Osumattomat putket

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Post Reply
STP
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Re: Osumattomat putket

Post by STP »

Kymppipuntin nykäisin systeemin ("yllättäen" ilman osumia), näkyi olevan parhaimmillaan toistakymmentä G00x/V yhdistelmää peräkkäin ja osa vielä pakkasileitä. Kyseessä kuitenkin Duisenbergit, joten jostain holvien kätköistä näitä nyt dumpataan Suomeen.
rahaman
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by rahaman »

Mietin, että jos setelit eivät tosiaan liiku kaupunginosien välillä niin ehkäpä 00100 alueella nyt kesällä vaikuttaa myös turistien suuri määrä. Jossakin Manskulla/Aleksilla/Espalla puolet kävelijöistä näyttää olevan ulkomaalaisia. He maksavat käteisellä, kun suomalaiset puolestaan käyttävät jotain pankkikorttia. Pohdin samaa jo Stadionilla yleisurheilua katsoessani, kun sielläkin oli aika lailla ulkomaalaisia. Sitä saa seteleitä, joita ihmiset ovat tuoneet mukanaan toisista maista, eikä niistä tule ollenkaan osumia.
Jukkap
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Jukkap »

rahaman wrote:Mietin, että jos setelit eivät tosiaan liiku kaupunginosien välillä niin ehkäpä 00100 alueella nyt kesällä vaikuttaa myös turistien suuri määrä. Jossakin Manskulla/Aleksilla/Espalla puolet kävelijöistä näyttää olevan ulkomaalaisia. He maksavat käteisellä, kun suomalaiset puolestaan käyttävät jotain pankkikorttia. Pohdin samaa jo Stadionilla yleisurheilua katsoessani, kun sielläkin oli aika lailla ulkomaalaisia. Sitä saa seteleitä, joita ihmiset ovat tuoneet mukanaan toisista maista, eikä niistä tule ollenkaan osumia.
Minä taas Stadionilla mietin, että olisipa paljon ulkomaalaisia seteleitä, että saisin hienon osuman :mrgreen: No eipä tullu :(
kauan_sitten
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by kauan_sitten »

Tjoo-oh. Edellinen aktiivinen osuma 4.6.! Passiivisia on toki tässä kuukauden mittaan muutama napsahtanut, mutta voisi olla "ihan kiva" nähdä osumailmoitustekstikin taas pitkästä aikaa.

Kovin tuntuu olevan syklittäistä luomukirjaajan osumasaalis. Aina välillä viimeisimpien 50 setelin joukossa saattaa olla jopa 3-4 osumaa, nyt aktiivisia osumia ei ole edellisessä 230 setelissä ainuttakaan. Ihan samalla tapaa siis träkkään kuin ennenkin, kaipa se sitten on tuuripeliä tämä harrastus.
Annan toisten mä talletella suuret setelit
rahaman
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by rahaman »

Jukkap wrote: Minä taas Stadionilla mietin, että olisipa paljon ulkomaalaisia seteleitä, että saisin hienon osuman :mrgreen: No eipä tullu :(
Toiveajattelua.

Ehkä tästä on puhuttu aiemminkin, mutta minne käytetyt setelit menevät täältä, jos se on ongelma, että tänne poolataan seteleitä muualta? Eli ei kai siinä eroa ole lasketaanko täällä liikkeelle täysin uusia seteleitä vai tuodaanko käytettyjä muualta, koska kirjaamattomia ne kaikki todennäköisesti kuitenkin ovat. Ongelma on se, että ne täällä jo kirjatut setelit poistuvat. Poolataanko niitä Viroon? Tuntuu, että siellä kun käy niin kaikki 20:t ovat L-alkuisia. Muita vaihtoehtoja ovat se, että Helsingissä kirjataan laiskemmin seteleitä kuin aiemmin, täällä on enemmän turisteja kuin aiemmin tai setelit poistuvat kierrosta nopeammin kuin ennen.

