setelin kunto
setelin kunto
OHO
On seteli meinaan niin hyvässä kunnossa, ettei uskoisi olleen kierrossa jo noinkin pitkään... Ihan kuin vasta kiertoon päässyt....
http://www.eurobilltracker.eu/index.php ... id=2079011
On seteli meinaan niin hyvässä kunnossa, ettei uskoisi olleen kierrossa jo noinkin pitkään... Ihan kuin vasta kiertoon päässyt....
http://www.eurobilltracker.eu/index.php ... id=2079011
- Fundamental
- Euro-Master

Todella hienoa juu! Nyt vaan varjelet itsekin sen viitosen kuntoa ja et laita sitä jonnekin räkälään kiertoon. Se vain tuhoaisi noin kauniin yksilön. 
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Vanhaa topicia hyväksikäyttäen...
Haluaisin virittää keskustelua siitä, minkä arvoiset setelit oikein kestävätkään pisimpään kierrossa? Asiasta on ollut aiemminkin sekalaista keskustelua, mutta mihinkään lopulliseen johtopäätökseen ei olla päädytty. Keskustelu on ollut pääasiassa spekulaatiota ja yleisin mielipide on ollut että 20€ ja 50€:set ovat parhaimpia seteleitä kirjata, sillä ne säilyvät pisimpään kierrossa.
Tämä tulos perustui niiden "ihanteelliseen" fyysiseen kokoon ja arvoon. Setelit mahtuvat hyvin lompakkoon, joten ne eivät pilkota sieltä ja siksi hajoa kulmistaan, kuten 100€ ja suuremmilla seteleillä tuppaa käymään. Lisäksi ne ovat sen verran arvokkaampia, kuin viitoset ja kympit, että eivät pyöri "jatkuvasti" ihmisten käsissä. Näin ne eivät kulu. 20€ ja 50€:sten yleisin reitti Suomessahan on automaatin ja kaupan ja tai pankin ja kaupan väliä. Niitä annetaan harvemmin vaihtorahoina, joten yleensä ne tekevät tuon yhden matkan ja päätyvät sitten jälleen pankkiin odottamaan automaattiin pääsyä.
Viitosia ja kymppejä todellakin rassaa tuo kierto, jossa ne nuhjaantuvat helposti. Kympit tuntuvat silti pysyvät aika hyvin kierrossa, sillä vanhojakin tuntuu löytävän tämän tästä. Kaikkein suurimpia seteleitä kurittavata myös pankkien ja kauppojen kuminauhat. Seteleitä kun niputetaan kuminauhoilla nipuksi, jolloin monesti niiden reunat repeytyvät. Tämä on ehkä pahin ongelma suurilla seteleillä. 200€:set säilyvät aika hyvin, koska niitä käytetään aika vähän. Muuten niillä on samoja ongelmia kuin 500€ ja 100€:lla.
Tästä kaikesta voisi siis päätellä, että 20€ ja 50€ setelit pysyvät parhaiten kierrossa. Näin ei kuitenkaan ole. Kaikki ovat varmaan huomanneet, että automaatit sylkevät 90%:sesti upouutta tai siihen rinnastettavaa sileää tavaraa. Ryppyisiä ja pahasti kuluneita seteleitä saa vain harvoin. Niinpä näyttääkin siltä, että juuri Suomessa automaateista jaettavat 20€ ja 50€ setelit kokevat nopean tuhoamisen. Pankeissa ja automaatteja täyttävissä firmoissa ollaan hyvin tarkkoja niihin laitettavista seteleistä, joten hiemankin huonommat yksilöt tuhotaan surutta.
Tähän olen itse päätynyt. Heittäisin loppuun oman veikkaukseni setelin eliniästä parhaimmasta huonoimpaan. Laittakaa kommenttia ja omia arvioitanne.
PISIMPÄÄN KIERROSSA
NOPEASTI POIS KIERROSTA

Yhteenveto:
Vähän käytössä. Säilyttävät kuntonsa pankeissa.
