Väärä lyhyt koodi
-
Grezky
Väärä lyhyt koodi
Laitoin vahingossa 20 euron setelille väärän lyhyen koodin ja seteli meni tietokantaan. Syötettyjä seteleitä ei varmaan voi enää muokata??
Re: Väärä lyhyt koodi
Kyllä voi, katso EBT:n FAQ. Pistä viestiä ylläpidolle niin korjaavat kyllä.Grezky wrote:Laitoin vahingossa 20 euron setelille väärän lyhyen koodin ja seteli meni tietokantaan. Syötettyjä seteleitä ei varmaan voi enää muokata??
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Pienenä vinkkinä voisi ylläpidolle laittaa, että laittakaa sivuille oma sivu, josta voi lähettää noita korjauksia ylläpidolle. Nykyinen sähköpostin kopiointi leikepöydälle --> uudella selaimella web-meiliin loggaantuminen --> viestin kirjoitus / tietojen kopiointi eri selaimesta --> lähestys -mallinen ketju kun on tosi vaivalloinen ja itse en ihan pienestä jaksa alkaa napisemaan. Sellainen "paina tästä lähettääksesi korjausehdotus" linkki ja siitä sitten valmis "kaavake" (ei tartte olla monimutkainen) olisi kätevä IMHO. 
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
- Tomppa-
- Euro-Expert in Training

Kaavake tai joku muu systeemi korjausten tekemiseen olisi tosiaan hyvä olla olemassa ja ehdottaisinkin, että käyttäjät voisivat itse tehdä korjauksia. Aivan kaikille tätä ei kuitenkaan mielestäni pitäisi tehdä mahdolliseksi, jotta vältyttäisiin muilta ongelmilta ja väärinkäytöltä. Sen sijaan omien seteleiden editoinnin voisi mahdollistaa vaikka niille, jotka ovat syöttäneet vähintään sata seteliä, aivan kuten monen setelin syöttömahdollisuus on vain niillä, jotka ovat syöttäneet väh. 50 seteliä. Eli vain aktiivisimmat, ja siten luultavasti luotettavimmat käyttäjät, voisivat editoida.
Muuten hyvä idea, mutta minimiraja voisi olla vaikkapa 2000 tai 3000 seteliä.Tomppa wrote:Kaavake tai joku muu systeemi korjausten tekemiseen olisi tosiaan hyvä olla olemassa ja ehdottaisinkin, että käyttäjät voisivat itse tehdä korjauksia. Aivan kaikille tätä ei kuitenkaan mielestäni pitäisi tehdä mahdolliseksi, jotta vältyttäisiin muilta ongelmilta ja väärinkäytöltä. Sen sijaan omien seteleiden editoinnin voisi mahdollistaa vaikka niille, jotka ovat syöttäneet vähintään sata seteliä, aivan kuten monen setelin syöttömahdollisuus on vain niillä, jotka ovat syöttäneet väh. 50 seteliä. Eli vain aktiivisimmat, ja siten luultavasti luotettavimmat käyttäjät, voisivat editoida.
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
jos rajaksi laitetaan 3000 seteliä niin kyseistä linkkiä voisi käyttää vain 171 käyttäjää tällä hetkellä ja jos raja olisi 2000 seteliä niin kyseinen luku olisi 251 käyttäjää. joten hyöty olisi aika pieni jos raja olisi noin iso. 1000 seteliä rajana voisi jo olla hiukan realistisempi minun mielestäni.Aaron wrote:Muuten hyvä idea, mutta minimiraja voisi olla vaikkapa 2000 tai 3000 seteliä.Tomppa wrote:Kaavake tai joku muu systeemi korjausten tekemiseen olisi tosiaan hyvä olla olemassa ja ehdottaisinkin, että käyttäjät voisivat itse tehdä korjauksia. Aivan kaikille tätä ei kuitenkaan mielestäni pitäisi tehdä mahdolliseksi, jotta vältyttäisiin muilta ongelmilta ja väärinkäytöltä. Sen sijaan omien seteleiden editoinnin voisi mahdollistaa vaikka niille, jotka ovat syöttäneet vähintään sata seteliä, aivan kuten monen setelin syöttömahdollisuus on vain niillä, jotka ovat syöttäneet väh. 50 seteliä. Eli vain aktiivisimmat, ja siten luultavasti luotettavimmat käyttäjät, voisivat editoida.
