Setelien käyttöaika masentavan lyhyt

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

S1mppa wrote:Sinällään aika outoa, että ne kuluvat niinkin nopeasti. Kuljettelevatko ihmiset paljonkin rahojaan taskuissaan tjs? Eivät ne lompakossa pahemmin rypisty. Eivätkä kyllä ainakaan allekirjoittaneella kauaa vanhenekaan...
Mm. itse juuri puolisen tuntia sitten pääsin perille tunnin Helsinki-sightseeing-ruuhkadösäilyn päätteeksi. Lompakossa ei ollut yhtään 20€ pienempää rahaa, ja jouduin makselemaan dösälipun sitten 20€ lapuilla.

Linkkikuskin toimenkuvaan ei tunnu kuuluvan matkustusmukavuuden ylläpito, ja samantien kun saa vaihtorahat käteen niin kuski survaisee kaasua (jos olet viimeinen/ainoa sisääntulija). Siinä vaiheessa ei ole varaa keskittyä siihen että pysyykö lappuset suorana, vaan siihen että pysyy tolpillaan. Rahat survaistaan vain sinne mihin ne ensimmäisenä mahtuu, eikä se läheskään aina ole lompakko.

Myöhemmin, jos muistaa, niin ehkä sitten ne menee lompakkoon, tai kuten minulla tänään, rahan ruttuaminen toistuu iltapäivällä. Pysyköön siis valmiiksi taskussa.

Toinen esimerkki on esim. täpötäysi baari. Kun saa vaihtorahat, ei niitä viitsi alkaa lompakkoon asettelemaan kun kymmeniä muita ihmisiä huohottaa janoisena niskaan... toisekseen jokusen tuopin jälkeen ja koordinaation heikennyttyä se on ihan sama laittaako rahat lompakkoon vai taskuun, jokatapauksessa ne menevät yhtälailla ruttuun.
S1mppa
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by S1mppa »

Yksi luokkakaveri piti ainakin aikanaan kaikkia rahojaan aina taskussaan. Välillä ilmoitti useammankin saturaisen (markan) kadonneen illan aikana. Kieltämättä joskus tulee itsekin baarissa tehtyä kuvaamallasi tavalla, mutta nykyään tulee harvemmin käytyä, niin pysyvät rahatkin sileinä :)
- S1mppa -
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

S1mppa wrote:Yksi luokkakaveri piti ainakin aikanaan kaikkia rahojaan aina taskussaan. Välillä ilmoitti useammankin saturaisen (markan) kadonneen illan aikana. Kieltämättä joskus tulee itsekin baarissa tehtyä kuvaamallasi tavalla, mutta nykyään tulee harvemmin käytyä, niin pysyvät rahatkin sileinä :)
Luokkakaverisi on ilmeisesti jättänyt taskunsa paikkaamatta, nimittäin harrastin tätä samaa itsekin aikanaan köyhtymättä juuri lainkaan. Ainoa missä raha katosi, oli reitillä koti-baari-koti, sitä ei välillä tiennyt missä vaiheessa reissua. :)

Eipä ne minullakaan ole nykyään enää setelit pubeissa ruttuuntunut, kun ei ole Hkiin muuton jälkeen paljoa tullut käytyä. Paikkoja olisi, mutta kun matka syrjäkyliltä keskustaan hankaloittaa elämää, eikä juoppojunilla tai -dösillä matkusta sikakaan vinkumatta... tai sitten olen vain laiska.
S1mppa
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by S1mppa »

Taisi kaveri olla vaan niin juovukkeessa aina, että yhtä seteliä ottaessa veti pari muuta mukana lattialle :)
- S1mppa -
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

S1mppa wrote:Taisi kaveri olla vaan niin juovukkeessa aina, että yhtä seteliä ottaessa veti pari muuta mukana lattialle :)
Näinkin siinä joskus voi käydä. :)
Aaron
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aaron »

Markka-aikana joskus baariin mennessäni en ottanut lainkaan lompakkoa mukaan vaan tuli pidettyä setelirullaa taskussa jenkkityyliin. Se onnistuu tietysti silloin mukavasti kun kaikki setelit ovat samaa kokoa. Taitoin setelit kertaalleen keskeltä ja sitten vielä toisen kerran. Kun meni tiskille niin siitä oli helppo ottaa rahaa ja laittaa vaihtorahat takaisin samaan nippuun. Kolikot laitoin toiseen taskuun.

