"offtopic" eli sekalaista....

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Jukkap
Euro-Expert
Euro-Expert

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Jukkap »

Menen huomenna Riikaan. Onko jollain kokemuksia miten saada mahdollisimman paljon seteleitä automaatista? Virossahan se summa on 135 mikä kannattaa nostaa pieninä seteleinä.
RaijaL
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by RaijaL »

Jukkap wrote: Mon Oct 16, 2023 10:06 am Menen huomenna Riikaan. Onko jollain kokemuksia miten saada mahdollisimman paljon seteleitä automaatista? Virossahan se summa on 135 mikä kannattaa nostaa pieninä seteleinä.
Olin siellä juuri viime viikolla. Nostin käteistä yhden kerran, Swedbankin automaatista Stockmannin tiloissa. Muistelin tuota Viron 135 euron nostoa (muistaakseni myös Swedbankin atm) mutta tämä valitsemani automaatti ei nyt hyväksynyt sitä summaa lainkaan, muita automaatteja en kokeillut. Valitsin sitten 100 euroa ja "pieniä seteleitä". Koneesta tuli tällöin 4x20€ ja 2x10€.
Muuten kyllä sain ihan mukavasti seteleitä kasaan, 6 päivässä 68 jotka kaikki toin Suomeen. Missään pankissa en siis käynyt. Sitä en laskenut myöskään montako omaa seteliä sinne jäi mutta aika monta niin että toivottavasti onnistut löytämään niistä jonkun kun paikallisia kirjaajiahan siellä ei ole kovin paljon.
Ossi
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Ossi »

Hola. Etelä-Epsanjan rannikkoa tuli juuri reissattua välillä Malaga - Fuengirola - Calahonda - Marbella - Gibraltar ja on kyllä mukava huomata että käteistä rahaa edelleenkin tuolla manner espanjan puolella arvostetaan ja suorastaan vaaditaan. Cash only ja efectivo oli pyynnöt monissa paikoin ja paljon kertyi seteleitä viikon aikana ihan normikäytöstä. Gibraltarillakin jopa pienimmissä kioskeissa kävi eurot ja vaihtorahatkin sai euroina, joka itselleni oli pienoinen yllätys.

Eli matkakohdesuositukseni on että mars eteläespanjan aurinkoon sortseissa ja t-paidassa seteleitä metsästämään, piristi kummasti! Osumaa ei tosin reissusta tullut vaikka Espanjasta sain 101 seteliä haalittua kasaan ja Gibraltarilta 6 kpl. Suunnilleen 200kpl omia setkujani jäi tuonne kiertämään ja odottamaan jos se hyper-super tuuri kävisi ja jostakin noista osuma vielä jonain päivänä tulisi. Gibraltar setelit ja noin 30 espanjan seteliä kantautui kotosuomeen teikäläisten bongattavaksi :wink:
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Joulu on uusi Juhannus?

Post by leevi60 »

Sellaista sattuu...
Joulunakin voi saada osuman Juhannukseksi, uskokaa tai älkää! 8O
Tuossa syöttelin noita vanhan 2002 mallin seteleitä, joita olen koonnut puolen vuoden ajalta,
niin tulipa :note-10: syöton jälkeen ilmoitus: Seteliä ei kirjattu järjestelmään.
Olet jo syöttänyt tämän setelin arvolla 5 €. Olet melko varmasti tekemässä virhettä.
No sitten piti tsekata Juhannuksen kirjaukset; sielläpä oli 11 :note-10: :ä syötetty :note-5: :ina,
joten korjasin ne kympeiksi ja kas, k.j.k:n ja Miiden kanssa osumat! :D

