Telegraaf: 'Nederlanders minst tevreden met euro'

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Post Reply
Ganymede
Euro-Expert
Euro-Expert

Telegraaf: 'Nederlanders minst tevreden met euro'

Post by Ganymede »

ma 23 feb 2004, 13:00
Nederlanders minst tevreden met euro

BRUSSEL - Van alle twaalf landen waar de euro is ingevoerd, ontmoet de munteenheid in Nederland de meeste weerstand. Nog steeds zegt 34 procent van de Nederlanders tegen de munt te zijn, aldus een maandag gepubliceerde enquête door de Europese Commissie (het dagelijks bestuur van de EU).

In geen enkel ander euroland is de ontevredenheid zo groot. Gemiddeld is 28 procent van de inwoners van de twaalf eurolanden tegen de euro.

Overigens is de steun voor de euro in veel landen wel flink afgenomen, ten opzichte van de vorige ondervraging. De enquête is afgenomen in oktober en november van vorig jaar, de vorige dateert van het voorjaar.

De enquête laat verder zien dat de meeste burgers een verdere integratie van de Unie willen. Opmerkelijk is echter dat de meeste tegelijkertijd zeggen dat hun land moet vasthouden aan het vetorecht op een aantal terreinen.

Dezelfde tweeslachtigheid in de antwoorden is te vinden bij de vragen over het europarlement. Tweeënzestig procent zegt dat de verkiezingen voor het Europees Parlement belangrijk zijn. Maar slechts eenderde van alle stemgerechtigde Europeanen is er zeker van om daadwerkelijk naar de stembus te gaan in juni.

De Telegraaf

Conclusies: Nederlanders zijn en blijven de grootste zeikers en Europa is toch nog steeds wel ver van m'n bed...
I don't háve a life.
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by HNL »

Of dat de conclusies zijn betwijfel ik :| . Kritisch, O.K., 'zeikers', neen.

Die 'tweeslachtigheid' is erg merkwaardig :? . Lijkt me een gebrek aan informatievoorziening.
Ganymede
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Ganymede »

Sorry, ik was nog wat vergeten: :wink:
I don't háve a life.
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by HNL »

Ok, slopen we die eerste zin van m'n reactie eruit :P . Houden we het tweede deel over...
Ganymede
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Ganymede »

Als je wilt kan je best wel wat te weten komen, maar ik denk dat veel mensen die moeite niet eens nemen voor Den Haag, laat staan Brussel/Straatsburg.

Persoonlijk vind ik dat je er dan ook niet over mag klagen, maar daar denken de meesten dan weer anders over...

Bovendien nog een opmerking van een collega die toevallig in de buurt was toen ik dit artikel las: "Als het economisch beter ging waren ze vast positiever geweest over de euro." Dus het 'toeval' van de conjuctuur bepaalt deels de beoordeling van de gemeenschappelijke munt.
I don't háve a life.
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master

Post by Dakkus »

Kunnen je Nederlandse EBTers zeg, hoe jijs vriends denk van het euro?
Ik heb gedachte dat Finland is het land met de meest slecht steun voor EU en allen het is in EU. ..Daarna UK, maar het is niet meer in de EU, denk ik ;)

BTW, het is mijn eerste post in Nederlandse sprook :)
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
Blueman
Euro-Master
Euro-Master

Post by Blueman »

Dakkus wrote:Kunnen je Nederlandse EBTers zeg, hoe jijs vriends denk van het euro?
Ik heb gedachte dat Finland is het land met de meest slecht steun voor EU en allen het is in EU. ..Daarna UK, maar het is niet meer in de EU, denk ik ;)

Goed man :)
het meelezen heeft dus toch effect gehad.
Blue is the color that makes people wild!
nodisch18
Euro-Master
Euro-Master

Post by nodisch18 »

Dakkus wrote:Kunnen je Nederlandse EBTers zeg, hoe jijs vriends denk van het euro?

De meeste vrienden van mij vinden de euro maar niks, alles is volgens hen veel duurder geworden en ze zien er de voordelen voor de economie niet van in!

BTW Wat je hebt getypt is goed te lezen! :D
"The world is like a book, those
who don't travel only read the first page
"
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”