Olen miettinyt sitä että olisi aika hyvä jos eurosetelit olisivat leveydeltään yhtäläiset mutta pituus vaihtelisi. Olisi paljon helpompi käsitellä niitä ja sokeatkin kuitenkin erottaisivat eriarvoiset setelit toisistaan. Automaatit, mihin setelit käyvät, olisivat niinikään helpompia käyttää. :roll:
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

Aaron wrote:Markka-aikana joskus baariin mennessäni en ottanut lainkaan lompakkoa mukaan vaan tuli pidettyä setelirullaa taskussa jenkkityyliin. Se onnistuu tietysti silloin mukavasti kun kaikki setelit ovat samaa kokoa. Taitoin setelit kertaalleen keskeltä ja sitten vielä toisen kerran. Kun meni tiskille niin siitä oli helppo ottaa rahaa ja laittaa vaihtorahat takaisin samaan nippuun. Kolikot laitoin toiseen taskuun.
Aikanaan jotkut kavereistani harrasti tälläistä. "Pienikin määrä rahaa löyhässä rullassa = "paljon" rahaa", sanoi eräs aikoinaan. :)
Aaron wrote:Olen miettinyt sitä että olisi aika hyvä jos eurosetelit olisivat leveydeltään yhtäläiset mutta pituus vaihtelisi. Olisi paljon helpompi käsitellä niitä ja sokeatkin kuitenkin erottaisivat eriarvoiset setelit toisistaan. Automaatit, mihin setelit käyvät, olisivat niinikään helpompia käyttää. :roll:
Täysin samaa mieltä. Minun mielestäni seteleiden erikokoisuus on henk.koht. huono asia. Nyt tarvii kaikilla seteleitä syövillä automaateilla seteliä zoomata tarkasti oikeaan kohtaan, kun markka-aikana esim. seteleiden vaihto kolikoiksi onnistui ihan heittämällä. Oma mielipiteeni on, että setelit saisivat olla edelleen täysin samankokoisia, mutta toki myönnän että erikokoisuus on huononäköisten kannalta loistava uudistus.
JuusoJuu
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by JuusoJuu »

Minä pidän seteleistä aina hyvää huolta. Olen kai oppinut sen isältäni, joka on ollut ikänsä pankinjohtajana ja viime vuodet muuten vain pankissa töissä. Hän on pitänyt aina setelit lompakossa sileänä, lajiteltuna arvojärjestykseen ja samoin päin. Olen huomannut, että minunkin lompakossani setelit ovat säntillisessä järjestyksessä ja kaikissa se 'etupuoli' samaan suuntaan. Tästä on sekin hyöty, että laitan sellaiset setelit joita en ole tänne kirjannut, lompakkoon 'väärinpäin'. Kotona ei sitten tarvitse pähkäillä, mikä on kirjattu ja mikä ei.
Sinappikurkkusalaatti - Nick JJf @ IRC
Aaron
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aaron »

JuusoJuu wrote:Olen huomannut, että minunkin lompakossani setelit ovat säntillisessä järjestyksessä ja kaikissa se 'etupuoli' samaan suuntaan. Tästä on sekin hyöty, että laitan sellaiset setelit joita en ole tänne kirjannut, lompakkoon 'väärinpäin'. Kotona ei sitten tarvitse pähkäillä, mikä on kirjattu ja mikä ei.
Sama homma. :lol: Setelit on lajiteltu arvon mukaan ja ne ovat samoin päin. Kirjaamattomat setelit on laitettu toiselle puolen ja kassoilla saadut kuitit erottavat eri lähteistä kotoisin olevat setelit. Sitten kun lajittelen saamani setelit lompakkoon arvon mukaan, laitan ne "jonon viimeiseksi" jolloin käytän aina ensisijaisesti aikaisemmin saamani setelit. Tästä on se etu, että kun lähden käymään muualla, tulee käytettyä ensin ne setelit jotka ovat matkustaneet mahdollisimman pitkän matkan. :wink:

Joitain poikkeuksia edellämainitusta säännöstä kuitenkin on. Laitan bensa-automaattiin ensisijaisesti hyväkuntoisia seteleitä, sillä haluan että automaatinhoitaja laittaa ne takaisin kiertoon. Kaupoissa, pubeissa ym. paikoissa käytän ensisijaisesti ryppyisiä ja repeytyneitä seteleitä, sillä silloin ne pääsevät todennäköisimmin kiertoon vaihtorahoina. Sulkemisajan lähestyessä siirryn parempiin seteleihin, sillä ne eivät ehkä pääsekään vaihtorahoiksi vaan joutuvat pankkiin. :wink:

Tämä on ihan selkeästi taidelaji. 8)
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

JuusoJuu wrote:Olen huomannut, että minunkin lompakossani setelit ovat säntillisessä järjestyksessä ja kaikissa se 'etupuoli' samaan suuntaan. Tästä on sekin hyöty, että laitan sellaiset setelit joita en ole tänne kirjannut, lompakkoon 'väärinpäin'. Kotona ei sitten tarvitse pähkäillä, mikä on kirjattu ja mikä ei.
Itse teen aina tietyn kaupan kuitista, ja sieltä saaduista vaihtorahaseteleistä rullan niin että kuitti on päällimmäisenä, jonka laitan lompakkoon. Sitten jäljempänä voi vain availla rullat, katsoa kuitista kaupan osoitteen ja postinumeron, ja syöttää setelin helposti ilman postinumeron haeskelua jälkeenpäin. Vaikeampaa tämä on esim. linkkilippujen kanssa, koska niihin ei tule pysäkin postinumeroa. Se täytyy sitten aina kaivaa jostain karttapalvelusta, tai etsiä jonkin pysäkin lähellä sijaitsevan liikkeen numero.

Ne setelit jotka olen laittanut seurantaan, pidän lompakossa nimellisarvojärjestyksessä, kaikki samoinpäin, kuten moni muukin viimeksi kirjoitelleista. Siihen asti setelit ovat rutussa taskussa, rullalla lompakossa, tai jossain muussa formaatissa joka on erotettavissa kirjatuista. :)
S1mppa
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by S1mppa »

Minun lompsassani on näppärästi kaksi eri taskua seteleille, joten on helppoa pitää toisessa kirjattuja ja toisessa kirjaamattomia. Sen verran vähän niitä tulee kerrallaan/päivässä(/viikossa), että muistan aina saantipaikan ilman kuittejakin.
- S1mppa -
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

S1mppa wrote:Minun lompsassani on näppärästi kaksi eri taskua seteleille, joten on helppoa pitää toisessa kirjattuja ja toisessa kirjaamattomia. Sen verran vähän niitä tulee kerrallaan/päivässä(/viikossa), että muistan aina saantipaikan ilman kuittejakin.
Mööö! Mulle kanssa 2-lokeroinen! Omistan vain sellaisen tyhmän lompakon, jossa on yksi ainukainen tasku seteleille, ja sekin vääntää setelit ikävästi mutkalle, koska on sellainen kaksinkerroin taitettava malli.
S1mppa
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by S1mppa »

Kaksinkerroin ne tässäkin menevät, mutta johtuen n:stä kortista siinä välissä, taivutuskulman kaarevuussäde on riittävä suuremman tuhon estämiseksi :)
- S1mppa -
bura
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by bura »

Schaza wrote:
S1mppa wrote:Minun lompsassani on näppärästi kaksi eri taskua seteleille, joten on helppoa pitää toisessa kirjattuja ja toisessa kirjaamattomia. Sen verran vähän niitä tulee kerrallaan/päivässä(/viikossa), että muistan aina saantipaikan ilman kuittejakin.
Mööö! Mulle kanssa 2-lokeroinen! Omistan vain sellaisen tyhmän lompakon, jossa on yksi ainukainen tasku seteleille, ja sekin vääntää setelit ikävästi mutkalle, koska on sellainen kaksinkerroin taitettava malli.
Siihen ei auta muu kuin tyhjentää se vanha lompsa rahoista kassan tiskillle ja kävellä uuden kaksilokeroisen lompakon tyytyväisenä omistajana ulos kaupasta, toivoen että vielä jäi vähän rahaakin sinne lompakkoon laitettavaksi :lol:
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

bura wrote:Siihen ei auta muu kuin tyhjentää se vanha lompsa rahoista kassan tiskillle ja kävellä uuden kaksilokeroisen lompakon tyytyväisenä omistajana ulos kaupasta, toivoen että vielä jäi vähän rahaakin sinne lompakkoon laitettavaksi :lol:
Mikään kauppa ei myy lompakkoja perfektionisteille... en ole siis löytänyt haluamaani. :(
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”