Käyn päivisin usein Lapuankadun Valintatalossa ostamassa jonkun limun tai snacksin. Lähes päivittäin saan sieltä 1-3 seteliä vaihtorahoina, eikä kertaakaan osumia. Sen sijaan hyvin kuluneita seteleitä erikoisillakin alkukirjaimilla, joten liekö Dommalla asuvat turistit vaikuttaneet nyt kesällä tuohon. Alan tulla jo vainoharhaiseksi, kun viimeinen osuma muistaakseni joskus helmikuun alussa Viking XPRS aluksella kirjatessani. Sen jälkeen on tainnut tulla yksi tai kaksi osumaa niin, että joku on kirjannut minun aiemmin kirjaamani setelin, mutta alkaa olla monien satojen osumattomien seteleiden putki, eikä mitään valoa näköpiirissä.
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Luumi »

607 seteliä kerkesi tulla ilman aktiivista osumaa, pääosin täältä Savon puolesta. Eipä ole ollut yhtä heikkoa missään ulkomailla reissatessa. Etelä-Euroopassakaan. :D

Silti tämä pelasti uudelta aktiiviosumattomuusennätykseltä (ennätys olisi ollu 660). Kiitokset vaan kaakon kulmaan jälleen kerran :)

Toki sitten passiivisten puolella oli astetta komeampaa. Kolme saksalaista, yksi hollantilainen ja yksi virolainen (jossa vieläpä oma kirjaus Virosta, peräti Tallinnan ulkopuolelta!)
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
Miksu77
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Miksu77 »

187 seteliä ehti tulla väliä edelliseen aktiiviseen osumaan, ehti tulla mieleen jo harrastuksen alkuajat.
Tämä kyllä korvasi odottamisen tuskan.
hattiwatti
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by hattiwatti »

Kuukausi mennyt ilman aktiivista osumaa. Lappuja tuona aikana naputellut 480 kpl eli lähes luomu linjaa. :wink:
Passiivisia sentään tullut muutama tuona aikana. Erityiskiitos näille kahdelle. :D
kirjasalla
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by kirjasalla »

Kuukauteen ei yhtään osumaa. :( Osumasuhdekin on tippunut luvattoman huonoksi, taisi olla 49.2? Toki seteleitä on kirjattuna se vajaa 250, aika vähän on siis vielä kirjaamiani seteleitä liikkeellä. Lähes joka päivä pääsen kirjaamaan suunnilleen sen 1-3 seteliä, hyvinä päivinä enemmän ja kun vanhempieni luona käyn kylässä, niin pitkälle toistakymmentä. Nykyään he käyvät "pankkireiällä" ennen tuloani ja muutenkin säästävät seteleitä edeltävällä viikolla. Huomaavaista...

Nyt olisi kyllä jo tosiaankin aika tulla jokin osuma. Toissayönä nimittäin näin unta, että olimme lähdössä Firenzeen ja nostin ison kasan seteleitä sinne mukaan otettavaksi. Tosi monessa oli nurkassa pieni X ja siitä tiesin että axon kanssa tulee nyt iso liuta osumia... Voi sitä onnen tunnetta. Ja herätessä harmitti.
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Juristi M »

Mutu-pohjalta sanoisin, että osumien saantia on viime aikoina vaikeuttanut se, että kiertoon on (ainakin pääkaupunkiseudulla) laskettu massoittain painotuoreita ranskalaisvitosia. Vastaavasti vanhempia vitosia on vähemmän kierrossa, joten osuman saaminen vitosilla näyttäisi nyt olevan vähän hankalampaa. Kyllä niitä osumia taas tulee, kun jaksaa kärsivällisesti kirjailla kaikki setelit. Noin puolet osumista tulee sitä kautta, että joku muu löytää kirjaamasi setelin. Kyllä se siitä ....
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master

Post by Aatos99 »

Juristi M wrote:Mutu-pohjalta sanoisin, että osumien saantia on viime aikoina vaikeuttanut se, että kiertoon on (ainakin pääkaupunkiseudulla) laskettu massoittain painotuoreita ranskalaisvitosia. Vastaavasti vanhempia vitosia on vähemmän kierrossa, joten osuman saaminen vitosilla näyttäisi nyt olevan vähän hankalampaa. Kyllä niitä osumia taas tulee, kun jaksaa kärsivällisesti kirjailla kaikki setelit. Noin puolet osumista tulee sitä kautta, että joku muu löytää kirjaamasi setelin. Kyllä se siitä ....
Minäkin olen huomannut saman,eli käyttämättömiä L027-,L028-ja L029-painokoodeilla varustettuja ranskalaisia vitosia tulee kaikkialta takaisin ja siksi en enää aio käydä vaihtamassa vitosia pankista,vaan mielummin kymppejä. Ei ole monelta viime pankkikeikalta tullut yhtään osumaa,kun suurin osa vitosista näin joulun jälkeen on ollut noita ranskalaisia..
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
kirjasalla
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by kirjasalla »

Totta kyllä. Tuntuu että ainakin puolet vitosista on aivan sileitä ja selvästi käyttämättömiä. No, ajan kanssa.

