Nog vier landen willen de euro

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Venga
Euro-Master
Euro-Master

Nog vier landen willen de euro

Post by Venga »

Minstens vier landen zijn van plan om binnen afzienbare tijd de euro in te voeren. Hongarije, Cyprus, Estland en Litouwen hebben gezegd zich te willen aansluiten, aldus de woordvoerder van Europees commissaris Solbes (Financiën) maandag.

De vier landen kunnen zich formeel opgeven nadat ze op 1 mei lid zijn geworden van de Europese Unie. Dan moeten ze voldoen aan enkele criteria, onder meer voor stabiele wisselkoersen. De koers van de eigen munt mag twee jaar lang hooguit 15 procent afwijken van de eurokoers.

Een diplomaat sluit echter niet uit dat overleg leidt tot uitstel. In de tussentijd kunnen de landen hun eigen munt dan gebruiken om de economie op te peppen.

De Europese munt is nu in gebruik bij twaalf landen, waaronder Nederland. Drie van de vijftien EU-lidstaten weigerden tot dusver de munt in te voeren: Engeland, Zweden en Denemarken. (ANP)
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Fons »

Het zou wel leuk zijn om nog meer Euro-landen erbij te krijgen, maar de 'financiële ordening' en de economie zijn natuurlijk veel belangrijker.
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

Ik ga deze zomer naar hongarije en hoop dus dat die er ook rap bijkomen, ma da zal wel niet.

Hun economische situatie zal wsl ook niet te fameus zen en dan ist beter da ze der uit blijven he. Nu de euro het goed doet moeten we dat zo houden alhoewel het misschien ook weer niet goed is voor de economie in de eurolanden. America voert nl. niet meer in he dan.

Bwa de mazout da wij uit america (of via dollars betalen) aankopen is vrij goedkoop, en zo scheelt het ook weeral een beetje he.
!Pretfles!
Euro-Master
Euro-Master

Post by !Pretfles! »

Hongarije doet het zo slecht niet
beste van Oost Europa
mijn schoonvader heeft daar een evenementenbureau en dat draait goed
My Flickr
Personal Blog
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
('.)_('.) webpage to help him gain world domination.
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

!Pretfles! wrote:Hongarije doet het zo slecht niet
beste van Oost Europa
mijn schoonvader heeft daar een evenementenbureau en dat draait goed
Ah ma da kan dan misschien nog van pas komen als we daar es iet willen uitsteken. We gaan er met de leiding en 1 groep van de chiro naartoe. Hedde soms wa gegevens over da bureau? Is da evenementen en activiteiten voor de jeugd? Avonturentochten ofzo? Nederlands gesproken?

Sorry dat dit effe off-topic is ma twas puur toeval....

Tja moest hongarije toetreden tot de euro zou het ons al veel omrekenwerk besparen binnen enkele maanden, maja da zal wel wat te snel zijn zekers? :wink:
!Pretfles!
Euro-Master
Euro-Master

Post by !Pretfles! »

heb je een pm gestuurd

back on topic

De euro is een vooruitgang voor iedereen,
ik herinner me dat ik er eerst zelf ook sceptisch tegenover stond,

ik mis de frank nu geen seconde meer
My Flickr
Personal Blog
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
('.)_('.) webpage to help him gain world domination.
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

thx vr pm.

Bwa ik sta toch ook volledig voor de euro zenne nu. Int begin was ik er ook zeer tegen omdat de omschakeling ons vree veel geld gekost heeft. Dit was wsl ook wel het geval in nog vele andere bedrijven?

Maar nu is het gemak ook toch wel iets waard vind ik. Ik zal al veel makkelijker eens een uitstap naar tbuitenland doen nu.
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

Zouden landen als Zwitserland de euro ook niet accepteren denkt ge? Dit land ligt nu volledig omgeven door eurolanden en doet er zelf niet aan mee. Ze zullen dat wsl toch voelen aan minder toerisme?

Als ik de keuze heb gaat mijn voorkeur momenteel toch uit naar een euroland, daar ge dan niet steeds moet omrekenen en omwisselen.
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by HNL »

rufus50 wrote:thx vr pm.

