Markeren van biljetten....

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Post Reply
Tiger
Euro-Master
Euro-Master

Markeren van biljetten....

Post by Tiger »

Ik zet altijd bij elk biljet dat ik invoer een klein zwart stipje in de laatste 0 van het getal (of in de 5 bij briefjes van 5 euro).
Hierdoor herken ik nieuwe biljetten makkelijk, zodat ik reeds ingevoerde biljetten niet nog een keer ga invoeren.

Tot nu toe heeft niemand daar over geklaagd, tot mijn vader vanmiddag plots telefoon kreeg van de bank.
Elke vrijdag gaat hij daar namelijk zijn inkomsten van de voorbije week deponeren, zodat die op zn rekening gezet kunnen worden.
Blijkbaar hadden ze daar al een tijdje in de gaten dat op elk van die biljetten een stipje stond.
Nu belden ze dus met de vriendelijke maar dringende vraag daar mee te stoppen aangezien die illegaal zou zijn, en zelfs een strafbaar feit.

Nu dacht ik altijd dat het markeren van biljetten weldegelijk mocht!
Ik dacht dat zelfs ergens gelezen te hebben op de EBT site, dat je best niet op biljetten schreef (ivm het uit circulatie halen), maar dat het niet verboden is zolang biljetten maar herkenbaar blijven.
Nu vind ik een klein zwart stipje op de achterkan nu niet zo'n probleem, maar de bank blijkbaar wel.

Wat is het nu eigenlijk? Want ik kan totaal niet meer volgen.
Ik denk dat ik er maar best mee stop, maar toch vind ik het vreemd...

Op mijn eigen biljetten blijk ik het nog wel doen, vermits die zelden of zelfs nooit via de bank passeren.
Tiger : Dutch, English, French, German
Little Spanish and Italian
Trying Finnish and Japanese :)
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Markeren van biljetten....

Post by HNL »

Tiger wrote:Ik zet altijd bij elk biljet dat ik invoer een klein zwart stipje in de laatste 0 van het getal (of in de 5 bij briefjes van 5 euro).
Hierdoor herken ik nieuwe biljetten makkelijk, zodat ik reeds ingevoerde biljetten niet nog een keer ga invoeren.
Goed, wij zullen nooit een hit met elkaar krijgen Tiger (alhoewel ik alleen m'n privé biljetten bestip...). Ik ga alvast op zoek naar een andere manier van makeren :? :wink:

Oh en het is legaal btw volgens de ECB. Ik weet alleen niet of het vroeger met de guldens of met het belgische spul wel of niet mocht, misschien zijn ze daar mee in de war.
Tiger
Euro-Master
Euro-Master

Post by Tiger »

;)

Ik ga het nog eens heel duidelijk opzoeken, en als ik 100% zeker ben stap ik gewoon zelf naar die bank. :)
Zij gebruiken als argument dat het een strafbaar feit zou zijn, omdat je staatseigendom met opzet beschadigt.
Maarja, ik wil mijn vader niet teveel last bezorgen, dus zal ik het voorlopig maar uitlaten...
Tiger
Euro-Master
Euro-Master

Post by Tiger »

Ah, ik heb het gevonden op de EBT site:

Code: Select all

Is het toegestaan om biljetten te markeren zoals wordt aangegeven op Where's George voor dollar biljetten ?
JA! Een van onze gebruikers heeft een e-mail van de ECB ontvangen. De ECB bevestigt in deze e-mail dat het niet illegaal is.

Als je biljetten markeert, doe dat dan aan de zijkant van het biljet, op de witte achtergrond. Het biljet blijft er dan netjes uitzien en er is geen reden om het te vervangen.
http://www.eurobilltracker.eu/press/bce_email.txt (de bewuste e-mail)

Trouwens, tijdens het doorlezen van de FAQ heb ik enkele foutjes ontdekt. :)

Hoe is de site is zoveel talen toegankelijk?
blablabla, Zie: href='http://phpbabel.sf.net'>PHPHBabel's website

Een mooie link die niet werkt. :)

En even verder wordt gesproken over Pools, Tjechisch en Romenisch, maar voor zover ik weet is Romenisch geen taal. :)
Waarschijnlijk wordt er Roemeens bedoeld...
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by HNL »

't Is inmiddels aangepast... Als de nieuwe bestanden zijn geladen moet die fout eruit zijn.
emmem
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by emmem »

In de bewuste mail staat dat het markeren van briefjes ten strengste af te raden is, omdat dit invloed kan hebben op de geldigheid van het betaalmiddel (of zoiets).

Als je bijvoorbeeld specimen op de beide kanten van een briefjes zou schrijven, dan denk ik niet dat je er nog akelijk zou mee kunnen betalen.

Toen de Belgiscge briefjes in grote hoeveelheden van de markt gehaald werden werd voordat ze naar de verbrandingsoven gingen een gaatje in de briefjes geboord waardoor ze ongeldig werden.

Stel dat ze om de één of andere reden stippen gebruiken in plaats van gaatjes om aan te merken dat een briefje ongeldig is, dan heb je ineens een groot aantal briefjes ongeldig gemaakt.

