näitä paljon vastaan, ite muutaman bongannut,
mutta tämä kaikista häijyin, ens luulin että koko kirjain puuttuu... $$$$!
mutta tämä kaikista häijyin, ens luulin että koko kirjain puuttuu... $$$$!
-
Kauan-Sitten
- Euro-Regular

Onko siihen mitään luonnollista selitystä, että joku syöttää liudan yhtenevän sarjanumeron seteleitä, ja välissä onkin yksi ainoa osuma?
Kauan-Sitten wrote: ↑Sun Aug 13, 2023 5:15 pm Onko siihen mitään luonnollista selitystä, että joku syöttää liudan yhtenevän sarjanumeron seteleitä, ja välissä onkin yksi ainoa osuma?
Tuohon "yhtenevän sarjanumeron osumaan" varmaan jossain oli muistaakseni jotain juttua mutta tuo "setelintunnistuskynä" on kyllä hyvinkin tuttu kapine. Muutama vuosi sitten oli "pakko" taksiin hankkia moinen kapistus, no ei se mikää pakko olis ollu mutku satuin jossain huomaamaan moisen myynnissäKauan-Sitten wrote: ↑Fri Jul 07, 2023 7:47 pm Törmäsin uuteen innovaatioon! Asioin eräässä kauppakeskuksessa, ja kun setelini ei mennyt tunnistuslaitteessa läpi, kaivoi myyjä esiin tussin ja veti setelin valkoiseen osaan viivan. Seurasin kauhusta kankeana, että älä hyvä ihminen sotke seteliä tussilla, mutta seteliin ei jäänyt jälkeäkään.
I know a mouse, and he hasn't got a house
I don't know why I call him Gerald
He's getting rather old, but he's a good mouse
Roger Keith "Syd" Barret
6. January 1946 – 7. July 2006
Pink Floyd
I don't know why I call him Gerald
He's getting rather old, but he's a good mouse
Roger Keith "Syd" Barret
6. January 1946 – 7. July 2006
Pink Floyd
Luonnollista selitystä tuskin löytyy, mutta mieleen tulee 3 eri skenaariota;Kauan-Sitten wrote: ↑Sun Aug 13, 2023 5:15 pm Onko siihen mitään luonnollista selitystä, että joku syöttää liudan yhtenevän sarjanumeron seteleitä, ja välissä onkin yksi ainoa osuma?
-Joku on jossain syötellyt summassa keksittyjä sarjanumeroita ja tällainen osuu jonkun "onnellisen" pakkasileeseen nippuun,
-Jokunen viesti tässä ketjussa taaksepäin oli keskustelua bränikän nipun sarjan välistä puuttuvista seteleistä;
eli nipusta puuttuva seteli on kuitenkin syötetty "sarjatulella" eikä ole asiaa huomattu tai välitetty korjata ja
ko. nipusta puuttuva, mutta kirjattu seteli on seikkaillut jossain muualla ja osunut vieläpä ebtarin hyppysiin ja se todennäköisin? vaihtoehto:
- Ihan puhdas näppäilyvirhe; EbtariX syöttää seteleitä ja näppäilee vahingossa vaikkapa vitosen setelin numeroiltaan
Z002A2 * ZB 4089 12345 vahingossa malliin
Z002A2 * ZB 4098 12345 jolloin syöttö kyllä menee läpi, mutta syötettyä sarjanumeroa ei välttämättä ole edes painettu vielä.
Sitten aikanaan EbtariZ saa tuoreen nipun jossa piileskelee tuo virheellisesti näppäilty sarjanumero ja PAM!...
- Luumi
- Forum Moderator