PS. Mitenhän mahtavat kirjautua järjestelmään, ei ainakaan vielä näkynyt osumat kenenkään
osumalistoilla, mutta syötetyissä seteleissäni ovat kyllä (*) merkillä...?
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

leevi60 wrote: Mon Dec 25, 2023 12:14 pm Mitenhän mahtavat kirjautua järjestelmään, ei ainakaan vielä näkynyt osumat kenenkään
Liekö ylläpito laittanut osumat mulle, mutta Miide:n ja k.j.k:n listoilla ko osumat eivät näy???
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

leevi60 wrote: Tue Dec 26, 2023 8:16 am
leevi60 wrote: Mon Dec 25, 2023 12:14 pm Mitenhän mahtavat kirjautua järjestelmään, ei ainakaan vielä näkynyt osumat kenenkään
Liekö ylläpito laittanut osumat mulle, mutta Miide:n ja k.j.k:n listoilla ko osumat eivät näy???
Oliskos ylläpidon/mederaattorien tms. tahon mahoton laittaa nuo osumat asianosaisillekin,
itselleni ne ovat ki(o)rjautuneet, mutta ei vastapuolille, kohtuu mukavilla päivillä kuitenkin ovat:
https://fi.eurobilltracker.com/notes/?id=228943175
https://fi.eurobilltracker.com/notes/?id=228943181
avij
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by avij »

leevi60 wrote: Tue Dec 26, 2023 8:16 am
Kyllä ne näkyvät kun asianomaiset itse katselevat osumiaan, mutta julkisina osumina (eli kun muut katselevat kyseisten henkilöiden osumia) ne eivät näy. Vanha bugi.. Asianomaiset voivat itse muuttaa osumiensa näkyvyyttä asetuksistaan.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

avij wrote: Mon Jan 01, 2024 7:03 pm
Kyllä ne näkyvät kun asianomaiset itse katselevat osumiaan, mutta julkisina osumina (eli kun muut katselevat kyseisten henkilöiden osumia) ne eivät näy. Vanha bugi.. Asianomaiset voivat itse muuttaa osumiensa näkyvyyttä asetuksistaan.
No nyt näkyvät osumat julkisestikin, Miidelle pitkäikäisin osuma ja k.j.k:lle toiseksi vanhin :!:
Kauan-Sitten
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by Kauan-Sitten »

Leevin seteleitä näyttää kulkeutuneen mukavasti pk-seudulle. Olen kirjannut tänä vuonna 390 seteliä, ja niistä jo kuusi on osumia Leevin kanssa :). Toivottavasti sama putki jatkuu, tosin kaikenlaiset osumat kaikkien kanssa toivotan tervetulleeksi :wink:.
Kauan-Sitten
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by Kauan-Sitten »

Ovatko muut huomanneet, että nuorilla on käteisen käsittely ja päässälaskutaito heikentynyt?

Mulla on tapana maksaa kaikenlaisilla ihmeellisillä seteli- ja kolikkokomboilla, ja nyt olen huomannut, että kesähessut menevät siitä ihan sekaisin... Kaikenlaista on tullut nähtyä, esim. yksi myyjä oli antamassa mulle vaihtorahat kokonaan kolikoina, vaikka kassa pursusi pikkuseteleitä. En ottanut vastaan :roll:

Kaiken huippu oli kuitenkin tänään, kun sain LIIKAA rahaa takaisin, vaikka tietysti huomautin asiasta. Suoritan tänään Triplapapan haastetta, ja jokaiselle setelille olisi nyt tarvetta. Maksoin 45e ostokset viidellä kympillä, mutta sain yhden oman kymppini takaisin, koska olin kuulemma antanut 55e. Yritin kyllä puhua järkeä, mutta myyjä oli järkähtämätön, joten annoin olla ja hyväksyin "alennuksen". Kenen tahansa muun kohdalla olisikin mahdollista, että siinä nivaskassa olisi mitä lie seteleitä, mutta ebtari ei tällaista virhettä tee :mrgreen:. Siinä jäi sitten hyvä vaihtovitonen saamatta. Ärsyttää ja harmittaa vieläkin, varsinkin kun mietin, että sitten on kesäapulaisella paha mieli, kun illalla ei kassa täsmää, ties vaikka joutuisi korvaamaan palkastaan :?.
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

