Hoe zit het met de jaartallen op Euro-biljetten? Voorlopig zijn er alleen biljetten in omloop die 2002 als jaartal hebben, maar worden er dit jaar dan geen nieuwe biljetten gedrukt? Dat zou je toch wel verwachten, maar waarom zijn er dan geen biljetten met 2003 er op?
Misschien is dit al een keer gevraagd, maar dan moeten jullie maar zeggen waar ik het antwoord kan vinden.
Geen idee waar het staat (ff door de topics heenlopen het is idd wel eerder ter sprake geweest). Het lijkt er in ieder geval op dat het net zo gaat als met de Nederlandse gulden destijds: elk ontwerp houdt het jaartal van het ontwerp. De verwachting is dus ook dat er pas bij een nieuw ontwerp weer een nieuw jaartal op de briefjes zal verschijnen.
Dat is wel zo makkelijk bij het invoeren! Al zou het ook wel leuk zijn als je kon zien wanneer een biljet gedrukt is, zeker als we een paar jaar verder zijn.
En ik heb inmiddels al wel vele toppics doorgewerkt, maar dit antwoord zat er niet bij. Of het moet in een topic van lang geleden zijn...
Thomas B wrote:
Misschien is dit al een keer gevraagd, maar dan moeten jullie maar zeggen waar ik het antwoord kan vinden.
Ik denk dat ik dit onderwerp ooit eens ter sprake gebacht heb i.v.m. de vraag of we het jaartal wel moesten blijven invullen omdat op elk biljet toch 2002 staat.
Meestal werp ik ook een blik op't jaartal bij het intypen mar heb nog nooit een 2003 gevonden. Ook alle ongecirculeerde splinternieuwe biljetten zijn van 2002.
De clou zit ‘m in het C’tje in het het rondje dat een eindje voor het jaartal staat, dat Copyright betekent. Het jaartal staat dus niet voor het jaartal, waarin het betreffende biljet gedrukt is, maar volgens mij voor het jaar waarin het Copyright vastgelegd is. Als er dus een wijziging in het uiterlijk van het biljet komt, dan komt er pas een nieuw jaartal op te staan.