Invoering van de euro in Zweden

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Post Reply
nodisch18
Euro-Master
Euro-Master

Invoering van de euro in Zweden

Post by nodisch18 »

Ericsson mogelijk weg uit Zweden bij afwijzing euro

Bron: http://www.nu.nl

STOCKHOLM - De fabrikant van telecomapparatuur Ericsson zal zich mogelijk genoodzaakt zien Zweden te verlaten als de bevolking bij het referendum van 14 september nee zegt tegen invoering van de euro. Die waarschuwing heeft topman Carl-Henric Svanberg woensdag gegeven in de krant Dagens Nyheter.

Svanberg wees erop dat Ericsson bij afwijzing van de euro een groot nadeel zou houden tegenover de concurrenten Siemens (Duitsland), Alcatel (Frankrijk) en Nokia (Finland), die alledrie met de euro kunnen werken. Andere Zweedse bedrijven zitten met hetzelfde probleem en zullen waarschijnlijk ook hun heil zoeken in het buitenland, aldus Svanberg.

Ericsson zou niet alleen productie verplaatsen, maar mogelijk ook het hoofdkantoor. Van de ongeveer 50.000 personeelsleden van het concern werken er nu nog circa 30.000 in Zweden.

Volgens de jongste opiniepeilingen zal ongeveer 50 procent van de bevolking tegen invoering van de euro stemmen en minder dan 40 procent voor. In een woensdag gepubliceerde enquête onder ondernemers stemde 92 procent voor de euro

8O 8O 8O

Zou knap stom zijn als de Zweden er toch voor kiezen om niet de Euro in te voeren!

Hopelijk kunnen er in drie weken tijd nog genoeg stemmers voor de Euro worden gevonden!
"The world is like a book, those
who don't travel only read the first page
"
Thomas B
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Thomas B »

Ik ben heel benieuwd wat de uitslag gaat worden! Het zou inderdaad stom zijn als ze tegen stemmen. Ze hebben nu af kunnen kijken hoe het in de rest van Europa gegaan is en daar heeft men uiteindelijk niet veel problemen met die euro, toch? En voor bedrijven is het helemaal een succes, lijkt mij.

En er is in Euroland zelfs een hele groep idioten die voor de lol de nummers van die biljetten is gaan invoeren! :P Daar kunnen ze dan ook mooi aan mee gaan doen! :twisted:

Maar we zullen het snel genoeg zien... Leuk dat je dit bericht hier gepost hebt, Nodisch!
Benighted
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Benighted »

Als ze er nu niet bij komen zullen ze 1 der komende jaren er wel bij zijn. Binnenkort komen immers Noorwegen, Groot Brittanië en Denemarken er ook bij + eventueel de nieuwe landen van de Europese Unie.
Nog meer munten om te verzamelen :) + uiteraard nog meer briefjes :P
Ontdek het Antwerpse polderdorp Zandvliet: http://www.zandvlietdorp.be
!Pretfles!
Euro-Master
Euro-Master

Post by !Pretfles! »

Het is misschien interessant om het artikel te vertalen en te psoten in het engelstalige forum, zodoende kan iedereen dit becomentariëren
My Flickr
Personal Blog
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
('.)_('.) webpage to help him gain world domination.
querty
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by querty »

Als ik een van die 30 000 mensen was, ik zou nu ja gaan stemmen.
VacuosOrchid
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by VacuosOrchid »

Bij mij weten is Noorwegen nog geen lid van de europse unie hoor! En dat de zweden maar ja zeggen tegen de euro! Dan heb ik er weer een reeks bij voor te sparen ! :p
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Fons »

Ik denk dat Zweden wel voor de Euro wordt want ik had ergens gehoord dat veel mensen in Zweden vlak na de invoering het niet leuk vonden dat ze niet mee deden.

Maar dat was dus meer dan 1½ jaar geleden. Ik weet niet wat ze er nu van vinden, maar ik denk nog steeds dat ze VOOR de invoering zijn.
querty
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by querty »

Fons wrote:Ik denk dat Zweden wel voor de Euro wordt want ik had ergens gehoord dat veel mensen in Zweden vlak na de invoering het niet leuk vonden dat ze niet mee deden.

Maar dat was dus meer dan 1½ jaar geleden. Ik weet niet wat ze er nu van vinden, maar ik denk nog steeds dat ze VOOR de invoering zijn.
Kan goed zijn, dat ze nog voor de € zijn, want de uitslagen van opiniepeilingen die kunnen wel eens anders uitlopen bij de echte opiniepeiling.
Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Elmo »

VacuosOrchid wrote:Bij mij weten is Noorwegen nog geen lid van de europse unie hoor! En dat de zweden maar ja zeggen tegen de euro! Dan heb ik er weer een reeks bij voor te sparen ! :p
Als er in Noorwegen nu gestemd zou worden over toetreding tot de EU,
dan zou nu tweederde voor zijn!

En inderdaad: Zweden kan niet meer om de euro heen, evenmin als
Denemarken en Groot-Brittannië! En in Finland is deze site erg populair,
dus in Zweden en Denemarken zou dat ook wel eens zo kunnen zijn... :roll:
Last edited by Elmo on Fri Aug 29, 2003 2:12 pm, edited 1 time in total.
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by tinka »

voor diegenen die het laatste nieuws (de krant) niet lezen:

topreus Ericsson duwt zweden richting Euro
stockholm -De zweden maken zich op om zich op 14 september bij referendum uit tespreken voor het al dan niet toetreden tot de eurozone.
Aanvaarden ze de euro dan vervangen ze hun nationale munt , de kroon, door euromunten en - biljetten vanaf 1 januari 2006.
Maar van een leien dakje zal het niet lopen.De meest recente peiling toont immers aan, dat 40 % van de zweden voor de euro zijn en 50 % ertegen
De 10 % onbeslisten kunnen dus de balans doen overhellen. Het feit is dat 92 % van de ondernemers gewonnen is voor de euro.
Gisteren nam de grote telecomgroep Ericsson, bij monde van topman Carl-eric Svanberg, een duidelijk standpunt in. "indien zweden de euro afwijst dan verhuist het bedrijf naar een ander land".
aldus Svanberg.
Van de 50.000 man die Ericsson wereldwijd tewerkstelt, zijn er 30.000 aan de slag in Zweden.
Gisteren raakte ook bekend, dat de eventuele overgang van de kroon naar de euro de zweden zo'n 377 miljoen euro zal kosten.
Die overgangskosten verdwijnen evenwel in het niets, vergeleken met de handelsvoordelen die de eurozone kan opleveren.
Zweden,Denemarken en Groot-brittanië zijn als enige 3 van de 15 EU-landen geen lid van de eurozone
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”