Olen rekisteröitynyt yli 2 v. sitten ja edelleen setelisaldo on alle 500 kpl, koska kirjaan vain tavalliseen tapaan lompakkoon tulleita käyttöseteleitäni, harrastamatta mitään setelienvaihtokuvioita. Muutamaan näppäily- ja postinumerovirheeseen on täytynyt pyytää korjausta huolimatta näin pienestä syöttömäärästä.
Minusta suuri syötettyjen setelien määrä ei ole minkäänlainen luotettavuuskriteeri sen arviointiin, kenelle korjausoikeus voitaisiin antaa. Huijarithan (mm. serialistit) ovat nimenomaan usein syöttäneet paljon seteleitä. (Kääntäen kylläkään kaikki suuria määriä syöttäneet eivät ole huijareita.) Tosin on ollut joitakin hyvin pieniä määriä syöttäneitä, jotka ovat kai urheilumielessä luoneet "osumia" kaveriporukalla, mutta eivät ole sen jälkeen kiinnostuneita pitkäaikaisesta oikeasta EBT-harrastuksesta.
Sen sijaan on varmaan paljon sellaisia minun tyyppisiäni luotettavia peruskäyttäjiä, jotka ovat olleet jo pitkään rekisteröityneinä ja syöttelevät pikkuhiljaa seteleitä, vaikka eivät osallistukaan syöttöskaboihin yms. tehoharrastajien toimintaan.
Varmaan suurta syöttömäärää oikeampaa kriteeriä pitäisi etsiä siitä, kuinka kauan käyttäjä on ollut rekisteröityneenä ja onko hän sinä aikana syötellyt aktiivisesti seteleitä ilman merkkejä huijauksesta.
Minusta suuri syötettyjen setelien määrä ei ole minkäänlainen luotettavuuskriteeri sen arviointiin, kenelle korjausoikeus voitaisiin antaa. Huijarithan (mm. serialistit) ovat nimenomaan usein syöttäneet paljon seteleitä. (Kääntäen kylläkään kaikki suuria määriä syöttäneet eivät ole huijareita.) Tosin on ollut joitakin hyvin pieniä määriä syöttäneitä, jotka ovat kai urheilumielessä luoneet "osumia" kaveriporukalla, mutta eivät ole sen jälkeen kiinnostuneita pitkäaikaisesta oikeasta EBT-harrastuksesta.
Sen sijaan on varmaan paljon sellaisia minun tyyppisiäni luotettavia peruskäyttäjiä, jotka ovat olleet jo pitkään rekisteröityneinä ja syöttelevät pikkuhiljaa seteleitä, vaikka eivät osallistukaan syöttöskaboihin yms. tehoharrastajien toimintaan.
Varmaan suurta syöttömäärää oikeampaa kriteeriä pitäisi etsiä siitä, kuinka kauan käyttäjä on ollut rekisteröityneenä ja onko hän sinä aikana syötellyt aktiivisesti seteleitä ilman merkkejä huijauksesta.
Arvelisin, että moista lomaketta ei ole lykätty EBT:hen vielä siitä syystä, että korjauspyynnöt räjähtäisivät käsiin. Multakin niitä lähtis heti 50+ kappaletta tulemaan (heittomerkkiviilauksista vääriin postinumeroihin).
Siis jotain fiksumpaa tapaa kaipaa samassa yhteydessä myös oikaisupyyntöjen käsittely. No, saapa nähdä mitä avij juonii tämän asian suhteen (vai juoniiko)...
Kuulostaa aika kamalalta tuo käyttäjien lajittelu luotettaviin ja ei-luotettaviin. Kuka haluaa/jaksaa luokitella ja kuka haluaa tulla luokitelluksi?
