Heeft niets met achterlijk te maken. Als niemand ooit een kip vertelt had dat ze eitjes kon leggen, vroeg ze zich waarschijnlijk nog af wat die rare ovale vormpjes zijn die er elke dag weer uitvallen.
De metaaldraad is één van de veiligheden in een € biljet. Hou een biljet naar een lichtbron. Zie je die donkere lijn in't midden?
Daar zit het draadje.
Ik heb hier ook weer zo'n biljet waar iemand aan beginnen prutsen is. Rond het draadje is't biljet beschadigd. Seffens invoeren, maar eerst m'n spaghetti eten.
demontventoux wrote:Waarschijnlijk kom ik nu heel achterlijk over Maar waar zit die metaaldraad in een note? en hoe the .... haal je die er uit?
wat ben jij achterlijk zeg :
hehe, nee joh, als je het biljet in het licht houd zie je niet alleen een watermerk maar ook nog een verticale streep, dat is een heel dun metaaldraadje. Bij heel erg versleten/gebruikte biljetten is die losgekomen en kan je die er tussenuit trekken
Als ik voorgaande berichten nog eens lees, hoop ik ooit een biljet tegen te komen zonder draadje en maar hopen dat één van jullie het draadje er dan heeft uitgehaald....
Het is een echtheidskenmerk, dat moeilijk na te maken is, vooral de kleine lettertjes die IN die metaalstrip zitten. Daar staat namelijk een aantal keer de waarde ingeschreven (spiegeldbeeld en omgekeerd, om en om)
Die metaaldraad gaat door de afkortingen heen van de Europese Centrale Bank. Het zit niet altijd op precies dezelfde plek, het kan een paar milimeter verschillen. De strook rechts is gewoon een "zilveren strook" ofzo
Oja, voor de zekerheid zeg ik het nog even: Die metaaldraad komt overigens bij alle waardes voor
redrabbit wrote:Ik heb, met bijpassende foto, een paars 5€ biljet + een 5€ biljet met rechts onderaan de achterkant een kant een "K" een zwarte viltstift.