Het 'aanmaken' van provincies of regio's in een land vind ik een heel goed idee. Dat geeft inderdaad meer interessante statistieken. Ik realseer me wel dat het altijd lastig zal blijven om een Nederlandse of Belgische provincie te vergelijken met een Frans departement of een Duits bundesland.
Ik zou serieus willen voorstellen om de onderste twee lagen als volgt in te stellen:
Gemeente >> Plaats
Als voorbeeld gebruik ik hier graag het kaatje van Noord-Brabant van yli:

Ik vind het veel interessanter om niet alleen gemeenten te tracken, maar juist ook de plaatsen in de gemeenten. Zeker als je ziet dat sommige gemeenten uit wel 13 of meer (soms zelfs redelijk grote) plaatsen bestaan.
Voor grote steden waar de de plaatsen binnen de gemeente niet meer als zodanig herkenbaar zijn omdat alles aan elkaar gegroeid is zijn de deelgemeenten dus een equivalent van de plaats in een landelijke gemeente als Zaltbommel (waar ik al een tijdje mijn best aan het doen ben om alle kernen te bezoeken: Aalst, Bern, Brakel, Bruchem, Delwijnen, Gameren, Kerkwijk, Nederhemert-Noord, Nederhemert-Zuid, Nieuwaal, Poederoijen en Zuilichem). Misschien is het goed om voor zowel deelgemeenten als plaatsen een eenduidige term te gebruiken, daar kan naar mijn mening over gediscussieerd worden.
Wat ik tevens interessant zou vinden is de mogelijkheid om te navigeren tussen te bestuurslagen. Via Nederland kan je dan bijvoorbeeld de provincie Noord-Brabant aanklikken, vervolgens de gemeente Oirschot, waarbinnen je een lijstje kan zien met de plaatsen (Oirschot, Oostelbeers, Middelbeers, Westelbeers en Spoordonk) die hierin zitten. Dit maakt het tracken veel handiger/interessanter.
Volgens mij gaan de limieten wel problemen opleveren in de andere landen. Zo heeft Frankrijk al direct meer dan 3 lagen: Land-Regio-Departement-Arrondissement-Gemeente, dat zou opgelost kunnen worden door de regio's of departementen er tussenuit te halen, al lijkt me dat juist een interessante statistieken. Het weghalen van de arrondissementen zou een optie kunnen zijn, echter er zijn 26(!) departementen met meer dan 500 gemeenten wat dus ook niet kan. Er zullen ook wel meer landen zijn die in meer dan 3 lagen opgedeeld moeten worden: zie deze interessante Wikipedia pagina. Echter zal dit dus het probleem en de discussie op de andere fora zijn, en niet onze zorg.
Terug naar eigen land:
Ik zou het zelf zeer jammer vinden als ik geen biljetten meer kon invoeren in, of statistieken kon zien van een 'plaats'. Ik ben zeer tegen het duitse systeem, waarbij meer plaatsen allemaal in een stadsprofiel geplaatst worden. Dit is een versobering van de beschikbare statistieken.