Isot setelit

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

aplfi
Euro-Master
Euro-Master

Post by aplfi »

rubia wrote:Yksikään 100 euron setelin osumista ei tainnut olla Suomesta. Se kertoo paljon. :roll:

Mutta nytpäs on
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

aplfi wrote: Mutta nytpäs on
Hienoa, todella komea osuma! :lol:
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

oikein hieno osuma :)
avij
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by avij »

Yhteensä 51 kpl >= 100 euron seteliä, suurin osa tietty firmasta.

Yleinen käsitys lienee että nuo >=100e setelit kestäisivät käytössä kauemmin kuin pienemmät. Tämä ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa, itse uskoisin 50 euron seteleiden kestävän kierrossa pisimpään. Havaitsin nimittäin tässä sellaisen jutun, että aika moni 100e tai 200e seteli on keskeltä hiukan revennyt. Tämä johtunee siitä, että eriarvoiset setelit ovat tunnetusti hieman erikokoisia, ja kun näitä isompia seteleitä laitetaan samaan setelinippuun pienempien seteleiden kanssa ja laitetaan esim. kumilenkki ympärille, niin yksittäisten isompien setelien reunat ovat suuressa vaarassa revetä kun kumilenkki leikkaa itsensä setelin reunan läpi. Vaikka kumilenkkiä ei käytettäisi, isompien setelien reunat jäävät joka tapauksessa muun setelinipun ulkopuolelle, jolloin setelin reunat voivat ainakin taittua ikävästi. Vinkki: kääri isommat setelit poikittain setelinipun ympärille, setelit pysyvät paremmin ehjinä.

Lisäksi uskoisin pankki-ihmisten syynäävän >=100e seteleiden laatua tarkemmin kuin pienempien seteleiden kohdalla, jolloin pikkuvikainen 200 euron seteli päätyy helpommin silppuriin kuin pikkuvikainen 50 euron seteli. Uskoisin 50 euron setelin osuvan juuri siihen väliin että sitä käsitellään hiukan huolellisemmin kuin muita seteleitä, mutta toisaalta pankki-ihmisille 50 euron seteli on niin jokapäiväinen asia ettei niitä jakseta seurata niin tarkkaan.

Noh, muutaman vuoden kuluttua voidaan varmaan kaivaa tilastoja EBT:stä ja katsoa miten on todellisuudessa käynyt :wink:
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

avij wrote:Yhteensä 51 kpl >= 100 euron seteliä, suurin osa tietty firmasta.

Yleinen käsitys lienee että nuo >=100e setelit kestäisivät käytössä kauemmin kuin pienemmät. Tämä ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa, itse uskoisin 50 euron seteleiden kestävän kierrossa pisimpään. Havaitsin nimittäin tässä sellaisen jutun, että aika moni 100e tai 200e seteli on keskeltä hiukan revennyt. Tämä johtunee siitä, että eriarvoiset setelit ovat tunnetusti hieman erikokoisia, ja kun näitä isompia seteleitä laitetaan samaan setelinippuun pienempien seteleiden kanssa ja laitetaan esim. kumilenkki ympärille, niin yksittäisten isompien setelien reunat ovat suuressa vaarassa revetä kun kumilenkki leikkaa itsensä setelin reunan läpi. Vaikka kumilenkkiä ei käytettäisi, isompien setelien reunat jäävät joka tapauksessa muun setelinipun ulkopuolelle, jolloin setelin reunat voivat ainakin taittua ikävästi. Vinkki: kääri isommat setelit poikittain setelinipun ympärille, setelit pysyvät paremmin ehjinä.
Tuossa on varmasti kaikessa perää, sillä nuo arvokkaammat setelit todellakin sen verran isoja että ainakin lompakossa ne rypistyvät hyvinkin helposti. Ei nyt sen puoleen että niitä paljon tulisi perstaskussa kurjetettua :lol:

Voit olla ihan oikeassa että 50€ on se kaikkein optimein seteli kiertämään maailmaa. Isot setelit tuppaavat makaamaan paikallaan pankeissa tai mummojen piirongeissa ja niille ei siksi tule pidemmällä elinajallaan osumia paljoa. Tietysti me EBT:läiset teemme koko ajan parhaamme asian suhteen. :wink:
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Olen huomannut että 500€ seteli on usein niin suuri, että sitä pitää taitella että se mahtuisi kunnolla rahapussiin.. monesti myös 100€ setelit ovat olleet huonossa kunnossa.. itse uskoisin myös että 50€ setelit pysvät suht parhaiten hyvässä kunnossa..
Flamero
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by Flamero »

Itse en näihin suuriin seteleihin ole päässyt (ikävä kyllä) paremmin tutustumaan. 4kpl 100€ seteleitä olen tuonne syöttänyt, 1 minun 3 äitini seteliä.
romppu
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by romppu »

Fundamental wrote:Olen huomannut että 500€ seteli on usein niin suuri, että sitä pitää taitella että se mahtuisi kunnolla rahapussiin..
Kuka tuollaista lompsassa pitää? :wink: Minä kun sain sellaisen käsiini, niin heti vaihdoin pienemmäksi...
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”