Kansalliset "laputuspäivät"

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Tárrega
Euro-Regular
Euro-Regular

Re: Kansalliset "laputuspäivät"

Post by Tárrega »

leevi60 wrote: Thu Aug 14, 2025 10:57 pm
Tárrega wrote: Tue Aug 12, 2025 12:54 pm Pitää muuten kysyä vaivihkaa sääntöjen perään..
No eipä noita varsinaisia sääntöjä ole laadittu, mutta suotavaa olisi, että laput olisi reaaliaikaisesti paikalla
kirjausvaiheessa. Tokikaan ei kai siitä linnaan pistetä, jos sarjanumerot "jemmaa" paperille ja syöttää esim.
juuri haastepäivänä, kunhan ne ovat hallussa olleet. Eli ei tarvii jättää ruokakaupassa käymättä 5.10 vain siksi
että 10.10 rahojen pitäis olla siinä pöydänkulmalla kirjausta odottamassa... :wink:
No nyt Suomessa viikko saatu kulumaan ja muutama kiva täplä saatu lisätty karttaan Itä-Suomessa :D Ja kymmenisen :note-10: kirjattu lapulle muistiin. Olen nyt sitten pistänyt jokaisen setelin perään mistä setelin olen saanut käsiini (monta eri kaupunkia) mutta laitanko yhden setelin kerrallaan sitten 10.10 systeemiin eri kaupunkien kohdalle vai raportoinko ne kotikaupunkiini Tanskaan nyt kun lista sitten on siellä? Anteeksi nämä kaikki kysymykset, mutta en ole tälläistä tilannetta aikaisemmin kokeillut :)
käteistä ei voita mikään 8)
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

Tárrega wrote: Tue Sep 02, 2025 7:47 pm No nyt Suomessa viikko saatu kulumaan ja muutama kiva täplä saatu lisätty karttaan Itä-Suomessa :D Ja kymmenisen :note-10: kirjattu lapulle muistiin. Olen nyt sitten pistänyt jokaisen setelin perään mistä setelin olen saanut käsiini (monta eri kaupunkia) mutta laitanko yhden setelin kerrallaan sitten 10.10 systeemiin eri kaupunkien kohdalle vai raportoinko ne kotikaupunkiini Tanskaan nyt kun lista sitten on siellä? Anteeksi nämä kaikki kysymykset, mutta en ole tälläistä tilannetta aikaisemmin kokeillut :)
No itse suosittelisin kirjaamaan setelien saantipaikan mukaan, vallan jos setelit
itsessään eivät Tanskanmaalle kulkeutuneet, vaan käyttelit ne jo Suomessa.
Jos taas pistit setelit kiertoon esim. Tanskassa, olisi varmaan kiva lisä kertoa
setelien "jättöpaikka" edes suunnilleen.
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
RaijaL
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by RaijaL »

Tárrega,

Siteeraan nyt omaa tekstiäni edelliseltä sivulta:

"tietenkin jokainen seteli kirjataan siihen postinumeroon ja kaupunkiin josta kyseinen seteli SAADAAN",

teet sitten sen itse kirjaamistapahtuman Suomessa Helsingissä, Rovaniemellä tai Tanskassa. Varsinkin jos olet kirjannut koodit lapuille eikä setelit ole edes käyneet Tanskassa niin eihän niitä tietenkään Tanskaan voi kirjata!

Tämä koskee niin tavallisia kirjauksia kuin myös haastepäiviä. Tietenkin se teettää vähän enemmän työtä jos jokainen seteli on haalittu eri paikoista mutta täpläkarttasi kiittää sinua siitä myöhemmin.
Tárrega
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Tárrega »

Kiitos Leevi60 ja RaijaL tarkennuksesta! Ajattelinkin, ettei seteleitä voi Tanskaan kirjata, kun ne eivät sieltä ole peräisin :D
Suuri osa seteleistä on tosin jäänyt Suomen puolelle (olen joko käyttänyt ne tai vaihtanut Isäni kanssa isompiin seteleihin), mutta muutama seteli on vielä lompakossa nyt täällä Tanskassa. Kirjoitan niiden kohdalla sitten, että ne ovat kulkeutuneet tänne ja jatkavat täältä matkaa jonnekin. Myös liuta Tanskassa raportoituja seteleitä on jäänyt Suomeen, joten niitä vain etsimään!
Ja pahoittelut hämmennyksestä - teihin ammattilaisiin verrattuna minulla on edelleen reilusti oppimisen varaa tässä harrastuksessa. Kiitos avunannosta!
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

