Hullut setelifanaatikot kokoontuvat taas

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
bura
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 483
Joined: Thu Nov 27, 2003 1:07 pm
Location: Vantaa, Finland
Contact:

Post by bura »

aplfi wrote:
Lede wrote:Viro on nykyään EU-maa periaatteessa ei tarvittaisi passiakaan, mutta se on hyvä olla mukana.
Älkää nyt enää levittäkö tätä perätöntä huhua :?

Viro liittyi EU:hun MUTTA EI Schengenin sopimukseen. Virossa tarvitaan edelleen passi
Passi tarvitaan mutta ei muuta. Toissa kesänä kun olin siellä autolla niin tutkivat tullissa auton läpikotaisin ja piti olla vakuutusyhtiön green cardit yms. mukana että pääsi maahan auton kanssa. Nyt elokuussa kun tuli taas ajeltua pärnuun niin tilasin green cardin ja vakuutusyhtiöstä sanottiin että sitä tarvitaan vielä.

Tullissa sitten kattoivat ainoastaan passit ja niitäkin ehkä 5sekuntia ja toivottivat hyvää matkaa... eli kyllä aikalailla on asiat muuttunu ihan tullimuodollisuuksissakin, mikä on ihan hyvä asia. Viime vuonna meni viron tullissa 40min, tänä vuonna n. 5min vaikka jonot olivat pidempiä.
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3186
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Post by emppu »

Kiinnostusta ois em.risteilylle ,mutta kuten monet muutkin ovat todenneet työt saattaa olla esteenä :( Vuorotyössä kun noi viikonloput ovat useimmiten töitä :twisted: Vaan jos vapaat osuu kohdalleen niin mukana ollaan :wink:
User avatar
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2172
Joined: Wed Jul 03, 2002 6:57 am
Location: Tampere, Finland
Contact:

Post by Fundamental »

JANI73 wrote:Silja Europa Turku-Kapellskär 20 tai 21.11.04???
Mielestäni olisi hyvä lyödä päivä lukkoon (ei välttämättä tuo edellä mainittu).. jokainen varmasti pystyy työvuoroihinsa sen verran vaikuttamaan, että vapaata järjestyy toivomuksesta.. Eli miltä tuo 20 tai 21.11 kuulostaisi?
User avatar
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4734
Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
Contact:

Post by Dakkus »

aplfi wrote:
Lede wrote:Viro on nykyään EU-maa periaatteessa ei tarvittaisi passiakaan, mutta se on hyvä olla mukana.
Älkää nyt enää levittäkö tätä perätöntä huhua :?

Viro liittyi EU:hun MUTTA EI Schengenin sopimukseen. Virossa tarvitaan edelleen passi
Suomi on tehnyt baltian maiden kanssa erillissopimuksen, joka mahdollistaa Vironmatkan passitta siinä tapauksessa, että henkilöllä on mukanaan EU-standardien mukainen henkilökortti (eli se sama, joka vaaditaan myöskin Schengen-maihin).
Myöskään Schengen-maihin ei pääse passitta ilman EU-standardin mukaista henkilökorttia.

Aiheesta lisää tietoa osoitteessa http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk ... 8200489B4B

Ja tässä vielä kuva vaadituntyyppisestä kortista: Image
Kortin on oltava juuri tuonlainen. Ainoa ero on, että sirua ei välttämättä tarvitse. Lisäksi jotkut sanat saavat olla pikkiriikkisen sivussa siitä, mitä tuossa kortissa näkyy, koska korttiin on parin vuoden aikana tehty jo aika paljon kosmeettisia pikkuparannuksia (Saksan kieli on poistettu takaa jne.). Kortin perusulkoasu on kuitenkin aika täsmälleen tuo kuvassa oleva.

Kun tämä matkustusvapaus tuli voimaan 1.5.04, sanottiin uutisissa, että matkustajien kannattaa kuitenkin alkuvaiheessa pitää passi yhä varmuuden vuoksi mukanaan, sillä tieto henkilökortin riittävyydestä ei ole kantanut kaikkien virkailijoiden korviin.
Ainakaan Slovakian ja Unkarin rajalla eivät halunneet päästää meitä läpi ilman passia vielä heinäkuussa.
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
User avatar
psych3
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1324
Joined: Tue May 11, 2004 12:58 pm
Location: Finland

Post by psych3 »

Tuosta päivämääräkysymyksestä vois äänestyksen kiskasta threadin alkuun niin sais vähä prosentteja? Aika nimittäin on hyvä lyödä tosiaan lukkoon jo hyvissä ajoin, niin on sitte selvillä kaikille että mille päivälle ei laiteta kalenteriin mitään muuta.
Nam Som
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 244
Joined: Mon May 03, 2004 9:13 pm
Location: Tampere, Finland

