Bestuurskundige opdeling van Nederland

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

googlejaps
Euro-Master
Euro-Master

Re: Bestuurskundige opdeling van Nederland

Post by googlejaps »

Ik wil me graag in deze discussie mengen.

Het 'aanmaken' van provincies of regio's in een land vind ik een heel goed idee. Dat geeft inderdaad meer interessante statistieken. Ik realseer me wel dat het altijd lastig zal blijven om een Nederlandse of Belgische provincie te vergelijken met een Frans departement of een Duits bundesland.

Ik zou serieus willen voorstellen om de onderste twee lagen als volgt in te stellen:

Gemeente >> Plaats

Als voorbeeld gebruik ik hier graag het kaatje van Noord-Brabant van yli:
Image

Ik vind het veel interessanter om niet alleen gemeenten te tracken, maar juist ook de plaatsen in de gemeenten. Zeker als je ziet dat sommige gemeenten uit wel 13 of meer (soms zelfs redelijk grote) plaatsen bestaan.

Voor grote steden waar de de plaatsen binnen de gemeente niet meer als zodanig herkenbaar zijn omdat alles aan elkaar gegroeid is zijn de deelgemeenten dus een equivalent van de plaats in een landelijke gemeente als Zaltbommel (waar ik al een tijdje mijn best aan het doen ben om alle kernen te bezoeken: Aalst, Bern, Brakel, Bruchem, Delwijnen, Gameren, Kerkwijk, Nederhemert-Noord, Nederhemert-Zuid, Nieuwaal, Poederoijen en Zuilichem). Misschien is het goed om voor zowel deelgemeenten als plaatsen een eenduidige term te gebruiken, daar kan naar mijn mening over gediscussieerd worden.

Wat ik tevens interessant zou vinden is de mogelijkheid om te navigeren tussen te bestuurslagen. Via Nederland kan je dan bijvoorbeeld de provincie Noord-Brabant aanklikken, vervolgens de gemeente Oirschot, waarbinnen je een lijstje kan zien met de plaatsen (Oirschot, Oostelbeers, Middelbeers, Westelbeers en Spoordonk) die hierin zitten. Dit maakt het tracken veel handiger/interessanter.

Volgens mij gaan de limieten wel problemen opleveren in de andere landen. Zo heeft Frankrijk al direct meer dan 3 lagen: Land-Regio-Departement-Arrondissement-Gemeente, dat zou opgelost kunnen worden door de regio's of departementen er tussenuit te halen, al lijkt me dat juist een interessante statistieken. Het weghalen van de arrondissementen zou een optie kunnen zijn, echter er zijn 26(!) departementen met meer dan 500 gemeenten wat dus ook niet kan. Er zullen ook wel meer landen zijn die in meer dan 3 lagen opgedeeld moeten worden: zie deze interessante Wikipedia pagina. Echter zal dit dus het probleem en de discussie op de andere fora zijn, en niet onze zorg.

Terug naar eigen land:
Ik zou het zelf zeer jammer vinden als ik geen biljetten meer kon invoeren in, of statistieken kon zien van een 'plaats'. Ik ben zeer tegen het duitse systeem, waarbij meer plaatsen allemaal in een stadsprofiel geplaatst worden. Dit is een versobering van de beschikbare statistieken.
vermeer
Euro-Master
Euro-Master

Post by vermeer »

Duitsers moeten eens accepteren, dat ze een groot land, groot aantal mensen, groot aantal plaatsen, groot aantal postcode's hebben. Maar dat betekent nog niet dat bepaalde gebieden op 1 grote hoop worden gegooid. Als we in Nederland alleen nog maar de gemeentenamen mogen invoeren, dan beraad ik me over mijn toekomst hier.
Mr Euro
Euro-Master
Euro-Master

