Bestuurskundige opdeling van Nederland

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

BaliBennie
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Bestuurskundige opdeling van Nederland

Post by BaliBennie »

De-Ker wrote:Goed werk BaliBennie!
Ik vind het nog altijd heel bijzonder dat deze website volledig door vrijwilligers gerund wordt en toch zo professioneel is!
De uitbreidingen waar jij en een aantal andere momenteel aan werken dragen daar zeker aan bij!

ik neem mijn spreekwoordelijke petje af!
De professionaliteit is voor een zeer groot deel te danken aan de webmasters. Dankzij hun vele werk achter de schermen hebben we zo'n mooie site.
Het afgelopen jaar is vooral de nadruk komen te liggen op het meer onafhankelijk maken van de website. Daarmee bedoel ik dat het niet allemaal vanuit enkele webmasters geregeld wordt maar door een grotere groep vrijwilligers. Zo zijn er meerdere tools ontwikkeld voor het opsporen van fakers en is het hele support systeem vernieuwd.

En nu dus de vernieuwde Location Manager. Zo wordt Eurobilltracker voortdurend verbeterd en aantrekkelijker gemaakt.
Ik ben trots hier een rol in mee te mogen spelen. De grootste pluim gaat echter naar het Development Team! (Dat bestaat momenteel uit één persoon.... Nerzhul) Zonder zijn voortdurende inzet hebben wij vrijwilligers niet de gereedschappen om zulk mooi werk te leveren.

Ik zal de petjes verzamelen en dit ook doorspelen aan Nerzhul en dank jullie al bij voorbaat voor al deze lof!

:D 8) :D
Visit my homepage to see my statistics, maps and more!

Look at my 5 years statistics

Er gaat niets boven Groningen EBT
yli
Euro-Master
Euro-Master

Post by yli »

BaliBennie wrote:Luxemburg zou bijvoorbeeld Stad - Gemeente - Kanton - District - Land worden.
Ik weet niet of het de bedoeling is ook kleine landen als Luxemburg een bestuurlijke indeling te geven. Op dit moment zijn er slechts 248 stadprofielen van Luxemburg, waarbij nog elke dubbele (typefouten) zitten.

Luxemburg bestaat uit 116 gemeentes, 12 kantons en 3 districten.

Maar doordat het een klein land is, is een indeling natuurlijk makkelijk te maken.
Jelle zonder internet. Het was een leuke hobby, maar niet mijn hobby. Een leven zonder internet is mijn ding. Een leven van geld uitgeven in plaats van tracken zeg maar.... hahaha. Ja, er mag gelachen worden.
Inloggen op site lukt niet meer, maakt niet uit. Ik snap toch niets van nieuwe biljetten :lol:
BaliBennie
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by BaliBennie »

Na het activeren van de nieuwe City Manager donderdagavond laat ben ik druk aan de slag gegaan om alle dorpen en steden van Nederland in te delen.
Omdat ik al veel voorbereidend werk had gedaan was ik zaterdagavond laat hiermee klaar.

Jammer genoeg is besloten om meerdere landen tegelijkertijd te lanceren in de nieuwe opdeling. Dan zal ook een nieuwsbrief worden verstuurd om alle trackers hier opmerkzaam op te maken. Slechts één land lanceren is wat magertjes dus doen we gelijk meerdere landen. Er zijn al een paar landen bijna klaar en ik ga morgen beginnen met België in te delen.

Even geduld a.u.b.

googlejaps
Euro-Master
Euro-Master

Post by googlejaps »

Het is nog niet geheel uitgerold, maar ik heb ontdekt dat je de verbeteringen al kan tegenkomen.

Hoe dan?

Ga naar je biljetten- of hitlijst, voer in het zoekveld een gemeentenaam in (waarvan jij een of meer kernen bezocht/gehit hebt) en druk op het plusje [+].

Je krijgt nu een lijst met alle biljetten/hits in die gemeente!

Ik weet niet of het ook voor andere landen al werkt, of alleen nog voor Nederland.

Edit: Voor Belgie werkt het nog niet.
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by eddydevries »

googlejaps wrote:Het is nog niet geheel uitgerold, maar ik heb ontdekt dat je de verbeteringen al kan tegenkomen.

Hoe dan?

Ga naar je biljetten- of hitlijst, voer in het zoekveld een gemeentenaam in (waarvan jij een of meer kernen bezocht/gehit hebt) en druk op het plusje [+].

Ik weet niet of het ook voor andere landen al werkt, of alleen nog voor Nederland.

