Privacy-vraagje

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Post Reply
martinus
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 70
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:17 pm

Privacy-vraagje

Post by martinus »

Veel EBT'ers (waaronder ik) zetten in het commentaarveld bij een biljet een aanduiding omtrent de plaats waar ze het biljet ontvangen hebben: een persoon, een winkel, noem maar op. Op die manier komen die "bronnen" van biljetten op een identificeerbare wijze in een geautomatiseerd gegevensbestand terecht.
Alvast in de Belgische wetgeving wordt gevraagd dat dit alleen kan wanneer de betrokkenen hun toestemming daartoe gegeven hebben - een toestemming die voor ons geval in de praktijk wellicht zelden of nooit gevraagd wordt.
Ik meen begrepen te hebben dat de EBT-gegevens op een server in Finland staan. Ik weet niet hoe het zit met de Finse wetgeving terzake, maar ik vermoed dat die niet al te veel zal verschillen van de Belgische (en vele andere Europese) regelgevingen.


Nu vermoed ik dat het de meeste mensen weinig kan schelen of ze op deze manier in een gegevensbank terechtkomen. Maar ik kan me inbeelden dat er mensen of situaties zijn waarbij dat (om ernstige of "onnozele" redenen) gevoelig ligt.

Vraag: heeft iemand een beter zicht op de juridische kant hiervan? En heeft iemand al concrete voorbeelden van discussies of problemen hierrond?
User avatar
Venga
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1727
Joined: Tue Mar 04, 2003 7:57 am
Location: Utrecht Netherlands
Contact:

Post by Venga »

Uit de FAQ... :roll:

Wat is jullie beleid inzake privacy?
Een korte samenvatting:
Je e-mailadres zal niet worden verkocht of weggegeven aan derden.
Het is noodzakelijk om een aantal van de door jouw invoerde gegevens te gebruiken om statistieken voor de site te kunnen maken.
Het supportteam kan de gegevens van je biljetten wijzigen wanneer je dat vraagt, alleen de webmaster heeft toegang tot je e-mailadres.
Cookies worden gebruikt om de gegevens over je sessie te onthouden en om automatisch in te kunnen loggen als je dat wilt.
Zie de volgende vragen voor meer details.


Hoe gebruiken jullie mijn e-mailadres?
EuroBillTracker brengt je via een e-mail op de hoogte wanneer iemand een biljet heeft ingegeven dat jij al eerder hebt ingevoerd. Als je de checkbox in je instellingen hebt aangevinkt ontvang je eens in de zoveel maanden de EBT nieuwsbrief. Je kunt je hiervoor afmelden door op de link te klikken die je in de nieuwsbrief zult aantreffen of door de checkbox in je Account Details uit te vinken. Als er een serieus probleem is i.v.m. je EBT account dan kan de webmaster contact met je opnemen om één en ander op te helderen. Je e-mailadres zal niet worden weggegeven aan EBT gebruikers of aan derden.


Maken jullie gebruik van cookies?
Ja, er worden cookies gebruikt om de gegevens van je huidige sessie op te slaan en voor de standaard taal waarmee je de site bekijkt. Ook als je gekozen hebt om je login te bewaren dan worden je e-mailadres en gecodeerde wachtwoord hierin opgeslagen.


Welke gegevens slaan jullie op over mij en mijn biljetten?
We slaan de volgende items op over je account: e-mailadres, gebruikersnaam, gecodeerde wachtwoord, profiel (je eigen omschrijving over jezelf), het adres van je website (als je dat hebt ingevuld), de datum wanneer je jezelf hebt aangemeld en de datum dat je voor het laatst een biljet hebt ingegeven, je standaard waarden voor stad, land en postcode, het ID van de EBT gebruiker die je naar EBT heeft verwezen (indien bekend), de internet site die je de eerste keer naar EBT heeft verwezen, of je een nieuwsbrief wilt ontvangen of niet, in welke taal je de nieuwsbrief wilt ontvangen en het IP adres van de computer waarmee je toegang hebt tot EBT.

De volgende gegevens worden opgeslagen van elk biljet dat je bij ons in het systeem ingeeft: je gebruikers ID, de waarde van het biljet, het serienummer (en short code), je opmerkingen over het biljet, de datum wanneer je het biljet hebt ingegeven en de locatie (stad, land, postcode).


