Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista
Re: Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista
Eikä ole niin varmaa että marketissakaan aina onnistuu isolla setelillä maksu. Seuraava tapahtui Espoossa Sellon Prismassa tänä vuonna: päätin päästä pitkään jemmaamastani satasesta eroon ja maksoin n.kympin ostokseni sillä. Oli iltapäivä mutta ilmeisesti kassahenkilö oli vastikään aloittanut vuoronsa kun kassassa ei ollut kuin jotain pikkuseteleitä (jotka olisi mulle kyllä kelvanneet). Niin sitten sataseni pistettiin jonkinlaiseen "putkipostiiin" jonka avulla se matkasi todennäköisesti infoon vaihdettavaksi ja hetken odottelun jälkeen kapseli palasi takaisin vaihtorahat mukanaan. Ja koko tämän ajan jono seisoi ja tuijotti takanani. Silloin hieman hävetti ja sekunnit tuntuivat pitkiltä, nyt voi jo hymyillä tapahtuneelle.
-
hamstraaja
- Euro-Newbie

Kiitos ystävällisistä sanoistasi Luumi, mahtavaa olla nyt viimein täälläkin mukana!
Ymmärrän erittäin hyvin tuonkin puolen, ja ei tulisi mieleenikään kiusata pienyrittäjiä/kahviloita yms (jotka vielä ylipäänsä enää käteistä ottava) näillä isommilla setkuilla. Lähinnä noita oikeasti isoja kauppaliikkeitä kehtaa niiden kanssa mennä häiritsenään menettämättä omia yöunia. Unohdin tosiaan kertoa, että olihan minulla jo yksi kokemus tältäkin vuodelta, mitä tulee isoilla lapuilla maksamiseen. Eli kehtasin jopa maksaa Sokokselle
setkulla kun halusin ostaa puolisolle n 12€ maksavat sukat. Iloisena ottivat sen vastaan ja vaihtorahat tulivat 50,20,10,5 jne. Tuo oli jo kyllä siinä rajalla että kehtaako
maksaa ja sitten
kohdalla pitäisi ostosten yhteissumman kyllä olla jo melkein triplat tuosta.
Olen tosiaan kaiholla lueskellut tätä foorumia ja varsinkin noita jo vuosia vanhoja keskusteluja, joiden aikaan tehtiin oikein olan takaa pankkikeikkaa ja porukalla oli oikeasti reppukaupalla lappuja. Itse olen aina ollut vain Sammon/Dansken asiakas ja nykyään toki myös S-pankin. Danskesta saa näköjään edelleen setkut sen kokoisina kuin pyytää ihan ilman mitään maksuja, mutta en ole toisaalta edes yrittänytkään saada nippukaupalla sitä tavaraa kerralla ulos. Itseasiassa pitäisi varmaan testata missä heidän rajansa menee???
Ja aivan samaa mieltä siitä, että en kehtaisi itsekään edes nykypäivänä kutsua pankiksi laitosta josta ei saa ensinnäkään jokaista setelikokoa (en enää tietenkään laske
tähän mukaan) ja mielellään ihan kunnon määriäkin per setelikoko. Tämän kohdalla esim S-pankki reputti oman "stressitestini" kun myivät vain eioota
setkujen kohdalla. Samoin ylipään isommissa määrissä esim
setkuja luulisi käyvän sama juttu, ainakin mitä olen tältäkin foorumilta lukenut. Eli Danskella mennään jos haluan pelata varman päälle, mutta toisaalta sitten jonottaa ja raahautua Pasilaan asti.
Edit: RaijaL kiitos omasta kommentistasi koskien
käyttöä! Riippuu varmaankin ihan tuurista kuten olen jo aiemmin kirjoittanut. Vuoronvaihto keskellä päivää on varmaan se pahin skenaario, siihen ei voi oikein varautua etukäteen varsinkin jos olet jo jonossa.
Ymmärrän erittäin hyvin tuonkin puolen, ja ei tulisi mieleenikään kiusata pienyrittäjiä/kahviloita yms (jotka vielä ylipäänsä enää käteistä ottava) näillä isommilla setkuilla. Lähinnä noita oikeasti isoja kauppaliikkeitä kehtaa niiden kanssa mennä häiritsenään menettämättä omia yöunia. Unohdin tosiaan kertoa, että olihan minulla jo yksi kokemus tältäkin vuodelta, mitä tulee isoilla lapuilla maksamiseen. Eli kehtasin jopa maksaa Sokokselle
Olen tosiaan kaiholla lueskellut tätä foorumia ja varsinkin noita jo vuosia vanhoja keskusteluja, joiden aikaan tehtiin oikein olan takaa pankkikeikkaa ja porukalla oli oikeasti reppukaupalla lappuja. Itse olen aina ollut vain Sammon/Dansken asiakas ja nykyään toki myös S-pankin. Danskesta saa näköjään edelleen setkut sen kokoisina kuin pyytää ihan ilman mitään maksuja, mutta en ole toisaalta edes yrittänytkään saada nippukaupalla sitä tavaraa kerralla ulos. Itseasiassa pitäisi varmaan testata missä heidän rajansa menee???
