Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Post Reply
avij
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by avij »

Mä noita olen kanssa selvitellyt tarvittaessa. Elmolla taisi olla nyt joku ongelma ettei se nyt pääse sen koneensa pariin, jolla se on noita koodeja selvitellyt tms.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
Worthington669
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Mikä tän homman nimi oikein on ?

Post by Worthington669 »

Nyt kysyn kyllä ihan aidosti ihmetellen vailla provon häivää, että mikä tämän homman nimi oikein on ? Siis luulen ymmärtäväni, että seteleiden kulkua voi seurata, mutta miksi sitä pitäisi tehdä? Ja toiseksi, eikö nämä esim. threadissa "härskeimmät tempaukset" tms. toteutetut jutut rasita rahankäsittelyliikennettä tms. aiheuta ongelmia?

No harrastuksensa jokaisella, mutta mikä tässä on se pointti ?
vermes
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Re: Mikä tän homman nimi oikein on ?

Post by vermes »

Worthington669 wrote: mikä tässä on se pointti ?
Minulla ainakin ihan "harrastus" muitten joukossa, seurata rahan liikkumista, pientä kisailuakin muitten kanssa ja muutenkin ihan hauskaa hommaa tämä mielestäni on. :)
www.lumitykki.net
Swollen Members <3
JackTheRipper
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by JackTheRipper »

Worthington669 wrote:Nyt kysyn kyllä ihan aidosti ihmetellen vailla provon häivää, että mikä tämän homman nimi oikein on ? Siis luulen ymmärtäväni, että seteleiden kulkua voi seurata, mutta miksi sitä pitäisi tehdä? Ja toiseksi, eikö nämä esim. threadissa "härskeimmät tempaukset" tms. toteutetut jutut rasita rahankäsittelyliikennettä tms. aiheuta ongelmia?

No harrastuksensa jokaisella, mutta mikä tässä on se pointti ?
Ei tätä ole pakko tehdä. Ei meitä träkkereitä nyt niin paljon ole, että meistä olisi mitenkään haittaa pankeille tai muille ihmisille.
Jos jotkut ihmiset haittavaat pankkia niin ne ovat niitä mummoja/pappoja jotka eivät jonota ja puhuvat koko viikon juorut tiskillä asioidessaan...
Ja tässä on se pointti, että tämä vain yksinkertaisesti on vaan hauskaa ja mielenkiintoista. Itse olen saanut tämän harrastuksen avulla monia uusia tuttuja ympäri suomea
Last edited by JackTheRipper on Fri Nov 25, 2005 10:05 pm, edited 1 time in total.
Catch me if you can.
http://www.hattrick.org
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master

Post by Dakkus »

Worthington669 wrote:No harrastuksensa jokaisella, mutta mikä tässä on se pointti ?
Tuo on hassu kysymys. Eihän harrastuksilla yleensä ole mitään pointtia ;)
Itse eurobilltrackaan nykyään ihan jo siksikin, että muut eurobilltrackerit ovat niin samperin hyvää porukkaa, ettei niitä tahdo päästää karkuun. Ja jos lopettaisi seteleiden kirjaamisen, ei enää olisi luonnollista yhteyttä noihin ihmisiin. Ja se olisi mitä ikävintä. Vähän vastaava idis kuin siinä, että kun ihmiset lopettavat koulunkäynnin, suurin osa heidän koulukavereistaan etääntyy ja lakkaa järjestämästä niitä ihmeellisiin tilanteisiin :D
Kaveripiirin kansainvälisyyskään ei muuten ole mikään negatiivinen asia - avartaa maailmankuvaa, kun juttelee paljon ulkomaalaisten kanssa.

