Nederland maakt komaf met 1 en 2 eurocent.

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

!Pretfles!
Euro-Master
Euro-Master

Nederland maakt komaf met 1 en 2 eurocent.

Post by !Pretfles! »

Nederland maakt komaf met stukken van één en twee eurocent

In Nederland is het einde van de muntjes van één en twee eurocent in zicht. Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) heeft een proef opgesteld waarmee de kleinhandel nog dit jaar begint. Alle bedragen worden afgerond op vijf eurocent. Als het een succes blijkt, wordt de afrondingsregel bij alle winkels ingevoerd. Volgens het MOB zal de afschaffing van één en twee cent jaarlijks een besparing opleveren van 30 miljoen euro. Daarvan wordt de helft bespaard op personeelskosten. Nu zijn caissières langer bezig met een klant en aan het eind van de dag met het opmaken van de kassa. Bij de proefwinkels wordt een bedrag van 4,98 euro op 5 euro afgerond, maar 4,97 wordt 4,95. De Nederlandse Consumentenbond staat niet te juichen. Hij is bang dat mensen zich al belazerd voelen door de euro en dat dit de zaak verergert.

bron: www.hln.be

uw reacties?
My Flickr
Personal Blog
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
('.)_('.) webpage to help him gain world domination.
mollie3
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by mollie3 »

Ik heb er weinig vertrouwen in moet ik eerlijk zeggen dat het zo afgerond word... Overigens is het kabinet het er niet mee eens en zal niet bij de europeese unie vragen of wij die centen af mogen schaffen :lol:
maar goed we zien wel hoe lang ze nog geaccepteerd gaan worden....
Venga
Euro-Master
Euro-Master

Post by Venga »

De Nederlandse eurocenten blijven gewoon bestaan.

Het kabinet heeft geen plannen om in EU-verband voor te stellen de eurocent of het muntstuk van twee eurocent af te schaffen. Een woordvoerder van minister Zalm van Financiën heeft dat vrijdag gezegd in reactie op een proef van de detailhandel om contante bedragen af te ronden op vijf eurocent.

De woordvoerder wijst erop dat een besluit om de cent af te schaffen alleen binnen de EU kan worden genomen. Een lidstaat kan er niet in zijn eentje toe besluiten. 'Maar het staat burgers natuurlijk vrij om in het onderlinge verkeer bepaalde afspraken te maken.'

Dus als de detailhandel zou besluiten om alle prijzen af te ronden, zal de overheid zich daarmee niet bemoeien. De eurocent blijft in dat geval wettig betaalmiddel. 'In de praktijk moet dan blijken of de consument accepteert dat alle bedragen worden afgerond.'

In Finland is al veel eerder besloten om geen gebruik te maken van de eurocent. Maar de woordvoerder van Zalm wijst erop dat dit land geïsoleerd ligt in het eurogebied, zodat er weinig grenseffecten zijn. Nederland grenst aan Duitsland en België, die ook de euro hanteren.

Tot de proef in Nederland is besloten door het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. Daarin zitten onder meer het Platform Detailhandel, de Consumentenbond en De Nederlandsche Bank. Het is de bedoeling dat er eerst bij een landelijke supermarktketen wordt geëxperimenteerd. Slaagt de proef, dan gaat de afrondingsregel in alle winkels gelden.
Johnyboy
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Johnyboy »

Als we er maar in slagen dit keer geen verkapte prijsverhogingen
te introduceren.

Iedere verandering hoeft geen verbetering te zijn.
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master

Post by bhoeyb »

De Belgische UNIZO wil ze ook weg hoorde ik net op de radio :evil: ... 'heel voordelig voor de handelaars' vertelden ze. :roll: Ja natuurlijk: alles een beetje duurder = meer winst :evil: !
Bij de invoering werd alles al onmerkzaam duurder :( .
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master

Post by Dakkus »

I don't believe it's a real problem that the Netherlands aren't "isolated" like Finland is. We must remember that 1c and 2c coins are still legal tender, you just have to gave them worth 5c because even if you could pay exactly 98c, the prize will be rounded to 1€. That's logical, because otherwise you could pay with 5c everything that is rounded down and with 1c and 2c everything that is rounded up.

But what I'm trying to say with this is that the maximum loss per person in rounding up or down to 5c is 4c. That's because if you got 1c and 2c coins worth over 5c, you can use them even with the rounding rules. And I don't think even the poorest people have any real problems with losing even as much 4c worth of money ;)
And besides, those 4c can be spared and used when either 1) you get more small cents or 2) you go back to those regions where they still haven't started rounding.