Maar niet alleen die, maar ook alle biljetten, waar die naam in voorkomt.
Als voorbeeld heb ik laten zoeken op "ede", en daar krijg ik inderdaad naast "Ede" en "Ederveen" (wat vroeger ook werkte) nu ook "Lunteren" en "Otterlo". Maar in de lijst staan óók mijn biljetten waar de tekst "ede" in de commentaren voorkomt (zoals AC Restaurant Nederweert Zuid (A2) of besteld bij Rabobank t.b.v. EBT-wedstrijd Nederland - België (26-10-09 DNB 030310260100551 11.03).

De database ziet de nieuwe profielen al wel dus, maar het gaat dus nog niet helemaal zoals het de bedoeling is(maar dat komt nog).
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master

Post by googlejaps »

eddydevries wrote:
googlejaps wrote:Het is nog niet geheel uitgerold, maar ik heb ontdekt dat je de verbeteringen al kan tegenkomen.

Hoe dan?

Maar niet alleen die, maar ook alle biljetten, waar die naam in voorkomt.
Als voorbeeld heb ik laten zoeken op "ede", en daar krijg ik inderdaad naast "Ede" en "Ederveen" (wat vroeger ook werkte) nu ook "Lunteren" en "Otterlo". Maar in de lijst staan óók mijn biljetten waar de tekst "ede" in de commentaren voorkomt (zoals AC Restaurant Nederweert Zuid (A2) of besteld bij Rabobank t.b.v. EBT-wedstrijd Nederland - België (26-10-09 DNB 030310260100551 11.03).

De database ziet de nieuwe profielen al wel dus, maar het gaat dus nog niet helemaal zoals het de bedoeling is(maar dat komt nog).
Ja dit herken ik wel. Maar voor heel ingewikkelde zoekopdrachten gebruik ik ook liever de nieuwe support functie.
BaliBennie
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by BaliBennie »

Jullie hebben inderdaad een achterdeur gevonden om in de nog niet gepubliceerde gemeenteprofielen te komen. 8)

Stelletje speurneuzen...... :wink:

googlejaps
Euro-Master
Euro-Master

Post by googlejaps »

BaliBennie wrote:Jullie hebben inderdaad een achterdeur gevonden om in de nog niet gepubliceerde gemeenteprofielen te komen. 8)

Ik zal je geruststellen, ik ben de gemeenteprofielen heus niet aan het hacken. Ik twijfelde of ik een hit had met Tynaarlo. Dus zoek ik daar snel even op. Ik kreeg een lijstje met mijn hits in De Punt (en dus geen in Tynaarlo zelf).

PS. Het werkt natuurlijk ook met de provincieprofielen :P
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by eddydevries »

BaliBennie wrote:Jullie hebben inderdaad een achterdeur gevonden om in de nog niet gepubliceerde gemeenteprofielen te komen. 8)

Zo blij zijn wij dus, dat de functie eraan komt: we kunnen niet wachten tot het officieel zal zijn (net zoals met de reklame van Magnum Gold :lol: 8) ).
Eddy - Rotterdam - NL

BaliBennie
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by BaliBennie »

Dank voor de positieve reacties en ontdekken van de foutjes.

We werken met een groot team aan de indelingen. De afgelopen week is er bijvoorbeeld nogal wat extra mankracht aangetrokken om alles vlot in te delen. Zo kan ik meedelen dat onder andere yli en rlaurenssen ook meewerken sinds deze week. Zij hebben vooral uitstekend werk geleverd in België en gaan zich nu ook richten op andere landen. Momenteel wordt gewerkt aan Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Finland. Andere landen volgen binnenkort.

Foute vertalingen zijn er nog veel. Dit komt ook omdat dit momenteel niet kan worden aangepast wegens een bug in de vertalingsmodule. De vertalingen die je nu ziet zijn de automatische vertalingen en die kloppen echt niet allemaal. De meest foute vertaling zit trouwens in de provincie Liège. Dit wordt in alle talen vertaald naar kurk. Misschien was het één van jullie al opgevallen maar ik heb nu de vertaling uitgeschakeld.

Het probleem met de backlashes is een oude bug die nu weer opspeelt. De database voegt dan een willekeurig aantal / toe als er een 's 'd 't in de plaatsnaam zit.

De vertalingen van Bundesländer en Regio's is een taak van het Babelteam dat verantwoordelijk is voor alle vertalingen per land.

De indeling van een land dient strikt hiërarchisch te zijn. Dat wil zeggen dat als je de indeling van België doet in Provincies - Gemeenten het verplicht is om alles als provincie in te delen. Dat is niet altijd ideaal maar het is niet anders. Ik heb trouwens Brussel gewijzigd in Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het vlaggetje erin gezet.

