Kolikkohehkutusta
Kolikkohehkutusta
Tapanani on "keräillä" ulkomaaneurokolikoita merkkaamalla sellaiseen ennen eurosiirtymää kotiin jaettuun lehtiseen, jossa on kaikkien maapuolten kuvat, näkemäni maatunnukset ja laittaa kolikot sitten takaisin kiertoon. Tänään sain käsiini luxenburgilaisen 50-senttisen! Whoa. Tunne oli upea, tähänastiset kolikkohavainnot kun ovat kaikki isommanpuoleisten jäsenmaiden kolikoista.
Eurobillträckeröinti alkaa jättää jälkeään, kun innostuin kolikon 'bongauksesta' kerta näin kovin...
Muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Kirjaako kukaan edes kolikkohavaintojaan ylös, vai toimivatko useimmat ihmiset joko tai-periaatteella: joko nappaavat saamansa kolikon talteen tai eivät huomioi ollenkaan..?
Eurobillträckeröinti alkaa jättää jälkeään, kun innostuin kolikon 'bongauksesta' kerta näin kovin...
Muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Kirjaako kukaan edes kolikkohavaintojaan ylös, vai toimivatko useimmat ihmiset joko tai-periaatteella: joko nappaavat saamansa kolikon talteen tai eivät huomioi ollenkaan..?
Kohtuus kaikessa mutta liioitella saa aina.
Re: Kolikkohehkutusta
Minä en ole koskaan katsellut kolikoita "sillä silmällä"...nti Täti wrote: tai eivät huomioi ollenkaan..?
Meikäläiselle iski sama innostus noihin kolikkoihin. Toisin meni pikkasen vielä pitemmälle, pistin emännän hankkiin työmatkalla sellasen kansion mihin niitä voi keräillä. Ja se toikin sellasen "hienon" Aku Ankka kansion mulle. Nyt on jo muutama kolikko kertynyt sinnekkin. Ja kaikki on vaan tän seteleiden ilmottelun ja seurailun "syytä". Mutta kai ne molemmat menee harrastuksena siinä missä moni muukin. On sitä kai elämän aikana typerämpiäkin harrastuksia kokeiltu. Tää ei ainakaan sido pääomaa harrastusvälineisiin, ne kun pitää pistää suoraan kiertoon. Ja kolikoista ei suurta summaa kerry, vaikka kaikki sais kerättyäkin.
Ja Kosovossa ollessani huomasin sitä kolikoiden keruuta muiden eurooppalaisten keskuudessa oikeen kunnolla. Aina kun tavattiin jossakin varsinkin saksalaisia, ranskalaisia tai muita keskieuroopan sotilaita, olivat aina pyytelemässä vaihtamaan omia kolikoitaan suomalaisiin. Ja ihmettelivät suuresti kun kerrottiin ettei suomessa ole käytössä niitä 1 ja 2 sentin kolikoita.
Ja Kosovossa ollessani huomasin sitä kolikoiden keruuta muiden eurooppalaisten keskuudessa oikeen kunnolla. Aina kun tavattiin jossakin varsinkin saksalaisia, ranskalaisia tai muita keskieuroopan sotilaita, olivat aina pyytelemässä vaihtamaan omia kolikoitaan suomalaisiin. Ja ihmettelivät suuresti kun kerrottiin ettei suomessa ole käytössä niitä 1 ja 2 sentin kolikoita.
- avij
- Forum Moderator

