Nieuw Design Eurobiljetten

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Post Reply
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Nieuw Design Eurobiljetten

Post by rlaurenssen »

Hallo Iedereen,

Net als vele mede users ben ik net terug uit Frankfurt, wat een erg geslaagde meeting was. Ik open dit onderwerp omdat
we belangrijk nieuws te horen hebben gekregen bij de ECB tijdens ons bezoek daar.

Tijdens ons bezoek hebben we een bijna 3 uur durende presentatie bijgewoond over de euro bankbiljetten en vooral
hebben we veel voorbeelden gezien van valse exemplaren, waarvan we in veel gevallen meteen de fouten in konden ontdekken.
Maar wat het belangrijkste is, is dat het bijna zeker is nu, dat er in de loop van 2013 nieuwe designs uitkomen. Echter de goede man
die de presentatie hield mocht helaas nog geen details naar buiten brengen. Hij verwachte dat er een persbericht naar buiten komt
binnen een paar maanden. Het gene wat hij ons kon mededelen was dat het nieuwe uiterlijk herkenbaar zal zijn. Ook heeft hij
prijsgegeven dat het serienummer anders word ingedeeld dan nu het geval is.

Hoewel de exacte details op dit moment nog ontbreken is het uiteraard wel erg spannend nieuws wat iedereen hier op de voet zal volgen.
Met o.a Elmo was ik gisteren nog bij de Deutsche Bundesbank en daar werd ons verteld dat er geen :note-5: meer worden gedrukt met het huidige
design + de handtekening van Draghi.

Uiteraard zullen we de nodige stappen ondernemen zodra er bekend word welke eigenschappen het serienummer + shortcode zullen krijgen, aangezien
de site hier ook op aangepast moet worden. Als jullie meer horen in de komende tijd, mogen jullie het hier melden. Ik zal onderstaande lijst dan aanvullen.

De volgende gegevens zijn op dit moment bekend:

Betrouwbare bronnen:
  • Bekendmaking binnen enkele maanden.
  • Medio 2013 worden ze in omloop gebracht.
  • Het serienummer en wellicht de shortcode krijgen een andere indeling.
  • :note-5: worden pas met Draghi handtekening gedrukt met het nieuwe design.
  • De oude biljetten worden niet versneld uit de roulatie genomen en er is (in eerste instantie?) geen levensduureinde aangegeven
  • Volgende denominaties worden met een interval van ongeveer een jaar ingevoerd
  • Het wordt geen plastic/polymeer biljet (voor langere levensduur)
  • Het design is dan wel anders, maar het is nog altijd als eurobiljet herkenbaar, dus geen bloemetjes of vogeltjes (hij refereerde naar de Nederlandse 10 gulden biljetten Oxenaar/Frans Hals vs. Drupsteen/IJsvogel)
  • Er komt geen streepjescode op het biljet
  • Er komt geen RFID in het biljet
Minder betrouwbare bronnen:
  • Het design blijft hetzelfde, alleen de kleuren samenstelling/contrast wordt anders (zoals ik het begrepen heb in het Franstalige artikel)
Last edited by rlaurenssen on Wed May 02, 2012 7:37 pm, edited 5 times in total.
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master

Re: Nieuw Design Eurobiljetten

Post by jrnsndrs »

Heel interessant!

Heeft die man nog zijn mond voorbij gepraat over het in omloop brengen van Estse bankbiljetten in de oude serie?
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

jrnsndrs wrote:Heel interessant!

Heeft die man nog zijn mond voorbij gepraat over het in omloop brengen van Estse bankbiljetten in de oude serie?
Ik geloof niet dat iemand die vraag aan hem gesteld heeft, dus hier kan ik geen antwoord op geven. Misschien dat het geheugen
van een andere user beter is. Je kon aan de man zien dat hij het ons heel graag wilde vertellen, maar dat het simpelweg nog niet mocht. :D
gille
Euro-Master
Euro-Master

Post by gille »

Hartelijk dank voor het meedelen, rlaurenssen!
Ben benieuwd naar de nieuwe design(s) en hoe het serienummer er uit gaat zien.
Misschien krijgt elk land 2 letters ipv 1. Omdat ons alfabet toch ooit te klein gaat zijn... We zien wel! ;)

EDIT: Interessant artikel (Frans)
Brand new website: #IceBucketChallenge Videos
XS_Martijn
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by XS_Martijn »

Het zou me niets verbazen als ze op de ISO 3166-codering overstappen.
MDeen
Euro-Master
Euro-Master

Post by MDeen »

Andere punten van het nieuwe biljet:
  • De oude biljetten worden niet versneld uit de roulatie genomen en er is (in eerste instantie?) geen levensduureinde aangegeven
  • Het design is dan wel anders, maar het is nog altijd als eurobiljet herkenbaar, dus geen bloemetjes of vogeltjes (hij refereerde naar de Nederlandse 10 gulden biljetten Oxenaar/Frans Hals vs. Drupsteen/IJsvogel)
Neska
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Neska »

Nou, ik ben benieuwd.
Bollivierke
Euro-Master
Euro-Master

Post by Bollivierke »

MDeen wrote:Andere punten van het nieuwe biljet:
QR code misschien?
MDeen
Euro-Master
Euro-Master

Post by MDeen »

QR code is ook een streepjescode. Er komt geen streepjescode (van wat voor soort dan ook) op het biljet.
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

gille wrote:Hartelijk dank voor het meedelen, rlaurenssen!
Ben benieuwd naar de nieuwe design(s) en hoe het serienummer er uit gaat zien.
Misschien krijgt elk land 2 letters ipv 1. Omdat ons alfabet toch ooit te klein gaat zijn... We zien wel! ;)

EDIT: Interessant artikel (Frans)
Leuk artikel, ik heb het als punt toegevoegd aan de lijst, ik beschouw het vooralsnog wel als een minder betrouwbare bron.
De rest van de punten komen rechtstreeks van de ECB of de Bundesbank in Frankfurt.
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master

Post by googlejaps »

Wat je wel tussen de regels door kan lezen, maar er nog niet met zoveel woorden staat:
  • Het :note-5: biljet is het eerste dat in het nieuwe design wordt uitgebracht
De Slak
Euro-Master
Euro-Master

Post by De Slak »

De bekendmaking hiervan is ondertussen ook in de Vlaamse kranten begonnen.

:arrow: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 8_00361835" onclick="window.open(this.href);return false;

:arrow: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 8_00362521" onclick="window.open(this.href);return false;
De Slak
Euro-Master
Euro-Master

Post by De Slak »

Als ik volgend artikel lees :arrow: http://www.hbvl.be/nieuws/economie/aid1 ... rfose.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; lijkt het me interessanter om de komende tijd biljetten van grotere waardes in te voeren, omdat je daar langer kans mee maakt om er een hit mee te scoren, want de 5-jes zullen eerst vervangen worden.
Mkay
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by Mkay »

Image
Image
Zie ook: http://www.ecb.int/euro/banknotes/europ ... ex.en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie geen shortcode op de voorkant. Of staat de shortcode achter de 'n' van specimen? En een serienummer dat met 2 letters begint, of is dat alleen het voorbeeld?
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master

Post by jrnsndrs »

Mkay wrote:

Ik zie geen shortcode op de voorkant. Of staat de shortcode achter de 'n' van specimen? En een serienummer dat met 2 letters begint, of is dat alleen het voorbeeld?
De shortcode staat volgens mij inderdaad vertikaal onder de rechterpoot van de n uit specimen. Van het serienummer weet ik het ook niet.
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”