Iets wat mij opvalt
Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries
- Milco1983
- Euro-Regular in Training
Iets wat mij opvalt
Het valt me op dat het aantal Nederlandsebiljetten (P biljetten) steeds minder worden ingevoerd. Qua procent aantallen dan. Iedere maand loopt het wel een procent achteruit. Het lijkt wel of de vermenging van de biljetten sneller gaat dan de euro munt.
Dat kan heel goed kloppen. De meeste mensen houden de buitenlandse
munten achter, omdat je die zo kan herkennen, maar bij biljetten weet bijna
niemand (alleen wij, bankiers en enkele winkeliers (en sinds kort ook een
paar van mijn dispuutsgenoten
)), dus die geeft men zo weer uit.
Daarnaast heb je ook poolingbiljetten, zij het in beperkte mate: Ik heb een
paar Duitse tientjes, enkele Duitse twintigjes en een redelijk aantal Duitse
tweehonderdjes in Nederland gezien, dus dat helpt ook wel een klein beetje
mee.
munten achter, omdat je die zo kan herkennen, maar bij biljetten weet bijna
niemand (alleen wij, bankiers en enkele winkeliers (en sinds kort ook een
paar van mijn dispuutsgenoten

Daarnaast heb je ook poolingbiljetten, zij het in beperkte mate: Ik heb een
paar Duitse tientjes, enkele Duitse twintigjes en een redelijk aantal Duitse
tweehonderdjes in Nederland gezien, dus dat helpt ook wel een klein beetje
mee.

Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
Hoe groter de coupures hoe sneller de menging (althans bij munten). Van het roulerende kopergeld in Nederland is hooguit 20% buitenlands, van de 3 middenwaarden is dat 30-40% en van de 1 en 2 euro munten is inmiddels ongeveer de helft buitenlands. Als je dit verschijnsel doortrekt naar het papiergeld dan moeten de biljetten die nu in Nederland rouleren voor meer dan 60% buitenlands zijn. Als ik in mijn portemonnee kijk dan klopt dit inderdaad. Of dit principe óók opgaat voor de grootste waarden (100, 200 en 500 euro) weet ik niet, omdat ik daar gewoon te weinig van onder ogen krijg.
Groeten,
Senior
Groeten,
Senior
Do you have information about euro variants? Tell me!
Voor grote waarden gaat het even goed op, is mijn ervaring.Senior wrote:Hoe groter de coupures hoe sneller de menging (althans bij munten). Van het roulerende kopergeld in Nederland is hooguit 20% buitenlands, van de 3 middenwaarden is dat 30-40% en van de 1 en 2 euro munten is inmiddels ongeveer de helft buitenlands. Als je dit verschijnsel doortrekt naar het papiergeld dan moeten de biljetten die nu in Nederland rouleren voor meer dan 60% buitenlands zijn. Als ik in mijn portemonnee kijk dan klopt dit inderdaad. Of dit principe óók opgaat voor de grootste waarden (100, 200 en 500 euro) weet ik niet, omdat ik daar gewoon te weinig van onder ogen krijg.
Groeten,
Senior
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
- Venga
- Euro-Master
Interessant... maar naar mijn idee gaat het niet zo hard met de difussie als we van te voren hadden ingeschat (of gehoopt).Senior wrote:Hoe groter de coupures hoe sneller de menging (althans bij munten). Van het roulerende kopergeld in Nederland is hooguit 20% buitenlands, van de 3 middenwaarden is dat 30-40% en van de 1 en 2 euro munten is inmiddels ongeveer de helft buitenlands. Senior
Het klopt denk ik aardig wat je zegt, maar 20% van de 1, 2 en 5 cent in Nederland inmiddels buitenlands? Ja, 'hooguit', maar dat lijkt me wel heel erg veel. Mijn ervaring is in elk geval anders.
@ Vengaboys:
Over de precieze verhoudingen kan ik niet oordelen omdat:
1) deze verhoudingen continue veranderen;
2) er grote hoeveelheden munten gecontroleerd moeten worden om een betrouwbare schatting te krijgen;
3) ik de locale verhoudingen zelf ernstig verstoor door nog steeds buitenlandse munten in vrij grote aantallen op te kopen bij een aantal winkeliers.
Bovenstaande gegevens heb ik daarom ontleend aan partijen munten (slechts gesorteerd op waarde) die ik opkoop van een leverancier van bakkersbenodigdheden die nogal wat allochtone klanten in Rotterdam en omgeving heeft. Veel klanten betalen hem met zakken kleingeld, en aangezien er vrij weinig allochtone muntenverzamelaars zijn is de menging van deze partijen vrij goed. Doordat de meeste van de munten uit Rotterdam komen is de menging wellicht wat verder dan op bv. het Friese platteland
En inderdaad is de menging van munten nog veel
minder ver dan vooraf voorspeld was, en dat is volgens mij niet slechts te verklaren door het zeer grote aantal euroverzamelaars.
Groeten,
Senior
Over de precieze verhoudingen kan ik niet oordelen omdat:
1) deze verhoudingen continue veranderen;
2) er grote hoeveelheden munten gecontroleerd moeten worden om een betrouwbare schatting te krijgen;
3) ik de locale verhoudingen zelf ernstig verstoor door nog steeds buitenlandse munten in vrij grote aantallen op te kopen bij een aantal winkeliers.
Bovenstaande gegevens heb ik daarom ontleend aan partijen munten (slechts gesorteerd op waarde) die ik opkoop van een leverancier van bakkersbenodigdheden die nogal wat allochtone klanten in Rotterdam en omgeving heeft. Veel klanten betalen hem met zakken kleingeld, en aangezien er vrij weinig allochtone muntenverzamelaars zijn is de menging van deze partijen vrij goed. Doordat de meeste van de munten uit Rotterdam komen is de menging wellicht wat verder dan op bv. het Friese platteland
En inderdaad is de menging van munten nog veel
minder ver dan vooraf voorspeld was, en dat is volgens mij niet slechts te verklaren door het zeer grote aantal euroverzamelaars.
Groeten,
Senior
Do you have information about euro variants? Tell me!
- Homerken
- Euro-Regular
Inderdaad wat hier al enkele keren gezegd is, is een feit. Munten kunnen direct herkend worden aan het feit dat ze per land verschillend zijn. Alle verzamelaars halen ze uit rotatie. Het is maar logisch dat ik hier een Finse euro verspreid dat hij na 2 of 3 dagen uit omloop kan zijn. Een fins 20 euro biljet daarentegen blijft hier circuleren omdat bijna niemand weet dat het van ginder komt ... onwetendheid dus !
Trouwens als je is een weddenschap wilt aangaan én ze wilt winnen moet je die stelling gebruiken ... wedden dat je aan een eurobiljet ook kunt zien uit welk land het komt ... en iedereen zal verbaasd staan
Trouwens als je is een weddenschap wilt aangaan én ze wilt winnen moet je die stelling gebruiken ... wedden dat je aan een eurobiljet ook kunt zien uit welk land het komt ... en iedereen zal verbaasd staan

Just write the URL on the note !!