Siinä leevi60 kyllä aika kattavasti selosti vaihtoehtoiset skenaariot. Kerran on käynyt miullekin, että pakkasileään nippuun tuli osuma. Kävin sitten vielä kyseisen nipun takaisin pankista ja laitoin "reklamaatiota" menemään ylöspäin kuvien kera. On kuitenkin käytännössä mahdotonta, että ko. seteli on käynyt jossain yksinään ebtarin käsissä ja palannut sitten kiltisti takaisin omalle paikalleen nippuunsa.
Veikkaisin, että useimmin noissa tapauksissa on joko virhenäppäily tai ehkä vielä todennäköisempää että vastapuoli on syöttänyt summanmutikassa olemattomia seteleitä. Usein vastapuolen yleinen ebt-historia antaa viitteitä siitä, että kumpi vaihtoehto on ollut kyseessä.
Veikkaisin, että useimmin noissa tapauksissa on joko virhenäppäily tai ehkä vielä todennäköisempää että vastapuoli on syöttänyt summanmutikassa olemattomia seteleitä. Usein vastapuolen yleinen ebt-historia antaa viitteitä siitä, että kumpi vaihtoehto on ollut kyseessä.
Finnish forum moderator
Support team member
Support team member
-
Kauan-Sitten
- Euro-Regular

Kiitos vastauksista!
Näin ajattelinkin, että todennäköisyys on lottovoiton luokkaa, että seteli löytäisi tiensä takaisin vastaavan sarjanumeron nippuun. Parin suomalaisen henkilön olen suureksi harmikseni nähnyt tätä tekevän, kun olen sattunut vilkaisemaan setelisivua oikeaan aikaan.
Vaikea ymmärtää, mitä kukaan aikuinen ihminen saa irti siitä, että jokin kuvitteellinen seteli jossain on muka osuma. Itse olen ainakin kiinnostunut vain ihan ikiomista kädessäni olevista seteleistä.
Näin ajattelinkin, että todennäköisyys on lottovoiton luokkaa, että seteli löytäisi tiensä takaisin vastaavan sarjanumeron nippuun. Parin suomalaisen henkilön olen suureksi harmikseni nähnyt tätä tekevän, kun olen sattunut vilkaisemaan setelisivua oikeaan aikaan.
Vaikea ymmärtää, mitä kukaan aikuinen ihminen saa irti siitä, että jokin kuvitteellinen seteli jossain on muka osuma. Itse olen ainakin kiinnostunut vain ihan ikiomista kädessäni olevista seteleistä.
Kannattaa ottaa ylläpitoon yhteyttä asian selvittämiseksi, kun henkilöt kerran ovat tiedossaKauan-Sitten wrote: ↑Tue Aug 15, 2023 8:26 pm Kiitos vastauksista!
ja varmaan muutaman päivän tarkkuudella osannet kertoa tapahtuma-ajankohdankin?
En tiedä onko ylläpidolla millaiset työkalut käytössä esim. syötettyjen perättäisten sarjanumeroiden
seuraamiseksi, mutta toivottavasti, jos aikaa on kulunut liikaa tarkemman ajankohdan hakuun.
Onko tätä asiaa jo pistetty selvitykseen? Kas kun täällä kotomaassa ei taida kovin montaa kaveria enää olla, joka hakee pankistaKauan-Sitten wrote: ↑Tue Aug 15, 2023 8:26 pm Kiitos vastauksista!
pakkasileetä seteliä, niin itellä ainakin tulee omituisia? epäilyksiä kanssaeläjiä kohtaan. Kääntäen, kuinka moni kanssaeläjä
värkkää mielessään, että leevi se varmaan on, kun kirjaa noin paljon. Noh, muutamaan vuoteen en ole pankista nostanut kuin
satasia ja kakssatasia, joilla vaihdan pienempää kiertänyttä seteliä omilta kanaviltani + tietty työmaan setelit, joissa joskus on peräkkäistäkin sarjaa. Harvoin enää edes pankin
Lisäksi tuli mieleen yksi lisävaihtoehto, miten tämä nipun keskelle tullut osuma on voinut syntyä;
Nimim. "Panttari" saa jostain bränikän nipun seteleitä, pistää sarjanumerot ylös paperille aikoja parempia odotellessa
ja laittaa rahat takaisin kiertoon...
Tällä välin nimim. "Badluck" ehtii saada "Panttarin" maailmalle levinneestä nipusta yksilön, jonka kirjaa heti järjestelmään.
Sitten "Panttari" havahtuu, että mikäs lappunen se tuossa on ja kirjaa nippunsa järjestelmään kertomatta että itse rahat on jo olleet maailmalla
viikkotolkulla. Sitten omaa laiskuuttaan häveten
Ja näin on syntynyt jälleen 1 mystinen osuma kanssaebtarien ihmeteltäväksi...