"offtopic" eli sekalaista....

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Luumi »

brewerhki wrote:
Eliezer wrote:Kaupan kassa vertasi kolme vuotta sitten uusimani ajokortin kuvaa kasvoihini, eikä osannut tunnistaa. Kuvassa minulla hiukset, viikset ja parta, nyt ei. Nousi mieleen kysymys, voisiko kuka tahansa hiuksilla, viiksillä ja parralla varustautunut käyttää ajokorttiani tunnistautumiseen, jos ne ovat ne asiat, joita kuvasta verrataan...

Allekirjoitukset täsmäsivät, joten kassa hyväksyi kuitenkin minun tunnistamiseni.
Mulla on työn puolesta aika monta korttia henkilökohtaisten lisäksi. Toisissa kuvissa on pitkää partaa, toisissa juuri ajettua ja osassa jotain siitä väliltä. Ja kun esim parran pituus mulla vaihtelee fiiliksen mukaan, niin tarpeen vaatiessa voin lyödä kasan (kai lähemmäs kymmenisen kuvallista virallista tai epävirallista) kortteja pöytään, että kassa on hyvä ja valitsee sieltä sen mikä tällä hetkellä näyttää eniten tältä jätkältä :D
Mie oon miettiny ihan samaa nyt kun pitäisi uusia passi ja viisumi. Passikuvia on jäänyt yli vuosien aikana jo vaikka kuin paljon, mutta en sitten tiedä mikä niistä täsmäisi parhaiten nykypärstään. Saati sitten että mikä täsmäisi parhaiten vaikkapa kahden vuoden päästä. Välillä ollu viime vuosina lyhyttä lettiä ja toisinaan taas pidempään sekä naamakarvoilla että ilman. Kaipa ne on vaan otatettava uudet :)
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 195th (Oct 2025)
Puupenni - Wooden Penny
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Puupenni - Wooden Penny »

Edelliseeen keskusteluun löysästi liittyen, että olin viime vaaleissa vaalitoimitsijana ja minulle sattui kaksi asiakasta, jotka tulivat äänestämään 8-vuotiaan passilla. Kyllä niistä 18-vuotiaan vielä tunnisti. Onneksi enää ei 10-vuoden passeja myönnetä ainakaan alaikäisille. Harmi vaan ettei sellaista saa myöskään p.W.e, vaikka näyttääkin samalta joka kerta - ainakin peilistä katsoen.

Terveiset Berliinistä!
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master

Post by brewerhki »

Mulla menee passi vanhaksi kuukauden kuluttua, kun vanhempi tytär täyttää 15. Eli mulla oli käytännössä joku 8,5v passi, jossa lapset oli vielä mukana. Nykyäänhän jokaisella pitää olla oma passi. Ja nykyään passin saa haettua netistä, pitänee alkaa tutustumaan tuohon mahdollisuuteen.
Ahosensetä
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by Ahosensetä »

Mulla meni edellinen passi vanhaksi vapun tienoissa ja hain uuden netin kautta. Edelliesetä oli riittävän vähän aikaa ja sormenjäljet otettuna jotan vain passikuva tarvittiin. senkin toimitus onnistui sähköisesti ja passi noudin lähimmältä R-kioskilta. Poliisilaitoksella en käynyt lainkaan.

Joku sanoi että uusi passi kannattaa hakea ennen vanhan voimassaolon umpeutumista. Kun se menee vanhalksi niin se ei enää kelpaa henkilöllisyystodistukseksi ja passin samikseksi pitää mennä poliisilaitokselle likimain kuuluisteltavaksi. Sinänsä tyhmää byrokratiaa tämäkin.

Ja kymmenen vuoden passit pitäisi ottaa uudelleen käyttöön, 5 v passin tehollinen käyttöaika on vain noin 4,5 vuotta.
Ahosensetä -> Tinerfeño 2023
Chrattac
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by Chrattac »

Ainakin viimeksi asiaa selvitettyä, vanhakin passi käy virallisena henkilöllisyystodistuksena. Matkustusasiakirjana se ei sitten enää pädekkään.
Evert
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Evert »

Huomasin että tänään tulee täyteen 13 vuotta seteleiden perässä juoksemista. Mihin tää elämä valuu :lol:
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Luumi »

Evert wrote:Huomasin että tänään tulee täyteen 13 vuotta seteleiden perässä juoksemista. Mihin tää elämä valuu :lol:
Perässä tullaan, Evert. :roll:
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 195th (Oct 2025)
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master

Post by brewerhki »

Ahosensetä wrote:Mulla meni edellinen passi vanhaksi vapun tienoissa ja hain uuden netin kautta. Edelliesetä oli riittävän vähän aikaa ja sormenjäljet otettuna jotan vain passikuva tarvittiin. senkin toimitus onnistui sähköisesti ja passi noudin lähimmältä R-kioskilta. Poliisilaitoksella en käynyt lainkaan.

Joku sanoi että uusi passi kannattaa hakea ennen vanhan voimassaolon umpeutumista. Kun se menee vanhalksi niin se ei enää kelpaa henkilöllisyystodistukseksi ja passin samikseksi pitää mennä poliisilaitokselle likimain kuuluisteltavaksi. Sinänsä tyhmää byrokratiaa tämäkin.

