Käytäntö eurojen ja kolikkojen lähetyksessä ?

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

upponalle
Euro-Regular
Euro-Regular

Käytäntö eurojen ja kolikkojen lähetyksessä ?

Post by upponalle »

Jos lähetän ulkomaille harrastajatoverille euroja, niin miten tämä maksupuoli hoidetaan kohteliaasti ? Minä kun en itse varsin harrasta muuta kuin kirjaamista, niin en tee vaihdokeilla mitään. Kuis fiksummat neuvoisi ?
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

Voithan sitten laittaa kolikot kiertoon, tai laittaa nimellisarvollaan nettihuutokauppaan myyntiin. Aika moni myy nettihuutiksissa ylimääräisiä ulkomaalaisia pois käsistään. Voit myös tehdä sitten vaihtokauppaa taas näillä toisaalle. Voit tietenkin tyrkyttää kolikoita myös minulle, niin katsotaan. :)
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Mulle on ainakin porukka täältä usein lähettänyt käteistä.. viimeksi eräs saksalainen ebt sivuston käyttäjä mm. lähetti maksun 27kpl 5€ uusia saksalaisia seteleitä.. kylvin ne sitten tänne tampereen seudulle.. olen myös käyttänyt suoraa siirtoa omalle pankkitililleni.. rahan siirrot ovat ilmaisia eu-maiden välillä.. tarvitsette vain IBAN numeron ja makdollisesti SWIFT osoitteen... nämä saat tietoosi pankistasi jos et niitä jo tiedä.. esim. sammon netti sivuilta ne itse löysin..
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Ainiin... ja aina kannattaa lähettää aina kaikki kirjattuna.. itse olen joutunut useamman kerran kokemaan karvaasti jos on yrittänyt ihan tavallisena postina lähettää.. kreikan posti on hukannut minulta kirjeen jossa oli 26€ sekä paketin jossa oli suomen 1 ja 2 senttis pötköt.. belgiassa oli kirjekuori avattu ja kolikot poistettu.. kirjattuna ei ole ollut ongelmia.. paitsi erään intialaisen kaverin kanssa joka ei lähettänytkään mitään tilalle vaikka näin lupasi..
upponalle
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by upponalle »

Fundamental wrote:Ainiin... ja aina kannattaa lähettää aina kaikki kirjattuna.. itse olen joutunut useamman kerran kokemaan karvaasti jos on yrittänyt ihan tavallisena postina lähettää.. kreikan posti on hukannut minulta kirjeen jossa oli 26€ sekä paketin jossa oli suomen 1 ja 2 senttis pötköt.. belgiassa oli kirjekuori avattu ja kolikot poistettu.. kirjattuna ei ole ollut ongelmia.. paitsi erään intialaisen kaverin kanssa joka ei lähettänytkään mitään tilalle vaikka näin lupasi..
Tuota hiukan pelkäänkin...anteeksi vain kaikille...tuota että sieltä tulee naurava naama vaan takaisin...mutta ei tässä isoista summista puhuta kuitenkaan...äh...kuitenkin...pihi kun pihi :oops:

Juu, KIITOS neuvoista ! En ole vielä kerennyt edes katselemaan kolikkoja, mutta ajattelin kysyä hätäpäissäni neuvoja samantein :)
aplfi
Euro-Master
Euro-Master

Post by aplfi »

Fundamental wrote: paitsi erään intialaisen kaverin kanssa joka ei lähettänytkään mitään tilalle vaikka näin lupasi..
Taitaa olla hyväkin kaveri kun vielä tämän tempun jälkeen kaveriks kutsut. Olis ehkä odottanut mieluummin intialainen k...pää, pa.....nen tai ehkä mu...u.
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Useimmiten ulkomaalaiset haluavat harvinaisimpia suomalaisia kolikoita tai suomen 1 ja 2 senttis pötköjä.. kun eivät saa rahoja niiden tavalliseen arvoon kiinnostus lakkaa.. eräskin saksalainen suuttui kun en suostunut myymään 1 sentin pötkö sen nimellishintaan 50 senttiä (50kpl yhden sentin kolikkoa)..
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

aplfi wrote:
Fundamental wrote: paitsi erään intialaisen kaverin kanssa joka ei lähettänytkään mitään tilalle vaikka näin lupasi..
Taitaa olla hyväkin kaveri kun vielä tämän tempun jälkeen kaveriks kutsut. Olis ehkä odottanut mieluummin intialainen k...pää, pa.....nen tai ehkä mu...u.
hehehe no eipä tuo mikään kaveri ole koskaan ollutkaan.. vedättänyt kymmeniä ihmisiä euroalueella tuo samainen hyypiö.. noh hölmöähän se on luottaa ihmisiin mutta minkä sitä itselleen voi :) Minua ei ole huijannut kuin tuo intialainen ja yksi luxemburilainen veijari :) Kaikin puolin on muuten hyvin mennyt kaupat..
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Jos ei ole varma onko kyseinen henkilö rehellinen vai ei kannattaa ehkä käydä ensin tämä lista läpi.. henkilö saattaa löytyä täältä..

http://euro.webmind.nl/index.php?page=b ... e8574b184b
aplfi
Euro-Master
Euro-Master

Post by aplfi »

Minä oon harrastanut kolikon vaihtoo vaan tuon ralffin kanssa ja se ainaki lähetti vaihdokkina sen luxemburgilaisen 2€-kolikon minkä lupaskin. :D :D
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Ralffin kanssa sitä tässä just olen minäkin vaihtelemassa, tai no hommasin hänelle huuto.netistä nuo suomen harvinaiset kolikot.. itse laitoin joskus luxemburilaisia kolikoita ihan kiertoon kun niitä rupesi niin paljon olemaan nurkissa (ehkä niistä joku ilahtui kun löysi ne kierrosta).. en oikeastaan yksittäisiä kolikoita pahemmin eräs keräile.. jostain kumman syystä nuo rullat kiinnostavat enemmän.. jos nyt jotain kiinnostaa mitä kolikoita minulta löytyy niin ne on listattu kotisivuilleni: http://lart.blerp.org/~ilkka
DJ Frank
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by DJ Frank »

Oon saanut kierrosta 2 kpl luxenb. 2 eken kolikoita. Lisäks muutaman 5 senttisen. Liekö sinulta lähtöisin :D
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Ainakin noita 5 senttisiä olen kohtuu monta liikenteeseen kylvänyt :)
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Kertokaas ummikolle, miten ulkomaisten kolikoiden käy Suomen kierrossa? Saako ne kiertää täysin vapaasti vai poimitaanko ne pois pankissa ja roudataan jonnekin? Kun joku tällaista huhua levitteli... :?

Muutenkin ihmetyttää kun alku aikoina ahkerasti käsissä vilisseet ulkomaiset kolikot tuntuvat kadonneen täysin... :cry:
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
KimmoJ
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by KimmoJ »

Moisesta huhusta en ole kuullut. Kyllä ainakin meikäläisen kokemuksen mukaan esim sakemannien yhden euron kolikot vuodelta 2002 alkaa olla jo enemmän sääntö kuin poikkeus kun vaihtorahaa saa 8O
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”