Wanneer:
Zaterdag 25 Februari 2006
(Dit is het weekend waarop beide voorjaarsvakanties elkaar kruisen, dus regio noord/midden en regio zuid)
Waar:
Amsterdam.
Het stadscentrum en de omliggende stadsdelen worden 'onveilig' gemaakt.
Hoe? Lees door!
Waarom:
Er zijn niet mega-veel EBT meetings, eerder het tegengestelde is waar.
Aangezien de internationale meetings door gaan in Augustus en er een gat valt na de huidige meeting in Leiden van afgelopen weekend en komende zomer, is het goed dit gat op te vullen.
Amsterdam is gekozen omdat het nog niet eerder het toneel is geweest voor EBT'ers, goed bereikbaar is ongeacht welk transportmiddel je wenst te gebruiken en de stad zich goed leent voor meetings. Er is voldoende te doen, te zien, de mensen zijn redelijk ruimdenkend in vergelijk met andere delen van het land en het is dan ook de ideale basis voor de volgende meeting.
Wat:
Op de zaterdag verzamelen we ons bij het Centraal Station om 10.30h. Vroeger heeft geen nut aangezien er dan toch nog niets te beleven valt.
Vanaf het CS vertrekken we naar de dam. Breng dus ook wat biljetten van thuis mee.
Eens op de Dam kan er naar hartelust gepint worden bij diverse ATMs (er zitten er 5).
Vervolgens kijken we op de dam of er mensen serienummers willen afstaan. Doorgaans is hier redelijk kans op, gezien er heel wat mensen stilstaan om de duiven te voeren, te kijken naar levende standbeelden enzovoorts. Maar dit keer is er dus ook een extra 'attractie' aanwezig: Een horde EBT'ers!
Ook op de dam gaan we een groepsfoto maken. Afhankelijk van het licht, het weer en de omvang van de groep, alsmede persoonlijke inbreng van de deelnemers, kunnen we het paleis op de dam als achtergrond nemen, of het monument.
Inmiddels loopt het richting 12 uur, tijd dus om een hapje te gaan eten.
Dat kan bij een fastfood keten naar keuze. Wederom afhankelijk van de groepsomvang en wensen van de groep zullen bepaalde locaties afvallen, kanshebbers zijn uiteindelijk de BurgerKing en de KFC, en voor de liefhebbers van alien broodjes is er natuurlijk de Mac

Na de lunch, die het beste niet te rijkelijk wordt genuttigd, gaan we als dat mogelijk is (moet nog even navraag over worden gedaan) kijken of er een kerk te bezichtigen is. Hoog op het lijstje staan de grote kerk op de dam, en de Westerkerk, bij de Westermarkt.
Afhankelijk van de tijd kunnen we dan nog het Anne Frankhuis bezoeken, voor wie dit stukje historie eens in levende lijve wil meemaken.
Daarna gaan we naar de Albert Cuyp markt, als het tenminste nog voor 15h is.
Op de Albert Cuyp markt, wellicht de bekendste markt van Amsterdam, is een veelzijdigheid aan artikelen te krijgen. Wij kunnen echter ook goed terecht om de marktkooplui eens goed te helpen met de herverdeling van biljetten!
Tegen het eind van de middag (de markt loopt af zo tussen 16h en 17h) willen de meeste marktlieden graag af van kleine coupures, zodat ze het gemakkelijker hebben met het tellen van de biljetten na afloop van de markt.
Het is dus verstandig om veel 50- en 20-Euro biljetten mee te nemen.
Onderweg naar de Albert Cuyp komen we echter toch weer op de dam, dus er kan desgewenst nog bijgepint worden.
Ook op de Albert Cuyp markt zit een pinautomaat, opties om aan verse biljetten te komen afgezien van het ruilen zijn er dus genoeg.
Zo rond 16.30 zullen we vermoeddelijk genoeg gewisseld hebben op de markt, al kan het ook wat vroeger of later worden.
Geen probleem!
Hierna gaan we terug richting dam, om daar een eerste splitsing te maken mochten er mensen zijn die niet het avondeten blijven nuttigen.
We moeten op de Dam toch overstappen op een andere tram, om bij het restaurant te komen.
Wat (deel 2) : Het Restaurant
In Amsterdam moet je goed opletten waar je gaat eten.
Je hebt enorm veel eetgelegenheden, maar de meeste zetten je rotzooi voor tegen een veel te hoog bedrag.
Niet doen, dus!
Daarom gaan we per tram een eindje het centrum uit.
Naar een restaurant dat niet is ingesteld op toeristen, die toch niet terugkomen, maar het juist moet hebben van klantenbinding.
Ook is de prijs beter te doen, gezien de ligging.
In verband met de aanwezigheid van vegetariers moet er ook rekening worden gehouden met het restaurant. Alsook de smaak van mensen. Niet iedereen lust alles.
Daarom gaan we naar een Wok-restaurant.
Maar niet alleen Wok.
Het restaurant kan zo'n 700 mensen tegelijkertijd aan, er is dus ruim plaats. De gerechten lopen uiteen van Chinees, Japans, overig Aziatisch tot zelfs enkele uitschieters naar de Europese keuken.
Het mooie is echter, dat je onbeperkt kunt eten.
En, eten wat je wilt, hoe je het wilt, wanneer je het wilt!
Het is namelijk een lopend buffet, MET koks.
Je kunt natuurlijk reeds bereide gerechten nemen, er is een dim sum eiland, een fruit- en dessert eiland en een specialiteiten eiland.
De kracht ligt echter ook bij de eilanden met verse, onbereide artikelen.
Je neemt een aantal dingen die je bij elkaar in 1 gerecht zou willen hebben. Dit doe je op je bordje.
Je loopt vervolgens naar de kok die het voor je bereid, bij de kok mag je ook nog een sausje kiezen, van mild tot zeer pittig.
Ondertussen kun je, als je wilt natuurlijk, een praatje maken met de kok.
Enkele minuten later krijg je het gerecht mee op een ander, schoon bord.
Drinken wordt overigens wel apart afgerekend.
Zoals ik al zei, dit restaurant moet het hebben van z'n goede naam. En die hebben ze! Dagelijks worden tussen de 1000 en 1500 mensen bediend, feestdagen niet inbegrepen. En ondanks die enorme aantallen staat de kwaliteit hoog in het vaandel bij ze.
Mocht er toch iets niet helemaal aan je wens voldoen, dan maken ze dit in orde voor je. Zelf heb ik daar echter tot op heden nog geen gebruik van hoeven maken