Tárrega wrote: Wed Sep 03, 2025 8:58 am Myös liuta Tanskassa raportoituja seteleitä on jäänyt Suomeen, joten niitä vain etsimään!
Parhaani mukaan koetan löytää, kun :flag-dk: :n ei sattumia vielä ole... :D
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Luumi »

Tárrega wrote: Wed Sep 03, 2025 8:58 am Kiitos Leevi60 ja RaijaL tarkennuksesta! Ajattelinkin, ettei seteleitä voi Tanskaan kirjata, kun ne eivät sieltä ole peräisin :D
Suuri osa seteleistä on tosin jäänyt Suomen puolelle (olen joko käyttänyt ne tai vaihtanut Isäni kanssa isompiin seteleihin), mutta muutama seteli on vielä lompakossa nyt täällä Tanskassa. Kirjoitan niiden kohdalla sitten, että ne ovat kulkeutuneet tänne ja jatkavat täältä matkaa jonnekin. Myös liuta Tanskassa raportoituja seteleitä on jäänyt Suomeen, joten niitä vain etsimään!
Ja pahoittelut hämmennyksestä - teihin ammattilaisiin verrattuna minulla on edelleen reilusti oppimisen varaa tässä harrastuksessa. Kiitos avunannosta!
Tuo, että kirjaa saantipaikkaan ja jaksaa vielä nähdä vaivaa että kertoo kommentissa että seteli on tullut mukanasi Tanskaan, on kaikista parasta mahdollista kirjaustapaa (mielestäni). Tuossa tulee se tieto, että mistä se on tullut ja missä olet sen päästänyt käsistäsi takaisin kiertoon. Tuon enempää ei kirjaaja voikaan tehdä.

Ei mitään hämmennystä, hyvin loogisia kysymyksiä siulla kyllä on. Tsemppiä!
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 195th (Oct 2025)
höpsismöppiäinen
Euro-Master
Euro-Master

Post by höpsismöppiäinen »

Kaksi viikkoa aikaa :note-10: ensimmäiseen laputuspäivään.

Onkos kenelläkään suunnitelmia vielä? Olisi jo aika alkaa miettiä, mikäli ei.

Oma tavoite olis näpytellä 10-15 :note-10: . Toki tää vaatii jemmaamista edeltävän viikon aikana, mutta mitäpä siitä...
I reject your reality and substitute my own.
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

Perinteisesti olen koettanut jemmata 2002-sarjalaisia seteleitä haaste- ym. merkkipäiville,
nyt vain nuo vanhan sarjan setelit käyneet todella vähiin, että on vain 5 kpl vanhaa :note-10:
Pitää kattoo, saisko yhteensä 10 x 10 kpl noita punaisia kirjattua.
Tárrega
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Tárrega »

Joo, kyllä täällä ruvetaan olla valmiina haasteeseen! :D 21 kpl. :note-10: jemmattu (koodit kirjattu ylös) tällä hetkellä, mutta tavoitteena olisi täysi 50 seteliä kirjattuna. Samalla saisi uuden omakohtaisen ennätyksen päiväkohtaiselle kirjaamiselle, edellinen ennätys on 42 seteliä Leevin 5€-laputuspäivänä :) Joten pitänee vielä Tanskan pankista tilata pieni nippu että päästään tavoitteeseen!
Tárrega
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Tárrega »