Ja sitten muita syitä.. Kai se on jonkinlaista uteliaisuuden tyydyttämistä. On vaan kiva tietää, mitä raha tekee. Minusta on mielenkiintoinen ajatus, että joskus jostain Posiolta ronttaamani seteli on päätynyt Tampereen juna-asemalle. Ja tullut siellä sitten kirjatuksi kahden eri henkilön toimesta :D
On mielenkiintoista pohtia, millaista reittiä seteli on tehnyt matkansa tuolla välillä - millaisten ihmisten taskuissa raha on ollut jne. Joskus ihmetyttää, että "miten ihmeessä joku ihan oikeasti käyttää rahaa tuossakin kyläpahasessa".
Lisäksi EBT:ssä on "lieveilmiönä" maakuntamatkailu. Liikkuessaan paikasta toiseen tahtoo täpliä monesta paikasta, joten tulee pysähdeltyä kaikenmaailman pikkukylissä, joista ajaisi muuten vaan läpi - tai yleensä ohi.

EBT:ssä kiehtoo sekin, että tietää osumasta olevan iloa sen toisellekin osapuolelle. Eli hyvä fiilis siitä, että saa kelailla setelinsä elämää (MINÄ koskin siihen ja nyt se on TUOLLA! :P) ei ole ainoa hyvä asia. Hyvä mieli tulee myös siitä, että minun ansiostani joku toinenkin tietää seteliensä liikkeestä hieman enempi.

Raha on myöskin aika arkipäiväinen asia, johon ei kuitenkaan paljoa tule kiinnittäneeksi huomiota. Seteleissä (ja kolikoissakin) on hienoa graafista suunnittelua, jota tulee töllistelleeksi hieman erilaisin silmin, kun noita lyhytkoodeja tiirailee monta kertaa päivässä.

Lisäksi EBT tuo esille kaikkea hassua itse setelinkiertojärjestelmästäkin. Esimerkiksi tieto, että Suomeen on tuotu merkittävä määrä käytettyjä itävaltalaisia vitosia ja kymppejä on varsin jännä. Samaten sekin, miten setelien sarjanumeron ensimmäisen kirjaimen merkitys on jostain ihmeellisestä poliittisen väännön kiemurasta johtuen rapautunut.

EBT on myös irroittanut käsitteet "raha" ja "maksaminen" toisistaan. Näinollen se edistää ihmisten irtautumista rahan ikeestä. Raha ei enää ole isäntä, vaan renki tai hauska narri :)

Mitähän sitä vielä.. EBT on myös kiehtova osoitus siitä, miten jokin asia saadaan leviämään. Esimerkiksi EBT:n käyttäjämäärä suhteessa väkilukuun on aivan eri luokkaa esim. Suomessa ja Ranskassa. EBT on melko hyvä testilaboratorio siitä, miten tieto välittyy maiden välillä ensin puskaradion välityksellä ja sitten tietyn kriittisen käyttäjämassan jälkeen pamahtaa kaikki media kertomaan EBT:stä. On outoa, miten ensin joku maa on pitkään ihan EBT-periferiaa, mutta sitten POKS sen käyttäjämäärä moninkertaistuu alle viikossa.

Mutta kai se tärkein syy on se, että ihan oikeasti on hykerryttävää tietää pitävänsä käsissään R-kioskilta saamaansa seteliä, jolla ties mikä espanjalainen Juan-Rodrigo on aiemmin maksanut tapas-ateriansa ainekset :)
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
soilian
Euro-Master
Euro-Master

Post by soilian »

Dakkus wrote:
Worthington669 wrote:No harrastuksensa jokaisella, mutta mikä tässä on se pointti ?
Mutta kai se tärkein syy on se, että ihan oikeasti on hykerryttävää tietää pitävänsä käsissään R-kioskilta saamaansa seteliä, jolla ties mikä espanjalainen Juan-Rodrigo on aiemmin maksanut tapas-ateriansa ainekset :)
Olen joskus miettinyt, onko tässä oikeasti mitään järkeä, mutta kuten Dakkus jo totesi, sitä ei koskaan tiedä, missä käsissäsi oleva seteli on oikein seikkaillut. Siinä tämän homman juju. Vain setelin kirjaamalla voi tietää sen menneisyydestä ja myöhemmin myös se tulevaisuudesta, kun joku toinen kirjaa sen uudestaan jossain päin maailmaa.

Rakastan myös kaikenlaisia tilastoja, luetteloita ja listauksia. Setelien liikkeistä ja niiden kirjaajista voi tehdä vaikka minkälaisia tilastoja!

