"Lähellä" on aika suhteellinen käsite. Muutama vuosi sitten tuli tehtyä autoreissu Vantaalta Utsjoen kautta Norjaan, siellä reissattua Kirkkoniemeltä Lofooteille ja sitten Ruotsin ja Suomen Lappien kautta takaisin. Matkaa kertyi kuutisentuhatta kilometriä. Sitten seuraavana vuonna tuli tehtyä autoreissu Ruotsin, Tanskan, Saksan, Hollannin, Belgian, Ranskan, Luxemburgin, Saksan, Tšekin, Slovakian, Puolan, Liettuan, Latvian ja Viron kautta takaisin Suomeen - matkaa kertyi muutaman sadan kilometrin tarkkuudella samaiset kuusituhatta kilometriä. Itse Suomi on järkyttävän iso...Craft wrote:Kummallista on tosiaan, miten vähän tuttu Norja on useimmille suomalaisille. Se on ehkä liian lähellä, erikoisia maastonmuotoja mennään etsimään yleensä kauempaa.
Mitä Viro (ja muut) on?
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Euroopan komissio suosittelee Viron liittämistä euroalueeseen ensi vuoden alussa (ks. Viro eurokunnossa / Eesti valmis üleminekuks eurole).
Tere tulemast euro kasutajateks!
Tere tulemast euro kasutajateks!
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Kiintoisaa nähdä millaisen suosion harrastuksemme saa Virossa. Ainakin Suomi (ja suomalaiset ebtaajat) saavat vihdoinkin valuuttanaapurin sinne kauas Pohjolaan.
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Veikkaan, että itse kierrän ensi vuonna aika tavalla Viroa lomani aikana.Klazu wrote:Kiintoisaa nähdä millaisen suosion harrastuksemme saa Virossa. Ainakin Suomi (ja suomalaiset ebtaajat) saavat vihdoinkin valuuttanaapurin sinne kauas Pohjolaan.
EBT pitäisi saada käännettyä viroksi tänä vuonna, jotta vuodenvaihteen lähestyessä olisi et.eurobilltracker.com markkinoitavissa. Ja viron kielen ISO 639-1 -lyhennehän on sitten et. Toivottavasti ei tehdä samaa virhettä kuin ruotsinkielisen sivuston osalta (se.eurobilltracker.com) - siinä käytetään pohjoissaamen lyhennettä...
- avij
- Forum Moderator

- Posts: 6176
- Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
- Location: Helsinki Finland
- Contact:
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Joo, viron kielen taitajia tarvittaisiin kääntämään EBT:tä viroksi. Kaikki apu on tervetullutta. Kielikoodit olisi tarkoitus muuttaa tässä joskus oikeiksi (gr -> el, se -> sv, si -> sl).
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
- höpsismöppiäinen
- Euro-Master

- Posts: 2045
- Joined: Fri Apr 18, 2008 7:21 pm
- Location: Helsinki, Finland
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Nyt se on virallista:
Viro ottaa euron käyttöön 1.1.2011 alkaen.
Viro ottaa euron käyttöön 1.1.2011 alkaen.
I reject your reality and substitute my own.
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Kuinkahan kauan tulevasta vuodenvaihteesta kestänee, ennen kuin Viron kartta tulee täyteen täplitettyä. Tällä hetkellähän tilanne on tällainen, eli täpliä on jo paljon, mutta valkea silti vielä on enemmistönä.
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Viron kolikoiden valmistus alkoi:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2226545" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2226545" onclick="window.open(this.href);return false;
- höpsismöppiäinen
- Euro-Master