Wie hebben toegang tot de gegevens die ik heb ingevoerd?
Andere EBT gebruikers kunnen je gebruikersnaam zien, de datum waarop je jezelf hebt aangemeld, de datum van je laatst ingegeven biljet, het aantal biljetten, het aantal hits, je publieke profiel, je locatie en het adres van de homepage als je die hebt opgegeven. Kijk bij de Top 10 gebruikers aan de rechter zijde voor wat voorbeelden.

Het is essentieel voor het doel van de site dat we een aantal gegevens kunnen gebruiken die je hebt ingegeven om statistieken te genereren. Een aantal van deze statistieken zijn privé en worden alleen aan jou getoond, bijvoorbeeld de complete lijsten met biljetten die je hebt ingegeven, een overzicht met de waarden van je biljetten en een kaartje met daarop de plaatsen waar je biljetten hebt ingegeven. Andere statistieken zijn weer publiek, zoals de overzichten van de gebruikers zoals boven al is beschreven. Er zijn ook een aantal statistieken die niet kunnen worden toegeschreven aan individuele gebruikers, zoals het aantal biljetten dat is ingegeven in een bepaald land. Kijk onder Statistieken voor voorbeelden.

Het EuroBillTracker support team heeft een paar extra mogelijkheden: zij kunnen de gegevens van een biljet aanpassen wanneer je hebt aangegeven dat je de gegevens van het betreffende biljet wilt wijzigen. In dat geval dien je zowel je gebruikersnaam als het serienummer te geven.

De hit moderators kunnen een lijst zien van al je hits. Zij kunnen beslissen of een hit interessant is of niet

De webmaster heeft de complete toegang tot de database, inclusief je e-mailadres. Deze informatie wordt normaal gesproken gebruikt als er sprake is van problemen bij het inloggen. Merk op dat we je wachtwoord nergens in platte tekst opslaan. Het is dus onmogelijk voor wie dan ook om je wachtwoord te bekijken.


Hoe kan ik controleren of de gegevens correct zijn? Hoe kan ik incorrecte gegevens corrigeren? Hoe kan ik mijn gegevens verwijderen van jullie systeem?
Alle gegevens die je hebt ingevoerd kun je zien op de site. Als er foutjes staan in je gebruikersaccount (zoals een verkeerde postcode) dan kun je deze zelf herstellen bij "Instellingen". Als er fouten staan in de biljetten die je hebt ingegeven, stuur dan een e-mail naar het EBT supportteam en geef duidelijk aan wat je wilt verbeteren. Zie de FAQ van biljetten voor meer details. In het ondenkbare geval dat je alle gegevens over jezelf wilt verwijderen van de site (een optie welke noodzakelijk is vanwege wettelijke bepalingen over gegevensbescherming), stuur dan een e-mail naar het contactadres dat je hieronder kunt vinden en vertel ons wat je wilt dat we doen met jouw gegevens.


Hoe beschermen jullie de gegevens tegen ongeautoriseerde toegang door derden?
We hebben een eigen server voor EuroBilltracker, dus alleen de EBT administrators hebben toegang tot de webserver. De server zelf staat in een veilige ruimte en is beveiligd met een firewall. Er worden geen gegevens opgeslagen of gegenereerd buiten de Europese Unie. Deze ristrictie is noodzakelijk in verband met de EU richtlijnen ten aanzien van gegevensbeveiliging.


Met wie kan ik contact opnemen wanneer ik juridische vragen heb over jullie privacy beleid?
Dat is avij, aangezien de server draait in Finland en daarmee onder de Finse wetgeving valt.

Contact informatie:
Anssi Johansson
Viides linja 12 D 73
FI-00530 HELSINKI
Phone: +358 50 5275147
Fax: +358 2 777 6444
E-mail: ebtlegal, gevolgd door het "at" symbool, miuku punt net.

