Voi ei!

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Post Reply
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Voi ei!

Post by Klazu »

Tämä on nyt vielä epävarmaa huhua, mutta varmistusta odotellessa kerrottakoon...

Eli kävin toissapäivänä (tiistaina) Joensuun keskustan Nordeassa, jossa en ole asiakkaana, mutta jossa on aina ollut hyvä palvelu. Lampsinkin yrityskassalle, jossa oli jälleen eräs mukava nainen. Tällä kertaa tuli hänen kanssaan juteltua setelinhakujeni syistä ja hyvinhän hänkin asiaan suhtautui. Mielenkiinnolla suorastaan. :wink:

Noh siinä sitten hetki rupateltiin kun hän sitten yhtäkkiä tokaisi, että "sun harrastukselle tulee hieman hankaluuksia kevään aikana". Olin, että miten niin? "Nordealle on tulossa kevään aikana maksut setelinvaihtoon." Olin että ei voi olla totta! :( Ei siitä ole kuin vasta kuukausi kun yhdessä pankissa kummastelin etteivät ahneet pankit ole vielä keksineet alkaa rahastaa yksityishenkilöiden setelin vaihdolla. Yrityksiltähän on jo pitkään nyystetty välistä rahaa, mutta meiltä ei vielä.

Hämäännyksissäni en tajunnut ottaa yhtä brosyyriä mukaan ja asia jäi muutenkin auki, mutta kirjoitin asiasta Nordean asiakaspalveluun heti samana iltapäivänä. Asiasta ei ole vieläkään tullut palautetta! :x

Niinno, millainens se summa onkaan? Ei sen vähempää kuin 1,5€ / vaihtokerta! 8O Voihan hitto. Kyllä nyt ottaa pannuun. JOS tuollainen maksu todellakin tulee laajasti Nordeoihin ja se koskee sekä asiakkaita että ei-asiakkaita, ei siellä voi enää harrastuksen takia käydä. :( Hyvin paljon tässä pitää toivoa myös sitä, ettei käytäntö kovin pian leviä myös muihin pankkeihin. Kyllä ne varmasti ahneen päätöksen omaksuvat, mutta toivottavasti ei vielä tänä vuonna.

Mutta yhtä kaikki. Kertokaa mahdolliset tietonne ja pantatkaa sitä tietoa Nordeoista! Saadaan vähän käsitystä asiasta. Minä ainakin päätin etten siirrä koskaan tiliäni Nordeaan (minun meinaan pitää tehdä pankin vaihto jossakin vaiheessa)! Mutta kyllä on EBT:läisen tie kivikkoinen. Pian ei enää tavallisella pulliaisella ole mitään mahdollisuuksia suuriin syöttömääriin. Ja se on todella harmi. :cry:
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
avij
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by avij »

Tilille tallettaminen ja tililtä nostaminen lienee kuitenkin vielä ilmaista? Eipä hätiä: nosta vain tililtäsi sopiva summa sopivina seteleinä, kirjaa setelit, lompsi toiseen pankkiin ja talleta setelit, toista tarvittaessa.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Olipas huonoja uutisia! Onneksi tuo avij keino varmaankin tulee myös tulevaisuudessa olemaan ilmaista :)
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

Ainakin suurimmassa osassa Säästöpankeista vaihto toimii ymmärtääkseni vielä ilmaiseksi. Tosin, eri paikoistahan saa kätevästi seteleitä vaihtamalla muuallakin kun pankeissa. Tosin sitten täytyy tyytyä pienempiin summiin per paikka.
Yippo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Yippo »

Avopuoliskon kanssa otettiin juuri iso laina Nordeasta kun odotellaan tuota rivitalopäädyn valmistumista ja sitä pitää tässä maksaa. Näin meistä tuli Nordean avainasiakkaita. Ainakin jossain oppaassa luki että valuutanvaihto on avainasiakkaalle ilmaista... Mutta sehän tarkoittanee valuutasta toiseen... Josko ne alkaa joskus kyselemään maksua niin pitää kysyä että miten se eroaa jos vaihtaa euroja euroiksi kuin joksikin muuksi. Luulisi olevan vain helpompaa...