I think (and hope) that eventually the rounding rule will be in the whole euroland, because - as mentioned - it saves huge amounts of money, time and energy. It's nicer to do shopping when the cashier doesn't have to spend all his/her time counting coins as small as a fly's poo. First was Finland, now comes the Netherlands, then maybe Belgium (because it's next to Netherlands and somewhat brotherlike to it) and then something else and blah blah :)
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
Marianne
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by Marianne »

Eerlijk gezegd, zal ik blij zijn als al die een en twee eurocenten verdwijnen. Al dat grut in je portemonnee. Ik zelf ben bedrijfsleidster in een kringloopwinkel en heb bewust altijd alles laten prijzen met vijf of nul cent op het eind. Omdat wij ook veel goedkope artikelen verkopen, betalen er heel veel klanten met die een en twee eurocenten. We lijken wel een vergaarbak. Het betalen op die manier neemt veel tijd in beslag. Maar ook met de kassa opmaken ben je veel tijd kwijt met al die muntjes tellen.
Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Elmo »

Hou die cent en 2cent gewoon! Het argument dat het de portemonnaie uit
elkaar doet scheuren is onzin, want het zijn hardstikke kleine muntjes.
Bovendien spaar je amper tijd als je 1 of 2 muntjes extra moet pakken.
Pinnen kan veel tijdrovender zijn, zoals ik vanmorgen ervoer:

Ik sta in de rij bij de kassa en de mevrouw voor mij wil pinnen. Eerst haalt
ze haar pinpas door de gleuf met de magneetstrip aan de verkeerde kant.
Daarna draait ze haar pinpas zò dat de magneetstrip naar boven steekt!
Pas bij de derde keer gaat het goed! Na haar pincode te hebben ingevoerd
vergeet ze op JA te drukken, en moet de cassière er iets van zeggen. En
raad eens waar ze op drukt? Op... NEE! :x (hoe blonT kun je zijn? :? :? )
Daarna doet ze het met hulp van haar man, en dan gaat het eindelijk
goed. Hiervan raakte ik erg ge-irriteerd, net als de cassière en de rij
achter mij. :evil:

Het pinnen afschaffen zal veel meer tijd opleveren dan het afschaffen van
de cent en 2cent. En mensen zijn tegen omdat ze er niet aan gewend zijn!
Tegen deze mensen wil ik zeggen: Wen eraan met uw donder!!! :x :evil:
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master

Post by bhoeyb »

100% gelijk :twisted: !
Venga
Euro-Master
Euro-Master

Post by Venga »

Elmo wrote:Tegen deze mensen wil ik zeggen: Wen eraan met uw donder!!! :x :evil:
:lol: :lol: :lol:
valkske
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by valkske »

hoe blonT kun je zijn? :? :? )

halloooooooooooooooooooooooo
valkske
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by valkske »

als je 'pint' maken die 1 en 2 eurocent niet uit. heb je er al eens aan gedacht dat als je bv 20 procucten koopt en alles wordt naar boven afgerond dat dit wel een verschil kan maken van 0.80 cent. als je dan een huishouden hebt met kinderen vul je een karretje makkelijk wekelijks tot 50 producten. dwz 2 euro die je per week of te wel 104 euro die je op jaarbasis meer uitgeeft voor dezelfde producten. er zijn in belgië en in nederland veel gezinnen die zich dat echt niet kunnen permitteren.
stel dat er in 1 carrefour of 1 delhaize zo'n duizend gezinnen per week komen winkelen houdt dat in dat deze 104000 euro per jaar extra winst maken. dus, zelfs als alleenstaande, ben ik ertegen.
pfff dat was effe een stukje hoofdrekenen, als er ergens rekenfouten in zitten, ik ben dus een DOM BLONDJE.
nodisch18
Euro-Master
Euro-Master

Post by nodisch18 »

valkske wrote:als je 'pint' maken die 1 en 2 eurocent niet uit. heb je er al eens aan gedacht dat als je bv 20 procucten koopt en alles wordt naar boven afgerond dat dit wel een verschil kan maken van 0.80 cent. als je dan een huishouden hebt met kinderen vul je een karretje makkelijk wekelijks tot 50 producten. dwz 2 euro die je per week of te wel 104 euro die je op jaarbasis meer uitgeeft voor dezelfde producten. er zijn in belgië en in nederland veel gezinnen die zich dat echt niet kunnen permitteren.
stel dat er in 1 carrefour of 1 delhaize zo'n duizend gezinnen per week komen winkelen houdt dat in dat deze 104000 euro per jaar extra winst maken. dus, zelfs als alleenstaande, ben ik ertegen.
pfff dat was effe een stukje hoofdrekenen, als er ergens rekenfouten in zitten, ik ben dus een DOM BLONDJE.
Er wordt maar een keer afgerond en dat is aan de kassa.

stel je koopt het volgende:
0,54 + 0,56 + 1,84 + 5,79 = 8,73 aan de kassa moet je dan 8.75 betalen (verlies voor de klant van 0,02 euro)

Maar natuurlijk komt het net zo vaak voor dat je totaal bedrag bijvoorbeeld 8,72 euro is dan maak je die 0,02 euro winst.

Dus op het einde van het jaar zal eht precies niks uitmaken.
valkske
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by valkske »

ok, voor degene die pinnen blijft alles hetzelfde, voor degene die cash betalen wordt het afgerond. dan heeft iedereen zijn zin en ik pin in het vervolg weer :lol:
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

Waarom wil iedereen die lieve kleine muntjes afschaffen :? ? Ik het is niet het einde van de wereld, maar 1 ct is nu toch ook niet niets... We zullen nog snel genoeg moeten overschakelen op grotere stukken...
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”