Het is verder gebleken dat de huidige indeling in maximaal drie lagen te weinig is en er dus binnenkort een vierde laag bijkomt. Daarvoor moet er nog worden gesleuteld aan de CIty Manager door Nerzhul. Ook kunnen we dan pas de lagen goed tegenover elkaar zetten. Dat betekent dat voor België de laag Gewesten er bij kan komen en de Italiaanse Regio's ook een laag naar boven kunnen. Op die manier worden dan pas alle provincies tegenover elkaar gezet. Nu worden de provincies van Nederland en België nog tegenover de regio's van Italië gezet. Dat horen eigenlijk ook de provincies te zijn.

Bij tweetalige regio's worden de namen van de gebieden/steden eerst door de belangrijkste taal voorafgegaan en dan door de tweede taal van een gebied.
Voor de regio Brussel is de hoofdtaal Frans omdat dat het meeste gesproken wordt daar. Dus krijg je stadsprofiel Bruxelles / Brussel. Voor Aosta is dat dus Italiaans eerst en dan Frans. Zo zijn er tal van dubbele namen te vinden in Europa.
Momenteel moeten de Friese namen nog dubbel gemaakt worden, dat volgt binnenkort. Daar zie je momenteel nu alleen de officiële benaming voor een gebied. In Friesland zijn veel gemeenten en plaatsnamen officieel Fries geworden. Maar ik weet niet of iedereen weet dat de officiële naam van Zwaagwesteinde nu De Westereen is geworden op z'n Fries..... Hier worden de profielen nog van dubbele namen voorzien.

Het vertalen van de regionamen is optioneel. Mijn vraag aan jullie is willen jullie als standaard de vertaalde versie of liever de lokale versie van de naam?
Zie je dus liever Namen of Namur, Venetië of Veneto, Noord-Rijnland-Westfalen of Nordrhein-Westfalen.
Ik ben zelf voorstander van de lokale versie, maar als de meerderheid van de Nederlandstaligen liever de vertaalde versie heeft gaan we dat consequent doorvoeren.

De vlaggen van de provincies en gemeenten zijn een leuk extraatje. Sommige vlaggen komen echter niet tot hun recht in dat piepkleine formaat. Zo zijn er nieuwe fusiegemeentes die het logo van hun gemeente als vlag hebben op een (meestal) witte ondergrond. Daar zie je dus weinig herkenbaars in terug. In sommige gevallen voeren gemeentes helemaal geen vlag. Dan zie je in de meeste gevallen de provincievlag of is de vlag die gebruikt wordt gebaseerd op het wapen van de gemeente.

In grote landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje is het onmogelijk een indeling te maken in gemeenten. Daar zijn er eenvoudigweg te veel van en het is meestal niet echt relevant om de statistieken van een kleine gemeente in Frankrijk te zien. Ook is het behoorlijk ondoenlijk en tevens oninteressant om de 36.781 gemeenten van Frankrijk of de 11.493 gemeenten van Duitsland in te delen. Daarom wordt voor deze grote landen het onderverdeeld in een bovenliggende bestuurlijke laag. Voor Duitsland wordt alles per Landkreis of Stadt ingedeeld. Voor elk land wordt bekeken wat de beste indeling is. Kleinere landen worden wel bij voorkeur in gemeenten ingedeeld. Maar elk land wordt weer door een ander ingedeeld dus er zal heus wel eens een verschil van inzicht komen wat de beste verdeling is.

Er blijven altijd twijfelgevallen bij de gemeente-indeling. Voornamelijk bij voormalige dorpen die ingelijfd zijn bij een stad en nu als (onderdeel van een) woonwijk door het leven gaan. Acht is zo'n geval.
Wikipedia wrote:Kerkdorp Acht is een dorp volledig ingeklemd tussen de Rijksweg 2 en Eindhoven. Het behoort tot Eindhoven (stadsdeel Woensel), hoewel de inwoners van Acht dit niet graag willen weten. Consequent worden de bordjes waar het stadsdeel op staat 'bewerkt' zodat alleen Acht te lezen is.
Als er een meerderheid is voor het losmaken van zulke plaatsen kunnen we dit heroverwegen.

Internationale luchthavens krijgen een eigen profiel. Dat is in de meeste landen al zo ingevoerd en ik heb recentelijk ook de Nederlandse vliegvelden een eigen profiel gegeven. Maar een regionaal vliegveld zoals Lelystad krijgt er weer geen.

Sommige grote steden hebben veel biljetten moeten inleveren nu de indelingen zijn ingevoerd. Zo heeft Amsterdam behoorlijk wat moeten afstaan aan Amsterdam-Zuidoost en Schiphol. Brussel heeft de grootste aderlating moeten doen in de lage landen. Op basis van postcodes zijn nu veel biljetten naar de echte deelgemeenten gegaan. Hierdoor is de stad Brussel ongeveer 140.000 biljetten kwijtgeraakt aan zijn deelgemeenten en Leuven zo'n 12.000 biljetten.
Het is even slikken voor de EBT-ers die daar zitten dat hun stad nu ineens gekelderd is in de statistieken maar op zich is alles nu veel preciezer ingedeeld.