- Posts: 2045
- Joined: Fri Apr 18, 2008 7:21 pm
- Location: Helsinki, Finland
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Mahdetaanko Viroon painaa omalla koodilla seteleitä-mallia Kypros G-koodi-vai käytetäänkö pelkästään niinsanotusti käytettyjä?
I reject your reality and substitute my own.
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Nytpä täytyy oikein kehaista (olenkohan eka koko foorumilla): minäpä olen jo nähnyt ihka aidot ja oikeat Viron eurokolikot luonnossa, elikkä siis todellisina kappaleina! 
Kävin nimittäin Tallinnassa Viron keskuspankin rahamuseossa (Eesti Puiestee 11, lähellä Viru-keskusta, Estonia-teatterin vieressä - jos käytte kaupungissa ja kolikot kiinnostavat, niin tuoltapa löytyy). Siellä koko kolikkosarja oli vitriinissä, vieläpä kaksin kappalein jokaista, jotta kolikoista voidaan esitellä molemmat puolet.
Kolikkosarjan vieressä kyltissä oli vähän lisätietoa kolikoiden ominaisuuksista. 2 ja 1 euron kolikoissa Viron kartta ja sana Eesti ovat korkokuvina, eli ympärystäänsä korkeammalla. Senttikolikoissa taas kartta ja Eesti ovat uppokuvana, eli ympärystä on korkeammalla. Lisäksi 2 ja 1 euron kolikoissa kartan erikoisuutena on, että Viron alue on esitetty pinnanmuotoineen, toisin sanoen karttapinta ei ole tasainen vaan esittää Viron maastoa (pinnanmuotovaihtelut ovat kolikoissa kylläkin erittäin lieviä, sai tihrustaa kunnolla lasin takaa, jotta älysi mistä on kyse). Senttikolikoissa pinnanmuotoa ei ole kuvattu, vaan upotettu kartta on sileä.
Täällä foorumilla on kritisoitu (minäkin muistaakseni), että Viron kolikoiden aihe ja sen toistuminen kaikissa kolikkonimellisarvoissa on tylsä valinta. Nyt kun näin kolikot uutuudenkiiltävinä, niin ne näyttivät kyllä hienommilta kuin etukäteen olin kuvitellut. Yksi miinus tietysti on, että kun ne sitten kuluvat käytössä himmeiksi, niin eivät ne sellaisina varmaan niin hienoilta enää näytä. Vähän kuin autot.
Kävin nimittäin Tallinnassa Viron keskuspankin rahamuseossa (Eesti Puiestee 11, lähellä Viru-keskusta, Estonia-teatterin vieressä - jos käytte kaupungissa ja kolikot kiinnostavat, niin tuoltapa löytyy). Siellä koko kolikkosarja oli vitriinissä, vieläpä kaksin kappalein jokaista, jotta kolikoista voidaan esitellä molemmat puolet.
Kolikkosarjan vieressä kyltissä oli vähän lisätietoa kolikoiden ominaisuuksista. 2 ja 1 euron kolikoissa Viron kartta ja sana Eesti ovat korkokuvina, eli ympärystäänsä korkeammalla. Senttikolikoissa taas kartta ja Eesti ovat uppokuvana, eli ympärystä on korkeammalla. Lisäksi 2 ja 1 euron kolikoissa kartan erikoisuutena on, että Viron alue on esitetty pinnanmuotoineen, toisin sanoen karttapinta ei ole tasainen vaan esittää Viron maastoa (pinnanmuotovaihtelut ovat kolikoissa kylläkin erittäin lieviä, sai tihrustaa kunnolla lasin takaa, jotta älysi mistä on kyse). Senttikolikoissa pinnanmuotoa ei ole kuvattu, vaan upotettu kartta on sileä.
Täällä foorumilla on kritisoitu (minäkin muistaakseni), että Viron kolikoiden aihe ja sen toistuminen kaikissa kolikkonimellisarvoissa on tylsä valinta. Nyt kun näin kolikot uutuudenkiiltävinä, niin ne näyttivät kyllä hienommilta kuin etukäteen olin kuvitellut. Yksi miinus tietysti on, että kun ne sitten kuluvat käytössä himmeiksi, niin eivät ne sellaisina varmaan niin hienoilta enää näytä. Vähän kuin autot.
- Tinge
- Euro-Expert in Training

- Posts: 328
- Joined: Wed Jan 31, 2007 8:48 pm
- Location: Mikkeli, Finland
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Virosta on tänään kirjautunut paljon uusia käyttäjiä. Olisikohan ollut juttua EBT:stä paikallisissa tiedotusvälineissä?
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Tällaisen topicin kautta löytyy lisätietoa tuolta kv-forumin puolelta:
- höpsismöppiäinen
- Euro-Master

- Posts: 2045
- Joined: Fri Apr 18, 2008 7:21 pm
- Location: Helsinki, Finland
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Viron maakoodi seteleissä tulee olemaan D.
Painetaanko sitten D-koodilla lainkaan seteleitä, onkin kokonaan oma juitskansa.
Uskon, että Viron kolikot yleistyvät Suomessa nopeasti vuoden vaihtumisen jälkeen. 
Painetaanko sitten D-koodilla lainkaan seteleitä, onkin kokonaan oma juitskansa.
I reject your reality and substitute my own.
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Höh! Virolaisille ei ole avattu omaa alafoorumia. 
Money makes the world go round. We make the money go round.
Postcrossing
Postcrossing
- Dakkus
- Euro-Master

- Posts: 4734
- Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
- Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
- Contact:
Re: Mitä Viro (ja muut) on?
Ehkä ne ei uskalla, jos eivät osaa sanoa
"Site and Euro-tracking Discussion (English)
Post here your opinion about the site, wishlists for improvements, ideas ..."
viroksi?
"Site and Euro-tracking Discussion (English)
Post here your opinion about the site, wishlists for improvements, ideas ..."
viroksi?
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