Wat (deel 3)
Na het eten bij het restaurant, dat afhankelijk van de sfeer en deelnemers tot voorbij sluitingstijd zou mogen duren (je wordt er niet uitgewerkt, zegmaar, zoals veel restaurants wel doen wanneer je na zit te tafelen), is het tijd voor het einde van de meeting.
Mensen die met het openbaar vervoer zijn gekomen stappen het beste op station Sloterdijk weer op de trein. Dit station ligt westelijk van het Centraal Station langs de ringweg A10.
Mensen die met ander vervoer zijn gekomen kunnen vanaf het restaurant terugrijden naar het CS door een direkte busverbinding.
Mensen die uit Amsterdam of de randstad komen, of per auto zijn gekomen, kunnen eventueel nog het Amsterdamse nachtleven in duiken door terug te keren richting centrum. Het nachtnet voorziet in vervoer in Amsterdam en in de randstad. Houdt er echter wel rekening mee dat je dagretourtje een dagretourtje is. Neem anders een weekendretourtje en check even of het nachtnet niet een extra bijdrage kost, wanneer je je kaartje gaat kopen.
Vanaf hier ligt het eigenlijk open wat er nog gaat gebeuren. Mensen die doorgaan vervallen dan in de after-meeting..
Benodigdheden:
Naast het vervoer en geld voor parkeren en wisselen tbv EBT, heb je het volgende nodig..
- Een geldig legitimatiebewijs. Moet je toch zowieso bij je hebben, maar er wordt in Amsterdam sneller naar gevraagd dan elders. En hits zijn leuk, maar of een hit met het politiebureau je ook gelukkiger maakt?

- Een geldige strippenkaart. Vermoeddelijk worden er 10 strippen gebruikt, neem dus liefst een lege 15-strippenkaart mee: wat extra speling kan geen kwaad!
- Een goed humeur. Een meeting staat of valt bij de deelnemers. Als ik de voorgaande verhalen zo lees, moet dat echter geen probleem zijn

Wie ben ik en waar bemoei ik me mee?
Hahaha, die vraag zat er aan te komen, natuurlijk!
Ik ben nog niet zo lang bezig in het EBT wereldje, daarom zullen vele mensen mij hier niet kennen. Ik ben echter al een geruime tijd aktief op het internet en met online communities, waaronder enkele zeer succesvolle die ik zelf ben begonnen. Aangezien ik toch helemaal in EBT geraakt ben leek het me leuk om ook eens een steentje bij te dragen aan deze community. Meetings heb ik meer dan voldoende georganiseerd: Toch ruim boven de 30 stuks! Begonnen in Augustus 2001 worden meetings die ik organiseer binnen m'n eigen communities altijd bezocht door een varieerend aantal deelnemers, uiteenlopend van 5 tot 35 mensen (en een enkele uitschieter van 40).
Al die meetings heb ik eigenhandig georganiseerd, met hooguit enige hulp in de vorm van iemand vragen om een paar situatie-foto's als ik zelf niet eenvoudig op een plaats kom waar een meeting wordt georganiseerd.
Als Amsterdammer ben ik helemaal goed bedreven in meetings in Amsterdam, natuurlijk. (voorbeeldje..)
Om een lang verhaal kort te maken: No worries, it's gonna be great!
Tot zover het voorstel, laat maar weten wat je ervan vindt, of het je leuk lijkt, of je er voor voelt om te komen enzovoorts. Alle input is welkom, maar begrijp wel dat er in een dag maar een beperkt aantal uren zitten. Heel cultureel Amsterdam langslopen zit er dus helaas niet in, maar je zou natuurlijk altijd een hotelovernachting kunnen boeken om vervolgens Zondags nog op eigen kracht wat museums langs te gaan ofzo...
Een hotelovernachting kan zo duur en zo goedkoop als je zelf wilt. Voor goedkoop is (youth-) hostel een goed steekwoord, voor duur is krasnapolski een goed uitgangspunt

NB. Omdat dit plan behoorlijk ver uitgewerkt is en ook de nodige input kan verwachten staat het als een los topic. Door elkaar roepen kan altijd nog op #ebt.nl