Vähän käytössä. Käsitellään hellästi arvonsa takia. Kuminauhat tuhoavat.
Jonkun verran käytössä. Tuntuvat kuluvan aika nopeasti. Hankalan kokoisia
kärsivät lompakoissa.
Paljon käytössä. Niille sallitaan huonompikin kunto, joten kiertävät pitkään. Suuri määrä pitää monta yksilöä pitkään kierrossa.
Aika paljon käytössä. Käsitellään arvonsa takia suhteellisen hyvin. Hyvän kokoinen lompakkojen suhteen. Pankit poistavat herkästi huonokuntoiset.
Todella paljon käytössä. Kuluvat ja nuhraantuvat, mutta niillä sallitaan huono kunto. Pankit eivät helposti vedä kierrosta. Usein jopa kulutetaan loppuun.
Paljon käytössä. Automaattisen vakio-tavaraa. Pankit laitattavat automaatteihin vain hyvä kuntoisia
hiemankin huonot tuhotaan helposti. Käsitellään huolimattomasti.
Haluaisin virittää keskustelua siitä, minkä arvoiset setelit oikein kestävätkään pisimpään kierrossa? Asiasta on ollut aiemminkin sekalaista keskustelua, mutta mihinkään lopulliseen johtopäätökseen ei olla päädytty. Keskustelu on ollut pääasiassa spekulaatiota ja yleisin mielipide on ollut että 20€ ja 50€:set ovat parhaimpia seteleitä kirjata, sillä ne säilyvät pisimpään kierrossa.
Tämä tulos perustui niiden "ihanteelliseen" fyysiseen kokoon ja arvoon. Setelit mahtuvat hyvin lompakkoon, joten ne eivät pilkota sieltä ja siksi hajoa kulmistaan, kuten 100€ ja suuremmilla seteleillä tuppaa käymään. Lisäksi ne ovat sen verran arvokkaampia, kuin viitoset ja kympit, että eivät pyöri "jatkuvasti" ihmisten käsissä. Näin ne eivät kulu. 20€ ja 50€:sten yleisin reitti Suomessahan on automaatin ja kaupan ja tai pankin ja kaupan väliä. Niitä annetaan harvemmin vaihtorahoina, joten yleensä ne tekevät tuon yhden matkan ja päätyvät sitten jälleen pankkiin odottamaan automaattiin pääsyä.
Viitosia ja kymppejä todellakin rassaa tuo kierto, jossa ne nuhjaantuvat helposti. Kympit tuntuvat silti pysyvät aika hyvin kierrossa, sillä vanhojakin tuntuu löytävän tämän tästä. Kaikkein suurimpia seteleitä kurittavata myös pankkien ja kauppojen kuminauhat. Seteleitä kun niputetaan kuminauhoilla nipuksi, jolloin monesti niiden reunat repeytyvät. Tämä on ehkä pahin ongelma suurilla seteleillä. 200€:set säilyvät aika hyvin, koska niitä käytetään aika vähän. Muuten niillä on samoja ongelmia kuin 500€ ja 100€:lla.
Tästä kaikesta voisi siis päätellä, että 20€ ja 50€ setelit pysyvät parhaiten kierrossa. Näin ei kuitenkaan ole. Kaikki ovat varmaan huomanneet, että automaatit sylkevät 90%:sesti upouutta tai siihen rinnastettavaa sileää tavaraa. Ryppyisiä ja pahasti kuluneita seteleitä saa vain harvoin. Niinpä näyttääkin siltä, että juuri Suomessa automaateista jaettavat 20€ ja 50€ setelit kokevat nopean tuhoamisen. Pankeissa ja automaatteja täyttävissä firmoissa ollaan hyvin tarkkoja niihin laitettavista seteleistä, joten hiemankin huonommat yksilöt tuhotaan surutta.
Tähän olen itse päätynyt. Heittäisin loppuun oman veikkaukseni setelin eliniästä parhaimmasta huonoimpaan. Laittakaa kommenttia ja omia arvioitanne.