- Posts: 6176
- Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
- Location: Helsinki Finland
- Contact:
Minulla on nyt ns. vakiotäydellinen kokoelma eurokolikoita, eli Vatikaanit ja muut minimaat puuttuvat mutta kaikki muut on. Jotkut keräävät näitä joka vuodelta erikseen, mutta ei minulla riittänyt enää innostusta sellaiseen. Kolikoita olen saanut normaalin kierron kautta, lisäksi silloin joskus aikoinaan kolusin firman kassalaatikot läpi ulkomaalaisia kolikoita etsiessäni. Nykyään katson silloin tällöin millaisia kolikoita saan kouraani, mutta laitan ne kuitenkin takaisin kiertoon kolikon maasta riippumatta. Turha niitä on hamstrata, ranskalaisen 20 sentin kolikon numismaattinen arvo lienee kuitenkin aika lähellä suomalaisen 20 sentin kolikon arvoa, eikä tilanne varmaan muuksi muutu. Tietenkin jos kärsivällisyyttä riittää, noita ulkomaalaisia voi koettaa kaupata vaikka huuto.netissä pienen lisätienestin toivossa.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
Keräilin kolikoita jo ennen kun tiesin koko EBT:stä. Ja onhan niitä jo vähän tullut esim. ranskasta ja saksasta kaikki. Toi onki hyvä idea kerätä joka vuodelta kolikot jos vaan jaksais...
Ollaan lahössä nyt Italiaan päin joten pitäis saada kokoelma täyteen paitsi että Irlannin ja Portugalin kolikot on ihan mahoton saada(ei oo vie yhtään).Pitääkin nostaa koko tili tyhjäks ja kylvää mahollisimman pajo seteleitä sinne Itliaan:)
Ollaan lahössä nyt Italiaan päin joten pitäis saada kokoelma täyteen paitsi että Irlannin ja Portugalin kolikot on ihan mahoton saada(ei oo vie yhtään).Pitääkin nostaa koko tili tyhjäks ja kylvää mahollisimman pajo seteleitä sinne Itliaan:)
- Dakkus
- Euro-Master

- Posts: 4734
- Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
- Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
- Contact:
Portugalin kolikoissa on keskellä sellainen röppelö. Röppelöt esittävät linnojen pohjapiirrustuksia. Mutta kyllä ne mielestäni ovat ensisijaisesti kiekuroita/röppelöitä.psych3 wrote:Mulla on ollu montaki Irlannin kolikkoa. Portugalin kolikoista en tiedä että minkä näkösiä ovat, mut eiköhän niitäki oo tuola Espanjas lomailles pari käyny lompakos :D Mutta yritäppä löytää Vatikaania ja Monacoa :P
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
Joo kiitoksia tiedosta. Itse asias muistaisin tuon tapasen 50 senttisen kädes käyneen. Mietin et mistä mahtaa olla. Tai sitte muistan väärinPortugalin kolikoissa on keskellä sellainen röppelö. Röppelöt esittävät linnojen pohjapiirrustuksia. Mutta kyllä ne mielestäni ovat ensisijaisesti kiekuroita/röppelöitä.
Portugalin kolikot ovat tarkemmin katsottuna oikeastaan aika nättejä. Kehällä on Portugalin maakuntien vaakunat ja keskellä sinettikuvio jossa on tyyliteltynä teksti Portugal.psych3 wrote:Joo kiitoksia tiedosta. Itse asias muistaisin tuon tapasen 50 senttisen kädes käyneen. Mietin et mistä mahtaa olla. Tai sitte muistan väärinPortugalin kolikoissa on keskellä sellainen röppelö. Röppelöt esittävät linnojen pohjapiirrustuksia. Mutta kyllä ne mielestäni ovat ensisijaisesti kiekuroita/röppelöitä.
No, oikeastaan siinä on kyllä ahdettu liian paljon pieniä yksityiskohtia pienelle alalle.
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
- Poutsi
- Forum Moderator

- Posts: 804
- Joined: Wed Feb 13, 2002 9:37 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Mä olen kyllä kuvitellut, että ne olisivat kuninkaiden yms sinettejä. En ole tosin varma mutta ei ne pohjapiirrustuksiltakaan näytä.Dakkus wrote:Portugalin kolikoissa on keskellä sellainen röppelö. Röppelöt esittävät linnojen pohjapiirrustuksia. Mutta kyllä ne mielestäni ovat ensisijaisesti kiekuroita/röppelöitä.
Aina ei voi voittaa :/
- avij
- Forum Moderator

- Posts: 6176
- Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
- Location: Helsinki Finland
- Contact:
Viralliset selostukset röpelöistä löytyvät EKP:n sivuilta: http://www.euro.ecb.int/fi/section/euro ... ic.PT.html
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
Itse en kerää euro-kolikoita, mutta katselen niiden selkämyksiä tarkasti sillä pikkusiskoni ja -veljeni keräävät noita. Ja sitten kimpalla seuraamme seteleiden matkaa, tosin minä noita etupäässä kirjaten... 
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).


