170.000 euro boete

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

170.000 euro boete

Post by tinka »

Snelheidsovertreding kost Fin 170.000 euro

In België worden vanaf 1 maart de zogenaamde superboetes ingevoerd. Onder meer voor snelheidsovertredingen kan een Belgische chauffeur dan enkele honderden euros boetes moeten betalen. De benaming ‘superboetes’ is wel heel relatief, want in Finland moet een man die in de bebouwde kom 80km/u reed, liefst 170.000 euro boete betalen. Dat is pas een superboete. Phaedra Hoste komt dus goed weg met haar boete van 1.000 euro .

In Finland is de hoogte van de boete afhankelijk van het inkomen van de overtreder. Hoe meer je verdient, hoe hoger de boete. De miljonair Jussi Salonoja, die de worstenfabriek van zijn famile erfde, reed aan 80 km/u door Helsinki, waar een snelheidsbeperking van 40 km/u geldt. In 2002 gaf Salonoja zo’n zeven miljoen euro inkomsten aan bij de belastingen. In die inkomensschijf kost deze overtreding hem 170.000 euro of zo’n 2,5 procent van zijn jaarinkomen.

Het bedrag van de boete kan eventueel nog veranderen als de politierechtbank van Helsinki de zaak behandelt. Mocht het op 170.000 euro blijven, dan verpulvert Salonoja het record van internetmiljonair Jaakko Rytsola, die vier jaar geleden 80.000 euro moest betalen voor een snelheidsovertreding. (KH)

http://nieuws.hln.be

8O dat zijn heeeeeel veel briefkens ze.
kan iemand hem vragen om die in te voeren (anders wil ik wel hoor :D )
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

Tja en toch zen ik tegenstander van die boetes naar inkomen.

In ons systeem:
Een minder begoede persoon gaat het idd veel harder voelen dat hij een overtreding beging, maar de overtreding is dezelfde. Wie verkeerd parkeert bv. begaat een evengrote fout als een miljonair die op de zelfde plaats verkeerd zou parkeren.

Als ge het doet gelijk in Finland gaan de steuntrekkers bv. geen boetes moeten betalen?

Ik heb niets tegen deze personen, maar het is maar om een voorbeeld te geven over de discriminatie door die wet van "boetes volgens inkomens".

Zo gaan ze de mensen pas demotiveren om nog iets te willen doen van werk.
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

Het gaat hier over een boete, nog niet over belastingen. En dan ben ik ervoor, dat boetes afhankelijk zijn van het inkomen. Enig nadeel, is dat België een ramp is, om een overzichtelijk loonbriefje te krijgen :?
Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Post by Elmo »

groentje wrote:Het gaat hier over een boete, nog niet over belastingen. En dan ben ik ervoor, dat boetes afhankelijk zijn van het inkomen.
Dat vind ik niet, want wat heeft de zwaarte van een overtreding te maken
met het inkomen? Een uitkeringstrekken die met zijn derdehands Škoda
een snelheidsovertreding maakt is even 'crimineel' als een multimiljonair die
met zijn fonkelnieuwe Rolls Royce die hetzelfde doet.
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
olskie bolskie
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by olskie bolskie »

Voor snelheids overtredingen vindt ik het een goed idee om deze tekoppellen aan het inkomen. Immers een directeur die z'n rijbewijs kwijt raakt door tehard rijden huurt een chauffeur in en jan met de pet kan dat niet. Wat niet wil zeggen dat je. als je in de bijstand zit, dan gas kan geven
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

Juist daarom, Elmo. Nu voelt de best verdienende amper dat hij iets heeft misdaan, en zal hij zich amper geremd voelen om de volgende keer de verkeersregels 'een beetje ruimer te interpreteren'. Terwijl iemand aan de bijstand zijn auto mss niet kan afbetalen, of erger. Als je elke euro moet omdraaien, vooraleer je hem omdraait, mis je niet gaarne 100 of 200 euro, maar iemand die een paar nullen op zijn rekeningafschriften ziet, draait daar amper zijn hand voor om. Soms wordt het zelfs ingecalculeerd :? .
Dan mag het voor mij naar een niveau stijgen, dat het voor iedereen even voelbaar is.
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by HNL »

Oneens. Door middel van het belastingstelsel worden inkomens genivelleerd. C'est tout. Je verkoopt een brood toch ook niet aan 'Jan met de pet' voor een euro, terwijl als er een directeur met een leuke job langskomt de prijs voor hetzelfde brood naar 10 euro gaat?