PISIMPÄÄN KIERROSSA
Yhteenveto:
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Mielenkiintoista. Enpä ole asiaa ajatellut. Silti hieman ihmettelen tuota tuhoamisherkkyyttä. Onks toi faktaa vai päättelyä? Mä en ainakaan tuhoaisi mitään seteleitä vaan sen takia, että ne ei enää käy suomalaisiin automaatteihin. Olisko mahdollista, että ne laitetaan jonnekin siliämään ja odottamaan tulevaa kuten noille GSA-seteleille on tapahtunut? GSA:than on ollu jopa kolme vuotta nipussa jossain ja tulleet sieltä tänne. Eiks kaks- ja viiskymppisille vois käydä samoin?
No signature?
- JuusoJuu
- Euro-Expert in Training

Minulla on mutu-tuntumaa aika paljonkin työni kautta. Muuta tietoa seteleistä ei juuri ole.
Viisikymppiset tosiaan liikkuvat lähinnä automaatilta/pankista kauppaan ja sieltä takaisin pankkiin. Niitä myös käsitellään huolellisesti ja pidetään suorana lompakossa. Myös lapset tuntuvat käsittelevän niitä nätisti silloin harvoin kun joku vanhempi sellaisen heille antaa.
Ylipäätään minua on töissä monesti ihmetyttänyt tapa, miten ihmiset rahoja pitävät. Osa kaivaa setelit suoraan taskusta, jossa ne ovat epämääräisenä pallona. Se pallo sitten auotaan ja siitä valitaan sopivan kokoinen seteli maksuksi. Vaihtorahat työnnetään taskuun pallon päällimmäiseksi. Sääliksi käy seteliparkoja
Osa vanhuksista käyttää rahoja todella nätisti, mutta osa tunkee setelitkin pieneen kolikkokukkaroon. Eipä pysy kauan käytössä tuollaiset. Olen muuten saanut jo monta upouutta Alankomaissa painettua Trichet-kakskymppistä monelle taitokselle taitettuna.
Hankala sanoa tuohon kaksikymppisten kohtaloon mitään. Aika paljon niitä kyllä ainakin minulta lähtee vaihtorahana takaisin kiertoon. Viisikymppisillä maksavat nimittäin ostavat useimmiten pieniä ostoksia. Suuremmat maksetaan sitten kaksikymppisillä. En tiedä, mikä järki tässä on mutta tästäkin on empiiriseen tutkimukseen perustuvaa tietoa
Ylipäätään minua on töissä monesti ihmetyttänyt tapa, miten ihmiset rahoja pitävät. Osa kaivaa setelit suoraan taskusta, jossa ne ovat epämääräisenä pallona. Se pallo sitten auotaan ja siitä valitaan sopivan kokoinen seteli maksuksi. Vaihtorahat työnnetään taskuun pallon päällimmäiseksi. Sääliksi käy seteliparkoja
Hankala sanoa tuohon kaksikymppisten kohtaloon mitään. Aika paljon niitä kyllä ainakin minulta lähtee vaihtorahana takaisin kiertoon. Viisikymppisillä maksavat nimittäin ostavat useimmiten pieniä ostoksia. Suuremmat maksetaan sitten kaksikymppisillä. En tiedä, mikä järki tässä on mutta tästäkin on empiiriseen tutkimukseen perustuvaa tietoa
Sinappikurkkusalaatti - Nick JJf @ IRC
Minäkin näen hieman setelitä suoraan kierrossa, itsellä on vaan automaatilta nostettuja ja olen huomannut että kakskymppisetkin kiertävät ajoittain aika huonokuntoiseksi. Toisaalta saa automaatistakin aika omituisia otuksia, mutta harvemmin. Pääasia taitaa olla se kakskymppiset jotka hyväksytään automaatteihin on ovat sileitä.