Ja kymmenen vuoden passit pitäisi ottaa uudelleen käyttöön, 5 v passin tehollinen käyttöaika on vain noin 4,5 vuotta.
Kuulostaa oudolta, että menis hankalammaksi, jos vanha passi ehtii mennä umpeen. Veikkaan että suurin osa hommaa uuden passin vasta, kun reissu lähestyy, eikä vanhan passin umpeutuessa. Anyway, onhan mulla ajokortti, joka käy lähes joka paikassa henkkareista. Ulkomaillakin näytän aina ajokorttia ensin ja passia vasta sitten kun sitä erikseen kysytään.
hattiwatti
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by hattiwatti »

brewerhki wrote: Kuulostaa oudolta, että menis hankalammaksi, jos vanha passi ehtii mennä umpeen. Veikkaan että suurin osa hommaa uuden passin vasta, kun reissu lähestyy, eikä vanhan passin umpeutuessa. Anyway, onhan mulla ajokortti, joka käy lähes joka paikassa henkkareista. Ulkomaillakin näytän aina ajokorttia ensin ja passia vasta sitten kun sitä erikseen kysytään.
Hankalammaksi menee, ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus.

Passia haettaessa tarvitaan:
-Poliisilaitoksella asioitaessa henkilöllisyyttä osoittava asiakirja (passi tai henkilökortti, ajokortti ei kelpaa)

Hakijan henkilöllisyys todistetaan voimassa olevalla passilla tai voimassa olevalla henkilökortilla. Poliisi pystyy tarvittaessa tunnistamaan sinut ilman niitäkin, mutta se saattaa viedä aikaa. Jos sinulla ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia, ota mukaan vanhentunut passi tai henkilökortti. Myös esimerkiksi ajokorttia ja muita asiakirjoja voidaan käyttää apuna tunnistuksessa.
Cinnamon
Euro-Master
Euro-Master

Post by Cinnamon »

hattiwatti wrote:
brewerhki wrote: Kuulostaa oudolta, että menis hankalammaksi, jos vanha passi ehtii mennä umpeen. Veikkaan että suurin osa hommaa uuden passin vasta, kun reissu lähestyy, eikä vanhan passin umpeutuessa. Anyway, onhan mulla ajokortti, joka käy lähes joka paikassa henkkareista. Ulkomaillakin näytän aina ajokorttia ensin ja passia vasta sitten kun sitä erikseen kysytään.
Hankalammaksi menee, ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus.

Passia haettaessa tarvitaan:
-Poliisilaitoksella asioitaessa henkilöllisyyttä osoittava asiakirja (passi tai henkilökortti, ajokortti ei kelpaa)

Hakijan henkilöllisyys todistetaan voimassa olevalla passilla tai voimassa olevalla henkilökortilla. Poliisi pystyy tarvittaessa tunnistamaan sinut ilman niitäkin, mutta se saattaa viedä aikaa. Jos sinulla ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia, ota mukaan vanhentunut passi tai henkilökortti. Myös esimerkiksi ajokorttia ja muita asiakirjoja voidaan käyttää apuna tunnistuksessa.
Viimeisintä passia noutaessani poliisilaitoksella kirjoitettiin saatteeksi, että noutaja käyttää tunnisteena ajokorttia jossa on nimi Xxx Xxx, joka siis oli eri nimi kuin siinä passissa. Ja nimen omaan ajokorttia, ei edellistä passia. Ja näin toimittiin, ei minkäänlaista ongelmaa. Että tässä nyt varmaan ei ole minkäänlaista syytä huoleen tai hirmuiseen pohdintaan.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master

Post by brewerhki »

Tämmöinen kiva luku tänään:
Kaikkien kirjaamiesi setelien kokonaisarvo on 220 220 euroa
Jari V
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by Jari V »

Jollain träkkerillä kävi tuuri, onnittelut jos luet tätä foorumia. 8)
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 72053.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sleijeri
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Sleijeri »

Ajattekin kans samaa, mutta ajattelin et ehkä "normaalitkin" ihmiset käy vaihtaa rahaa vaikkei niitä järjwstelmään kirjaisikaan.
You are dealing with someone here who has absolutely no life.
- - - - - - - - - - - - - - -
My EBT stats in EBTCheck
- - - - - - - - - - - - - - -
Honeygain - Share your unused Internet bandwidth and earn money.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master

Post by brewerhki »

Nyt näyttää pahasti siltä, että tästä kuusta (ja ehkä koko kesästä) tulee ennätyshuono kuukausi setelimäärän suhteen. Sen verran reippaasti ollu töitä, ettei ehtinyt/jaksanut pankeissa käydä (mikä tietysti pitkällä tähtäimellä edistää harrastustoimintaa). Näillä näkymin tää kuukausi jää jopa ennätyshuonosta tammikuusta jälkeen, jolloin tuli reippaasti alle puolet normitahdista laitettua. Hieman tätä kuuta pelasti yksi setelirikas työpäivä, jolloin tuli laitettua lähes puolet tän kuun saldosta. Onneksi edes se, muuten olisi todella masentava luku näkyvillä. Mutta kai se on rahaa tahkottava silloin kun se on mahdollista (joskus joutuu kuitenkin tahtomattaan olemaan vapaalla), käyttöä rahalle varmaan keksitään sitten aikanaan. Pitää vaan luomuseteleitä pyrkiä levittämään mahdollisimman laajalle (no liikkuvan työn ohella leviääkin kivasti eri puolille ihan vahingossa) ja toivoa että edes osumissa kävisi tuuri, joka korvaisi setelien määrän.

Edit: eikä mun palkoilla pääse tuhansien lappujen päivätahtiin kuitenkaan, vähintään kahdensadan setelin päiviä on vaan kolme
Eliezer
Euro-Master
Euro-Master

Post by Eliezer »

Totesin, että tänä vuonna olen tähän mennessä kirjannut vähemmän seteleitä (1078) kuin parhaimpana päivänäni (1111). Nyt kun nähtävästi Taivaan Isä on antanut elämälleni lisäaikaa, voisi sitä sairaslomaa vaikka välillä viettää setelienkin parissa. En varmaan tavoittele tuota ennätystä, mutta voisi yhden vuoden aikana kuitenkin enemmän kirjata kuin yhden päivän...
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”