EDIT: Niin, minun rahanvaihtokokemus perustuu 4 kertaan.
Last edited by Yippo on Thu Jan 27, 2005 9:49 am, edited 1 time in total.
Nittax
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Nittax »

Osuuspankeissa ei ole ainakaan vaihtopalkkioita...ja jos sellanen tulee :evil: niin ei muutakuin tilille rahat ja nosto vaikka samantien sehän ei ole vaihtamista vaan tililtä nosto :twisted: niinkuin Avij jo tuossa aikasemmin sanokin :wink:
Mä eilen kans kävin Osuuspankissa (missä olen tapellu)ja ei sanallakaan mainittu mistään vaihtopalkkioista 8) Kiltisti vaihtoivat seteleitään. :wink:
Siellä pankissa on "asennevika"korjattu.. :roll: 8)
EBT on kuin vanha mopo,kun sen vihdoin ja viimein saa käyntiin
-huomaatkin ettei siinä ole olenkaan jarruja..
ZZR
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by ZZR »

Rahanvaihtoa en ole kertaakaan tehnyt pankissa, kuulunko siis vähemmistöön? Minä teen vaan nostoja ja talletuksia pankeissa. Tavallaan Sammossa on nostot maksullisia kun he 2 nostokerran jälkeen vaativat kuukausittaista palvelumaksua. Tämän takia minulla onkin Sammossa neljä eri tiliä :P kun en halua Sampoon palvelumaksua maksaa.. kun maksan sen jo Nordeaan. (mikä pihtari olenkaan)..
Tomppa-
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Tomppa- »

Ikävä uutinenhan tuo, mutta palvelumaksut ovat tulleet jäädäkseen. Nordeassa olen kahdesti käynyt vaihtamassa (ei tiliä) ja siellä pitää täyttää lomakkeet, jotta vaihto onnistuu. Eihän tuo iso vaiva ole, mutta muualla vaihto sentään hoituu ilman mitään allekirjoituksia. Tilin kautta pyörittäminen on tietysti myös vaihtoehto, ja onnistunee ilmaiseksi jatkossakin. Itse olen harkinnut kolmannen tilin avaamista johonkin isompaan pankkiin, nykyiset kaksi kun ovat aika pienissä pankeissa, joiden konttoreita ei liiemmin ole.
ErZi
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by ErZi »

Yhden ainoan kerran olen pankissa käynyt vaihtamassa seteleitä isompaan.. ja silloinkin meinasivat viedä multa tuon 1.5e seteli vahetusmaksun.. Syksyllä perhana. Kyselin siinä miten tilille tallentaminen ja sieltä nostaminen eroaa tähän toimenpiteeseen ja setä vain sanoi "Niin.. voithan sä tallentaa nää rahat ja hakea uuden jonotuslapun että pääset nostamaan sitten nämä" :evil: Ei ole sen jälkeen tullut vaihdeltua pankissa rahnaa.
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Itse olen siis vain Säästöpankki Aktian asiakas ja niitä ei ole kuin rannikkoseudulla. Joensuussa ei siis ole yhtään omaa pankkiani. Joensuusta löytyvät Sampo, Nordea, Osuuspankki, Säästöpankki Optia ja Paikallisosuuspankki. Onhan noita vielä Handelsbanken ja Tapiola, mutta niissä ei vaihto onnistu. :evil:

Käyn siis joka päivä yhdessä noista viidestä vaihtamassa (yhteensä käyntejä on varmaan jo toista sataa... :roll: ) rahaa ja yhdessäkään minulla ei ole tiliä. Olen kyllä voinut vedota siihen, ettei minulla ole omaa pankkia alueella ja se on toiminut. Tosin ihan hyvää hyvyyttään monet vaihtavat muutenkin. Eli homma pelaa.