Sommige deelgemeenten van België hebben maar één postnummer en een gemeentenaam dat geen kern is. Bijvoorbeeld Lennik. Omdat niet is na te gaan waar een biljet thuishoort blijft daar dus de gemeentenaam als kern in de statistieken bestaan. Maar we doen ons best om zulke foute profielen te herstellen.

Verder roep ik iedereen op om de gemeentes te bekijken bij hen in de buurt en daar de onvermijdelijke foutjes te melden. Het is een megawerk en het is mensenwerk.

De volgorde van indelen zijn eerst alle Eurolanden, dan de overige landen binnen Europa en later nog de rest van de wereld. Daar zijn we nog wel een tijdje zoet mee....

R/J
Euro-Master
Euro-Master

Post by R/J »

(Zeg het maar als dit niet de juiste plek is om het te melden.)

Ik zat even te kijken naar de plaatsen in de gemeente Vlissingen, die ik gister heb behaald, en daar stond ook Vebenabos bij, maar dit ligt volgens zowel Openstreetmap, Wikipedia en de plaatsengids in de gemeente Veere.

Edit: En ik heb ook een mogelijke toevoeging voor alle regio's. Het is nu namelijk moeilijk of niet te zien tot welk land een regio hoort. Bij Noord-Brabant zag ik al hitpartner Piran staan. Het zou wat overzichtelijker zijn als er het volgende bij zou staan:

Profielsamenvatting:

Voor het eerst waargenomen op EBT: Datum en Tijd
Laatste biljet ingegeven: Datum en Tijd

Deze regio is onderdeel van Land (eventueel hierarchisch hogere regio's).

Gebruikers die biljetten hebben ingegeven uit deze regio: Veel
EBT gebruikers uit deze regio: Een paar (X actief)
My NIG stats have finally disappeared. My EBTST stats are still available.
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by eddydevries »

R/J wrote:(Zeg het maar als dit niet de juiste plek is om het te melden.)

Ik zat even te kijken naar de plaatsen in de gemeente Vlissingen, die ik gister heb behaald, en daar stond ook Vebenabos bij, maar dit ligt volgens zowel Openstreetmap, Wikipedia en de plaatsengids in de gemeente Veere.
Ik denk, dat ze dan de verkeerde postcode hebben gebruikt.

Als ik hier kijk, heeft het dezelfde postcode als Koudekerke, en die staat wel bij de gemeente Veere.

En omdat de indeling in eerste instantie op postcode gaat, zullen HBoZ en Ralf_ebt een andere postcode hebben gebruikt (denk ik zo).
Eddy - Rotterdam - NL

De-Ker
Euro-Master
Euro-Master

Post by De-Ker »

Ziet er goed uit, maar is duidelijk nog beta idd.

Zal leuk zijn als we straks ook hits per provincie kunnen bekijken en dan naar andere Provincies en bijbehorende vlaggetjes. Zo worden hits van Limburg naar Noord Brabant "Inter nationaal" (ja bewust met spatie) en komen ze op hetzelfde niveau als Limburg naar Noord-Rijn-Westfalen.
Ook sorteren op hitratio lijkt me wel grappig en interessant. Kan uiteraard pas als alle landen zijn ingedeeld.
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

R/J wrote:(Zeg het maar als dit niet de juiste plek is om het te melden.)

Ik heb het even nagekeken en aangepast, het hoort inderdaad bij de gemeente Veerle. Het is prima om foutjes hier te melden, graag zelfs we willen natuurlijk een correcte indeling
hebben. Dat er foutjes in zouden staan wisten we van te voren al, dat is onvermijdelijk bij zo'n grote operatie. Geef ze hier door en wij passen het aan.
Phinac
Euro-Master
Euro-Master

Post by Phinac »

BaliBennie wrote: Internationale luchthavens krijgen een eigen profiel. Dat is in de meeste landen al zo ingevoerd en ik heb recentelijk ook de Nederlandse vliegvelden een eigen profiel gegeven. Maar een regionaal vliegveld zoals Lelystad krijgt er weer geen.
Dit betekent dus dat je niet mag uitgaan van de bekende borden, u nadert de bebouwde kom. Bij Luchthaven Lelystad staat een bord met "Luchthaven Lelystad" althans een paar jaar geleden.

Zo word mij een plaats door de neus geboord. :( en daar was ik nr. 1 :cry:
Phinac
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”