Je hebt je allemaal te houden aan dezelfde wet, met daarbij dezelfde consequenties als je de mist in gaat en daarbij geen belachelijke uitzonderingen. Als meneer een duurdere auto kan rijden (=betalen) komt er dus ook meer BPM + BTW in de staatskas wat per saldo dus ook weer ten goede komt voor 'Jan met de pet' die met z'n auto langs 's heren wegen rijdt.
Guest

Post by Guest »

A few things to clarify here: first of all, not all the crimes are punished like this in Finland. If you get a normal parking ticket, it’s always a fixed sum which does not depend on your income. This punishment system which takes into account the person’s salary as well as other property is meant to affect all the people in an equal way, and that’s why it’s counted using the person’s monthly income. Not even the unemployed or other persons on social benefits escape paying it, but then the sum is considerably smaller. For comparison: at the moment the minimum unemployment benefit is 23,16€/day and a person receiving this amount of money would pay a basic “daily” fine of 6€, and the amount of those day fines depends on the seriousness of the crime. For a minor offence the police can give you as little as one daily fine to pay, and the maximum amount is 120 (240 if you’ve committed several crimes and get punished for them all). So, in a case similar to Mr Salonoja who drove 40 km/h faster than the speed limit, an unemployed person would have to pay 26 daily fines x 6€ = 156 euros.

So, the fine which you have to pay should affect your economy and your life in the same proportion whether you are poor or rich. A well-off person might just laugh at the rules and the regulations if he knew that the eventual punishment was only 156 euros. If he faces a risk of paying thousands of euros, he might stop to think whether pushing the gas pedal down is worth it.
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

HNL wrote:Oneens. Door middel van het belastingstelsel worden inkomens genivelleerd. C'est tout. Je verkoopt een brood toch ook niet aan 'Jan met de pet' voor een euro, terwijl als er een directeur met een leuke job langskomt de prijs voor hetzelfde brood naar 10 euro gaat?

Je hebt je allemaal te houden aan dezelfde wet, met daarbij dezelfde consequenties als je de mist in gaat en daarbij geen belachelijke uitzonderingen. Als meneer een duurdere auto kan rijden (=betalen) komt er dus ook meer BPM + BTW in de staatskas wat per saldo dus ook weer ten goede komt voor 'Jan met de pet' die met z'n auto langs 's heren wegen rijdt.
Juist om dezelfde consequenties te hebben, zijn boetes afhankelijk van het inkomen veel realistischer. Een boete van pakweg €150 zal iemand die slechts €700 per maand verdient, anders aanvoelen, dan iemand die €150 per dag aan zijn kinderen geeft als zakgeld. Stel je voor, dat iemand een boete krijgt van 'maar' €150, omdat het maar een lichte overtreding was, maar daardoor wel failliet gaat, omdat hij zijn rekeningen niet meer kan betalen. Het is toch wel even anders, dan iemand die voor een zware overtreding pakweg €1000 betaald, maar dat na een dag heeft opgehaald met werken?
Als je bedoeling is, om aan te zetten tot een ander gedrag, lijkt het me beter te variëren naargelang inkomen.
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

groentje wrote:
HNL wrote:Oneens. Door middel van het belastingstelsel worden inkomens genivelleerd. C'est tout. Je verkoopt een brood toch ook niet aan 'Jan met de pet' voor een euro, terwijl als er een directeur met een leuke job langskomt de prijs voor hetzelfde brood naar 10 euro gaat?

Juist om dezelfde consequenties te hebben, zijn boetes afhankelijk van het inkomen veel realistischer. Een boete van pakweg €150 zal iemand die slechts €700 per maand verdient, anders aanvoelen, dan iemand die €150 per dag aan zijn kinderen geeft als zakgeld. Stel je voor, dat iemand een boete krijgt van 'maar' €150, omdat het maar een lichte overtreding was, maar daardoor wel failliet gaat, omdat hij zijn rekeningen niet meer kan betalen. Het is toch wel even anders, dan iemand die voor een zware overtreding pakweg €1000 betaald, maar dat na een dag heeft opgehaald met werken?
Als je bedoeling is, om aan te zetten tot een ander gedrag, lijkt het me beter te variëren naargelang inkomen.
Dan zullen de mensen op den duur nog een ander gedrag beginnen vertonen op vlak van werken ook. Men zal meer geneigd zijn om aan zwartwerk te doen, want op die manier zal men dan minder belastingen moeten betalen, minder hoge boetes enz.

Mensen die veel verdienen gaan dan eerder geneigd zijn om ook beginnen den tamzak uit te hangen en niks meer doen.

BTW: Iemand die dan al "failliet" verklaard is, die zou dan niks meer moeten betalen? Want die kan dan toch niks betalen daar em (zogezegt) niks meer heeft?
Benighted
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Benighted »

langst de ene kant is dit systeem veel beter; iemand die vele euro's verdiend per maand geeft niets om een boete van 500 euro ofzo, terwijl een simpele frituuruitbater ofzo een boete van 500 euro krijgt, denkt hij toch wel 2x na!