Post by Mr Euro »

googlejaps wrote: Ik zou het zelf zeer jammer vinden als ik geen biljetten meer kon invoeren in, of statistieken kon zien van een 'plaats'. Ik ben zeer tegen het duitse systeem, waarbij meer plaatsen allemaal in een stadsprofiel geplaatst worden. Dit is een versobering van de beschikbare statistieken.
vermeer wrote:Duitsers moeten eens accepteren, dat ze een groot land, groot aantal mensen, groot aantal plaatsen, groot aantal postcode's hebben. Maar dat betekent nog niet dat bepaalde gebieden op 1 grote hoop worden gegooid. Als we in Nederland alleen nog maar de gemeentenamen mogen invoeren, dan beraad ik me over mijn toekomst hier.
Elke land beslist over zijn eigen indeling van de drie lagen. Het kan dus best zijn dat Duitsland, Nederland en België drie verschillende indelingen van de drie lagen hebben.
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master

Post by jrnsndrs »

Wat moeten wij straks eigenlijk invoeren? Land, laag 3 en postcode?
+ serienr, shortcode, waarde en evt opmerking natuurlijk.
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
Mr Euro
Euro-Master
Euro-Master

Post by Mr Euro »

jrnsndrs wrote:Wat moeten wij straks eigenlijk invoeren? Land, laag 3 en postcode?
+ serienr, shortcode, waarde en evt opmerking natuurlijk.
Voor de invoer blijft alles zoals voordien.
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master

Post by googlejaps »

Is het niet verstandig als we een Nederlands team opzetten dat de koppelingen tussen provincies, gemeenten en plaatsen (als het zoiets wordt) gaat realiseren? Het lijkt me in ieder geval beter dat Nederlanders dat zelf voor Nederland gaan doen. En het lijkt me ook niet ideaal om dit allemaal op 1 persoon (Elmo?) af te schuiven!

Als er een dergelijk team komt, wil ik hierin wel mijn steentje bijdragen.
Last edited by googlejaps on Fri May 14, 2010 2:11 pm, edited 1 time in total.
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

Mr Euro wrote:
rlaurenssen wrote:
rlaurenssen wrote: Echter, misschien is het ook een idee om in het achterhoofd te houden, voor als straks deze statistieken compleet en beschikbaar zijn, dat het misschien mogelijk is om deze als standaard gegevens te gebruiken bij het invoeren van biljetten. Vooral nieuwe gebruikers zullen hier af en toe moeite mee hebben doordat ze geen postcode kennen en vervolgens maar iets invullen.
Het zou naar mijn mening erg makkelijk zijn als je straks een bijvoorbeeld eerst het land kiest, vervolgens de provincie en daarna de gemeente. Men kan vervolgens alsnog de plaats en postcode invullen.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Meer velden ingeven voor één biljet in te voeren, is moeilijker maken voor de gebruiker en bijgevolg gaan meer mensen afhaken en krijgen we minder biljetten in de database. Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn?
Ik ben het totaal met je eens dat de invoer zelf niet ingewikkelder of meer werk moet worden dan het nu is, wat ik wil zeggen is dat het handig is als er een eenvoud komt, een standaard database met
vaste gemeentes en gehuchten. Je krijgt dus een database met vooraf ingestelde gegevens waar men dus een keuze uit kan maken. Zoals de situatie nu is kunnen mensen in principe invullen wat ze willen en krijg je veel plaatsen in de lijst te staan die niet bestaan, een verkeerde postcode bevatten, een verkeerd land gekoppeld enz. Ik weet wel dat dit aangepast word door de city profilers, maar het is wel veel onderhoud, welke in principe vermeden kan worden. Bovendien kom ik regelmatig dingen tegen die niet kloppen, ook nadat ze zijn aangepast. Bijvoorbeeld 2 dezelfde plaatsnamen in verschillende provincies.