Als je toch je briefjes wil markeren, dan doe je dit best met een potlood. Op die manier is er namelijk een weg terug. :P
Last track:.31-07-2007.:
Tiger
Euro-Master
Euro-Master

Post by Tiger »

Ik denk dat ik het vanaf nu inderdaad met potlood ga doen, maar dan heeeeeel onopvallend, zodat zelfs de mensen op de bank het niet merken. :)
Want zo'n zwarte-stift stip valt meteen op.
Als ik het ergens anders wat discreter kan doen met een potlood bijvoorbeeld, zullen ze het misschien niet eens opmerken...
Skylimit
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Skylimit »

Ik heb mijn eerste 1000 biljetten ook gemarkeerd met een stipje, of een streepje. Subtiel maar toch zichtbaar ...

Nu zet ik al een hele tijd niets meer op de briefjes ...
Ik heb een nieuw systeem van bijhouden en heb geen streepjes meer nodig ...
Zo ben ik zeker dat er geen enkele reden is om deze biljetten uit roulatie te halen en blijf ik bovendien compleet anoniem
(want sommigen krijgen inderdaad in de gaten na een tijdje)
Time is on our side ...
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master

Post by bhoeyb »

Misschien markeren op een "drukke" plaats zoals op een brug of op de kaart van Europa?? Dan kan je direct aanduiden waar jij woont :D . Dat maakt het gemakkelijker voor de volgende tracker om te weten vanwaar het biljet komt :lol: .
Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Elmo »

bhoeyb wrote:Misschien markeren op een "drukke" plaats zoals op een brug of op de kaart van Europa?? Dan kan je direct aanduiden waar jij woont :D . Dat maakt het gemakkelijker voor de volgende tracker om te weten vanwaar het biljet komt :lol: .
Dat zal niet werken, want biljetten worden niet met de hand gecontroleerd,
maar met een machine, die zelfs de onopvallendste onregelmatigheid,
zoals een stipje op de kaart van Europa, herkent en het biljet vernietigt!

Zelf markeer ik mijn biljetten alleen als er al op geschreven is (de URL).
Ook al heb ik dan regelmatig dat ik dezelfde biljetten invoer, mijn
biljetten zijn dan bijna altijd helemaal ´schoon´ en zullen een langer
leven hebben! :wink:

Dus Tiger, niet meer je biljetten markeren!!!ImageImageImage

:wink:
john69

markeringen

Post by john69 »

ZELF MARKEER IK DE BILJETTEN ALLEMAAL ZODAT IEDEREEN DE URL METEEN ZIET!!! DAT GARANDEERT DE MEESTE HITS.....
bRIEFJES DIE NAAR BANK GAAN DIE MARKEER IK NIET MEER OMDAT IK ER COMMENTAAR OP KREEG.
PROBEER ZOVEEL MOGELIJK BRIEFJES UIT TE GEVEN EN ALS ER BRIEFJES NAAR BANK GAAN ZE ZO GROOT MOGELIJK :P TE WISSELEN VIA SUPERMARKT :P
Tiger
Euro-Master
Euro-Master

Re: markeringen

Post by Tiger »

john69 wrote:ZELF MARKEER IK DE BILJETTEN ALLEMAAL ZODAT IEDEREEN DE URL METEEN ZIET!!! DAT GARANDEERT DE MEESTE HITS.....
bRIEFJES DIE NAAR BANK GAAN DIE MARKEER IK NIET MEER OMDAT IK ER COMMENTAAR OP KREEG.
PROBEER ZOVEEL MOGELIJK BRIEFJES UIT TE GEVEN EN ALS ER BRIEFJES NAAR BANK GAAN ZE ZO GROOT MOGELIJK :P TE WISSELEN VIA SUPERMARKT :P
Bedankt voor dit antwoord, maar ik zou toch de aanschaf van een nieuw toetsenbord sterk overwegen...
Je capslock toets is blijkbaar stuk!
Dutchgirl

ff checken

Post by Dutchgirl »

Hmm, nu heb ik toch nog ff een vraagje, voor de zekerheid. Ik kan me namelijk herinneren van een aantal jaren geleden dat er ook zo'n site was om je nederlandse guldens (biljetten) te volgen. En voor zover ik weet mocht ik toen, met potlood tenminste, de naam van de site erop schrijven (in dit geval dus eurobilltracker.com) om meer hits te krijgen. Nu vraag ik me dus toch nog af of dat nu wel of niet mag. Ik denk dat heel veel mensen deze site nog niet kennen en door het op het biljet te schrijven melden zich vast meer nieuwsgierige mensen aan.
Dus, mag het nu wel of niet :?:
wouter
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by wouter »

Het mag wel maar het is niet zeker dat het je kansen verhoogt. Beschreven bankbiljetten worden eerder uit de circulatie gehaald.

Maar je kan natuurlijk wel op biljetten die toch geen lange levensduur (bv smerig of gekreukeld) hebben wel de url schrijven.
The Force is like Duck-tape, it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Elmo »

wouter wrote:Maar je kan natuurlijk wel op biljetten die toch geen lange levensduur (bv smerig of gekreukeld) hebben wel de url schrijven.
Maar dan rijst bij mij de vraag: Hoe smerig of gekreukeld moet een biljet
zijn om uit de circulatie gehaald te worden? Als het biljet beschreven is
maakt het niet uit: beschreven is beschreven. Maar een biljet dat maar
een klein beetje gekreukeld is of een klein beetje smerigheid erop heeft
zitten zal nog niet de uit circulatie gehaald worden, dan blijven ze aan de
gang met biljetten versnipperen/verbranden en nieuwe drukken :lol: !
Dat zou de site helemaal nutteloos maken, omdat in dat geval de kans op
een hit vrijwel nihil is! :roll:

Dus schrijf de URL alleen op biljetten die al beschreven zijn! :idea:
(Zie ook mijn signature!)
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”