Kuulostaa aika kamalalta tuo käyttäjien lajittelu luotettaviin ja ei-luotettaviin. Kuka haluaa/jaksaa luokitella ja kuka haluaa tulla luokitelluksi?
- Tomppa-
- Euro-Expert in Training

Menisi aivan liian monimutkaiseksi. Mielestäni seteleiden syöttömäärään perustuva "valikointi" olisi ainoa helposti ja silti suht järkevästi toteutettava tapa. Jo pari sataa seteliä (mielestäni jo aiemmin mainitsemani sata) on merkki siitä, että käyttäjä ei ole vain käymässä sivustolla ja voisi sen perusteella "ansaita" mahdollisuuden editoida omia seteleitään.Craft wrote:Varmaan suurta syöttömäärää oikeampaa kriteeriä pitäisi etsiä siitä, kuinka kauan käyttäjä on ollut rekisteröityneenä ja onko hän sinä aikana syötellyt aktiivisesti seteleitä ilman merkkejä huijauksesta.
Toisekseen, editointimahdollisuuden voisi aivan hyvin esimeriksi aluksi kokeilumielessä rajoittaa vain seteleiden lisätietoihin. Eli koodeja ei voisi jälkikäteen muuttaa.
En tiedä olisiko liian monimutkaista käytännössä vai ei, mutta pointti oli siinä, että ei pelkkä suuri setelien syöttömäärä ole mikään aito luotettavuustakuu. Ja lienee kuitenkin mahdollista ohjelmoida järjestelmä tuottamaan vaikkapa lista, jolla näkyy esim. vähintään 3 kk tai 6 kk sitten rekisteröityneet, jotka ovat siitä lähtien syöttäneet seteleitä joka kuukausi. Jotakin tuollaista ajoin takaa. Ei tuokaan tietysti mikään ehdoton takuu ole, eihän sellaista olekaan.Tomppa wrote:Menisi aivan liian monimutkaiseksi. Mielestäni seteleiden syöttömäärään perustuva "valikointi" olisi ainoa helposti ja silti suht järkevästi toteutettava tapa. Jo pari sataa seteliä (mielestäni jo aiemmin mainitsemani sata) on merkki siitä, että käyttäjä ei ole vain käymässä sivustolla ja voisi sen perusteella "ansaita" mahdollisuuden editoida omia seteleitään.Craft wrote:Varmaan suurta syöttömäärää oikeampaa kriteeriä pitäisi etsiä siitä, kuinka kauan käyttäjä on ollut rekisteröityneenä ja onko hän sinä aikana syötellyt aktiivisesti seteleitä ilman merkkejä huijauksesta.
Toisekseen, editointimahdollisuuden voisi aivan hyvin esimeriksi aluksi kokeilumielessä rajoittaa vain seteleiden lisätietoihin. Eli koodeja ei voisi jälkikäteen muuttaa.
Jos editointimahdollisuuden rajaa vain lisätietoihin, niin sitten sitä ei varmaan kannata toteuttaa ollenkaan. Tärkeintähän - ja tietysti samalla vaarallisinta - on saada korjattua olennaisempiin tietoihin eli arvoon, koodeihin tai postinumeroonkin tulleet näppäilyvirheet.
Niinpä, 1000 voisi kertoa jo selvästä kiinnostuksesta tätä palvelua kohtaan. Silti, tämäkään raja ei takaisi setelien rehtiä korjaamista. On EBT:ssä nähty 10 000:nenkin setelin huijaajia kuluvan vuoden aikana. Ehkä tuollaisen 1000:nen setelin rajan voisi laittaa sille, että sen jälkeen käyttäjä voi editoida kommentteja seteleilleen, mutta ei siltikään postinumeroita/paikkoja. Tavallaan yksittäiselle setelille voisi suoda kommentointi mahdollisuuden osuman sattumisen jälkeen. Esimerkiksi tyyliin: "Onneksi olkoon! Sait juuri osuman. Haluaisitko kirjoittaa kyseiselle setelille tarkemmat kommentit esim. saantipaikasta, kunnosta yms.? K/E"CCCP wrote:Jos rajaksi laitetaan 3000 seteliä niin kyseistä linkkiä voisi käyttää vain 171 käyttäjää tällä hetkellä ja jos raja olisi 2000 seteliä niin kyseinen luku olisi 251 käyttäjää. joten hyöty olisi aika pieni jos raja olisi noin iso. 1000 seteliä rajana voisi jo olla hiukan realistisempi minun mielestäni.