Op dit moment wordt er aan iedere locatie, dus elke combinatie van plaats en postcode, een coördinaat toegewezen wat zo zijn voordelen kan hebben als het om precisie gaat. Echter, niet in elk land kun je zo precies te werk gaan. In Nederland kun je op 100 meter nauwkeurig de coördinaat opgeven die bij een bepaalde postcode hoort en je krijgt daardoor een exacte berekening van hoever een biljet gereisd heeft. In bijvoorbeeld Belgie en Duitsland is dit niet mogelijk omdat elke stad, gehucht of stadsdeel maar één postcode kent. Als je er over nadenkt kun je alles heel exact laten uitrekenen in bijvoorbeeld Nederland, maar is het wel echt interessant. Of een biljet nu 75 of 78 kilometer heeft afgelegd, mij maakt het niet uit (om maar even een zijstraat te noemen). Een complete database die kloppend is, zal veel werk uit handen nemen en de invoer makkelijker en aantrekkelijker maken. Zelf ben ik ook geen voorstander van het duitse systeem, om alle plaatsen op één hoop te gooien. Het moet altijd mogelijk blijven om plaatsen te kunnen verzamelen en ook is het leuk voor de statistieken. Ik heb bijvoorbeeld biljetten ingevoerd in Nettetal, maar alles word ondergebracht bij Kempen, terwijl er toch veel kilometers tussen zitten.

Uiteraard besef ik dat dit veel werk is om deze gegevens samen te stellen, maar zoals sommige voor mij ook al hebben aangeboden, wil ook ik daar graag bij helpen. Ieder land zal in dat geval een eigen team moet samenstellen om dit werk voor elkaar te krijgen. Dit zal niet de bedoeling geweest zijn toen dit topic is gestart, maar het heeft mij wel aan het denken gezet en ik ben van mening dat we hiermee 2 vliegen in één klap kunnen slaan. Op zich gaat alles goed nu zoals iedereen invoert, zeker de vaste gebruikers hebben hier veel discipline in, maar vooral nieuwe gebruikers nemen denk ik niet zo vaak de moeite om alle gegevens kloppend in te voeren. Ik zie hier een kans om verbetering aan te brengen in het systeem en hoop dat meer mensen hier hetzelfde over denken.
Phinac
Euro-Master
Euro-Master

Post by Phinac »

Volgens mij lopen er nu twee discussies door elkaar heen. Wat ik begrijp van de bestuurskundige opdeling is het voorstel voor Nederland: land - provincie - gemeente - deelgemeente; waarbij de laatste drie het maximum aantal is van de opdeling. Daarnaast zijn er de gegevens die je als EBT-er moet invoeren; waarvan naast de kenmerken van het biljet ook de kenmerken van de locatie (stad - postcode). Ik hoop dat ik het zo juist heb :?

Als het voorstel mocht zijn dat de invoer van de locatiegegevens erop gericht is om de bestuurskundige opdeling weer te geven, gaat dat wat mij betreft een stap te ver. In dat geval zou je stad loslaten en daarvoor de trits van de bestuurskundige indeling voor terug krijgen. Anderen hebben dit ook al aangegeven en daar ben ik het mee eens.

Natuurlijk is het belangrijk dat gegevens goed ingevoerd worden maar wanneer je stad inwisselt voor gemeente denk ik dat de statistische betrouwbaarheid niet vergroot wordt. Wat denk je dat er gebeurt met grote gemeentes met allemaal postcodes die op elkaar lijken? Dat is dan niet meer na te gaan (denk b.v. gemeente Apeldoorn of Barneveld) of een postcode bij een bepaalde stad hoort of niet want die valt toch binnen dezelfde gemeente.

Ik hoop dat de bedoeling is dat met de ingevoerde stad en postcode er in de statistieken een bestuurskundige opdeling komt. En als dat zo is hoeft wat mij betreft de deelgemeente er niet in, maar dat komt meer omdat ik niet zoveel invoer waarbij deelgemeentes betrokken zijn. Ik begrijp wel dat andere in die regio's er juist wel baat bij hebben.
Phinac
Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Elmo »

Bij de invoer zullen nog steeds de plaatsen gebruikt worden, die zullen niet vervangen worden door gemeenten. Ik zal Leiden dus niet invoeren als Zuid-Holland, en jij zult Woudenberg niet invoeren als Utrecht. Leiden en Woudenberg zullen ingedeeld worden in de provincies Zuid-Holland resp. Utrecht, en die twee provincies zullen op hun beurt weer onder Nederland vallen. De plaatsen zullen echter niet verdwijnen.