Kauan-Sitten wrote: Fri Jun 07, 2024 6:20 pm Siinä jäi sitten hyvä vaihtovitonen saamatta.
Olisiko pitänyt pyytää se :note-10: kahtena :note-5: :note-5: ?
Ja selittää, että tarvitset ainakin yhden :note-5: setelin esim. äänestyspaikan keräyslippaaseen? :wink:
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Juristi M »

Kauan-Sitten wrote: Fri Jun 07, 2024 6:20 pm Ovatko muut huomanneet, että nuorilla on käteisen käsittely ja päässälaskutaito heikentynyt?...
Kyllä tuntuu siltä, että päässälaskutaito on yleisesti ottaen heikentynyt, eikä se välttämättä ole iästä kiinni. Tosin nuorten kohdalla "ongelma" näkyy markettien kassoilla varsinkin kesän alussa, kun uudet kesäapulaiset aloittelevat töitään. Mutta kuinka paljon on kysymys päässälaskutaidon rapautumisesta ja kuinka paljon menee tottumattomuuden ja uusien tehtävien opettelun piikkiin.

Molemmat poikani olivat opiskeluaikoinaan mm. marketin kassalla ja heidän kanssaan jutellessani luulen saaneeni selville ainakin yhden syyn siihen, miksi vaihtorahojen laskemisen kanssa sähelletään. Nimittäin ainakin isompien kauppojen kassajärjestelmät laskevat kassanhoitajan puolesta vaihtorahojen määrän, jos vaan vastaanotettu rahamäärä syötetään koneelle oikein. Ja siinä homma menee usein sekaisin, mikä hämmentää jo muutenkin kiireistä kassanhoitajaa. EBTarin kohdalla riski on erityisen suuri, jos EBTari ensin tarjoaa seteliä, joka riittäisi kattamaan koko ostoksen ja siihen päälle vielä kolikoita niin, että vaihtoraha pyöristyisi ylöspäin seuraavaan vitosen seteliin. Esim. jos ostos maksaisi 8,40 € ja EBTari maksaa 20 € setelillä ja tarjoaa lisäksi 3,40 € kolikoina, kassanhoitaja lyö kassaan ensin sen 20 € ja kassakone kertoo vaihtorahojen olevan 11,60 €. Jos kasssanhoitaja ei korjaa kassakoneelle vastaanotetuksi summaksi 23,40 € vaan jatkaa sillä 20 € summalla (ja 11,60 € vaihtorahoilla) niin hämmennys on valmis, kun siihen pitäisi lisätä päässälaskuna se 3,40 €.

Olen ryhtynyt torjumaan hämmennystä toimimalla päinvastoin: tarjoan ensin sen kolikko-osuuden 3,40 € ja pidän muutaman sekunnin tauon ennen kuin tarjoan sen 20 € setelin. Tällöin kassanhoitaja ei yleensä kiirehdi ennakoimaan seteleinä tulevaa osuutta vaan odottaa, että annan koko summan. Ja helpotan "laskutoimitusta" vielä sanomalla ääneen: "Tässä 3,40 [lyhyt tauko] ja tästä setelistä se vitonen." Tällä strategialla homma on yleensä mennyt aika hyvin jakeluun, ja saan vaihtorahoina takaisin kympin ja vitosen.
RaijaL
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by RaijaL »

Teen samoin kuin edellä kirjoittanut JuristiM, ihan varmuuden vuoksi. Jos summa on 7,50 annan ensin 2,50 kolikkoina ja sen jälkeen ojennan kakskymppisen ja sanon että vitosen saat ottaa tästä. Toimii aika hyvin verrattuna siihen että antaisi ensin sen setelin.
Muuten olen myöskin samaa mieltä siitä että päässälaskutaito on heikentynyt, ehkä johtuu juuri siitä ettei sitä niin paljon enää tarvita.
hetaleena
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by hetaleena »

Mun mies antaa myös kolikot ensin ja sanoo "tässä käsiraha" :lol: (kuten myös minä mutta ilman kommenttia...)
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

Kappas vaan, vahingossa huomasin, jotta oon ryhtynyt tasan 3500 päivää sitten träkkäämään...
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”