Kympit ja vitoset ovat oma asiansa, ne kiertää juuri niin kaukan kun vaan vähänkin voivat
Kympit ja vitoset ovat oma asiansa, ne kiertää juuri niin kaukan kun vaan vähänkin voivat
- bin Lauri Œ
- Euro-Master

Minä olen jo pitkään miettinyt kannattaako minun merkitä seteleiden kuntoa laisinkaan, ellen heti matkanpäällä laita niitä kiertoon.
Yleensä silloinkin säästän hunokuntoisimmat kotiin ja laitan rahapajat työttömiksi.
Minä olen jo yhdessä osumassa merkinnyt setelin melkein käyttökelvottomaksi ja seuraava setelinsaaja on kehunut sen hyvää kuntoa.
Setelin pehmeyteenkin olen keksinyt uuden konstin:
Kostutan puhtaan rätin, jolla kevyesti sipaisen setelin molemmat puolet.
Laitan setelin taitetun kopiopaperin väliin ja silitän kuumalla raudalla höylätyn tammilaudan päällä melko kovasti painaen (85kg.).
Samansuuruiset setelit voivat mainiosti olla myös 5-10 setelin nipussa, joista siirrän päällimmäisen aina alimmaiseksi, kunnes koko nippu on kuin suoraan rahapajalta saapunut.
Jos on aikaa niin teen kaikille vähänkin rypistyneille seteleille samoin.
Lopputulos jopa parempi, kuin yön yli puristuksessa olleilla seteleillä.
Joitain seteleiden tahroja ei vain saa enää edes pyyhekumilla pois.
Yleensä silloinkin säästän hunokuntoisimmat kotiin ja laitan rahapajat työttömiksi.
Minä olen jo yhdessä osumassa merkinnyt setelin melkein käyttökelvottomaksi ja seuraava setelinsaaja on kehunut sen hyvää kuntoa.
Setelin pehmeyteenkin olen keksinyt uuden konstin:
Kostutan puhtaan rätin, jolla kevyesti sipaisen setelin molemmat puolet.
Laitan setelin taitetun kopiopaperin väliin ja silitän kuumalla raudalla höylätyn tammilaudan päällä melko kovasti painaen (85kg.).
Samansuuruiset setelit voivat mainiosti olla myös 5-10 setelin nipussa, joista siirrän päällimmäisen aina alimmaiseksi, kunnes koko nippu on kuin suoraan rahapajalta saapunut.
Jos on aikaa niin teen kaikille vähänkin rypistyneille seteleille samoin.
Lopputulos jopa parempi, kuin yön yli puristuksessa olleilla seteleillä.
Joitain seteleiden tahroja ei vain saa enää edes pyyhekumilla pois.
- bin Lauri Œ
- Euro-Master

Mitä mieltä muut ovat menetelmästä, että merkitsen setelin kunnon sellaisena kuin sen saan? Setelithän eivät ole enää siinä kunnossa, kun ne uudelleen kiertoon lähtevät.
Tänäänkin sain kaksi sellaista seteliä, jotka olivat pehmenneet, pahasti rypistyneet, sekä menossa suoraan polttouuniin.
Kirjoitin kommenttikenttään, että setelit olivat ihan loppuunkäytettyjä.
Nyt minulla ei kuitenkaan ole enää sellaisia seteleitä, vaan kaikki ovat kuin suoraan rahapajan uudesta nipusta.
Kymmenen sentin nippu supistui parin sentin pikkunipuksi.
Eli vitosia ja kymppejä on kunnostettuna ja valmiina levitykseen 700 €.
Katson, että siitä on jokaiselle kirjaajalle suuri etu, että ei päästä loppuunkuluneita seteleitä uudelleen kiertoon.
Eikä vain oma etu, vaan siitä on etua myös muille esian harrastajille, mitä pidempään setelit kierrossa pysyy.
Vai onko parempi, että en kirjoita enää kunnosta mitään, koska kaikki kädestäni lähtevät setelit ovat tästä lähtien aina priimakuntoisia?
Lukuunottamatta niitä muutamia, jotka luokittelen jo matkalla sellaisiksi, että ne kelpaavat sellaisinaankin uudelleen levitettäväksi.