Ja aivan samaa mieltä siitä, että en kehtaisi itsekään edes nykypäivänä kutsua pankiksi laitosta josta ei saa ensinnäkään jokaista setelikokoa (en enää tietenkään laske
Edit: RaijaL kiitos omasta kommentistasi koskien
Noin yleisesti huomioinut, että kolikot ovat nykyisin "myrkkyä" monille pienyrittäjille, koska heidän on hankala
saada niitä hävitettyä ilman ylimääräistä rahanmenoa. Ite tosiaan vaihdan kauppiaalta kolikot pois ja yleensä
roudaan ne maksutta omalle tilille (max. 300€/kk) joko omaan pankkiin tai naapuripitäjän talletusautomaattiin.
Täällä kun ei enää ole kuin seteleitä syövä Otto+ ja Alavudella on vielä? Talletus-Ottokin.
Että vinkiksi ebtareille, jos haluaa hyviin väleihin pienyrittäjän kanssa, ottakaa sillä
setelillä kauppiaan
lantit pois ja kantakaa lähistön Talletus-Ottoon ne.
Sitten takaisin myymälään ja vaihtamaan kassan setelit päittäin...
PS. Näin kun huhu on kulkenut hyvin, että leevillä on kolikoita; paikalliseen pizzeriaan uppoaa kakkosia ja ykkösiä,
satunnaiset torimyyjät ovat tarvinneet vaihtorahaa, Hiekkarannan tanssilavan pubiin on isommat kolikot kelvanneet,
Veikon Koneeseen hukkui useempi kymppi ykkösiä, kun heidän hinnat loppuu ..99:- ja kyläkauppias puolestaan ilahtui,
kun vaihdoin kesätapahtuman jäljiltä kolikot ja vitoset pois nurkista pyörimästä.
saada niitä hävitettyä ilman ylimääräistä rahanmenoa. Ite tosiaan vaihdan kauppiaalta kolikot pois ja yleensä
roudaan ne maksutta omalle tilille (max. 300€/kk) joko omaan pankkiin tai naapuripitäjän talletusautomaattiin.
Täällä kun ei enää ole kuin seteleitä syövä Otto+ ja Alavudella on vielä? Talletus-Ottokin.
Että vinkiksi ebtareille, jos haluaa hyviin väleihin pienyrittäjän kanssa, ottakaa sillä
lantit pois ja kantakaa lähistön Talletus-Ottoon ne.
PS. Näin kun huhu on kulkenut hyvin, että leevillä on kolikoita; paikalliseen pizzeriaan uppoaa kakkosia ja ykkösiä,
satunnaiset torimyyjät ovat tarvinneet vaihtorahaa, Hiekkarannan tanssilavan pubiin on isommat kolikot kelvanneet,
Veikon Koneeseen hukkui useempi kymppi ykkösiä, kun heidän hinnat loppuu ..99:- ja kyläkauppias puolestaan ilahtui,
kun vaihdoin kesätapahtuman jäljiltä kolikot ja vitoset pois nurkista pyörimästä.
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
-
hamstraaja
- Euro-Newbie

Hei Leevi! Kiitos tuosta infosta. Sinullahan on siellä aivan loistava paikallinen verkosto, jossa käteinen liikkuu ja vielä molempiin suuntiin. En voi kun nostaa hattua! En tiedä onko vaan omaa ennakkoluuloa, mutta tuntuu että meillä täällä Suomen omassa "metropolissa" on vaikea luoda tuollaisia suhteita ja kaikki vaan epäilevät sinua huijariksi (edelleenkin vika voi olla toki vaan omassa ajattelussani). Sinällään sääli, koska täällähän näitä erisuuruisia käteistä käyttäviä toimijoita on ihan tajuton määrä pienellä maantieteellisellä alueella. Tuntuu että helpointa on vaan maksaa esim
:llä ja pyytää vaikka
:a takaisin koko vaihtoraha, niin silloin ollaan kyllä useimmiten myötämielisiä jos vaan kassassa on sitä rahaa.
Ps. Tuoreita havaintoja "kentältä". Kävin tänään viimeisen lomaviikon alkamisen kunniaksi aivan keskellä päivää tekemässä pienen "shoppailukierroksen" täällä Helsingin kantakaupungin alueella levittäen muutamia
,
ja
setkuja. Tein seuraavat havainnot: kuten jo joitain vuosia sitten havaitsin, maanantait ovat yleisesti hiukan haastavia vaihtorahapuolella etenkin pikkusetelien kohdalla. Ja tämähän on aivan luonnollista. Näin jo etukäteen useammassa paikassa, miten kassassa ei ole joko vielä ollenkaan
setkuja tai sitten esim hyvin pieni määrä juurikin
:n lappuja. Noh valtava yllätys tuli Lidlissä, kun edelläni oleva miekkonen maksoi pokkana
:n lapulla tyylin varmasti alle 50e ostokset..... Myyjä otti setelin vastaan aivan pokkana, käytti sen skannerin läpi ja antoi takaisin mielestäni useamman
lapun ja päälle pikkusilppua. Eli edelleenkin ihan tuurista kiinni.....
Ps. Tuoreita havaintoja "kentältä". Kävin tänään viimeisen lomaviikon alkamisen kunniaksi aivan keskellä päivää tekemässä pienen "shoppailukierroksen" täällä Helsingin kantakaupungin alueella levittäen muutamia