Riesaa kolikoista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6176
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Riesaa kolikoista

Post by avij »

En tiedä teistä muista, mutta minulle ainakin kertyy kolikoita lompakkoon älyttömiä määriä, keskimäärin kai 2,5 euroa per ostos. Jollakin tavalla niistä pitäisi päästä eroon, mutta ei niillä viitsi maksaa kaupan ostoksia, silloinhan ei saa laitettua seteleitä kiertoon eikä kaupasta saa vaihtorahana seteleitä :wink: Joskus niitäkin voi kuitenkin käyttää, esim. jos loppusumma on 10,70€ niin antaa kassalle 20,70€ jolloin saa 10€ setelin takaisin.

Ainakin Nordean Hakaniemen konttorissa (pääsalin alkupäässä vasemmalla) on joku itsepalvelupiste kolikoiden tallettamiselle, ja tätä ajattelin käyttää jatkossa. Homma toimii siis siten että rahat laitetaan niille tarkoitettuun turvapussiin (johon mahtuu max 9,3kg kolikoita) ja mukaan laitetaan täytetty tilityslomake, rahat tulevat tilille viikon kuluttua siitä kun pussi pudotetaan alas säilön luukusta. Ajattelisin että parissa kuukaudessa olen saanut kerättyä sen verran kolikoita että voisin käydä viemässä ensimmäisen pussin.
User avatar
Aaron
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2097
Joined: Wed Apr 09, 2003 2:05 pm
Location: Hämeenlinna / Finland

Post by Aaron »

Itse valokoin kiiltävimmät talteen ja käytän ne aina ulkomailla ollessani muissa euromaissa. Haittanahan on tietysti se että silloinkaan ei tule seteleitä kerättyä.

Mahtaakohan muissa euromaissa saada vaihdettua kolikoita seteleiksi ilman erillistä palvelumaksua? Silloin saisin levitettyä muualle Suomen eurokolikoita ja saisin itse seteleitä. :wink:
User avatar
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2172
Joined: Wed Jul 03, 2002 6:57 am
Location: Tampere, Finland
Contact:

Post by Fundamental »

Opetelkaa käyttämään raha-automaattiyhdistyksen palveluita hyväksenne kauppareissujen yhteydessä.. menee kansanterveydelle ;)
Petri6
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 901
Joined: Sun Oct 20, 2002 9:22 pm
Location: Finland

Post by Petri6 »

Fundamental wrote:Opetelkaa käyttämään raha-automaattiyhdistyksen palveluita hyväksenne kauppareissujen yhteydessä.. menee kansanterveydelle ;)
Pajatso rokkaa, mutta kun kaupasta annetaan 60cnt 50cnt ja 10cnt kolikoina niin minkäs teet. Ei kehtaa joka kerta pyytää 20 senttisiä.
JuhaniK

Post by JuhaniK »

Fundamental wrote:Opetelkaa käyttämään raha-automaattiyhdistyksen palveluita hyväksenne kauppareissujen yhteydessä.. menee kansanterveydelle ;)
Ja sieltähän ne sitten takautuvasti tulee takasin :wink:
User avatar
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2172
Joined: Wed Jul 03, 2002 6:57 am
Location: Tampere, Finland
Contact:

Post by Fundamental »

JuhaniK wrote:
Fundamental wrote:Opetelkaa käyttämään raha-automaattiyhdistyksen palveluita hyväksenne kauppareissujen yhteydessä.. menee kansanterveydelle ;)
Ja sieltähän ne sitten takautuvasti tulee takasin :wink:
Trakoitushan olikin päästä niistä eroon ;) Sit jos voittaa niin pitää käydä vaihtaan seteliksi :)
JuhaniK

Post by JuhaniK »

Fundamental wrote:
JuhaniK wrote:
Fundamental wrote:Opetelkaa käyttämään raha-automaattiyhdistyksen palveluita hyväksenne kauppareissujen yhteydessä.. menee kansanterveydelle ;)
Ja sieltähän ne sitten takautuvasti tulee takasin :wink:
Trakoitushan olikin päästä niistä eroon ;) Sit jos voittaa niin pitää käydä vaihtaan seteliksi :)
Tarkoitin takautuvasti, sitten vanhana ja vaivasena, tai jos juopoksi rupeaisi.

Itse keräsin kolikot purkkiin, enkä niitä huomioinut missään, niin sain sitten uuden 19" näytön ostettua niillä, talouden siitä paljoakaan notkahtamatta. Nyt on taas se vaihe, ettei paljon purkkiin ole jäänyt.
Divine
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1020
Joined: Thu Jan 09, 2003 8:41 pm
Location: Tampere, Finland

Post by Divine »

Mulle voi kyllä lähettää kaikki ylimääräiset kolikot, jos niistä on riesaa. Postikulut voitte maksaa niistä samoista kolikoista.:twisted::twisted::twisted:

(Pakkohan tämänkin oli jonkun kirjoittaa..:roll::wink:)
User avatar
Basisti
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 52
Joined: Thu Apr 24, 2003 2:01 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Basisti »

Divine wrote:Mulle voi kyllä lähettää kaikki ylimääräiset kolikot, jos niistä on riesaa. Postikulut voitte maksaa niistä samoista kolikoista.:twisted::twisted::twisted:

(Pakkohan tämänkin oli jonkun kirjoittaa..:roll::wink:)
Kiitos, meinasin ite kirjottaa tuon jo eilen.
Mulla kolikot menee purkkiin. Sieltä niitä on hyvä sunnuntaiaamusin kaivella ja tilata krapulapizzaa.
User avatar
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 672
Joined: Wed Jun 04, 2003 11:45 am
Location: Heinola, Finland
Contact:

Post by Schaza »

Itse hoidan kolikkohomman niin, että tyrkytän kiiltävimmät ja erikoisemmat vuodet ulkomaille keräilijöille. Huonokuntoisemmat pistän pänikkään, jonka täytyttyä kiikutan koko roskan pankkiin tai kolikonlaskuautomaattiin.