Nu zeker dat die 'superboetes' eraan komen; al vind ik eerlijk gezegd dat de politie zich meer bezig houdt met 'onoziliteiten', deze zaken merk je vaak tijdens voetbalwedstrijden... iemand die wat te hard roept pakken ze meteen op, maar hier in Antwerpen kan een bende bijna elke dag toeslaan en ze merken het amper.

Ach... ik ben zowel voor -als tegenstander van (super)boetes voor sneldheidsovertredingen; maar ben min of meer wel voorstander van boetes aanpassen naargelang wat m'n verdient
Ontdek het Antwerpse polderdorp Zandvliet: http://www.zandvlietdorp.be
groentje
Euro-Master
Euro-Master

Post by groentje »

rufus50 wrote: Dan zullen de mensen op den duur nog een ander gedrag beginnen vertonen op vlak van werken ook. Men zal meer geneigd zijn om aan zwartwerk te doen, want op die manier zal men dan minder belastingen moeten betalen, minder hoge boetes enz.

Mensen die veel verdienen gaan dan eerder geneigd zijn om ook beginnen den tamzak uit te hangen en niks meer doen.

BTW: Iemand die dan al "failliet" verklaard is, die zou dan niks meer moeten betalen? Want die kan dan toch niks betalen daar em (zogezegt) niks meer heeft?
Nogmaals, ik heb het over boetes, die geldsommen die je alleen moet betalen, als je iets hebt mispeuterd. Zal je voor boetes, die je normaal niet zou hebben, je werkgedrag aanpassen?
Zwartwerk kan worden tegengegaan, door voldoende controle en een eenvoudiger wetgeving. Bij faillisement, worden toch ook de goederen verbeurd verklaard, en de opbrengst van de verkoop wordt verdeeld onder de schuldeisers (toch bij bedrijven). Justitie is net zozeer een schuldeiser, dunkt me.
BTW: Loon is niet altijd naar werken :wink: Je kan geen klop uitvoeren, maar toch een serieus bedrag worden uitbetaald.
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by HNL »

Wel, als je hier in Nederland de snelheid extreem overtreedt mag je jezelf komen verantwoorden bij meneer de rechter. Je maakt mij de kat niet wijs dat het geen impact heeft ook al verdien je nog zoveel. Je mag je vervolgens ook verantwoorden richting je medecollega's, buiten de boete om die je te wachten staat, het kwijtraken van je rijbewijs c.q. auto.

Als iemand in het bezit van de nodige financiële middelen op een ander vlak de mist in gaat (bijvoorbeeld mishandeling), moet hij / zij dan ook langer de cel in dan een ander? 'Meneer, gezien uw positie doen we er drie jaar bij'?

Het riekt mij te veel naar discriminatie. Nogmaals, deze kapitaalkrachtige figuren houden ook jouw en onze economie in stand met z'n belastingbetalingen. Gewoon even lekker geld ophalen op deze manier gaat mij veel te ver. Zonder een mening te geven over de a.s. 'superboetes' in België is die vorm van bestraffen dus veel redelijker.

Waarom denkt men dan niet aan een systeem voor 'veelplegers'? Eén overtreding in het jaar met X aantal km/u waar Y is toegestaan Z euro boete, bij de tweede overtreding een verhoging van 10% etc.
dave1980
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by dave1980 »

De wet geldt voor iedereen op dezelfde manier.

Iedereen dient derhalve op dezelfde manier worden behandeld.

De vraag stelt zich dus niet of men de boetes al dan niet kan betalen, dat is in se niet relevant in deze discussie.

Het betreft immers on-wettige handelingen en iedereen heeft op dezelfde manier de mogelijkheid om geen onwettige handelingen te stellen.
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rufus50 »

Dat is waar: wie geen fouten doet kan niet beboet worden, maar mensen zoals ik die dagelijk +-10 uur of meer onderweg zijn (zowel privé als voor werk) hebben veel meer kans om tegen de lamp te lopen of eens betrapt te worden op een (klein) overtredinkje dan iemand die gewoon bij de bakker een brood haalt.

Het systeem van indexeren volgens het aantal overtredingen vind ik dan weer beter. Maar dit zou men dan ergens moeten kunnen samenhangen met bv: het aantal afgelegde kilometers. Dit is echter niet mogelijk. Want een beroepschauffeur heeft ook hier veel meer kans dan een gewone weggebruiker.

BTW: in de Belgische wetgeving en het wegennet is het bijna onmogelijk om u zonder overtredingen op de openbare weg te begeven....
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”