Volgend artikel verscheen vandaag in de pers:
Uit een onderzoek van de Belgische nationale bank blijkt dat de Belg zijn aankopen vooral met cash geld doet. Vier op de vijf van onze dagelijkse aankopen betalen we met briefjes en munten.
Volgens de studie van de Nationale Bank werden in 2003 bijna drie miljard betalingen gedaan met cash, of 81,3 procent van het totale aantal betalingen.
Debetkaarten, zoals Bancontact, waren goed voor 14,8 procent, kredietkaarten voor 1 procent en de elektronische portemonnee (Proton) voor 2,9 procent.De cheque is dan weer zo goed als verdwenen. Minder dan 1% van de betalingen gebeurt met een cheque.
Maar naarmate het bedrag toeneemt komt er steeds vaker elektronica bij kijken. Vanaf 40 euro betalen we het vaakst met een bankkaart. Dat betekent dat het aandeel van cash geld in het totale betaalde bedrag kleiner is: 62,7 procent. De debetkaarten vertegenwoordigen hier 32,2 procent, de kredietkaarten 4,4 procent en Proton 0,7 procent.
"Cash geld moet blijven"
De Nationale Bank onderzocht ook de kosten en de voor- en nadelen van de verschillende betaalmiddelen. Conclusie: economisch bekeken is per euro omzet een debetkaart het goedkoopste voor de financiële sector en de distributie.
Toch pleit gouverneur Guy Quaden van de Nationale Bank ervoor om niet te evolueren naar een maatschappij waar alleen elektronisch wordt betaald.
Quaden: "De mensen willen nog altijd baar geld kunnen gebruiken. Dus moet de beschikbaarheid van baar geld gegarandeerd worden, misschien nog beter dan vandaag.
bron: vrtnieuws.net
Belgen betalen vooral met cash geld
Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries
Belgen betalen vooral met cash geld
16.000 biljetten / 180 hits
- J€SS
- Euro-Expert in Training
ja maar ik kan met het wel anders voorstellen hoor!
tot augustus had ik bijna nooit cash op zak. Alleen als ik naar de markt ging, of ergens anders waar ik wist dat ik niet kon pinnen.
Maar nu zou ik het zonde vinden om digitaal te betalen
dus laat ze indeerdaad maar zwerven
tot augustus had ik bijna nooit cash op zak. Alleen als ik naar de markt ging, of ergens anders waar ik wist dat ik niet kon pinnen.
Maar nu zou ik het zonde vinden om digitaal te betalen

groetjes van een mamma van 3
-
- Euro-Master in Training
Tja voor de winkeliers is het elektronisch betalen ook vrij duur eigenlijk, maar het aspect veiligheid is ook veel waard.
Langs de ene kant ben ik pro elektronische betalingen, ma al den andere kant is het dan weer slecht voor EBT.... Da ge meost weten hoeveel duizenden euro's ik deze week mislopen ben door die bancontactapparaten... maja khad toch geen tijd om in te voeren.
Langs de ene kant ben ik pro elektronische betalingen, ma al den andere kant is het dan weer slecht voor EBT.... Da ge meost weten hoeveel duizenden euro's ik deze week mislopen ben door die bancontactapparaten... maja khad toch geen tijd om in te voeren.
- tinka
- Euro-Master in Training
iemand kandidaat om mijn biljetten in te voeren
meer biljetjes door de drukke dagen, helaas geen invoertijd, wil dus zeggen, binnekort heb ik een lijst van anderhalve maand hier liggen.
denk dak mijn invoerrecord ga breken in januari.
Bancontacten is misschien een paar duizend euro gemist aan biljetten maar ach, kheb er nog genoeg om te noteren.

meer biljetjes door de drukke dagen, helaas geen invoertijd, wil dus zeggen, binnekort heb ik een lijst van anderhalve maand hier liggen.
denk dak mijn invoerrecord ga breken in januari.

Bancontacten is misschien een paar duizend euro gemist aan biljetten maar ach, kheb er nog genoeg om te noteren.
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801