Kuitenkin olen tilanteen edessä, että pakkohan se on pankkia Joensuuhun vaihtaa jos tänne meinaa elämään jäädä. Niinpä olenkin "kilpailluttanut" pankkeja tässä harrastuksen lomassa. Nordea tippui ainakin listalta nyt. :x

Olen kyllä miettinyt, että joihinkin pankkeihin voisi avata tyhjiä tilejä, sillä käsittääkseni tilin avaus on ilmaista. En ole asiaan kuitenkaan enempää perehtynyt ja jotenkin takaraivossa muhii pelko siitä, että tämä "ilmaisuuskin" on jotain tyyliin "vain alle 26-vuotiaille", kuten hyvin monen palvelun kanssa on (Visa Electron, nettipankki jossain määrin...). Lisäksi en ole koskaan kuullut mistään pankista tilin lopettamishintoja. Eli kun joskus täyttää sen maagisen 26 (tai jotain) niin jääkö siinä "loukkuun" että tilin pito maksaa ja sen lopettaminen maksaa. Tuskin nyt suuria summia, mutta en haluaisi joutua ainakaan yllätytetyksi asiassa.

Siksi kaipaankin kokemuksia ja tietoa asiasta. :?
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Puuha
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Puuha »

Nittax wrote:Osuuspankeissa ei ole ainakaan vaihtopalkkioita...ja jos sellanen tulee :evil: niin ei muutakuin tilille rahat ja nosto vaikka samantien sehän ei ole vaihtamista vaan tililtä nosto :twisted: niinkuin Avij jo tuossa aikasemmin sanokin :wink:
Mä eilen kans kävin Osuuspankissa (missä olen tapellu)ja ei sanallakaan mainittu mistään vaihtopalkkioista 8) Kiltisti vaihtoivat seteleitään. :wink:
Siellä pankissa on "asennevika"korjattu.. :roll: 8)
jep, hyvä tuo osuuspankki on kun juuri kävin hakemassa osuuspankin oman nipun vitosia niin akka tiskiltä tokaisi "2 ecua kiitos!". tili on kyllä ja rahaa on siellä reippaasti yli 1000 euroa (pahan päivän varalle) mutta enpä ole pahemmin käytellyt kyllä, mutta siitähän se homma kiikasti kun ei ole ko. tiliä käyttänyt lisäämällä tai nostamalla rahaa. toinen ongelmaksi noussut asia oli että tämä tiskin takana ollut nainen näki että olen suupohjanosuuspankissa jäsenenä sekä myös asiakkaana. (suupohja vei täällä yli 50 % osuuspankin asiakkaista)

mitenköhän tähän pitäisi oikein suhtautua? vai ottaisko huumorilla... että se siitä asennevikaisuudesta :evil:
http://alstuttu.org/foorumi/index.php?t ... auttaa.55/" onclick="window.open(this.href);return false;
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Jos minua joskus pyydetään maksamaan rahan vaihdosta, ilmoitan heti että toimitus täytyy perua. Minä en maksa centtiäkään sellaiselle paskapankille! Eli kylmästi vaan käskee akan vaihtaa rahat alkuperäiseen muotoonsa, koska ennen palvelutapahtumaa hän ei kertonut hinnoista ja ilman tätä ei asiakas voinut todellakaan tietää mistään palkkioista. Tämä on asiakkaan oikeus, älkää antako polkea sitä! :evil:
Bobtail
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Bobtail »

Tuleekohan tuolle 1,5 euroa per vaihtokerta jonkinlainen yläraja? Jos ei, niin sittenhän voi tehdä "smuutit" (= hakea kerralla aivan sairas määrä seteleitä). Oikein hyvää palvelua ja ei ole ollenkaan kallista, kun saa yhdellä reissulla parin viikon fixin. :wink:
psych3
Euro-Master
Euro-Master

Post by psych3 »

No tuollaseen kerralla paljon hakemiseen tarvitaan sitte enää pirusti omaisuutta :D Ja täytyy tykätä kantaa tuhatta seteliä joukos ;)
Puuha
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Puuha »

voisin luulla että on tiettu prosentti tietyn rahamäärän jälkeen.

ot: nyt muistankin miksi vaihdoin op suupohjaan. juuri kaiken maailman turhien maksujen takia esim. opintolainassa 1% suurempi korko... :roll: ensimäisen automaatti kortin hankkiminen maksoi muistaakseni 5 euroa. olin kuulema edellisen hukannut . 8O

vai onkohan minulla se asennevamma?
http://alstuttu.org/foorumi/index.php?t ... auttaa.55/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”