On topic:
Vandaag wisselde ik bij een bank 100 biljetten van 5€ om naar iets grotere biljetten. De bediende controleerde ze biljet voor biljet onder de UV-lamp. Dat is ongewoon voor 5€s. Ze legde één biljet opzij. Ik in mezelf: oohh, neen ... bleek dat er van dat biljet een iet wat grote hoek was afgescheurd. De bediende stond erop dat het biljet terug naar de NB zou gestuurd worden waar men daar de resterende waarde van dat biljet gingen bepalen . Gelukkig heb ik ze kunnen overtuigen om het biljet weer aan mij te geven in ruil voor een andere 5€ ... zal ik het beschadigde biljet wel weer in een winkel uitgeven.
Gelukkig heb ik die hele burocratie voor 'slechts één 5€' kunnen vermijden. Het heeft me wel in totaal een half uur gekost .
Inderdaad heel erg. Sommige mensen doen er ook heel rare dingen mee. Los in de broekzak stoppen en daarna broek in de wasmachine. Ik heb soms de neiging om te zeggen: Een portemonnaie kost niet zoveel hoor.
Als je al drie keer in je leven hebt meegemaakt dat je portemonnaie in de wc valt, dan kom je er wel achter dat los geld in je broekzak eigenlijk ook best praktisch is...
Maar hoe lang gaat normaal zo´n biljet mee?
Ik voer die oude vijfjes wel in om te zien of iemand anders ze heeft ingevoerd, maar een later hit lijkt me stug.
Voor die vijfjes zouden ze munten moeten gaan uitgeven, dat is ook makkelijker in automaten., maar dan wel met een duidelijk verschil met de twee euromunt.
bhoeyb wrote:Awel, ik heb met die geweigerde 5€ vandaag brood gekocht in de supermarkt. Het biljet werd zonder problemen aangenomen -oef- .
Het hengt er volgens mij maar vanaf met wie je te maken hebt. De ene bankbediende is ook strenger dan de andere.
Indien je als bedrijf een vaste bank bezoekt gaat deze geen probleem maken van dat kapotte biljet. Als je als particulier hetzelfde doet dan zijn ze meestal iets sneller om er een opmerking over te maken.
Ik had ook een keer een stapel vijfjes (ongeveer 50), die werden bij het storten ook allemaal gecontroleerd op echtheid.
Ze deed er wel steeds 3 tegelijk (de breedte van de UV-lamp is ongeveer hetzelfde als de breedte van drie €5 biljetten (kwam ik toen achter ))
Uiteindelijk duurde het wel vrij lang maar dat was minder dan 10 minuten, misschien zelfs minder dan 5 minuten...)
In ieder geval wel een stuk langer dan normaal.
Uitgegeven: 4 oktober 2004 20:53
Laatst gewijzigd: 4 oktober 2004 21:08
DEN BOSCH - In Den Bosch is afgelopen weekeinde een biljet van 5 euro opgedoken met daarop een afbeelding van Hitler. Het portret van de Duitse nazi-leider uit de Tweede Oorlog staat op het biljet gestempeld.
Hoofdredacteur J. Kriek van de regionale zender Omroep Brabant kreeg het biljet toevallig in handen tijdens het boodschappen doen. "Ik weet niet in welke winkel ik het biljet heb gekregen. Ik kwam er pas achter toen ik na het boodschappen doen mijn geld nakeek", aldus Kriek over zijn opmerkelijke vondst.
Bij de politie in Den Bosch is niet bekend of er meer bestempelde biljetten in omloop zijn. Ook bij de Nederlandsche Bank is daarover niets bekend. Een woordvoerder van het CIDI (Centrum Informatie Documentatie Israël) zegt ook geen eerdere gevallen te kennen van biljetten met de beeltenis van Hitler.
bron : nu.nl
Liever 10 vogels in de lucht dan 1 die mijn terras volschijt
Jules wrote:Eurobiljet met Hitler-afbeelding gevonden
Uitgegeven: 4 oktober 2004 20:53
Laatst gewijzigd: 4 oktober 2004 21:08
DEN BOSCH - In Den Bosch is afgelopen weekeinde een biljet van 5 euro opgedoken met daarop een afbeelding van Hitler. Het portret van de Duitse nazi-leider uit de Tweede Oorlog staat op het biljet gestempeld.
bla bla bla
bron : nu.nl
Uiteindelijk heeft ie wel z'n zin gekregen want we hebben
allemaal heel veel Duitse muntjes in ons betalingsverkeer
http://frontpage.fok.nl/nieuws/46886
Hier staat het bericht ook, met foto van het desbetreffende biljet.
Spijtig genoeg is de volledige serial duidelijk zichtbaar...
Tiger : Dutch, English, French, German
Little Spanish and Italian
Trying Finnish and Japanese