Gebruik dit e-mailadres niet voor standaard vragen, daarvoor kun je terecht bij het EuroBillTracker support team. Het adres daarvan staat onderaan deze pagina.
martinus
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 70
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:17 pm

Post by martinus »

Mijn vraag ging niet over MIJN gegevens (door mijn deelname aan EBT ga ik er mee akkoord dat die worden opgeslagen zoals aangekondigd; ik had trouwens de FAQ rond privacy geraadpleegd alvorens mijn berichtje te schrijven).
Mijn vraag ging over het feit dat ik, wanneer ik biljetten invoer, ook gegevens over ANDEREN vermeld die daar niet per se hun toestemming voor gegeven hebben...
Carnager
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 154
Joined: Mon Sep 19, 2005 10:49 am
Location: Amsterdam, The Netherlands
Contact:

Post by Carnager »

Persoonlijk houd ik mij aan een soort netiquette die ik voor mezelf heb bepaald..
Heb ik een biljet op een publiek toegankelijke plaats verkregen (winkel, atm, ...) dan vul ik alles zo compleet mogelijk in. (postcode incl. letters, zo veel mogelijk relevante gegevens in comments field).
Heb ik een biljet prive verkregen (vrienden, familie, whatever) dan vul ik van de postcode alleen 4 cijfers in (wijk-nauwkeurig dus) en in het comment field komt een algemene opmerking die in ieder geval niet de herleiding bevat naar waar het biljet vandaan komt.
Op die manier blijven prive locaties gewaarborgd maar is het nog altijd redelijk goed traceerbaar in geval van een hit hoeveel km een biljet gereisd heeft etc...
Persoonlijk lijkt me dit voldoende om de privacy van andere niet te schaden maar wel zo goed mogelijk data in te voeren binnen ebt.

Overigens houdt ik naast ebt een 'standaardlocaties formulier' bij zodat ik locaties waar ik vaker kom consistent kan ingeven. Is wel zo mooi, en zo'n formulier is een kwestie van een notepadje openen en per regel een locatie (zoals je hem in het comment field zou zetten) en bijbehorende postcode neerzetten. Scheelt op termijn veel typwerk bovendien.
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13130
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Post by vermeer »

Je kunt ook een naam verzinnen, waarvan jij alleen werkelijk op wie het betrekking heeft. Ik heb er verscheidene.
Rufes
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2203
Joined: Sun Jan 09, 2005 7:09 pm
Location: Uitgeest, Noord Holland

Post by Rufes »

Superboer, Zeeheld e.d

Ik doe gewoon als opmerking de naam van wie ik de biljetten heb gehad
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13130
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Post by vermeer »

De enigste die ik heb zijn: winterpret, akerk, zeeheld, marleentaria, boekenparadijs en turfvries. De rest is normaal.
User avatar
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1710
Joined: Fri Apr 19, 2002 11:11 am
Location: The Netherlands

Post by HNL »

Wat betreft de opmerkingen in het commentaarveld: daar zul je als gebruiker zelf ook je verantwoording in moeten nemen. Ik neem aan dat je de mensen zegt waar je de biljetten voor nodig hebt (in geval van familie, et cetera). Buiten de banken om zal de tegenpartij altijd weten waarom je de biljetten wilt 'lenen'. Op het moment dat je daar onzorgvuldig mee zou gaan en daardoor vragen ontstaan, dan kan er altijd een e-mail gestuurd worden naar de webmasters die op basis van de gegevens al dan niet tot actie kunnen overgaan.

Toch zullen de resultaten van deze thread uitsluitend uitmonden in 'ik vind dit' of 'ik denk dat'. Als je zeker wilt weten hoe EBT met dergelijke vraagstukken om gaat verwijs ook ik je naar de FAQ, en dan met name het laatste deel:
EuroBillTracker.com FAQ wrote:Met wie kan ik contact opnemen wanneer ik juridische vragen heb over jullie privacy beleid?
Dat is avij, aangezien de server draait in Finland en daarmee onder de Finse wetgeving valt.

~ + aanvullende contactinformatie ~
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 761
Joined: Mon Nov 03, 2003 11:58 am
Location: Geraardsbergen
Contact:

Post by rufus50 »

Bwa als ge de plaats van ontvangst plaatst en dit is een winkel of dergelijke dan zou het dom zijn om hiertegen klacht neer te leggen, voro de winkel is het in dat geval een vorm van gratis reclame.. :wink:
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13130
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Post by vermeer »

Het maakt wel verschil of het een normale transactie of de complete dagomzet van een winkelier is.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”