Tämä on vielä siitä hauska harrastus, että tätä voivat harrastaa kaikki ikään, sukupuoleen ja varallisuuteen katsomatta. Kaikkihan rahaa käsittelevät enemmän tai vähemmän. Kuinkahan moni nuori kirjaa tänne saamansa viikkorahat tai opiskelija vähäiset opintorahansa?

Puhumattakaan sitten tästä loistavasta foorumista. Täällä ovat sulassa sovussa niin aloittelijat kuin konkaritkin, vanhat ja nuoret. Täältä voi aina hakea tukea ja kannustusta, kun ei niitä osumia vaan tule vaikka kuinka syöttäisi seteliä systeemiin tai kun tulee muita ongelmia. Täällä on luotu monta ystävyyssuhdetta ja tapaamisia muistellaan vielä pitkään. Miehenikin mielestä elokuinen kv. tapaaminen oli hänen elämänsä paras päivä, vaikkei hän aina ihan jaksakaan ymmärtää minun EBT-intoiluani.

Tämä on halpa harrastus, vain internetyhteys maksaa. Niin no, tietysti jonkinlainen tietokone pitää myös olla. :roll: Setelien vaihtoa pankeissa ei ole pakko tehdä. Voit kirjata vain ne setelit, jotka normaalistikin kulkisivat käsiesi kautta. Se riittää.
Money makes the world go round. We make the money go round.
Postcrossing
Petri6
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Petri6 »

soilian wrote:
Dakkus wrote:

Rakastan myös kaikenlaisia tilastoja, luetteloita ja listauksia. Setelien liikkeistä ja niiden kirjaajista voi tehdä vaikka minkälaisia tilastoja!

Tämä on vielä siitä hauska harrastus, että tätä voivat harrastaa kaikki ikään, sukupuoleen ja varallisuuteen katsomatta. Kaikkihan rahaa käsittelevät enemmän tai vähemmän. Kuinkahan moni nuori kirjaa tänne saamansa viikkorahat tai opiskelija vähäiset opintorahansa?

Tämä on halpa harrastus, vain internetyhteys maksaa. Niin no, tietysti jonkinlainen tietokone pitää myös olla. :roll: Setelien vaihtoa pankeissa ei ole pakko tehdä. Voit kirjata vain ne setelit, jotka normaalistikin kulkisivat käsiesi kautta. Se riittää.
Ilmottaudun juuri näihin kategorioihin. :) Ja 844 seteliä on jo koossa, eli ei tarvitse olla rikas eikä tykätä pankeista, jotta tätä harrastusta vois harjoittaa. :D
Coin
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Coin »

Minua kiinnostaa tietää mitä seuraavat käsitteet tarkoittavat:

GSA-nippu
Unicef-seteli
Raha mailmaa pyörittää... Ja minä rahaa...
:note-5: :note-10: :note-20: :note-50: :note-100: :note-200: :note-500:
Bird
Euro-Master
Euro-Master

Post by Bird »

hena88 wrote:GSA-nippu
Unicef-seteli
GSA-nipulla tarkoitetaan Itävallan keskuspankin (Geldservice Austria) niputtamaa setelipinkkaa, joita on nykyään Suomessa paljon liikkeellä. Jälkimmäisestä termistä ei ole tietoa, mutta saattaisi maalaisjärjellä ajateltuna olla vaikkapa kommentti siitä, että seteli on kirjattu jossain Unicef-järjestöön liittyvässä tilanteessa.
Petri6
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Petri6 »

Bird wrote:
hena88 wrote:GSA-nippu
Unicef-seteli
GSA-nipulla tarkoitetaan Itävallan keskuspankin (Geldservice Austria) niputtamaa setelipinkkaa, joita on nykyään Suomessa paljon liikkeellä. Jälkimmäisestä termistä ei ole tietoa, mutta saattaisi maalaisjärjellä ajateltuna olla vaikkapa kommentti siitä, että seteli on kirjattu jossain Unicef-järjestöön liittyvässä tilanteessa.
Tuo Vermeksen kommentti taisi tosiaan tarkoittaa, että ne olivat johonkin Unicef-keräykseen liittyviä rahoja.
vermes
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by vermes »

