Isot setelit

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

JuhaO

Isot setelit

Post by JuhaO »

Terve!
Yllättävän paljon tänne onkin kirjattu isoja 100, 200 ja 500 euron seteleitä.
Itse en ole pitänyt mokomia edes käsissäni vaikka olenkin ehkä ylempää keskituloluokkaa. 8)
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

Eipä noita liiaksi ole hyppysissä näkynyt, edustankin lähinää alempaa köyhälistöluokkaa. 2 x 500 ja 7 x 100 on tullut naputettua tänne, siinä kaikki isot lappuset.
www: Rahat, postimerkit, wanhat esineet, paikkakuntahistoria, yms...
www: Coins, stamps, old stuff, local history, etc...
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

Niin se on, että nuo isot lappuset täytyy hakea itse jostain tai saada lahjaksi. Itselläni on tapana säästää kaikki käsiin kulkeutuvat 5€ setelit, ja vaihtaa ne aina joskus isommiksi kaupoissa jotka tunnetusti haluavat pikkuseteleitä vaihtorahoiksi. Sitten jos käy mäihä, kassassa killuu esim. 100€ lappu joka sitten kulkeutuu omaan taskuun samalla kun 5€ lappuset liihottelevat kauppiaalle.

Nyt pitkään aikaan en ole sattunut vaihtokauppaan juuri sillä hetkellä kun isoja olisi tarjolla, joten niitä ei ole päässyt EBThen naputtamaan.
Aaron
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aaron »

Olen ladannut järjestelmään yhdeksän satasta ja yhden kaksisatasen. Yhtään viisisatasta en ole käsiini saanut sen jälkeen kun tämän harrastuksen aloitin; edellisenä kesänä pidin hetken sellaista käsissäni kun vanhempani maksoivat peltikattoremontin urakoitsijalle mutta en ollut silloin vielä aloittanut tätä harrastusta. :cry:

Satasia olen saanut kerättyä yhdeksän. Viimeiset kaksi olivat seteleitä jotka sain Wienin lentokentän pankkiautomaatista. Kyllä harmittaa kun Suomessa ei saa kuin kahta eri seteliä... Saksassa tuli lajitelma vitosia, kymppejä, kaksikymppisiä ja viisikymppisiä.

Sen ainoan kaksisatasen jonka olen saanut nostin pankin tiskiltä kun automaatti oli imaissut korttini. :roll:
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Eipä juu usein tule käteen noita isoja seteleitä. Katsoo nyt kun kotipuolessa käy parin viikon päässä, siellä voi löytyä kaapeista muutama satkukin. 8) Harmi kun en ollut mukana tässä harrastuksessa sillon kun tuli kannettava ja yksi muu tietokone maksettua postiennakolla. Siinä oli 500:sia käsissä muutamakin kappale. On se vaan nätti seteli... :wink:
airis
Euro-Master
Euro-Master

Post by airis »

Kerran olen hakenut pankista 100 € setelin, kun siellä ei sattunut olemaan muita asiakkaita. Pari kertaa olen mennyt pankkiin hankkimaan 200 euron seteliä, mutta ruuhkan takia luovuin ajatuksesta. Ehkäpä joskus.
Schaza wrote:Itselläni on tapana säästää kaikki käsiin kulkeutuvat 5€ setelit, ja vaihtaa ne aina joskus isommiksi kaupoissa jotka tunnetusti haluavat pikkuseteleitä vaihtorahoiksi. Sitten jos käy mäihä, kassassa killuu esim. 100€ lappu joka sitten kulkeutuu omaan taskuun samalla kun 5€ lappuset liihottelevat kauppiaalle.
Vaihdan myös joskus kolikoita ja seteleitä isompiin. Aina olen ottanut 20 euron seteleitä. En ole halunnut ottaa riskiä, että saisin väärennetyn setelin. Tosin eihän noita väärennöksiä varmaan kovin paljoa ole liikkellä.
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

airis wrote:Vaihdan myös joskus kolikoita ja seteleitä isompiin. Aina olen ottanut 20 euron seteleitä. En ole halunnut ottaa riskiä, että saisin väärennetyn setelin. Tosin eihän noita väärennöksiä varmaan kovin paljoa ole liikkellä.
Juuri tänään jostain lukaisin jonkun vähän vanhemman artikkelin, jossa mainittiin että vähän yli 20 000 euroväärennöstä on tavattu 2001-2002 vaihteen jälkeen. Ehkäpä luku on tänä päivänä jo vähän suurempi, mutta se luku mitä väärenteitä on liikkeellä, on prosentuaalisesti koko setelikannasta hyvin vähän, joten mahdollisuus että väärennös osuu näppiin on aika pieni. Sitäpaitsi isommat laput tulee kyllä syynättyä varmuuden vuoksi hyvin tarkkaan jo kaupan kassalla, ja ainahan voi tsekata avaimenperä-uv-valolla ennen vaihtokaupan lopullista suorittamista.
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Itse olen kirjannut järjestelmään isoja seteleitä näin:

77kpl 100€,
23kpl 200€ ja
25kpl 500€

Viimeksi muutaman 500€ setelin kirjasin jotka äitini sai myydessää auton. Köyhä opiskelija olen minäkin joten ei se kyllä tulotasosta ole kiinni pääseekö tuollaisia hypistelemään vai ei.
aplfi
Euro-Master
Euro-Master

Post by aplfi »

Mulla on:
1x100€
5x200€
2x500€

Näistä toi satanen ja yks kakssatanen on ollu omia seteleitä, tosin kakssatanen EBT:n varjolla :P
DJ Frank
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by DJ Frank »

ja tässä minun isot setelit:

100 € 22
200 € 1
500 € 3
Juschi
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by Juschi »

Mahtaako koko EBT:ssä olla yhtään osumaa sattunut viittäkymppiä isomille seteleille?
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master

Post by Dakkus »

Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Eli 200€ ensiosuma olis tarjolla jollekkin ? :)
JANI73
Euro-Master
Euro-Master

Post by JANI73 »

Tässä mun kirjaamani suuremmat setelit: 100 € 238 kpl
200 € 47 kpl
500 € 103 kpl 5

Eipä ole osumia näkynyt eikä varmaan ihan heti näille tule mutta on se viissatanen kuitenkin niin komea, että pakko kirjata kun osuu käsiini. Kaks satasia harvemmin näkyy onkohan se harvinaisin seteleistä?
Aaron
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aaron »

rubia wrote:Yksikään 100 euron setelin osumista ei tainnut olla Suomesta. Se kertoo paljon. :roll:
Koska satasia, kaksisatasia ja viisisatasia ei saa automaateista Suomessa, liikkeellä olevat ovat käteisnostoseteleitä. Lanseerattakoon käyttöön uusi EBT-termi: MUMMOSETELI. :wink:

Käsittääkseni EBT ei ole kovin laajalle levinnyt harrastus varttuneemman väestönosan keskuudessa, joten on ihan luonnollista, ettei niistä seteleistä tule osumia. :roll:

Sitäpaitsi, kuka yli seitsemänkymppinen edes kykenisi näkemään lyhyttä koodia? :wink:
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”