Vlakbij Leiden ligt de gemeente Teylingen. Deze bestaat uit de plaatsen Sassenheim, Voorhout en Warmond, en biljetten uit die plaatsen zullen nog steeds gewoon onder die plaatsen horen te worden ingevoerd, en niet onder de gemeente Teylingen. In de statistieken zullen deze plaatsen vallen onder Teylingen, zal Teylingen vallen onder de provincie Zuid-Holland en zal Zuid-Holland vallen onder Nederland.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Fons »

De profielen per plaats zullen toch wel gewoon blijven bestaan lijkt me...? Daar komen nu gewoon ongeveer dezelfde gegevens bij per gemeente en per provincie, of niet?
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master

Post by googlejaps »

Fons wrote:De profielen per plaats zullen toch wel gewoon blijven bestaan lijkt me...? Daar komen nu gewoon ongeveer dezelfde gegevens bij per gemeente en per provincie, of niet?
Zo begreep ik het ook: Twee tussenlagen tussen land en plaats waarbij beide lagen max 500 items mogen bevatten (dus met 12 provincies en 430 gemeenten blijven we daar mooi binnen).
R/J
Euro-Master
Euro-Master

Post by R/J »

Ik begreep dat er juist drie tussenlagen kunnen zijn:

Land (vb. Nederland)
Provincie (vb. Noord-Brabant) - dat zal dan wel iets worden van /profile/?country=Netherlands/?layer1=Noord-Brabant
Gemeente (vb. Asten) /?layer2=Asten
(Ongebruikte laag)
Plaats (profiel, vb. Heusden Gem. Asten)

Maar eigenlijk maar het niet uit (voor Nederland) welke van de twee het is, de onderverdeling in provincies en gemeenten lijkt mij veruit de bese keuze. (En dat is waar deze post over gaat.)
My NIG stats have finally disappeared. My EBTST stats are still available.
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master

Post by jrnsndrs »

R/J wrote:Ik begreep dat er juist drie tussenlagen kunnen zijn:

Land (vb. Nederland)
Provincie (vb. Noord-Brabant) - dat zal dan wel iets worden van /profile/?country=Netherlands/?layer1=Noord-Brabant
Gemeente (vb. Asten) /?layer2=Asten
(Ongebruikte laag)
Plaats (profiel, vb. Heusden Gem. Asten)

Maar eigenlijk maar het niet uit (voor Nederland) welke van de twee het is, de onderverdeling in provincies en gemeenten lijkt mij veruit de bese keuze. (En dat is waar deze post over gaat.)

Ik had begrepen dat de derde laag voor deelgemeenten gebruikt zou worden, indien van toepassing. (zie het eerste bericht in dit topic) Of gaat dat niet door?

Voor de rest had ik hetzelfde begrepen.
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

Ik ben eigenlijk een heel andere discussie begonnen, welke natuurlijk niet in dit topic thuis hoort. Misschien is het
leuk om een appart topic te openen over mijn vorige posts. Ik denk dat het een goed discussiepunt is.

Ik vind de indeling van Provincies en Gemeentes een goed plan. Wanneer komen deze functies eigenlijk beschikbaar?
Is dit een kwestie van weken of maanden, gewoon uit nieuwsgierigheid.
harrycompany
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by harrycompany »

Sorry dat ik me zo laat in de dicussie meng, maar ik vind dat het zo moet blijven als het is. NIG kan het meeste werk doen, en het is juist leuk om alle verschillende gehuchten in een gemeente te scoren.

Als mensen statistieken willen, prima, maar het invoeren moet niet veranderen. Gewoon plaatsnaam, land, postcode en klaar.

Vervolgens is het natuurlijk wel mogelijk om het een en ander te gaan standaardiseren, maar de lol gaat er snel af als ik van elk gehucht eerst moet gaan uitzoeken in welke gemeente het ligt voordat ik kan invoeren. Zelf hunt ik fanatiek locaties en dat zie ik dus niet zitten. Dat er eventueel wat meer wordt gestuurd op standaardplaatsen, waarbinnen de gehuchten vallen oke, maar daar hoef ik bij het invoeren niets van te merken mag ik hopen :)

Ohja, ik ga ook niet naar florence om het weg te stemmen op de general assembly. Dat laat ik over aan de mensen die in de zomer wel vakantie kunnen opnemen.
Goin' down to southpark.....
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”