Nourgamin Nordea sulkeutuu!

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
airis
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1422
Joined: Tue Apr 30, 2002 10:54 am
Location: Rovaniemi, Lapland, Finland

Post by airis »

Tällä sivulta löytyy mm. nämä etäisyydet:

Oslo-Kirkenes (E6) 2510 km
Oslo-Mora-Luulaja-Tornio-Rovaniemi-Ivalo-Kirkenes 2065 km

Eli Rovaniemen kautta matka Oslosta Kirkkoniemeen on 445 km lyhyempi, kuin Norjan omia valtateitä. Polttoainekin taitaa olla Suomessa ja Ruotsissa halvempaa ja tiet helpompia ajaa. Eli ei siis ihme, että norjalaisia autoja näkee paljon.
(Muuten norjalaisista rekisterikilvistä näkee, missä päin Norjaa auto on rekisteröity. )
User avatar
airis
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1422
Joined: Tue Apr 30, 2002 10:54 am
Location: Rovaniemi, Lapland, Finland

Post by airis »

airis wrote: Täältä Rovaniemeltä kannattaa lähteä Haaparannalle asti hakemaan lähinnä tupakkahylsyjä ja sätkäpapereita (esim. ostamalla 100 liuskaa Ruotsista säästää noin 40 €).
Kävin eilen illalla töiden jälkeen Haaparannalla. Kaveri osti paketin tupakkapaperia, yhteensä 100 liuskaa. Se oli kalleinta merkkiä ja maksoi 24 euroa. Suomessa yksi liuska maksaa euron, joten hintaeroa Ruotsin hyväksi on 76 euroa. Suomalaiset näyttivät ostavan älyttömiä määriä juomia. (Lähinnä kai olutta, siideriä ja virvoitusjuomia.)

Nelostiellä näkyi enemmän venäläisiä kuin norjalaisia. Norjalaisia enemmän näkyi myös hollantilaisia ja saksalaisia matkailijoita. Lisäksi yksittäisiä belgialaisia, ranskalaisia, virolaisia ja yksi brittiauto. Kuten tavallista ruotsalaisia autoja tuli vastaan ulkomaalaisista eniten. Oli kiva ajella kauniissa säässä ja katsella kevään vihreyttä ja kukkivia kulleroita ja tuomia.
User avatar
Craft
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1182
Joined: Fri Jun 07, 2002 4:36 pm
Location: Vantaa, Finland

Re: Nourgamin Nordea sulkeutuu!

Post by Craft »

Juha Hyvönen wrote:mielenkiintoista muuten, että yleisessä kielenkäytössä keski-suomi tarkoittaa aluetta, joka lienee tämän keskipisteen ja maan eteläosan puolivälissä ja tämä suomen keskialue eli oulun lääni luetaan kuuluvaksi pohjois-suomeen. näin ainakin etelä-suomen läänistä katsottuna.
Totta, tuota olen itsekin joskus ihmetellyt. Lieneekö jotkut täällä etelässä aikoinaan päättäneet alueitten nimityksistä omahyväisesti vain täältä katsoen. Omassa mielessäni jo jostain kouluajoista lähtien Suomi on jakautunut eteläosaan, länsiosaan, keskiosaan, itäosaan ja pohjoisosaan ja Lappi on sitten ollut jotenkin erikseen, vähän kuin pohjoisen Suomen pohjoispuolella :roll: Ehkä tämäntapainen mielikuva ja etelän näkökanta on johtanut aikanaan noiden aluenimitysten syntymiseenkin.

Toisaalta väestön painopiste taitaa olla aika etelässä maantieteelliseen nähden, olisisiko jopa Keski-Suomesta etelään? Jaahas, se tieto löytyikin helposti netistä: Rehakka-nimisessä paikassa, jos on uskominen seuraavaa sivua, jolla oikein kuvakin tuosta populaation vilkkaasta painopisteestä :D
http://koti.mbnet.fi/rehakka/uutiset/weber.html

Mutta tuo yllä mainittu sijaitsee Janakkalassa, Hämeenlinnasta etelään, ja taitaa olla epävirallista tietoa. Hauhon kunnan (joka sijaitsee Hämeenlinnasta suunnilleen pohjoiseen) sivuilla taas kehutaan väestöllisen keskipisteen olevan juuri Hauholla:
http://www.hauho.fi/esittala.htm

Ota noista nyt selvä sitten...

Mutta onkos väestöllinen keskipiste sitten se, että jos kaikki suomalaiset matkustaisivat sinne, niin kaikkien matkat yhteenlaskien (linnuntietä) tulisi kilometrisummaksi pienin mahdollinen? (Edit: No onhan se näköjään sanottu tuolla Hauhon sivuillakin, nyt kun katsoin tarkemmin.) Siellähän kannattaisi siis järjestää EBT-läisten tapaaminen, olettaen että EBT-läiset ovat jakaantuneet ympäri maata samassa suhteessa kuin järkevätkin ihmiset :D (ja tuo on sitten itseironiaa, siltä varalta että joku rypistää otsaansa ;))
User avatar
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4734
Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
Contact:

Re: Nourgamin Nordea sulkeutuu!

Post by Dakkus »

Craft wrote:
Juha Hyvönen wrote:mielenkiintoista muuten, että yleisessä kielenkäytössä keski-suomi tarkoittaa aluetta, joka lienee tämän keskipisteen ja maan eteläosan puolivälissä ja tämä suomen keskialue eli oulun lääni luetaan kuuluvaksi pohjois-suomeen. näin ainakin etelä-suomen läänistä katsottuna.
Totta, tuota olen itsekin joskus ihmetellyt. Lieneekö jotkut täällä etelässä aikoinaan päättäneet alueitten nimityksistä omahyväisesti vain täältä katsoen. Omassa mielessäni jo jostain kouluajoista lähtien Suomi on jakautunut eteläosaan, länsiosaan, keskiosaan, itäosaan ja pohjoisosaan ja Lappi on sitten ollut jotenkin erikseen, vähän kuin pohjoisen Suomen pohjoispuolella :roll: Ehkä tämäntapainen mielikuva ja etelän näkökanta on johtanut aikanaan noiden aluenimitysten syntymiseenkin.
Itse olen arvellut tuon nimityksen keski-Suomi olevan peräisin ajalta, jolloin Ruotsin raja meni viivasuoraan Perämeren pohjukasta Laatokalle.
Siihen aikaan keski-Suomi oli aika tasan puolivälissä Suomen pohjoisrajaa ja etelärannikkoa. Lappi on sitten liitetty Suomeen jälkikäteen, eikä keski-Suomelle ole keksitty mitään osuvampaa nimeä.
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
User avatar
Craft
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1182
Joined: Fri Jun 07, 2002 4:36 pm
Location: Vantaa, Finland

Post by Craft »

Tuo on kyllä aika todennäköinen selitys asialle.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”