Petri6 wrote: Tuo Vermeksen kommentti taisi tosiaan tarkoittaa, että ne olivat johonkin Unicef-keräykseen liittyviä rahoja.
Jep, äitini toi kotia minulle laskettavaksi Unicefin jonkun keräyksen rahoja vähän reilun tonnin edestä (oli hommaa laskea, monta sataa euroa kolikkoinakin :D ) ja vei sitten pankkiin tilille talletettavaksi. Siksi kommentoin "Unicef-setelinä" :)
www.lumitykki.net
Swollen Members <3
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Juristi M »

Kysymys:
Nyt oletusmaani on omissa tiedoissa Suomi ja oletuskunta Helsinki.
Vuodenvaihteen jälkeen joudun sattuneesta syystä vaihtamaan oletusmaaksi Belgian ja oletuskunnaksi Brysselin (tai jotain sinnepäin). Vaikuttaako tämä EBT:n käyttäjätilastoihin niin, että Belgian käyttäjiä/maa -luku kasvaa yhdellä ja Suomen vastaava luku pienenee yhdellä? Vai vaikuttaako vain ensimmäisellä kerralla tehty maavalinta tilastoihin?

Ei tällä asialla ole sen suurempaa merkitystä, mutta olis kiva tietää että oonko mä pilaamassa Suomen käyttäjätilastoja oletusmaata muuttamalla?
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master

Post by Dakkus »

Juristi M wrote:Kysymys:
Nyt oletusmaani on omissa tiedoissa Suomi ja oletuskunta Helsinki.
Vuodenvaihteen jälkeen joudun sattuneesta syystä vaihtamaan oletusmaaksi Belgian ja oletuskunnaksi Brysselin (tai jotain sinnepäin). Vaikuttaako tämä EBT:n käyttäjätilastoihin niin, että Belgian käyttäjiä/maa -luku kasvaa yhdellä ja Suomen vastaava luku pienenee yhdellä? Vai vaikuttaako vain ensimmäisellä kerralla tehty maavalinta tilastoihin?

Ei tällä asialla ole sen suurempaa merkitystä, mutta olis kiva tietää että oonko mä pilaamassa Suomen käyttäjätilastoja oletusmaata muuttamalla?
Asiaahan voisit kokeilla ihan vaan vaihtamalla maan toiseksi ja katsomalla, mitä tilastoille tapahtuu ;)
Mutta kyllä, Suomen tilastot muuttuvat hieman tuon takia. Suomessa kirjatuiksi merkittyjen setelien määrä tosin ei tipu.
Elisiis, Belgian käyttäjämäärät nousevat ja Suomen laskevat yhdellä. Suomessa kirjattujen seteleiden määrä sen sijaan ei tykkää ollenkaan kyttyrää muuten kuin siten, että Belgiassa kirjaamasi setelit toki pelaavat Belgian pottiin. (vaikka yhteiseurooppalaista pottiahan tässä oikeasti kerätään)

Esim. kun Haemoglobin kävi Suomessa ja kirjasi täältä hillittömän läjän seteleitä, Saksan seteliluku ei kasvanut yhdelläkään setelillä, vaikka Haemoglobinilla oli oletusmaana Saksa. Tämä johtuu siitä, että tuo maiden setelimäärä lasketaan maassa kirjattujen seteleiden määrän mukaan, ei massa asuvien setelimäärien mukaan.
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
kielitaidoton

Post by kielitaidoton »

niin sitä mä vaan et mikä toi
Confirmation code mahtaa olla.... kun se tuntuu olevan niin tärkee...
avij
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by avij »

Tarkoitat varmaan tätä:
Image
Tässä tapauksessa Confirmation code -laatikkoon pitäisi kirjoittaa WG7TKR. Tämä tarkistus on nykyään vakio-ominaisuus monella keskustelupalstalla ja estää robottien rekisteröitymisen foorumille esim. spammaamista varten. Tavallisille käyttäjille tämä aiheuttaa tietenkin hieman lisävaivaa, mutta tämän ei kuitenkaan pitäisi olla ylitsepääsemätön este.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”