Bwa ik sta toch ook volledig voor de euro zenne nu. Int begin was ik er ook zeer tegen omdat de omschakeling ons vree veel geld gekost heeft. Dit was wsl ook wel het geval in nog vele andere bedrijven?

Maar nu is het gemak ook toch wel iets waard vind ik. Ik zal al veel makkelijker eens een uitstap naar tbuitenland doen nu.
Hoi Rufus,

Doe mij een lol en probeer je zinnen wat meer volledig te maken zonder al die afkortingen. Het is wat lastig lezen zo onderhand voor die Hollanders hier 8) .
Last edited by HNL on Tue Feb 10, 2004 10:16 pm, edited 1 time in total.
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

HNL wrote:
rufus50 wrote:thx vr pm.

Hoi Rufus,

Doe mij een lol en probeer je zinnen wat meer volledig te maken zonder al die afkortingen. Het is wat lastig lezen zo onderhand voor die Hollanders hier 8) .
Okidoki, geen probleem. Dat is een slechte gewoonte geworden door het veel internetten (forummen). Sorry, ik zal er op letten.
Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Elmo »

rufus50 wrote:Zouden landen als Zwitserland de euro ook niet accepteren denkt ge? Dit land ligt nu volledig omgeven door eurolanden en doet er zelf niet aan mee. Ze zullen dat wsl toch voelen aan minder toerisme?

Als ik de keuze heb gaat mijn voorkeur momenteel toch uit naar een euroland, daar ge dan niet steeds moet omrekenen en omwisselen.
In Zwitserland kun je echt overal mee betalen! Anderhalf jaar geleden was ik
daar op vakantie, en mijn pa betaalde een keer zijn boodschappen met 20
Zwitserse franken en 10 euro. Het meisje achter de kassa pakte er een tabel
bij om op te zoeken hoeveel franken er in 1 euro gingen (€1 = fr. 1,44). En
op die tabel stonden nog véél meer valuta! Zwitserland is dan ook niet voor
niets een natie van geld en banken... :roll:
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
Van Geel
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Van Geel »

Ik ben altijd een voorstander geweest van de euro, ik zag er direct de voordelen van in. Ik ben iemand die nogal graag op reis gaat en dan is de euro zeer gemakkelijk (als je in de eurozone blijft natuurlijk). Ik probeer dan ook zoveel mogelijk binnen de eurozone te reizen maar deze zomer maak ik een uitzondering.

Het invoeren van de euro in deze vier geinteresseerde landen zal volgens mij niet veel problemen opleveren, zeker niet in Estland en Hongarije. En Cyprus is een supertoeristisch land dus daar zal het zeker ook van pas komen! Het leuke is dat ik dan opnieuw naar nieuwe euromuntjes kan zoeken, want de huidige heb ik al allemaal! :)
Milco1983

Post by Milco1983 »

Van Geel wrote:Ik ben altijd een voorstander geweest van de euro, ik zag er direct de voordelen van in. Ik ben iemand die nogal graag op reis gaat en dan is de euro zeer gemakkelijk (als je in de eurozone blijft natuurlijk). Ik probeer dan ook zoveel mogelijk binnen de eurozone te reizen maar deze zomer maak ik een uitzondering.

Het invoeren van de euro in deze vier geinteresseerde landen zal volgens mij niet veel problemen opleveren, zeker niet in Estland en Hongarije. En Cyprus is een supertoeristisch land dus daar zal het zeker ook van pas komen! Het leuke is dat ik dan opnieuw naar nieuwe euromuntjes kan zoeken, want de huidige heb ik al allemaal! :)
Heb je die van monaco, san marino en vaticaanstad ook al allemaal?
Ralf
Euro-Master
Euro-Master

Post by Ralf »

Ik vind het wel leuk als er meer landen bij komen dan zijn er weer meer euromunten van verschillende landen te sparen! :D
Maar dat er van die ''arme'' landen bij komen is denk ik wel minder voor onderandere ons land denk ik. Die liggen met veel dingen ver achter.
Milco

Post by Milco »

Ik zie het niet zo snel gebeuren
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”