Kolikoiden säästäminen on hyvä konsti jos tarvii jotain kalliimpaa ostella. Kuten joku sanoi, kolikoiden puuttumista ei budjetissa huomaa ennen kuin käy vaihtamassa ne 'rahaksi' ja ostaa jotain kallista. Itse ostin taannoin autoon uudet gummit (180€) säästämilläni kolikoila (tietenkin vaihdettuna ensin seteleiksi). Koska joku kysyy kuitenkin, ne oli Nokian NRT:t, Konalan Vianorista. :)

Vinkki Helsingissä asuville, ainakin Kannelmäen Maxissa on kolikonlaskukone, joka antaa kolikoista kuitin. Kuitti on sitten käypä maksuväline kassalla, ja vaihtorahat saa kuten normaalista käteismaksusta.
Kaksi miinusta se "roksotin" kyllä saa:
1. KONE OTTAA AUTOMAATTISESTI 10% (muistaakseni) PALKKION kolikoiden yhteenlasketusta summasta.
2. Kassaneidin mukaan ainakaan Maxin kone ei ole kovin luotettava (=kolikot laskettava ensin kotona). Valituskäytännöstä ei tietoa.

Jos joku tietää paikkoja missä on vastaavia kolikonlaskuautomaatteja Suomessa, niin infotkaa. :?:
www: Rahat, postimerkit, wanhat esineet, paikkakuntahistoria, yms...
www: Coins, stamps, old stuff, local history, etc...
User avatar
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2172
Joined: Wed Jul 03, 2002 6:57 am
Location: Tampere, Finland
Contact:

Post by Fundamental »

Kyllä mullakin purkin pohjalle kolikoita kertyy.. ei kaikkia kerkiä ray:n koneisiin tunkea :) Just tulin kuukauden ulkomaanmatkalta ja olin kohtuullisen persauki, koska pudjetti vähän ylittyi.. mukavasti piristi tuo 150€ mitä oli purkkiin kertynyt :)
User avatar
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 672
Joined: Wed Jun 04, 2003 11:45 am
Location: Heinola, Finland
Contact:

Post by Schaza »

Fundamental wrote:Kyllä mullakin purkin pohjalle kolikoita kertyy.. ei kaikkia kerkiä ray:n koneisiin tunkea :) Just tulin kuukauden ulkomaanmatkalta ja olin kohtuullisen persauki, koska pudjetti vähän ylittyi.. mukavasti piristi tuo 150€ mitä oli purkkiin kertynyt :)
Tämä todistaa, että kolikoiden säästäminen on ihan hyvä idea. Kun hätä on suurin, on kolikkopurkkikin lähellä. 8)

Itse olen yhdistänyt kolikoiden säästämiseen vielä 5 euron setelitkin, ja rahaa karttuu hyvää tahtia. Seteleille on jo käyttötarkoituskin... ostan niillä upouuden pöytätietokoneen kotiin, kunhan saan vielä jokusen kympin läjään lisää. :)
www: Rahat, postimerkit, wanhat esineet, paikkakuntahistoria, yms...
www: Coins, stamps, old stuff, local history, etc...
Finn
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 168
Joined: Thu Mar 14, 2002 11:46 am
Location: Finland

Re: Riesaa kolikoista

Post by Finn »

avij wrote:Joskus niitäkin voi kuitenkin käyttää, esim. jos loppusumma on 10,70€ niin antaa kassalle 20,70€ jolloin saa 10€ setelin takaisin.
Minä taas käytän kolikoita lähes aina maksaessa. Jos ostokset on esim. 7.40 annan 22.40, 22.50 tai 23 riippuen siitä millaisia kolikoita löytyy.

Ei ollenkaan vaikeaa, kassat vaan joskus ihmettelee 8)

Some 4000+ notes ago:
2741 notes, 9 + 1 + 2 hits.
Definition of my hits.
udon
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 6
Joined: Sat Dec 07, 2002 2:50 pm
Location: Here and there... With 1 hit.

Post by udon »

Aaron wrote:Mahtaakohan muissa euromaissa saada vaihdettua kolikoita seteleiksi ilman erillistä palvelumaksua? Silloin saisin levitettyä muualle Suomen eurokolikoita ja saisin itse seteleitä. :wink:
Vinkki kaikille Kööpenhaminan lentokentällä käyville: Kastrupissa useimmissa kaupoissa käyvät eurot ihan siinä missä Tanskan kruunutkin. Koska kyseessä on Tanskan maaperä ei kaupoilla ole aina mahdollisuutta antaa euro-kolikkoja vaihtorahana. Tämän takia työntekijät ovat aina innoissaan kun saavat euro-kolikkoja asiakkailta.

Itse vaihdan aina ostoksien yhteydessä kolikkoja euro-seteleiksi. Se on win-win tilanne. Minä saan seteleitä EBTä varten ja he kolikkoja.
- Udon -
User avatar
ellinoora
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 117
Joined: Tue May 20, 2003 7:47 pm
Location: Lahti /Finland
Contact:

Post by ellinoora »

Itse käytän kaikki kertyneet kolikot työpaikan ruoka- ja juoma-automaattiin. Kolikoita kyllä kieltämättä kertyy joskus yli tarpeen, joten työpaikalla automaatin kolikkotarpeen vuoksi kolikot menee vaihtorahana kuin kuumille kiville. Ja minä saan uusia seteleitä ilman suurtakaan vaivaa :P
join #ebt @ IRCnet, welcome =)
my stats, which are olde ones...
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”