Hier in belgië heb ik het enkel al gezien in blokker en bart smit
Maar ja dat zijn dan ook Nederlandse ketens.
Winkeliers gaan 100-euro biljetten weigeren
Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries
- MM8_NL
- Euro-Master
Blokker Nederland weigert ook biljetten van 100, zelfs als het aankoopbedrag bijna € 100 is.kamikaze wrote:Hier in belgië heb ik het enkel al gezien in blokker en bart smit
Maar ja dat zijn dan ook Nederlandse ketens.
In Duitsland (Berlin) heb ik nog niet meegemaakt dat biljetten geweigert worden. Mijn schoonmoeder is filiaalleidster van een grote supermarktketen en moet alles accepteren.
winkeliers gaan 100-euro biljetten weigeren
Ik vroeg me af of men wel een wettig betaalmiddel MAG weigeren.
Ik meen me te herinneren dat vroeger, in pre-eurotische tijden, een betaling slechts mocht geweigerd worden indien echt grote sommen betaald werden met onredelijk veel muntjes, of indien kleine sommen betaald werden met een onredelijk groot biljet. Er bestonden daarvoor (meen ik me te herinneren) zelfs officiële of officieuze richtlijnen.
Is er iemand die weet hoe dat nu zit, met de invoering van de euro?
Ik meen me te herinneren dat vroeger, in pre-eurotische tijden, een betaling slechts mocht geweigerd worden indien echt grote sommen betaald werden met onredelijk veel muntjes, of indien kleine sommen betaald werden met een onredelijk groot biljet. Er bestonden daarvoor (meen ik me te herinneren) zelfs officiële of officieuze richtlijnen.
Is er iemand die weet hoe dat nu zit, met de invoering van de euro?
-
- Euro-Master in Training
Tja wij aanvaarden ook nog alle biljetten maar geloof me vrij, als je eenmaal een vals biljet kreeg van vrij veel waarde dan zou je ze inderdaad weigeren.
Voor de euro kregen we 3 keer een biljet van 1000bef (25€), misschien waren er meer maar daar weet ik zelf niks van.
Sinds we de euro gebruiken hebben we tot nu toe al 2 keer een vals 20€ biljet gekregen.
Alles bij elkaar is dit 115€ dat we misliepen door valsmunters. De bank weigerd de biljetten terug te geven (begrijpelijk) en je krijgt ook geen andere in de plaats. Het enigste wat je krijgt is een document als bewijs voor in je boekhouding.
Ik begrijp de winkeliers zeer goed en steun ze dan ook in hun gedachtengang.
Indien het van mij zou afhangen zouden we okok geen grote coupures meer aanvaarden, maar door de soms grote bedragen moeten we ze wel blijven accepteren.
Voor de euro kregen we 3 keer een biljet van 1000bef (25€), misschien waren er meer maar daar weet ik zelf niks van.
Sinds we de euro gebruiken hebben we tot nu toe al 2 keer een vals 20€ biljet gekregen.
Alles bij elkaar is dit 115€ dat we misliepen door valsmunters. De bank weigerd de biljetten terug te geven (begrijpelijk) en je krijgt ook geen andere in de plaats. Het enigste wat je krijgt is een document als bewijs voor in je boekhouding.
Ik begrijp de winkeliers zeer goed en steun ze dan ook in hun gedachtengang.
Indien het van mij zou afhangen zouden we okok geen grote coupures meer aanvaarden, maar door de soms grote bedragen moeten we ze wel blijven accepteren.
- olskie bolskie
- Euro-Regular
Ik snap dat winkeliers bepaalde biljetten weigeren wegens valsmunterij, maar als je goed naar de alle echtheids kenmerken kijkt, moet je kunnnen zien of een biljet echt is of vals. En als dat 5 minuten duurt wil ik daar ook wel op wachten ( bij een biljet van 20, 50 € wat overdreven)
Maar als bij de kassa gelijk wordt gezegt dat ze biljetten van 100€ niet accepteren op een bedrag van 96 €, laat ik het staan een loop ik weg, het hoeft niet, ga wel ergens anders heen
Maar als bij de kassa gelijk wordt gezegt dat ze biljetten van 100€ niet accepteren op een bedrag van 96 €, laat ik het staan een loop ik weg, het hoeft niet, ga wel ergens anders heen
-
- Euro-Master in Training
Idd, Olskie, daar versta ik u in. voor een dergelijk bedrag zou ik het ook accepteren maar je hebt personen die bijvoorbeeld aan een hamburgertent een consumptie van 2€ betalen met een biljet van 50 of 100 en da is er een beetje over vind ik.
Die 2 20€ biljetten warover ik het eerder had waren niet te onderscheiden van de echte (op het eerste gezicht toch niet). De bankier had het ook niet gezien, maar toen de telmachine nog een tweede controle deed kwam alles aan het licht... Dus zijn sommige wel degelijk goed nagemaakt!
Die 2 20€ biljetten warover ik het eerder had waren niet te onderscheiden van de echte (op het eerste gezicht toch niet). De bankier had het ook niet gezien, maar toen de telmachine nog een tweede controle deed kwam alles aan het licht... Dus zijn sommige wel degelijk goed nagemaakt!
Toen ik een stapel vijfjes bij de bank stortte zat er op een keer een vijfjerufus50 wrote:Die 2 20€ biljetten warover ik het eerder had waren niet te onderscheiden van de echte (op het eerste gezicht toch niet). De bankier had het ook niet gezien, maar toen de telmachine nog een tweede controle deed kwam alles aan het licht... Dus zijn sommige wel degelijk goed nagemaakt!
tussen die onder UV-licht niet oplichtte. De bank nam het vijfje in beslag,
stuurde het naar De Nederlandsche Bank, maar zei erbij dat alshet vijfje toch
echt bleek te zijn ik die vijf euro alsnog op mijn rekening gestort zou krijgen,
en die kreeg ik gestort. Het kan dus net zo goed zijn dat die biljetten wel
echt waren, maar van zeer slechte kwaliteit (het was eeen Duits P008-vijfje).
Of heeft de Nationale Bank van België jullie laten weten dat de biljetten echt
vals waren?
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut