Net als vele mede users ben ik net terug uit Frankfurt, wat een erg geslaagde meeting was. Ik open dit onderwerp omdat
we belangrijk nieuws te horen hebben gekregen bij de ECB tijdens ons bezoek daar.
Tijdens ons bezoek hebben we een bijna 3 uur durende presentatie bijgewoond over de euro bankbiljetten en vooral
hebben we veel voorbeelden gezien van valse exemplaren, waarvan we in veel gevallen meteen de fouten in konden ontdekken.
Maar wat het belangrijkste is, is dat het bijna zeker is nu, dat er in de loop van 2013 nieuwe designs uitkomen. Echter de goede man
die de presentatie hield mocht helaas nog geen details naar buiten brengen. Hij verwachte dat er een persbericht naar buiten komt
binnen een paar maanden. Het gene wat hij ons kon mededelen was dat het nieuwe uiterlijk herkenbaar zal zijn. Ook heeft hij
prijsgegeven dat het serienummer anders word ingedeeld dan nu het geval is.
Hoewel de exacte details op dit moment nog ontbreken is het uiteraard wel erg spannend nieuws wat iedereen hier op de voet zal volgen.
Met o.a Elmo was ik gisteren nog bij de Deutsche Bundesbank en daar werd ons verteld dat er geen

design + de handtekening van Draghi.
Uiteraard zullen we de nodige stappen ondernemen zodra er bekend word welke eigenschappen het serienummer + shortcode zullen krijgen, aangezien
de site hier ook op aangepast moet worden. Als jullie meer horen in de komende tijd, mogen jullie het hier melden. Ik zal onderstaande lijst dan aanvullen.
De volgende gegevens zijn op dit moment bekend:
Betrouwbare bronnen:
- Bekendmaking binnen enkele maanden.
- Medio 2013 worden ze in omloop gebracht.
- Het serienummer en wellicht de shortcode krijgen een andere indeling.
worden pas met Draghi handtekening gedrukt met het nieuwe design.
- De oude biljetten worden niet versneld uit de roulatie genomen en er is (in eerste instantie?) geen levensduureinde aangegeven
- Volgende denominaties worden met een interval van ongeveer een jaar ingevoerd
- Het wordt geen plastic/polymeer biljet (voor langere levensduur)
- Het design is dan wel anders, maar het is nog altijd als eurobiljet herkenbaar, dus geen bloemetjes of vogeltjes (hij refereerde naar de Nederlandse 10 gulden biljetten Oxenaar/Frans Hals vs. Drupsteen/IJsvogel)
- Er komt geen streepjescode op het biljet
- Er komt geen RFID in het biljet
- Het design blijft hetzelfde, alleen de kleuren samenstelling/contrast wordt anders (zoals ik het begrepen heb in het Franstalige artikel)