leevi60 wrote: Sat Sep 27, 2025 10:12 pm Perinteisesti olen koettanut jemmata 2002-sarjalaisia seteleitä haaste- ym. merkkipäiville,
nyt vain nuo vanhan sarjan setelit käyneet todella vähiin, että on vain 5 kpl vanhaa :note-10:
Pitää kattoo, saisko yhteensä 10 x 10 kpl noita punaisia kirjattua.
Yhtään 2002-sarjalaista ei ole ikävä kyllä käynyt käsien lävitse sitten Kreetanmatkan kesäkuussa.. :? pitää käydä kysymässä valuutanvaihtopisteissä Köpiksessä, josko niillä olisi sattumoisin hieman vanhoja, mutta muuten taitaa olla vain uusia setkuja tähän haasteeseen - jää nähtäväksi :wink: Onko leevi60 2025 tuntunut erityisen huonolta vuodelta vanhojen setelien suhteen vai onko kyseessä ollut ihan vain oletettavissa ollut hiljeneminen?
leevi60
Euro-Master
Euro-Master

Post by leevi60 »

Tárrega wrote: Sun Sep 28, 2025 10:13 am Yhtään 2002-sarjalaista ei ole ikävä kyllä käynyt käsien lävitse sitten Kreetanmatkan kesäkuussa.. :? pitää käydä kysymässä valuutanvaihtopisteissä Köpiksessä, josko niillä olisi sattumoisin hieman vanhoja, mutta muuten taitaa olla vain uusia setkuja tähän haasteeseen - jää nähtäväksi :wink: Onko leevi60 2025 tuntunut erityisen huonolta vuodelta vanhojen setelien suhteen vai onko kyseessä ollut ihan vain oletettavissa ollut hiljeneminen?
Kylläpä se karu totuus on, että 2002-sarjalaiset alkavat olla tiensä päässä, eritoten :note-5: ja :note-10: setelit.
:note-20: löytyy vielä jonkin verran, näyttäis nyt olevan 14 kpl laarin pohjalla, mutta harvenee noidenkin liikkuminen.
Yleensä isot setelit "elävät" pidempään, mutta eipä noita :note-50: ja :note-100: lappusiakaan kauhiasti tule vastaan.
Liekö pankit ja rahankäsittely-yritykset noukkivat nekin pikkuhiljaa kierrosta pois?
RaijaL
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by RaijaL »

höpsismöppiäinen wrote: Fri Sep 26, 2025 5:04 am Kaksi viikkoa aikaa :note-10: ensimmäiseen laputuspäivään.

Onkos kenelläkään suunnitelmia vielä? Olisi jo aika alkaa miettiä, mikäli ei.

Oma tavoite olis näpytellä 10-15 :note-10: . Toki tää vaatii jemmaamista edeltävän viikon aikana, mutta mitäpä siitä...
Ajattelin laittaa 50x :note-10: , sieltä täältä haalittuja, luomuja. Aloitin jo jemmaamisen :D , tähän asti ei ole yhtään oikein vanhaa tullut vastaan mutta tässähän kelpaa ne uudemmatkin...
keräilijä37
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by keräilijä37 »

Tavoitteeksi tuli 10. päivä=10x :note-10ja 10. kuukausi= 10x :note-10: : :D
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Juristi M »

Minulla on hyvin yksinkertainen varautumisstrategia 10.10. varten: kirjaan silloin kaikki :note-10: jotka olen siihen mennessä saanut kerättyä. Ei mitään jättipottia, mutta varmaankin parikymmentä. Ja jokunen tulee vielä lisää viikon alkupäivinä.
Tárrega
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Tárrega »

Voisisihan sitä laajentaa tätä hienoa perinnettä vielä hieman.. :wink:

:note-20: päivä voisi olla vakituisestikin tuo 20.2. Oli ihan hyvä haaste helmikuussa, vaikka itse olinkin kipeänä :D

Muihin seteleihin voisi sitten soveltaa seuraavaa matemaattista mallia: :)

:note-50: päivä = 50. päivä vuodesta = 18. helmikuuta

:note-100: päivä = 100. päivä vuodesta = 10. huhtikuuta

:note-200: päivä = 200. päivä vuodesta = 19. heinäkuuta

:note-500: ei siten löydy päivää, mutta lienee jo niin harvinainen ettei haasteesta tulisi muutenkaan mitään..

Mitä meinaatte ideasta?
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”