Todella tunnollinen olen kyllä ollut, Electronilla olen maksanut kuukauden sisällä vain kerran, kaikki muut käteisellä ja mahdollisimman järkevästi niin, että saa paljon vaihtorahoja. Kaikki olen kirjannut, muutamat jopa kaupan kassajonossa vanhalle kuitille riipustaen...
emppu
Euro-Master
Euro-Master

Post by emppu »

kirjasalla wrote:Totta kyllä. Tuntuu että ainakin puolet vitosista on aivan sileitä ja selvästi käyttämättömiä. No, ajan kanssa.

Todella tunnollinen olen kyllä ollut, Electronilla olen maksanut kuukauden sisällä vain kerran, kaikki muut käteisellä ja mahdollisimman järkevästi niin, että saa paljon vaihtorahoja. Kaikki olen kirjannut, muutamat jopa kaupan kassajonossa vanhalle kuitille riipustaen...
Kunnioitettavaa toimintaa osumakumppaniltani :D
Noihin uusiin lappusiin mennäkseni, niin ei rajoitu ainoastaan vitosiin joita on mun kokemuksen mukaan jaettu liikkeelle jo puolisen vuotta. Uusia pakkasileitä :note-50: :ä oon kirjannu viimeisen vuoden aikana, 4-6 kuuteen nippua viikoittain. (no en kyllä mökkikautena ihan tuota määrää) Viimeisin villitys oli menneellä viikolla 1 100 E/L-sarjan :note-20: :stä jotka pakkasileinä kirjasin systeemin saloihin.
Tavoitteeni osumasuhteeni suhteen on kai mennyttä kalua, pyrin vielä miljoonan kohdalla alittamaan 30. Nyt se on kiivennyt jo lohduttomiin lukemiin 1:30,18 :evil:
kauan_sitten
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by kauan_sitten »

Edellisiin voisin velä lisätä, että Helsingin keskusta on ollut itselleni aika kehno osuma-alue. Kierrätän ihan kiitettävästi seteleitä keskustan liikkeiden kautta, mutta aktiivisia osumia en näistä ikinä saa, ja passiivisten kanssakin on niin ja näin. Subjektiivistahan tämäkin toki on. Kerran jos toisenkin olen tutkinut Osumat-sivua ja huomannut muiden ebtareiden saaneen kertarykäisyllä hienoja osumia paikoista, joissa olen itse "kantis" ilman mitään tuloksia harrastuksen suhteen.

Tässä hommassa kaikki hyvä tuntuu tulevan ryppäissä, ja sitten on taas pitkiä kuivia kausia. Kun selaan omia seteleitäni taaksepäin, voin plärätä kolme, neljäkin 50 setelin sivua taaksepäin ilman osumaa, ja sitten taas yhdellä ainokaisella sivulla onkin neljä tähteä osumien merkkinä.

Kortin käytöstä off topicina sen verran, että itse käytin eilen omaani ensimmäistä kertaa noin kahteen vuoteen, kun vaadittavasta summasta uupui käteistä noin 80 euroa. Vein kissani kiireesti eläinlääkärin päivystykseen, eikä siinä matkalla ollut kyllä harrastus päällimmmäisenä mielessä. Muuten kortin käyttö ei houkuttele yhtään, ja suosisin varmasti käteistä ilman tätä sivustoakin.
Annan toisten mä talletella suuret setelit
keräilijä37
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by keräilijä37 »

kauan_sitten wrote:Edellisiin voisin velä lisätä, että Helsingin keskusta on ollut itselleni aika kehno osuma-alue.

suosisin varmasti käteistä ilman tätä sivustoakin.
Aivan oikeata asiaa tässä. Ensinnä kassoilla useimmiten pääsee nopeammin käteisen kuin kortin kanssa, ainoa poikkeus lienee kaupan oma luottokortti, jos linjat ovat auki. Mitä tulee Ranskan viitosiin ja muihin, kokemukseni mukaan pankista saa usein nipun hyvin ryppyisiä viitosia ja kymppejä, jotka kirjaimista ja tuoksusta päätellen ovat muualta tulleita ja taatusti ilman osumia. Että ei osumattomuus pakkasileitä U-papereita vaadi. :idea:
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”