Tänäänkin sain kaksi sellaista seteliä, jotka olivat pehmenneet, pahasti rypistyneet, sekä menossa suoraan polttouuniin.
Kirjoitin kommenttikenttään, että setelit olivat ihan loppuunkäytettyjä.
Nyt minulla ei kuitenkaan ole enää sellaisia seteleitä, vaan kaikki ovat kuin suoraan rahapajan uudesta nipusta.
Kymmenen sentin nippu supistui parin sentin pikkunipuksi.
Eli vitosia ja kymppejä on kunnostettuna ja valmiina levitykseen 700 €.
Katson, että siitä on jokaiselle kirjaajalle suuri etu, että ei päästä loppuunkuluneita seteleitä uudelleen kiertoon.
Eikä vain oma etu, vaan siitä on etua myös muille esian harrastajille, mitä pidempään setelit kierrossa pysyy.
Vai onko parempi, että en kirjoita enää kunnosta mitään, koska kaikki kädestäni lähtevät setelit ovat tästä lähtien aina priimakuntoisia?
Lukuunottamatta niitä muutamia, jotka luokittelen jo matkalla sellaisiksi, että ne kelpaavat sellaisinaankin uudelleen levitettäväksi.
Kirjoita ihmeessä kommentti tilanteesta silloin, kun setelin sait. Ovathan muutkin syötettävät tiedot nimenomaan setelin saamispaikasta kertovia.bin Lauri Œ wrote:Mitä mieltä muut ovat menetelmästä, että merkitsen setelin kunnon sellaisena kuin sen saan? Setelithän eivät ole enää siinä kunnossa, kun ne uudelleen kiertoon lähtevät.
Minun ilmeisesti pitää hankkia parempi lompakko, kun nuo sileät setelit tuppaavat rypistyä ihan vain lompakossani käydessään...
- bin Lauri Œ
- Euro-Master

Kyllä muuten levitys vaikeutuu huomattavasti, kun setelit ovat liian hyviä.Eliezer wrote:Kirjoita ihmeessä kommentti tilanteesta silloin, kun setelin sait. Ovathan muutkin syötettävät tiedot nimenomaan setelin saamispaikasta kertovia.bin Lauri Œ wrote:Mitä mieltä muut ovat menetelmästä, että merkitsen setelin kunnon sellaisena kuin sen saan? Setelithän eivät ole enää siinä kunnossa, kun ne uudelleen kiertoon lähtevät.
Kassat tirkistelevät seteleitä eri valoissa epäilevän näköisinä.
Välillä tuijottavat minua, kuin jotain salamyhkäistä väärentäjää.
Yritä siinä sitten vihellellä huolettoman näköisenä.
Aamulla yksi kassa työnsi nipun minulle hätääntyneenä takaisin, kun sain juuri sillä hetkellä vielä työsoitonkin kesken setelivaihdoksen.
En tietenkään voinut mitään enää selitellä, muuta kuin laittaa vain nipun taskuuni ja jatkaa keskustelua asiakkaan kanssa.
Taidanpa sittenkin hieman sekoittaa pakkaa, niin, että joukkoon jää hieman "muhkumpiakin" rahoja.
Kiva, kun tuli saaristosta töitä, niin voi vähän sillekin suunnalle levittää muutamana seuraavana päivänä seteleitä.
Sain yllättävän revenneen kaksikymppisen illalla automaatista. Lieneeköhän revennyt täyttövaiheessa...
Last edited by Eliezer on Sun May 14, 2006 4:06 pm, edited 1 time in total.
Eliezer wrote:Sain yllättävän revenneen kaksikymppisen illalla automaatista. Lieneeköhän revennyt täyttövaiheessa...
Nice Picture
Yesterday I received a €5 euro note in a bus, which was almost ripped in 2 pieces. A few mm was still together. The silver stripe in the middle was gone. Somebody must have liked it too much. Yes, I taped the note at home