Post by Nam Som »

Passista puhuttaessa Suomen passilla pääsee ilman viisumia, mutta vaimolla kun ei olekaan Suomen passia niin viisumi tarvitaan.
Ja viisumin hankkiminen vaatii liikaa töitä että viitsis vaivautua, Tukholma kun on ihan kiva paikka risteillä!
User avatar
Prynde
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 431
Joined: Thu Jul 10, 2003 5:40 pm
Location: Turenki, Finland

Post by Prynde »

Jos joku voisi selvittää miten hyvin me alle 23v. voimme osallistua niin voisi suunnitella paremmin tuotakin reissua... ainakin tietäisi että voiko ylipäätään osallistua.
User avatar
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2172
Joined: Wed Jul 03, 2002 6:57 am
Location: Tampere, Finland
Contact:

Post by Fundamental »

Sen tiedän ainakin, että laivalle pääsee kuka tahansa jolla on lippu.. lippuja ostaessa ei ikärajoja kysellä.. ainoastaan jos tuhmat sedät jotka tarkkailevat sisään tulijoita pyytävät satunnaisesti näyttämään joiltakin papereita jne.. kerran on minulta on kysytty ja sanoin, että matkustan vanhempieni kanssa jotka menivät jo edeltä laivaan.. empä jäänyt sen enemmän siihen ihmettelemään vaan kävelin laivaan.. toisaalta taas riittää kun on esim. näyttää "kummisetä" jonka kanssa on matkassa..
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6176
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Post by avij »

Onko siellä määränpäässä tarkoitus käydä maissakin? Tämä vaikuttaa tuohon lähtösatamapäätökseen. Esimerkiksi Vikingin kanssa Helsinki-Tukholma-Helsinki -reitillä laiva odottaa satamassa ja pääsee takaisin samaan hyttiin, mutta Turusta lähdettäessä pitää vaihtaa laivaa Tukholmassa.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2172
Joined: Wed Jul 03, 2002 6:57 am
Location: Tampere, Finland
Contact:

Post by Fundamental »

avij wrote:Onko siellä määränpäässä tarkoitus käydä maissakin? Tämä vaikuttaa tuohon lähtösatamapäätökseen. Esimerkiksi Vikingin kanssa Helsinki-Tukholma-Helsinki -reitillä laiva odottaa satamassa ja pääsee takaisin samaan hyttiin, mutta Turusta lähdettäessä pitää vaihtaa laivaa Tukholmassa.
Ainakin nuo 23h miniristeilyt ovat halvempia kuin tuollaiset "päivä" Tukholmassa.. tietysti mieluummin lähtisi tuollaiselle kunnon risteilylle, mutta monella voi esteeksi tulla silloin hinta.. pitäisiköhän taas avata uus poll :D
User avatar
Prynde
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 431
Joined: Thu Jul 10, 2003 5:40 pm
Location: Turenki, Finland

Post by Prynde »

juu avaa ihmeessä, ei kahta ilman kolmatta ;)
voisit kans laittaa ne hinnat sinne niin että ois jotain osviittaa siitä paljonko tulisi maksamaan?
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6176
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Post by avij »

Hintoihin vaikuttaa aikas lailla paljon se millaisen hytin ottaa.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
Prynde
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 431
Joined: Thu Jul 10, 2003 5:40 pm
Location: Turenki, Finland

Post by Prynde »

jotta otetaanko yhteishyttejä, luottaako porukka toisiinsa niin että uskaltaa jättää kamansa yhteishyttiin vai jokaiselle oma hytti?
User avatar
psych3
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1324
Joined: Tue May 11, 2004 12:58 pm
Location: Finland

Post by psych3 »

Hemmo wrote:jotta otetaanko yhteishyttejä, luottaako porukka toisiinsa niin että uskaltaa jättää kamansa yhteishyttiin vai jokaiselle oma hytti?

No hyvänen aika eikai se täs tapaukses luottamuksesta oo kiinni? Että eiköhän yhteishyttejä voi ainaki ottaa jos ei se muusta oo kiinni.
User avatar
Prynde
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 431
Joined: Thu Jul 10, 2003 5:40 pm
Location: Turenki, Finland

Post by Prynde »

psych3 wrote:
Hemmo wrote:jotta otetaanko yhteishyttejä, luottaako porukka toisiinsa niin että uskaltaa jättää kamansa yhteishyttiin vai jokaiselle oma hytti?

No hyvänen aika eikai se täs tapaukses luottamuksesta oo kiinni? Että eiköhän yhteishyttejä voi ainaki ottaa jos ei se muusta oo kiinni.
miten sen nyt ottaa... toisaalta tais olla aika tyhmä kysymys... unohtakaa
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”