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Jos käyttäjiä päästettäisiin editoimaan seteleidensä tietoja, olisi ehkä parempi, että editointioikeus olisi voimassa vain pari tuntia setelin syöttämisestä. Ehkä jopa vain 30 minuuttia. Yleensähän virhenäppäilyt ja typot huomataan heti, kun on painettu send, submit tai OK -nappulaa, joten aikarajoitus editointimahdollisuudelle vähentäisi jälkeenpäin mahdollisesti tapahtuvaa osumien korjailua 'mielenkiintoisemmaksi' esim. syöttöpaikkaa muuttamalla.
Minusta tuolla mahdollisuudella kommenttikentän muokkaamiseen jälkikäteen ei saavuteta mitään hyötyä. Vaikka tulisikin osuma, niin tuskin kukaan muistaa tai viitsii syöttää mitään lisätietoja seteleistä siihen. Se osuma voi kuitenkin tulla jopa kuukausien tai ehkäpä vuosien päästä, jos jaksaa touhuta EBT:n parissa niin pitkään. Itse en ainakaan muista mistä kaupasta tai paikasta olen seteleitäni saanut ja milloin. Varsinkin jos liikkuu laajalla alueella. Kommenttikenttään syöttää tekstiä silloin kun seteliä syöttää järjestelmään tai ei koskaan.
Itse olen ne muutamat korjaukset, mitä on tarvinnut tehdä, saanut hyvin aikaiseksi sähköpostin välityksellä. Mikäli pääsee itse muuttamaan setelitietojaan väärinkäytösten määrä voi lisääntyä. Suurin osa meistähän on rehellisiä ja tunnollisia käyttäjiä mutta... Sellainen palautelomake voisi kyllä olla kätevä.
Itse olen ne muutamat korjaukset, mitä on tarvinnut tehdä, saanut hyvin aikaiseksi sähköpostin välityksellä. Mikäli pääsee itse muuttamaan setelitietojaan väärinkäytösten määrä voi lisääntyä. Suurin osa meistähän on rehellisiä ja tunnollisia käyttäjiä mutta... Sellainen palautelomake voisi kyllä olla kätevä.
- where ever you go, there you are -
http://www.nurkkaus.net
http://www.nurkkaus.net
Tästähän on ollut paljon puhetta ja porua, tuo huomautuksesi on ihan totta. Parin tunnin aika riittäisi hyvin 80% virheistä. Lisäksi kannatan vakaasti yllä esittämääni mahdollisuutta editoida osumasetelin kommenttia heti osuman jälkeen. Tällainen ilmoitus takaisi varmasti paljon osumia varustettuna kommenteilla (--> lisää kiinnostavuutta kaikille), sillä nykyisinhän nuo jää monelta kirjaamatta koska ei kaikkiin jaksa naputtaa ja osumasetelin tietää vasta lähettämisen jälkeen.Divine wrote:Jos käyttäjiä päästettäisiin editoimaan seteleidensä tietoja, olisi ehkä parempi, että editointioikeus olisi voimassa vain pari tuntia setelin syöttämisestä. Ehkä jopa vain 30 minuuttia. Yleensähän virhenäppäilyt ja typot huomataan heti, kun on painettu send, submit tai OK -nappulaa, joten aikarajoitus editointimahdollisuudelle vähentäisi jälkeenpäin mahdollisesti tapahtuvaa osumien korjailua 'mielenkiintoisemmaksi' esim. syöttöpaikkaa muuttamalla.